Gå til innhold

Chilliplante- noen spm.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har to chilliplanter stående i vinduet det de får mye lys. Den ene har fått ca 5 grønne lange chilli mens den andre ikke har fått noen enda. Jeg "befrukter" de en gang iblandt med en liten sminkekost.

Det jeg lurer på er: jeg brukte for fra slike små grønne chilli man får kjøpt i utenlandske butikker. Er det noen som vet hva disse chilliene heter? Og hvorfor har chilliene mine blitt så lange når frøene var fra korte chilli? Og begynner det å bli for kaldt og sent på året for chilli? Bør jeg sette på en ovn i nærheten?

Plantet de tidlig men det tok evigheter før de spirte, derfor er jeg så sent ute.. :)

Ble kanskje litt uoversiktlig dette, men håper noen vil svare alikevel :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser for meg to forklaringer på at chiliene dine har blitt lange:

* chilien du tok frø fra var fra en hybridplante (med to veldig ulike foreldre) hvor resultatet ikke blir lik morplanten.

*chilien du kjøpte kan ha blitt behandlet med plantehormoner for å styre lengdeveksten på frukten. Vet at det gjøres med druer blant annet.

Jeg tror kanskje den første forklaringen er mest sannsynlig.

Hvor sterke er chiliene dine? Ellers er det nok lurt med litt varme, men ikke for mye hvis du ikke supplerer med egnet plantelys etter hvert som det blir mørkere ute :)

Anonym poster: 6532b892671444e97f574a59214e2a04

Skrevet (endret)

Chili er perfekt for krukkedyrking, og det går fint an å ha dem i vinduskarmen slik du har. Pass på å plante dem om i stadig større potter etter hvert som de vokser. Vann skikkelig når du kjenner at pottene er lette. Du kan gjerne gi dem litt næring også (men ikke veldig mye). De overvintrer temmelig problemløst innendørs med belysning i 7-15 grader.

(Kilde: Grönsakslandet av Agneta Ullenius)

Jeg aner ikke hvorfor dine chilifrukter blir lengre enn de var på den opprinnelige planten. Jeg kjøpte en chiliplante i fjor, og den frøsådde seg selv i løpet av vinteren. Jeg plantet om en av de nye plantene, og den er blitt mye større og frodigere enn opphavet og har gitt noe sånt som 500 knallsterke frukter i løpet av sommeren. Fruktene på avkommet er noe større (men ikke betydelig større) enn fruktene på moderplanten. Kanskje det er individuelle forskjeller? Det kan også ha med jorda og andre betingelser å gjøre.

Jeg tør ikke gjette hva slags chiliplanter det er du har. Det finnes hauger av sorter. Styrkegraden (mengden capsaicin) måles i scovillegrader og varierer fra null (tror jeg) i paprika til mer enn to millioner i Trinidad Moruga Scorpion. Ullenius skriver ingenting om at ulike sorter skal behandles på ulik måte, så hva slags chili det er, spiller ikke så stor rolle. Men jeg skjønner at det hadde vært morsomt å vite navnet på den.

EDIT: Jeg så ikke ABs svar før jeg hadde postet selv.

Endret av Pawn Hearts
Skrevet

Takk for svar begge to! Jeg har ikke smakt på den enda, tenkte jeg skulle vente til de har blitt røde (hvis de blir det da)

Wow!! 500 frukter!! Haha hva gjorde du med all den chillien? Kommer det flere hvis jeg plukker ofte eller spiller ikke det noen rolle? Og hvis jeg vil bruke frøene fra den til neste år, er det best å plante de nå, eller legge de i en lufttett boks og vente til våren?

Ellers må jeg si meg enig i at det er kjempekoselig og ganske dekorativt å ha de i vinduet :)

Skrevet

Det er mulig at 500 var å overdrive litt, men du kan jo prøve å telle selv (bilde tatt i dag):

P1010333.jpg

Selv om vi liker sterk mat, er det umulig for oss å sette til livs alle disse chiliene. Vi har selvsagt høstet en del, vi har gitt bort en del, og vi frøs ned noen også. Men så tinte vi av kjøleskapet, og med all den friske chilien på verandaen syntes vi ikke det var noen vits i å beholde de frosne.

