Gå til innhold

15 åring på Carl berner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg sliter med et virkelig problem!

Min kjære datter var for litt siden ute på trening. Derifra dro hun direkte til en en mann som hun tilbrakte kvelden sin med. Hun glemte å si ifra hvor hun var, noe som skapte litt panikk i huset, og etter flere forsøk på å ringe hun fikk vi endelig kontakt, så sent som halv ett på natten.

Da fikk vi vite at hun var hos en gutt på 19 år, og de hadde sett på film sammen. Vi fikk adressen med en gang og plukket hun opp rett utenfor døren. Da vi kom fram så vi selvfølgelig at denne unge mannen hadde fulgt hun ned og stått med hun helt til vi kom. Det var ihvertfall betryggende å vite at han ihvertfall passet på datteren vår.

Kjeft og smell ble det på den unge damen. Hun forklarte at hun ikke hadde rørt verken alkohol eller røyk eller snus, og de hadde ikke drevet med noe som var utenfor grensen.

Problemet er at mannen min kommer fra en veldig kristen familie, med en prest som far. Der fikk han svært streng oppdragelse.

Jeg derimot var ute på bærtur hver helg. Jeg var ondentlig problem tenåring, og det vet datteren min svært godt.

Datteren min har aldri løyet for meg, eller gjort noe mot husreglene. Dette er første gangen hun dro et sted uten å gi beskjed til oss. Hun er tydelig preget av kjeften hun fikk fra far.

Mannen min mener at hun ikke skal få lov til å trene lenger, og heller ikke se han gutten igjen, men da hun fikk vite det så jeg bare tårene trille. Trening har vært en stor del av livet hennes, og det er tydelig at det var noe mellom hun og han gutten.

Datteren min er forresten 15 år, fyller 16 neste år.

Så nå har jeg en knust datter og en meget sint mann. Hva skal jeg gjøre? Jeg selv var jo skikkelig problem tenåring, og det husker jeg fortsatt. Så jeg føler det ikke blir riktig å straffe hun for en feil hun gjorde, når datteren vet at jeg gjorde ting som var ti ganger verre (snek meg ut kl. 3 om natten og festet hver helg).

Er det riktig at jeg straffer hun for å ha glemt å si ifra, eller skal jeg gi hun husarrest for to uker også la det gå?

Jeg sliter virkelig nå. Alle meninger tar jeg gledelig imot!

Anonym poster: c80cd4259b8fb575a9c0dc06f2ab7484

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS her igjen. Han mener også hun har gjort noe Utilgivelig og har begått en svært alvorlig tillitsbrudd ? Er det riktig å si? Hun verken drakk eller røykte? (ettersom hvordan jeg opplevde hun, virket hun ikke påvirket av rus)

Skrevet (endret)

Jeg synes mannen din overreagerer totalt. Her er en jente som ikke har gjort noe utenfor det hun får lov til i 16 år, og første gang hun glemmer seg / tråkker litt utenfor grensene, så er det fullt hysteri, husarrest, nekte henne fritidsaktiviteter og å treffe en venn?

Og forresten, utilgivelig? Da har ikke mannen din opplevd noe særlig tillitbrudd i livet sitt, hvis ham mener dette er utilgivelig oppførsel fra en tenåring. Her bør du ikke gi deg, TS.

Endret av Harlekin
  • Liker 10
Skrevet

TS her igjen. Han mener også hun har gjort noe Utilgivelig og har begått en svært alvorlig tillitsbrudd ? Er det riktig å si?

Høres ikke riktig ut i min verden, men dette må jo dere finne ut av.

BTW; finnes det utilgivelige synder?

Skrevet

Er det første gangen noe som dette har skjedd kan en advarsel være nok, eller husarrest.

Jeg synes mannen din overreagerer noe kraftig!

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men har jo vært ung en gang. Og jeg synes mannen din overdriver. Det er greit at det er et tillitsbrudd, men hvis dere overdriver reaksjonene oppnår dere antagelig bare at hun går "under radaren" og gjør ting i skjul, heller enn å føle at det er greit og trygt å si fra.

