Gå til innhold

Reptiler kan bli lovelig i Norge?

spørsmålstegnet

Anbefalte innlegg

Hvordan er stemningen for dette? Selv er jeg helt imot dette, når Norge har nok av eksempler på folk som har husdyr, men som ikke egner seg for dette! Selv om det er ulovelig å ha reptiler, kan man likevel lese om hvor mange som holder disse skjult. Jeg er også skeptisk til hvordan for eksempel slanger blir matet. Hvor fristende er det vel ikke å kjøpe en levende mus/rotte og se hva som skjer når denne blir sluppet nede i buret? Har heldigvis kun sett det en gang på youtube hvordan en kanin ble plassert hjelpesløs nede i burdet, der alle bak kamera lo osv. Nå vil jeg ikke ta standpunkt i at dette kommer til å bli et økende problem. Det som er viktig å understreke for meg er hvordan etterspørselen kommer til å øke. Desto større etterspørsel, desto fler vil begynne å avle opp krypdyr selv, og selge. Og flere må kanskje lide under disse omstendighetene.. Penga styrer. Dette fører også til flere annonser på Finn.no!

Jeg forstår ikke hva som er poenget med å eie dette. Er det for å tilfredstille (uforsiktige) unger i 10 årsalderen? Nå aner ikke jeg hvor lenge de lever, men jeg synes ikke disse har noe i norske hjem å gjøre!

Link: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10046938

Endret av spørsmålstegnet
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg håper det blir lovlig! Har alltid ønska meg slange =)

Du får det til å høres ut som om alle dyr i Norge lider omtrent... Og sånn er det ikke, for dyra i Norge har det ekstremt bra i forhold til mange andre steder!

Hva med de som er allergiske? De blir jo hvertfall glad for å endelig kunne ha dyr =)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det ikke blir lov. Leser litt for ofte om at slanger har kommet seg løs og folk som ikke tar vare på dem.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper det blir lovlig! Har alltid ønska meg slange =)

Du får det til å høres ut som om alle dyr i Norge lider omtrent... Og sånn er det ikke, for dyra i Norge har det ekstremt bra i forhold til mange andre steder!

Hva med de som er allergiske? De blir jo hvertfall glad for å endelig kunne ha dyr =)

Ettersom jeg er imot, så ser jeg kun på den ene siden av saken. Det er ikke min intensjon å dra alle over en kam og si at alle dyr i Norge lider. Selvfølgelig mener jeg ikke dette. Det er jo positivt at allergikere kan få dyr. Likevel står jeg for argumentene mine, og mener at dette vil gi mer etterspørsel og avle opp fler dyr, noe som resulterer i at flere dyr blir handlet på internett, og flere kommer i hendene på umodene eiere. Man kan jo bare se på forumet på kvinneguiden og lese om elendige dyreeiere som aldri burde hatt husdyr. Selvom man leser dette, betyr jo ikke det at alle eiere er sånn.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke enkelt å klare å gi reptiler et godt og verdig bomiljø, og ved et frislipp vil vel desverre mange som ikke har annen peiling på reptilet de ønsker seg enn kul!" skaffe seg det, og ikke klare å bedrive et forsvarlig dyrehold. Så nei, jeg er ikke for et frislipp/legalisering per se, men en amnestiordning hvor de som har skaffet seg reptiler lovlig eller ulovlig kan få veterinærhjelp uten redsel for straffeforfølgelse må på plass (ikke alle som har veterinærer som Monica Heggelund i nærheten).

Anonym poster: c3354a57bbbc9e314dbbf51acf0c9b5f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PS: Anonym i innlegg 5 her: Jeg er selv allergisk, og kan ikke bedrive normalt dyrehold. Og jeg kan søke Mattilsynet om å få godkjent hold av enkelte typer reptiler. Så allergi er ikke et argument i denne saken.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig med deg, TS. Jeg klarer ikke å forstå at dyrevelferd er det sterkeste argumentet FOR å tillate dyrene. Dette er ville dyr, ville dyr hører ikke hjemme i en stue eller iet bur.

Jeg synes heller vi burde gå helt motsatt vei, forby flere dyrearter:

Akvariefisk

Fugler i bur

Gnagere

Det er altfor mange eksempler på dårlig dyrehold. Annonser på finn.no har mange eksempler på dårlig dyrehold selv om dyrene er lovlige.