Vi bor for øvrig i et middelhavsland, så klimaet for chili er nok bedre her, og plantene står ute hele året. Vi har ikke merket at høsting har hatt noe å si for at det skulle komme flere frukter, og ikke har vi drevet med befruktning heller (Ullenius skriver ingenting om det i kapittelet om chili - gresskar, derimot, trenger avgjort hjelp).

Som du ser plantet vi om i en vanlig plastbøtte. Vi laget selvsagt hull i bunnen og hadde potteskår i for å drenere.

Skrevet

Åh- så utrolig fin! Hva slags chillitype er det? Neste år tror jeg at jeg heller kjøper frø fra blomsterbutikken, litt forskjellige typer.. Men din er to år gammel? Vet du hvor gamle de kan bli?

Takk igjen for svar, du er jo en skikkelig chiliekspert :)

Skrevet

Jeg kan nok ikke påberope meg å være chiliekspert, men jeg var heldig med planten på bildet. Den er forresten ikke et år gammel engang. Den opprinnelige planten, moderplanten, er kanskje halvannet år gammel. Vi kjøpte den på markedet i fjor. Jeg aner ikke hva slags sort det er; vi bare kjøpte den de hadde. Men fruktene er iallfall knallsterke.

Ullenius skriver ingenting om hvor gamle chiliplanter kan bli, hun skriver bare at de er flerårige. Utenfor kontoret til tannlegen min står en diger chilibusk, og den må ha stått der i minst ti år, så det tyder på at de holder ut en stund.

Lykke til med plantene dine! Det er godt mulig at de blir større og sprekere neste år.

• 5 måneder senere...
Skrevet

Fant denne tråden igjen og jammen hadde du ikke rett Pawnhearts- plantene sto kjølig i vinter og mistet alle bladene. Men nå har de "eksplodert" i påskesolen! Masse friske grønne blader og blomster:-) har holdt på med befruktning idag så håper på hjemmedyrket chili snart selvom det jo er litt tidlig..

Fant forresten ut hvorfor de chiliene på planten var annerledes en de jeg (trodde) jeg plantet. Jeg hadde altså plantet frø fra grønne chili som tydeligvis ikke var grønne, bare umodne. Så de vokste jo ikke. Men så må jeg ha rotet frø fra butikkchili oppi der- slik at det var de som vokste opp.

Men har fått tak i tørkede frø fra fullmoden "grønn" chili i år, så HÅPER det blir noe av de..

Noen andre som har plantet chili i år?

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg fikk i alle fall veldig lyst til å prøve nå! :) Prøvde ute i fjor, men det funket ikke. Jobber med et lite avokadotre sånn for moro skyld, men nå skal jeg prøve chili.

Hvor mange frø plantet du egentlig? Og hvor lang tid tok det før de spiret?

Skrevet

Jeg har plantet i år. Ca 10 dager siden og de som har kommet (ca 40% foreløpig) er opp til to cm høye. Det tok vel ca fem dager til de dukket opp. De står nå litt kjølig (15 grader) med ekstra lys, men skal snart i større potter og settes varmere.

Normalt skal de vel plantes fra januar av, så begynner å bli i seneste laget. Men, det er jo bare å prøve.

Skrevet

Jeg tror chiliplanter kan være litt sene, (kanskje fordi jeg har ventet så lenge på for mange frø som aldri ble til noe) men det virker som de kommer ganske fort hvis forholdene er lagt til rette for det. Varme og sol:) Vann når det blir tørt. (hver dag hvis det er nok lys og varme) Befrukt de med en liten kost.

Hvordan gror man avakado? Blir ikke det et tre? Fikk lyst til å prøve nå:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...