Anonym poster: a54c71cda3a303829e5894b4fd23093a

Skrevet

Synes også mannen din overreagerer. Det eneste gale hun har gjort er vel kanskje å glemt å si i fra, men utilgivelig? Nei, ærlig talt, det er det nå ikke.

Jeg synes egentlig ikke hun bør få straff denne ene gangen. Jeg ville gitt hun en sjanse til og glemmer hun da å si fra så kan det kanskje få konsekvenser.

Å nekte ungen å trene, det hadde jeg synes hadde vært galt selv om hun hadde stjålet klær for 5000. Å trene er sunt.

Anonym poster: cc9b29485f6977aa354cd03c0e2eebd3

• Liker 4
Skrevet

Hun har ikke gjort noe galt. Det er normalt å være interessert i gutter fra den alderen der, og ingenting man bør nekte barna sine å være heller. Mannen din bør få en liten skjennepreken.

Anonym poster: 2da29496dacc47612410e44ba7f44d4d

Skrevet

Mannen din overreagerer, men datteren din har også oppført seg svært dumt - spesielt med tanke på Sigridsaken. Hun burde forstått at dere kom til å bli redde.

Jeg tror heller ikke hun "glemte" å si ifra, men hadde lyst å se film - og visste far kom til å nekte enhver sosial omgang med gutter. Han virker jo ekstremt streng, så dette kan jeg forstå at hun så gjennom fingrene med.

Jeg ville gitt henne en advarsel, og gjort det klinkende klart for henne at dersom dette skjedde en eneste gang igjen ble det konsekvenser.

Avtalen skulle da vært at hun alltid spurte på forhånd, og fortalte nøyaktig hvor hun skulle.

Jeg var masse ute i sene nattestimer(kom gjerne hjem 01 og 02) på den alderen, og jeg befant meg på bedehuset og hos venner. Men det ante jo ingen om jeg virkelig gjorde - men altså, ikke alle tenåringer er ansvarsløse.

Jeg synes dog at denne gutten er for gammel for henne, og ville snakket med henne om akkurat dette. Han er tross alt langt mer moden.

Hvor godt hun kjenner han ville også kommet med i vurderingen til hvilke sanksjoner hun hadde fått, men uansett så hadde en advarsel vært nok for meg i første omgang.

Anonym poster: 47b88ad1edc17cbcb27a6e624e12b0aa

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor står det Carl Berner i tittelen?

Fordi hun dro til Carl Berners plass. Mannen min har lest at det er det verste strøket å oppholde seg i..

Mannen din overreagerer, men datteren din har også oppført seg svært dumt - spesielt med tanke på Sigridsaken. Hun burde forstått at dere kom til å bli redde.

Jeg tror heller ikke hun "glemte" å si ifra, men hadde lyst å se film - og visste far kom til å nekte enhver sosial omgang med gutter. Han virker jo ekstremt streng, så dette kan jeg forstå at hun så gjennom fingrene med.

Jeg ville gitt henne en advarsel, og gjort det klinkende klart for henne at dersom dette skjedde en eneste gang igjen ble det konsekvenser.

Avtalen skulle da vært at hun alltid spurte på forhånd, og fortalte nøyaktig hvor hun skulle.

Jeg var masse ute i sene nattestimer(kom gjerne hjem 01 og 02) på den alderen, og jeg befant meg på bedehuset og hos venner. Men det ante jo ingen om jeg virkelig gjorde - men altså, ikke alle tenåringer er ansvarsløse.

Jeg synes dog at denne gutten er for gammel for henne, og ville snakket med henne om akkurat dette. Han er tross alt langt mer moden.

Hvor godt hun kjenner han ville også kommet med i vurderingen til hvilke sanksjoner hun hadde fått, men uansett så hadde en advarsel vært nok for meg i første omgang.

