Gå til innhold

Hva er din favoritt Jane Austen?

Min favoritt Jane Austen ?  

1. 1. Min favoritt Jane Austen ?

• Emma
      0
    • Mansfield Park
      0
    • Pride and Prejudice
      13
    • Northanger Abbey
      0
    • Sense and Sensibility
      4
    • Persuasion
      0
    • Lady Susan
      0
    • Annet verk
      0

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av en bruker her inne, begynte jeg å lure, hva er deres favoritt Jane Austen verk? Enten bok eller film/tv-serie?

For min egen del må jeg si filmatiseringen av "Sense and Sensibility" fra 1995, manus av Emma Thompson, hun er bare helt fantastisk som Ellinor!

Har den på dvd, og den blir sett ofte! (Med kommentarer av Emma og uten, og på de forskjellige språkene.)

(Har fokusert på romanene i avstemming, men som dere ser kan dere evt velge annet verk hvis dere f.eks har en novelle eller annet som favoritt!)

:blomst:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har ikke sett/lest alle, men av de jeg kjenner liker jeg klart "sense and sensibility" best. Enig med Frigg, elsker den!! :-)

Skrevet

Fornuft og følelser her også! Hm....minner meg på at jeg må finne en ny, god bok å lese snart!

Skrevet

Åh, jeg vet ikke, jeg har lest alle bøkene og sett alle filmatiseringene jeg kommer over, men jeg klarer nok ikke og velge meg en favoritt blant bøkene. Jeg leser dem gang på gang og blir liksom aldri ferdig med dem :wink:

Av filmatiseringen syns jeg BBC innspilling av Pride and Predjudice, med Colin Firth som mr. Darcey, er den beste. Den er helt fantastisk, og følger boka på en prikk. Den er lang, 5t. tror jeg, men det gjør ikke noe, for det er en nytelse og se den. :P

Skrevet

Uten tvil; Pride and Prejustice...

Skrevet

"Pride and Prejudice" er nok min favoritt, men synes også "Sense and Sensibility" og "Emma" er veldig bra.

Skrevet

Men den verste filmatiseringen jeg har sett, så langt i allefall, var tv-film bbc laget av sense & sensibility for mange, mange år siden.

Jeg lånte den en gang på biblioteket, og måtte spole masse fremover fordi det var så gudsjammerlig kjedelige!

Noen som vet hvilken jeg mener?

Skrevet

Hmmm

Nei jeg vet ikke hvilken du mener. Men det er kanskje ikke så viktig hvis den er så kjedelig? Men jeg har jo inntrykk av at BBC filmatiseringer generelt pøeier å være av god kvalitet da, som Pride and Prejudice er et særdeles godt eksempel på.

Det kommer vel ikke som en bombe at jeg har stemt på den da.... Men jeg har lest alle bøkene flere ganger, og liker vel i grunnen alle veldig godt!

Lizzie

Skrevet

Den jeg tenkte på, er fra 1985, tv-film.

Og etter å ha sett filmen fra 1995, så ble jeg skuffet over denne filmatiseringen. Denne altså.

Sukk, ja mini-serien om p & p, sukk.

Mr Darcy, så kjekk, altså! :hjerter:

Skrevet

Da stoler jeg på deg og holder meg unna den! Kanskje jeg leser boken en gang til istedenfor.

Når det gjelser Colin Firth som spiller Mr. Darcy har det nettopp kommet meg for øre at han spiller i filmatiseringen av Tracy Chevaliers Pike med perleøredobb. Så vidt jeg har skjønt kommer den til Norge nå veldig snart. Gleder meg!!!

Men det er klart, hele Englands kvinnelige befolkning ble jo helt tussete av Mr. Darcy!

Lizzie

Skrevet

Av filmatiseringen syns jeg  BBC innspilling av Pride and Predjudice, med Colin Firth som mr. Darcey, er den beste. Den er helt fantastisk, og følger boka på en prikk. Den er lang, 5t. tror jeg, men det gjør ikke noe, for det er en nytelse og se den. :P

Helt enig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...