Gå til innhold

Barnevern og taushetsplikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i deep shit, derfor trenger jeg svar fra noen som vet og ikke bare synser.

Jeg er bekymret for min søsters 2 barn, de er nok mer under kategorien ungdommer men samme det.

Min søster er ikke kompetent til å ha barn, hun nyter mengder med alkohol, og i det hele , ungene på13 og 14 år viser misnøye med dette. Vi har forsøkt å si til henne at hun bør endre livet sitt , mye pga ungene, men også fordi at hun ellers risikerer å bli anmeldt til barnevernet.

Men så er den saken den at min mor har da gått til BVT og anmeldt sin datter dvs min søster. Og hun har levert navnet sitt til de, men bedt om å få være anonym, men hvor langt kan de holde på dette?. Min søster og hennes mann skal ta saken til advokat, men vil han få vite at barnevernet vet hvem innringer er? Han har sagt at han skal ta rotta på den som har anmeldt henne, Barnevernet har bare sagt at de har mottatt en henvendelse, og at vedkommende er anonym.

Men hvis innringer har presentert seg for BVT og bedt om å få være anonym, hva nå da? Min mor er jo høflig, og presenterer seg når hun ringer, noe hun angrer på i etterkant.

Hvor langt må man gå for å få vite navnet på den som ringer inn?

Min mor er jo kjempenervøs og redd

Anonym poster: 42e540b39786e560e934273d00d7af27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De skal holde det anonymt så lenge hun har bedt om det. Men jeg synes det er dumt/rart om de ikke har rådet henne til faktisk ikke å være anonym da søstern din nå bruker mer energi på å finne ut hvem det er som har meldt inn, enn å faktisk bruke energi på HVORFOR.

• Liker 1
Skrevet

Hei på deg Myr.

Nei da hun bruker ikke mer energi på dette enn hun bruker på å fortsette i samme dur.

vennlig hilsen TS

Skrevet

Hei på deg Myr.

Nei da hun bruker ikke mer energi på dette enn hun bruker på å fortsette i samme dur.

vennlig hilsen TS

Hva mener du?

Hun vil alltid lure på hvem.. Om dere uansett har snakket med henne om at hun kommer til å bli meldt er det bedre at dere sier hvem det er som har meldt. Kommer til å komme frem en gang uansett

Skrevet

Synes det er litt feigt av din mor å være anonym i en så alvorlig sak. Her er det ungene man skal tenke på, ikke seg selv.

Anonym poster: 5212c7d7c60ac9e5176be2297a37ba5c

Skrevet

Grunnen til at hun har valgt å være anonym er at hennes svigersønn sa en gang at hvis han ble anmedlt eller de ble anmeldt så kom han til å ta de på en måte de aldri har blir tatt før, og da søster og mann ringte å fortalte at de var blitt anmeldt så sa mannen henns at han skulle knekke den personen.

Derfor gjorde hun det

Skrevet

Man blir ikke anmeldt til barnevernet, man melder en bekymring.. Det er ikke for å ta noen, men for at foreldrene skal kunne få råd og veiledning.

Dere bør som samlet familie fortelle din søster at dere er bekymret og at barna nyter godt av at foreldrene samarbeider med barnevernet.

Nå bruker de mye energi på å prøve å finne ut av hvem som har sendt meldingen i stedet for å gå inn i seg selv og innse at denne meldingen var nødvendig...

Skrevet

Nå bruker de mye energi på å prøve å finne ut av hvem som har sendt meldingen i stedet for å gå inn i seg selv og innse at denne meldingen var nødvendig...

Som sagt de sitter bare å sier at de skal ta den som har meldt de. Men ellers har de samme liv som før de fikk beskjed fra barnevernet.

Skrevet

Jeg skal ikke garantere det 100%, men tror ganske sikkert det er sånn at melder kan være anonym til et visst punkt. Lurer på om det er noe med at melder kan bli bedt om å vitne i fylkesnemnda, hvis det går så langt, og at vedkommende da ikke vil være anonym lenger. Men dette kan dere vel spørre barnevernet om?

Skrevet

Man kan være anonym som melder fram til saken (om den i det hele tatt) er så alvorlig at det blir snakk om fylkesnemda for barnevernet eller rettssak. Se linken til Kaprifolen. Er ikke ofte det går så langt, vanligvis prøves det ut alle mulige tiltak for familien først. Moren din kan slappe av foreløpig, så lenge hun har gitt sitt navn til barnevernet skal hun også informeres og få veiledning i hvordan håndtere det om det går så langt som at melder må stå fram.

Skrevet

Jeg mener også at jeg har hørt at melder kan være anonym, frem til en eventuell sak (hvis det går så langt), hvis den som melder blir satt opp som vitne i fylkedsnemda, så går det naturligvis ikke å være anonym lenger.

TS: Jeg skjønner at moren din er redd når hun har fått slike trussler (selv om de ikke vet hvem som har meldt dem). Om de etter hvert skjønner at det er moren din som har meldt dem (ut ifra bekymringsmeldingen) og begynner å true moren din direkte, så bør dere politianmelde det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...