Jeg har også mistanker om at hun ikke glemte å si ifra, men jeg lar det ligge denne gangen. Jeg syns også han gutten var litt for gammel for henne, spessielt i den alderen hun er i nå. 15 år og 19 år er jo ganske stor forskjell nå, med tanke på skole og utvikling (både mentalt og fysisk). Men hun har fortalt at han prøvde seg ikke på noe. Jeg stoler såpass på datteren min, og hun kan ha veldig mye vilje og temperament til tider, og hun har ikke vanskelig for å si ifra om hvor grensen går. Verken til venner eller til fremmede. En gang prøvde en fremmed mann å knabbe en sjokolade i en kiosk, og hun stod klar med kjennepreken til han! Og hun forteller om når hun blir redd / føler hun mister kontrollen over valgene hun tar / seg selv. f.eks. hun var i en bursdag til en god venninde som fylte 15. Der hadde en gutt prøvd seg på datteren min (altså til sengs) og hun hadde blitt redd og holdt seg til venne gjengen sin resten av kvelden. Da hun kom hjem fortalte hun om det (faktisk!!) og visste ikke hva hun skulle gjøre. Hun var så redd hun hadde såret han, men hun ville jo ikke ligge med noen (enda)!! Så hun spurte meg etter råd. Skjønne lille piken min begynte nesten å gråte, pga hun var redd hun hadde såret han, og fordi hun syntes det var svært ubehagelig opplevelse.. (de var alene på et rom hun og gutten).

Men jeg hvet ikke helt hva jeg skal gjøre. Vurderer å gi hun husarrest, men mannen min står fortsatt på sitt.. Han ønsker også at hun skal kutte all kontakten med han, men jeg hvet jo at vi ikke kan hindre hvem hun er med. Hva skal jeg si? Velge datteren min eller mannen min?! :vetikke:

Skrevet

For det første; jeg trener selv på Carl Berner - om det er Elixia du mener.

Det er helt trygt der - og overhodet ikke et farlig strøk å befinne seg i. Jeg har følt meg litt utrygg i sidegater på vei hjem, og ville ikke gått der på natten. Men det gjelder overalt.

Det er MASSE trafikk, masse folk - kiosker som er åpne, går hyppig busser/trikk.

Dette handler ikke om at du må velge, men at dere to har ansvar for å være rasjonelle foreldre.

Han kan ikke la sin pietistiske ekstreme bakgrunn bestemme for oppdragelse. Helt enkelt.

Om dette er umulig for han å godta trenger dere time hos familievernkontor - ikke pga din datter, men pga han.

Og til sist er du naiv når det kommer til din datter. Det er like sannsynlig at hun ønsker å ha sex med denne 19årige gutten som omvendt, og de fleste 19årige gutter er jo ikke utnyttende drittsekker - men ja, de er forskjellige og jeg hadde ikke likt det.

Selv om jeg som sagt befant meg på bedehus, så hadde alle mine 15-16årige bekjente og venner(bortsett fra meg) sex - med sine jenvgamle kjærester.

Det er faktisk ganske grovt å nekte henne trening for denne hendelsen her. Hun oppfører seg som alle andre normale tenåringer.

Du får si til mannen din at "det han har lest om Carl Berner" nok ikke stemmer helt, jeg trener der ofte og opplever ingen problemer.

Men nei, jeg hadde ikke latt hverken meg selv og spesielt ikke en tenåring gå der alene sent om kvelden.

Skrevet

Du bør også jobbe med at dun datter ikke skal føle skyld for å si nei til sex.

Hun er åpenbart alt for pliktoppfyllende, og det kommer kanskje fra far?

Om hun skal sette tydelige grenser for seg selv må dere akseptere at dette innebærer noe uønsket oppførsel innenfor rimelighetens grenser også ovenfor dere foreldre.

Jeg ble aldri på gråten om noen ville ha sex med meg uten at jeg ønsket, jeg fnøs og sa klart ifra om at det var fullstendig uaktuelt. Samtidig var jeg jo også såpass "munnrapp" mot foreldre, uten at det ble slått ekstremt hardt ned på.

