Gå til innhold

Skal man kutte ut brokkoli, fiber, melk pga man får gass i magen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke brokkoli sunt da?

Fiber er jo sunt..

Hva skal man da spise?

Hvis man får gass i magen av alt dette.

Anonym poster: 79643008554a6e14526169ba95b7a14c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må leve med gass dn stund, så går det over. Med mindre det er snakk om laktosekntoleranse e.l. da.

Anonym poster: b3862e42ddfce8c6321264d04687cd42

Skrevet

Jeg får også mye gass i magen av fiber. Men ikke av brokkoli eller melk. Prøv å kutte ut alt du tror gir deg gass, kjør så dette strenge regimet i minst en uke og så introduserer du dem tilbake en og en med en ukes mellomrom (start med den du tror er minst sannsynlig at gir deg gass).

Anonym poster: b1560c688d300259a51aa71cc8d7d046

• Liker 1
Skrevet

Skjer med at det ikke EN som har skrevet uten å trykke på anonym knappen her?

Skrevet

Luft i magen kan være et tegn på at du ikke tåler ting også. Laktose og gluten er typiske ting. Det går fint an å ha glutenintoleranse uten å ha cøliaki.

I tillegg er det mange som reagerer på "FODMAP" - "Fermentable, Oligo-, Di-, Mono-saccharides and Polyols".

Søk på google etter lister med mat med lite FODMAP og les feks denne artikkelen på Frisk og Funksjonell:

http://www.friskogfunksjonell.no/stikkord/fodmap/

• Liker 1
Skrevet

Kroppen skal tåle alt av fett, protein, frukt, grønt, bær og vann.

Det kroppen reagerer på er som oftest gluten og melkeprotein og sukker, og andre syntetiske stoffer.

Når kroppen reagerer på dette, kan det også reagerer på grønsaker, frukt og bær, når man egentlig reagerer på gluten, melkeprodukt og sukker og sånt...

Tarmfloraen i tarmen kan også bli ødelagt, men du blir frisk om du kutter ut gluten, melk og sukker, og fokuserer på å spise fett, protein, grønt og sånt.

Du kan også teste deg. Jeg har selv vært hos balderklinikken i <oslo, og anbefaler den! Der får du god hjelp også.

Gjest Trolltausa
Skrevet (endret)

Kroppen skal tåle alt av fett, protein, frukt, grønt, bær og vann.

Det kroppen reagerer på er som oftest gluten og melkeprotein og sukker, og andre syntetiske stoffer.

Når kroppen reagerer på dette, kan det også reagerer på grønsaker, frukt og bær, når man egentlig reagerer på gluten, melkeprodukt og sukker og sånt...

Tarmfloraen i tarmen kan også bli ødelagt, men du blir frisk om du kutter ut gluten, melk og sukker, og fokuserer på å spise fett, protein, grønt og sånt.

Du kan også teste deg. Jeg har selv vært hos balderklinikken i <oslo, og anbefaler den! Der får du god hjelp også.

Hva med de som spiser gluten-, melke-, og sukkerfritt, men som fremdeles ikke tåler alt av fiber (inkludert fiber fra grønnsaker), proteiner, krydder, fett osv?

Endret av Trolltausa
Skrevet

Ehhh, hverken gluten, melkeprotein eller sukker er syntetetiske stoffer. :murvegg::roll:

Anonym poster: d05f7138a353bf902dae749bb3992286

• Liker 2
Skrevet

Hva med de som spiser gluten-, melke-, og sukkerfritt, men som fremdeles ikke tåler alt av fiber (inkludert fiber fra grønnsaker), proteiner, krydder, fett osv?

Da spiser de noe feil. Da er ikke kostholdet optimalt, og selvfølgelig - folk har forskjellig blodtype, og reagerer forskjellig på ting.

Jeg vil tro mange reagerer på stivelsen i potet, gulrot og ris bl.a. Jeg har selv kuttet ut dette, og føler meg mye bedre!

• Liker 1
Skrevet

Ehhh, hverken gluten, melkeprotein eller sukker er syntetetiske stoffer. :murvegg::roll:

Anonym poster: d05f7138a353bf902dae749bb3992286

Nei, det er ikke det jeg skriver heller :PPpppPPppPPpPpPpPpppPPpP

Gjest Trolltausa
Skrevet

Da spiser de noe feil. Da er ikke kostholdet optimalt, og selvfølgelig - folk har forskjellig blodtype, og reagerer forskjellig på ting.

