Gå til innhold

Hvordan "trekke om" sofa?

Nitha

Anbefalte innlegg

Jeg ser meg helt kvalm på den kongeblå sofaen vi har i stua. Har sett et stoff som hadde vært mye mye bedre på. Men jeg er ikke sikker på om jeg klarer å trekke om selv.

Er det noen som har prøvd?

Ikke noe sted det ligger en slags "bruksanvisning" eller noen smarte oppskrifter ute på nett vel? Har tenkt å sy trekk til de store putene, men de er selvfølgelig ikke akkurat kvadratiske... :-?

Gode råd, anyone?

Fru Nitha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke prøvd selv.

Litt for stort prosjekt for meg tror jeg.

Men jeg har lest litt om slike ting og fått med meg at det er lurt å bruke det gamle trekket som mønster. Ta av og sprett opp de gamle putetrekkene.

Resten av sofaen er kanskje litt verre. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at de har trekk til å legge rett på sofaen på www.ellos.no

Gå inn på hjem/fritid og så til tekstiler til møbler - flere farger og...

Noen er greie, andre er rett og slett forferdelige... :kvalm::wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det- på en gammel sofa det "ikke var så farlig med". Resultatet ble ok også, folk ble faktisk imponert da de fikk høre at jeg hadde trukket den om. Nå skal det sies at jeg ikke akkurat er noen husflid- dame til hverdags...

Tror det kommer litt an på sofaen hvordan du skal gjøre det. Men for alle løse puter bruker du det gamle putetrekket som mal. Mange IKEA- sofaer f.eks er jo konstruert slik at hele trekket kan tas av og vaskes, så da er det bare å kopiere dette så godt du kan.

I mitt tilfelle gikk imidlertid ikke det, så til resten av sofaen måtte jeg bruke stiftepistol. Ta ut putene og legg sofaen på hodet, slik at du får et inntrykk av hva slags løsninger det er brukt for å få trekket på plass. Og så er det bare å klippe til (være litt raus med stoffet) og stifte i vei. Noen steder blir det kanskje noen synlige "skjøter", da kan du kjøpe noen slags... hva heter det... tvinnede tråer eller bånd eller et eller annet, som du fester over.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten... ikke for å demotivere deg, men det tok faktisk en del tid. Sikkert mye fordi jeg ikke er særlig dreven på sånt, men det er kanskje ikke du heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sporer litt av men..

Er det måter å "drapere" et pent og litt tykt stoff rundt sofaen også ?

Tror ikke jeg har tid eller kunnskaper til å trekke vår om på den "ordentlige" måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"drapere" rundt... vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener.

Det går jo an å bare legge et stort stykke tøy over hele sofaen, og evt runde av kantene nede ved gulvet. Jeg har prøvd dette også (ja, jeg er fattig!), men det er utrolig irriterende hvordan stoffet sklir og krøller seg så fort noen sitter i sofaen. Har du bare besøk av rolige jentevenner går det kanskje an, men hvis menn eller barn skal sitte i sofaen blir du sprø etter noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trukket om sofaen vår. Jeg kjøpte mønsterark - sånn med ruter i en syforretning og lagde mønster til å klippe etter. Så sydde og tilopasset jeg etterhvert. Hver søm krever prøving altså!

Men resultatet ble bra og sofaen er i full bruk og har vært det i snart et år faktisk :wink:

*Jeg kjøpte forøvrig omtrent 20 meter stoff til to seter, en treseter og en lenestol - ikke veldig store.

*Pass på at stoffet har mønster riktig veg når du syr, slik at ikke alle putene har stiper ulike veger - det ser ikke bra ut. (om du kjøper ensfarget får du utnyttet stoffet bedre)

*Kjøp meget sterk tråd

*Sy dobbelt, eller mer på alle sømmer! Møbler er utsatt for utrolig sterk slitasje!

*Pass på at alt sitter tettest mulig etter. Stoffet blir fortere slitt om det sitter løst.

*Kjøp møbelimpregnering på sprayboks og gi hele sofaen et lag før du tar den ibruk - det letter renholdet senere...

* Skaff deg stiftepistol med plass til temmelig lange stifter. Noe av stoffet må du regne med å stifte fast... Se på den gamle sofaen og gjør slik det er gjort der...

Lurer du på mer så bare si fra :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har trukket om sofaen min og jeg er kke noe spesielt flink til å sy! Brukte 4-5 kvelder og alle som har sett den er kjempeimponert. Jeg brukte ca ti meter stoff til en treseter med løse puter i rygg og sete. Stoffet er stripete og det gjorde det veldig enkelt å få det likt. Til setet brukte jeg et helt stykke som jeg sydde inn i hjørnene a la stretchlaken. Da jeg sydde ryggputene la jeg stoffet rundt puta og satte i knappenåler på den ene siden, sydde sømmen på symaskinen, satte stoffet tllbake på puta og gjentok det med alle sømmene. Dette var lett å kopiere til de andre putene da jeg bare fulgte de samme stripene. Det var gøy og veldig vellykket! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...