Folk tar ikke vare på dyrene sine.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse herptilene kan bli lovlige I Norge

Slanger:

Kornsnok

Kongesnok

Grønn trepyton

Melkesnok

Kongepyton

Teppepyton

Kongeboa

Hagetreboa

Regnbueboa

Øgler:

Leopardgekko

Stor dag-gekko

Pigghaleagam

Perlefirfisle

Skjeggagam

Blåtungeskink

Dvergvaran

Kranset gekko

Yemenkameleon *

Panterkameleon *

Skilpadder

Gresk landskilpadde

Leopardskilpadde

Rødpotet skogskilpadde

Kinesisk trekjølskilpadde

Amfibier

Argentinsk hornfrosk

Orientalsk klokkerfrosk

Whites trefrosk

Rødbuket salamander

Ildsalamander

Klofrosk *

Melkefrosk *

Trefarget dvergfrosk *

* (Mindre sannsynlighet for godkjenning)

Kilde: Norsk Herpetologisk Forening og Vitenskapskomiteen for mattrygghet

Vitenskapskomiteen for mattrygghet har foretatt en risikovurdering av artene på listen etter forespørsel fra Mattilsynet. Komiteen skriver blant annet at de to kameleonartene foreningen foreslår er krevende å holde, at to av frosketypene utskiller et giftig sekret og at en tredje kan overføre en dødelig sopp til norske, ville amfibier.

Kilde: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10046938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fare for å provosere litt tror jeg at mange narkomane og/eller kriminelle kommer til å skaffe seg slanger og andre "skumle" dyr for å tøffe seg. Også blir de lei, gir de bort frem og tilbake før de setter de ut i naturen eller vanskjøter det.

Dette er ikke god dyrevelferd.

Anonym poster: efd2372eb3fd8820e0bdcb01504657c4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fare for å provosere litt tror jeg at mange narkomane og/eller kriminelle kommer til å skaffe seg slanger og andre "skumle" dyr for å tøffe seg. Også blir de lei, gir de bort frem og tilbake før de setter de ut i naturen eller vanskjøter det.

Dette er ikke god dyrevelferd.

Anonym poster: efd2372eb3fd8820e0bdcb01504657c4

Det er utrolig mye ulovlige dyr i kriminelle miljøene allerede. Så den store endringen her vil det vel ikke bli...

Heldigvis, kan man si, så vil de færreste, om noen, være levedyktige utsatt i norsk natur og klima. Så slipper vi ihvertfall tilstander som i sumpområder i USA, der utsatte reptiler (ojda, ble tigerpytonen flere meter, gitt, nei, da har vi ikke plass. Så vi slipper'n ut) tar knekken på den naturlige fauna.

http://scienceray.com/biology/giant-snakes-as-a-snake-pit-plague-florida/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En til:

http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.844578-pytonorm-harjar-hart-i-everglades

Burmesisk tigerpyton ligger bakom en dramatisk nedgång hos flera djurarter i Everglades nationalpark i Florida. Värst drabbade är tvättbjörn, pungråtta, vitsvanshjort och lodjur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som kun er interessert i å ha denne typen dyr for å være tøffe, HAR allerede denne typen dyr. Derfor tror jeg ikke det vil endre noe i de kriminelle miljøene og for de som bare er tøffe. Jeg tror vel sånn sett det vil bli mindre tøft, og enklere å omplassere dyr noen har skaffet seg uten å tenke, dersom det faktisk hadde vært lovlig å eie dyrene.

Jeg er selv en med interesse for reptiler, og hadde det vært lovlig, hadde jeg nok skaffet meg en skjeggagame. Ikke fordi jeg synes det er tøft, men fordi jeg liker rasen og dyret, på lik linje med at noen skaffer seg og liker en rasekatt eller en bestemt hunderase.

Hadde det vært lovlig, kunne jeg også tatt over en skjeggagame eller en annen type øgle som trengte ett nytt hjem, en som ikke hadde hatt det som den burde og dermed trengte omplassering, på lik linje med hunder og katter idag. Dette er det heller vanskelig å kunne gjøre idag, fordi jeg ikke ønsker å ha reptiler så lenge det faktisk ikke er lovlig.

Det er ikke akkurat slik at det er vanskelig å skaffe seg reptiler til tross for at det ikke er lovlig. Man trenger ikke være i kontakt med noe kriminelt miljø engang, det er bare å ta en biltur over grensa til sverige, så kan du helt lovlig kjøpe en slange, en øgle eller ett annet reptil, med alt tilbehør og det som skal til. Helt lovlig solgt i helt vanlig dyrebutikk der.

Så de som per idag ikke har, er jo de som ER lovlydige. Alle andre skaffer seg det lett.

Jeg er for at det skal bli lovlig, men om det bør være noen restriksjoner og noen form for oppfølging på de som skal ha, som det har vært diskutert i forhold til det, det skal man ikke se bortifra.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er så utrolig lei av folk som skal fortelle: "ååh, jeg vil ta vare på alle dyr i nød jeg". Det er jo sånne som dere som øker etterspørselen, og bidrar til at flere dyr blir avlet opp! Veldig bra at det finnes de som vil ta vare på dyr i nød, men samtidig så hadde man ikke hatt dette problemet hvis det ikke hadde vært noe etterspørsel!!!

Man må ta ting ved rota! ellers blir det bare en ond sirkel. Hvor mange generasjoner har man ikke sendt penger ned til fattige barn og voksne i nød. Hjelper det.. Ja, kanskje der og da, men løser det et langsiktig problem? -NEI!

Reptiler har ingenting å gjøre i hjemmene til til privatpersoner. Det er et utrolig dårlig argument at folk er mere opplært og lettere tilgang til info nå. Folk reiser mer nå enn før. Alle klager på at tiden går fort!! Hvordan skal man få tid til å ta vare på et dyr som man vet lite om. Nei til at skal bli lovlig!!!!

Anonym poster: 80d7d6ad6f30da2c802cb594614bba37

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være noe værre med reptiler, enn andre dyr... Egentlig burde man ikke ha lov til å ha husdyr uansett, eller i det minste måtte man tatt et slags sertifikat før man fikk lov.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bruker som argument at det finnes eiere som ikke er skikket til å ha dyr som argument kan man like greit forby hund og katt også. Seriøst?

Jeg er for at disse artene skal bli lovlige. Det er ikke snakk om giftige arter, og de aller fleste slangeartene der er rolige og håndterbare. Slanger i fangenskap blir også avlet frem slik at visse egenskaper fremheves. Dersom vi har en liste over lovlige arter blir det vel også slik at folk vil foretrekke å skaffe seg en lovlig art, istedet for en ulovlig art som kanskje er mer aggressiv.

Jeg er veldig glad i frosk, og ser ikke helt problemet med å ha et terrarie med frosk i, kontra å ha akvarium som er helt lovlig. Vil dog ikke skaffe meg frosk om det blir lovlig, da det er et dyr som krever mye utstyr, oppfølging osv. Men ser ingen grunn til at jeg ikke skulle fått lov om jeg ville.

Dette er dyr som i sitt naturlige habitat lever i tropiske skoger eller ørkner, og reptiler er vekselvarme, så om de mot formodning skulle klare å rømme så vil de ikke overleve i norsk natur, og er sånn sett ingen trussel.

At noen er livredde slanger er vel heller ikke noe argument. Jeg er livredd store hunder, andre er livredd taranteller eller tropiske tusenbein, de er lovlige alle sammen. Og det er vel strengt tatt større grunn til å være redd for å møte på en huggorm (som ER giftig) enn en rømt kornsnok (som ikke er det), og med mindre hele Norge får seg kornsnoker (noe jeg ikke tror vil skje), så vil sannsynligheten for å treffe på huggormen være mye større også.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså! Det er ikke et argument at reptiler ikke tåler den norske klimaen. Om noen generasjoner, så vil mange av den bli motstandsdyktige og fint klare å overleve i den norske skogen. Eller i kjellere til uvitene naboer osv..

Nå er det jo også endel hunderaser som ikke er lovlig, så det er bra. Burde vært lisenskort for å ha kjæledyr. Sånn at man må registrere seg. Mange som skaffer seg valper fordi de er så søte. Så fort de blir større, så skaffer de seg en ny valp. Dette problemet hadde blitt løst med et lisenskort, der det står hvor og når man kjøpte et dyr. OG JA TIL DYREPOLITI, som skjekker om dyr har det bra, og dyreeiere har lisenskort!

Anonym poster: 80d7d6ad6f30da2c802cb594614bba37

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blah blah

Håper det blir lov :)

Har alltid hatt lyst på gekkoer, men lovlydig som jeg er så har jeg ikke skaffet meg det her i Norge. Hadde et par når jeg bodde i Sverige da, men de ble omplassert til en som har ansvaret for reptiler i en reptilpark når jeg skulle flytte :(

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fluttershy

Jeg gleder meg som en unge til at de skal bli lovlige, men har mistet litt troen på at det skjer etter hvert. Har hørt nå år etter år siden jeg fikk min første reptil at det snart vil bli lovlig.

Jeg har eid mange reptiler og alle har vert hærlige dyr. Desverre så måtte jeg selge alle da mini begynnte i barnehagen. Ønsket ikke at barnehagen skulle få nyss i det og tipse politiet. Det hadde vert veldig trist om de hadde blitt avlivet. Jeg synes det var kjempe dumt at jeg måtte kvitte meg med mine helt uskyldige kjæledyr som ikke gjorde noen fortred.

Som andre her sier så har de store tøffe skumle gutta allerede skaffet seg slanger ol., så jeg tviler på at det vil bli mere utbredt i kriminelle miljøer en det er i dag.

I løpet av den tiden jeg har hatt reptiler har jeg truffet mange mennesker med det, alle har hatt velholdte dyr. De er ikke så vanskelige å holde om man leser seg opp på stell først, som man skal gjøre med alle dyr før man skaffer seg et.

At ikke alle har det godt er virkelig ikke en grunn til å forby dem! Det er flere hunder og katter som lider i hjem hver dag uten at folk mener at de skal bli ulovlige av den grunn.

Et argument er jo også reptilenes helse. Reptilene finnes i mange hjem enten man liker det eller ei, og det er fryktelig synd at mange av dem ikke får hjelp når dem blir syke fordi eigerene er redde for at dyrlegene vil melde dem.

Ble langt dette. Ja til lovlige reptiler! :fnise:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...