AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2012 #1 Skrevet 7. oktober 2012 Dette er noe som begynte å komme for rundt 15 år siden. I 1999 gikk jeg og to venninner halloween. Utover 2000 tallet ble litt mer vanlig og vanligere og vanligere for hvert år. Nå er vi i 2012 og fortsatt så er det folk som ikke klarer å forstå denne dagen. Hvert år så er det folk som spør når det er, ok, forståelig for de som ikke feirer eller bryr seg. Selv glemmer jeg alltid når thanksgiving er og 17 mai Men så er vel halloween mer kommersielt også, det snakkes jo om hver år de siste 5 årene i hvertfall. Og nå sikter jeg hovedsaklig til de som faktisk skal feire på et eller annet vis eller har barn som går. Også er det alle de som ikke skjønner når man skal gå, noen tror man kan gå flere dager etter hverandre, noen tror det er første helg og noen tror til og med at man ikke trenger å kle seg ut. Det skjer hvert år. Halloween er 31 oktober det, ikke før, ikke etter. Også er det alle de idiotene som fortsatt tror at halloween dreier seg om hærverk og som skal ut og ødelegge. Hvorfor? Hvor har de det fra? Det er ikke sånn i USA. Det også skjer hvert år i Norge. Men herværk har ingenting med halloween å gjøre. Noen tror også at dette kun dreier seg om å kle seg ut som det mest groteske også, men det er også feil. Ut i fra amerikanske filmer så ser jeg de fleste barn kle seg ut som søte spøkelser, heks eller noe. Etter ca 15 år så synes jeg ikke det er så mye forandring. Hvorfor er det sånn? Anonym poster: 6fd2c2e2a7c1f926c6d67d5a2c0d8328
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2012 #2 Skrevet 7. oktober 2012 Hvordan kan du glemme nå 17 mai er? Det ligger litt i navnet? :gjeiper: Anonym poster: 7718bcdbff163561f67198983cb94fba 14
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2012 #3 Skrevet 7. oktober 2012 Hvordan kan du glemme nå 17 mai er? Det ligger litt i navnet? :gjeiper: Anonym poster: 7718bcdbff163561f67198983cb94fba Det var ment som en spøk bare Anonym poster: 6fd2c2e2a7c1f926c6d67d5a2c0d8328 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2012 #4 Skrevet 7. oktober 2012 Må gjøre akkurat hva du vil for min del, bare ikke kom på min dør og forvent å få noe snop. Anonym poster: b178393bc4d0b00ba1a411b0211b3e17 6
apekatt Skrevet 7. oktober 2012 #5 Skrevet 7. oktober 2012 Jeg husker da jeg var liten og skulle gå rundt med vennene mine og plukke godteri. Vi fikk nesten ingenting, nesten alle vi ringte på gadd ikke å åpne. Flere hadde hengt en lapp utenfor døra si for å ikke bli forstyrret. Sånn var det i noen år til jeg ble litt eldre og det ikke passet seg, og det kan være svaret for at det ikke er som i USA. Folk flest er ikke så gavmilde og blide her, så du får nesten ikke lyst til å gjøre det på amerikansk vis. Også har Halloween kostymene forandret seg, før så skulle du være skummel, nå skal du være så sexy og billig som mulig. Noe som folk driver med uten at det må være halloween, så konseptet er ikke noe såå spesielt lenger, hvis du skjønner. 2
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2012 #6 Skrevet 7. oktober 2012 Halloween eller allehelgnesaften stammer ikke fra USA. De fleste Amerikanske tradisjoner stammer fra Europa
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2012 #7 Skrevet 7. oktober 2012 Halloween eller allehelgnesaften stammer ikke fra USA. De fleste Amerikanske tradisjoner stammer fra Europa Men amerikanske tradisjoner som stammer fra Europa har likevel sin amerikanske twist/preg over tradisjonen.