Det resulterte at jeg var den siste til å debutere - jeg var nesten 19 år.

Det var fordi jeg ikke var "snill og uskyldig" som din datter nå er, som jo er forventet av henne hjemme.

Skrevet

Du bør også jobbe med at dun datter ikke skal føle skyld for å si nei til sex.

Hun er åpenbart alt for pliktoppfyllende, og det kommer kanskje fra far?

Om hun skal sette tydelige grenser for seg selv må dere akseptere at dette innebærer noe uønsket oppførsel innenfor rimelighetens grenser også ovenfor dere foreldre.

Jeg ble aldri på gråten om noen ville ha sex med meg uten at jeg ønsket, jeg fnøs og sa klart ifra om at det var fullstendig uaktuelt. Samtidig var jeg jo også såpass "munnrapp" mot foreldre, uten at det ble slått ekstremt hardt ned på.

Det resulterte at jeg var den siste til å debutere - jeg var nesten 19 år.

Det var fordi jeg ikke var "snill og uskyldig" som din datter nå er, som jo er forventet av henne hjemme.

Ja hun er meget pliktoppfyllende. Mannen min er egentlig helt gjenomsnittlig normal når det kommer til barneoppgradelse, men når det kommer til gutter og festing blinker det rødt i hodet hans. Han er veldig for at man skal vente med å ha sex til min er gift ( i mine øyne er det litt tullete).

For det første; jeg trener selv på Carl Berner - om det er Elixia du mener.

Det er helt trygt der - og overhodet ikke et farlig strøk å befinne seg i. Jeg har følt meg litt utrygg i sidegater på vei hjem, og ville ikke gått der på natten. Men det gjelder overalt.

Det er MASSE trafikk, masse folk - kiosker som er åpne, går hyppig busser/trikk.

Dette handler ikke om at du må velge, men at dere to har ansvar for å være rasjonelle foreldre.

Han kan ikke la sin pietistiske ekstreme bakgrunn bestemme for oppdragelse. Helt enkelt.

Om dette er umulig for han å godta trenger dere time hos familievernkontor - ikke pga din datter, men pga han.

Og til sist er du naiv når det kommer til din datter. Det er like sannsynlig at hun ønsker å ha sex med denne 19årige gutten som omvendt, og de fleste 19årige gutter er jo ikke utnyttende drittsekker - men ja, de er forskjellige og jeg hadde ikke likt det.

Selv om jeg som sagt befant meg på bedehus, så hadde alle mine 15-16årige bekjente og venner(bortsett fra meg) sex - med sine jenvgamle kjærester.

Det er faktisk ganske grovt å nekte henne trening for denne hendelsen her. Hun oppfører seg som alle andre normale tenåringer.

Du får si til mannen din at "det han har lest om Carl Berner" nok ikke stemmer helt, jeg trener der ofte og opplever ingen problemer.

Men nei, jeg hadde ikke latt hverken meg selv og spesielt ikke en tenåring gå der alene sent om kvelden.

Ja hun trener på Elixia. Hun drar egentlig aldri så sent på trening. Vanligvis drar hun direkte fra skolen og til trening, også hjem igjen for en dusj, og deretter gjør hun lekser og finner på noe med vennene sine. Så at hun går der alene sent på kvelden vil nok ikke skje. Hun blir fort redd når hun går alene. En gang ble hun så redd når hun gikk langs en hovedvei alene rundt 10 tiden (rett etter sigrid saken,) at hun ringte og gråt stakar. Endte med at jeg kastet meg i bilen og plukket hun opp hos en venninne i nærheten.

Skrevet

Jeg synes mannen din overdramatiserer. Dere har en usedvanlig pliktoppfyllende og ålreit 16-åring. Skjønner ikke hva han klager på. Skulle likt å se pappa prøve seg på noe sånt da jeg var 16; det hadde ikke blitt pent :laugh: Vær heller glade for at dere har en datter som gjør lekser, trener, og ikke er med på alle de crazy tingene - dét i seg selv burde være mer enn nok!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...