Jeg vil tro mange reagerer på stivelsen i potet, gulrot og ris bl.a. Jeg har selv kuttet ut dette, og føler meg mye bedre!

Beklager å måtte si det, men du motsier deg selv kraftig.

Du sier først at ingen tåler gluten, melkeprodukter og sukker, og hvis de ikke blir friske av å utelate dette fra kosten, spiser de likevel feil.

I neste setning sier du at folk reagerer på ulike ting (på grunn av blodtypen).

Jeg bruker sjeldent å innlate meg på kostholdsdiskusjoner, men som mangeårig medlem av LMF og NCF, der jeg har snakket med mennesker med alle typer tarmsykdommer og matintoleranser om ulike typer "behandlinger" og dietter (også blodtypedietten som du er inne på her), kjenner jeg at jeg blir veldig provosert av din holdning.

Du sier det er deres egen feil at de fremdeles er syke, til tross for at de har prøvd ALT du foreslår og mere til, og det er en påstand jeg reagerer meget sterkt på!

Skrevet

Beklager å måtte si det, men du motsier deg selv kraftig.

Du sier først at ingen tåler gluten, melkeprodukter og sukker, og hvis de ikke blir friske av å utelate dette fra kosten, spiser de likevel feil.

I neste setning sier du at folk reagerer på ulike ting (på grunn av blodtypen).

Jeg bruker sjeldent å innlate meg på kostholdsdiskusjoner, men som mangeårig medlem av LMF og NCF, der jeg har snakket med mennesker med alle typer tarmsykdommer og matintoleranser om ulike typer "behandlinger" og dietter (også blodtypedietten som du er inne på her), kjenner jeg at jeg blir veldig provosert av din holdning.

Du sier det er deres egen feil at de fremdeles er syke, til tross for at de har prøvd ALT du foreslår og mere til, og det er en påstand jeg reagerer meget sterkt på!

Jeg har vært syk og dårlig helt til jeg kuttet ut alt av stivelse og gluten og sukker og melk. Spiser veldig rent - masse fett, protein, grønsaker, frukt, bær, vann.

Det jeg ser er at mange spiser glutenfrie produkter, og de spiser mye stivelse(mange som ikke tåler stivelse heller), men det blir jeg også dårlig av, og sånn tror jeg det er med folk flest - de hadde hatt det best på et slikt kosthold som jeg spiser.

Det mange glemmer er å få nok fett og protein i kosten, og da tenker jeg på fett og protein som fins i frø, nøtter, avokado, fisk.

Litt rart, men jeg fikk diagnosen Cøliaki for 5 år siden, og ernæringsfysiologen jeg gikk til sa at jeg ikke trengte å være medlem av NCF ... og hun ga meg utrolig dårlige matråd, så jeg har måtte finne ut av ting selv i matveien.

• Liker 1
Gjest Trolltausa
Skrevet

Jeg har vært syk og dårlig helt til jeg kuttet ut alt av stivelse og gluten og sukker og melk. Spiser veldig rent - masse fett, protein, grønsaker, frukt, bær, vann.

Det jeg ser er at mange spiser glutenfrie produkter, og de spiser mye stivelse(mange som ikke tåler stivelse heller), men det blir jeg også dårlig av, og sånn tror jeg det er med folk flest - de hadde hatt det best på et slikt kosthold som jeg spiser.

Det mange glemmer er å få nok fett og protein i kosten, og da tenker jeg på fett og protein som fins i frø, nøtter, avokado, fisk.

Litt rart, men jeg fikk diagnosen Cøliaki for 5 år siden, og ernæringsfysiologen jeg gikk til sa at jeg ikke trengte å være medlem av NCF ... og hun ga meg utrolig dårlige matråd, så jeg har måtte finne ut av ting selv i matveien.

Og jeg gjentar mitt spørsmål: hva med alle dem som spiser som du gjør, men som likevel er plaget?

Det er kjempefint at du har funnet et kosthold som passer deg, men å presentere ditt kosthold som et fasitsvar på alles fordøyelsesplager/sykdommer ("unngår du dette blir du frisk!") er intet mindre enn respektløst for alle de som har en annen erfaring enn deg.

Skrevet

Skjer med at det ikke EN som har skrevet uten å trykke på anonym knappen her?

Folk liker ikke å snakke om gas i magen?

Anonym poster: c15d3f8eddf003ee2fd76b6a1abb93c3

Skrevet

Folk liker ikke å snakke om gas i magen?

Anonym poster: c15d3f8eddf003ee2fd76b6a1abb93c3

Du er da fortsatt anonym på et forum.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...