Jolene Skrevet 7. oktober 2012 #8 Skrevet 7. oktober 2012 All hallows eve er en gammel hedensk tradisjon. Bare fordi det er an amerikansk tradisjon så behøver ikke Norge adaptere den pga butikkene skal selge mer snop. Vi feirer btw ikke thanksgiving her i Norge, dette er også en amerikansk tradisjon. Du får selvsagt gjøre som du vil, men jeg er stolt tilhenger av norske tradisjoner, ikke kommersielle tradisjoner hentet fra usa. Den opprinnelige all hallows eve har btw ingenting med snop å gjøre. Bare fordi enkelte unger ikke får nok snop hjemme betyr ikke dette at jeg vil dele ut mitt eget. 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2012 #9 Skrevet 7. oktober 2012 Jeg husker da jeg var liten og skulle gå rundt med vennene mine og plukke godteri. Vi fikk nesten ingenting, nesten alle vi ringte på gadd ikke å åpne. Flere hadde hengt en lapp utenfor døra si for å ikke bli forstyrret. Sånn var det i noen år til jeg ble litt eldre og det ikke passet seg, og det kan være svaret for at det ikke er som i USA. Folk flest er ikke så gavmilde og blide her, så du får nesten ikke lyst til å gjøre det på amerikansk vis. Også har Halloween kostymene forandret seg, før så skulle du være skummel, nå skal du være så sexy og billig som mulig. Noe som folk driver med uten at det må være halloween, så konseptet er ikke noe såå spesielt lenger, hvis du skjønner. jeg tror ikke problemet er at folk er mindre blide og gavmilde i norge, men at dette ikke er en tradisjon her. det er jo ikke noe som helst slags problem for barn å få store mengder snop når de går julebukk. jeg skjønner heller ikke hvorfor det skal være så stas å gjøre sånne ting på amerikansk vis når vi har norske vis som er minst like bra. Anonym poster: 19669fdbfea10e074159a8479d2dbde9 6
apekatt Skrevet 7. oktober 2012 #10 Skrevet 7. oktober 2012 jeg tror ikke problemet er at folk er mindre blide og gavmilde i norge, men at dette ikke er en tradisjon her. det er jo ikke noe som helst slags problem for barn å få store mengder snop når de går julebukk. jeg skjønner heller ikke hvorfor det skal være så stas å gjøre sånne ting på amerikansk vis når vi har norske vis som er minst like bra. Anonym poster: 19669fdbfea10e074159a8479d2dbde9 Hva er det vi har i norsk vis?
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2012 #11 Skrevet 7. oktober 2012 Hva er det vi har i norsk vis? julebukk eller nytårsbukk, alt etter hvor du kommer fra. Anonym poster: 19669fdbfea10e074159a8479d2dbde9 3
apekatt Skrevet 7. oktober 2012 #12 Skrevet 7. oktober 2012 julebukk eller nytårsbukk, alt etter hvor du kommer fra. Anonym poster: 19669fdbfea10e074159a8479d2dbde9 Nå er jeg født her i Norge, men har aldri hørt om det der
#Mj# Skrevet 7. oktober 2012 #15 Skrevet 7. oktober 2012 Mars. åååh, men da er det jo ikk så rart var ikke meningen å være frekk altså, har bare aldri hørt om noen som ikke har hørt om nytårsbukk før.
apekatt Skrevet 7. oktober 2012 #16 Skrevet 7. oktober 2012 åååh, men da er det jo ikk så rart var ikke meningen å være frekk altså, har bare aldri hørt om noen som ikke har hørt om nytårsbukk før. Er nok bare jeg som er jævli dum
Xaphan Skrevet 7. oktober 2012 #17 Skrevet 7. oktober 2012 (endret) Julebukk er når barn kler seg ut som nisser og banker på dører for å synge julesanger og da gis gjerne godteri ut på slutten. Sånn gjør vi det hvertfall her jeg er fra Tonen på julebukk er jo mye hyggeligere enn på halloween. Å synge julesanger versus å si "gi meg godteri ellers så skal jeg spille et knep på deg", så jeg skjønner hvorfor folk ikke vil plukke opp på tradisjonen på samme måte. Og uansett har ofte folk masse godteri og kaker liggende etter julefeiringen, mens på halloween må man faktisk kjøpe inn kun for å gi ut, så det er definitivt en forskjell på disse tradisjonene. Endret 7. oktober 2012 av Xaphan 9
apekatt Skrevet 7. oktober 2012 #18 Skrevet 7. oktober 2012 Julebukk er når barn kler seg ut som nisser og banker på dører for å synge julesanger og da gis gjerne godteri ut på slutten. Sånn gjør vi det hvertfall her jeg er fra Tonen på julebukk er jo mye hyggeligere enn på halloween. Å synge julesanger versus å si "gi meg godteri ellers så skal jeg spille et knep på deg", så jeg skjønner hvorfor folk ikke vil plukke opp på tradisjonen på samme måte. Og uansett har ofte folk masse godteri og kaker liggende etter julefeiringen, mens på halloween må man faktisk kjøpe inn kun for å gi ut, så det er definitivt en forskjell på disse tradisjonene. Men da gjelder jo julebukk bare for de som faktisk feirer jul. Det høres selvfølgelig koselig ut, men det er ikke alle som kan "delta" i hvert fall.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2012 #19 Skrevet 7. oktober 2012 Det var ment som en spøk bare. Anonym poster: 6fd2c2e2a7c1f926c6d67d5a2c0d8328 Det er åpenbart ikke bare en spøk når man åpenlyst pisser på det norske.
Soleklart Skrevet 7. oktober 2012 #20 Skrevet 7. oktober 2012 åååh, men da er det jo ikk så rart var ikke meningen å være frekk altså, har bare aldri hørt om noen som ikke har hørt om nytårsbukk før. Liten avsporing her. Jeg har aldri hørt om nyttårsbukk. Er det det samme som julebukk, bare at det skjer på nyttårsaften? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå