Gå til innhold

Trening og luft i magen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har begynt å trene skikkelig den siste måneden. To styrkeøkter og to zumba/aerobicøkter i uka. Før dette var jeg veldig stillesittende da jeg har vært syk noen måneder.

Før jeg begynte å trene følte jeg meg nesten forstoppet, men nå har jeg masse luft i magen og går på do med avføring sikkert 3-4 ganger om dagen. Det siste er greit nok, men det er utrolig irriterende med all lufta i magen. Magen ser oppblåst ut, og det blir jo naturlig nok ubehagelig.

Ang. kosthold så har jeg byttet ut lunsjen med salat og begynt å spise frokost. Spiser halvgrovt brød, og noen ganger har jeg bønner i salaten. Middagen er noe kjøtt/fisk med salat/grønnsaker og litt ris eller poteter. Spiser mindre snacks og brus er kun i helgene. 2-3 kopper kaffe om dagen, mye vann, juice til frokost.

Er det noe jeg kan gjøre for å minske lufta eller går det over etter hvert? Og hvorfor ble det plutselig sånn?

Anonym poster: 54beb9b94139a08b906c7175e4647f41

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tviler på at treningen har noe å gjøre med mageproblemene dine.

Mulig du reagerer på noe i kosten, for mye fiber kanskje?

Gjest bamsemumsa
Skrevet

Bønner i salaten? Du ber om luft i magen da:-p

Skrevet

Tviler på at treningen har noe å gjøre med mageproblemene dine.

Mulig du reagerer på noe i kosten, for mye fiber kanskje?

Derfor har jeg byttet fra grovt til halvgrovt, men ser ingen endring. Spiser jeg loff og pasta blir det sikkert enda værre, var det som ga meg luft før.

Bønner i salaten? Du ber om luft i magen da:-p

Kan være, men jeg har alltid brukt bønner i tacoen og ikke reagert på det. Det hadde jeg minst en gang i uka før jeg tok meg sammen nå i høst. Bønner i salaten har jeg sikkert 2-3 gang i uka nå, men er luftig hver dag.

Skrevet

Du får prøve deg litt frem med kosten og prøve å finne ut hva du evnt reagerer på. Det er ikke lett, men verdt det!

Selv om du tåler bønner i tacoen en gang i blant, er det ikke sikkert at du tåler det flere ganger i uken. Som et eksempel.

Lykke til! :)

Skrevet

Det finnes tabletter på apoteket som du kan kjøpe reseptfritt som hjelper mot det. En venninne av meg sliter med mye luft i magen, og hun tar sånne tabletter, og de virker på kort tid. Sånn jeg har forstått det så "forsvinner" lufta, så de gjør ikke at du må fise (noe som hadde vært dumt på trening..). Tror den slår hull på luftboblene eller noe sånnt. Kommer ikke på hva de heter, men spør etter dem på apoteket! Vet det finnes forskjellige typer, men velg den som virker på kortest tid, det er de som fungerer best!

Gjest bamsemumsa
Skrevet

Kan det være immogas de pillene heter? :-) Gikk reklame for de på tvn for en stund tilbake. Kunne tenkt meg å prøve de selv egentlig.. :-p

Skrevet

Kanskje du reagerer på mer fiber i dietten?

Hvis du spiser mye mer grønnsaker enn før så kan det hende at det er noe av det du reagerer på. Grønnsaker har mye fiber og det kan være uvant for magen. Brokkoli, blomkål, og løk er verstinger. Bønner gir også luft i magen. Enig med de andre at du burde prøve deg litt frem med maten og se hva du reagerer mest på. Jeg var dessverre luft i magen av sunn mat som mange typer frukt (de verste er mango, ananas, epler, druer og pærer), grønnsaker som brokkoli, erter, blomkål og jeg må holde meg til maks 2 brødskiver om dagen, fordi magen reagerer på mye fiber. Spiser jeg spaghetti og hvitt brød er magen helt fin, veldig kjedelig egentlig, jeg er veldig glad i sunn mat.

Anonym poster: 6be8d0bdf78f8ab33fe19f380fee96a7

Skrevet

Jeg tror du ikke skal kutte ned på fiberen i kosten, da dette kan gi mye større konsekvenser enn luft i magen! (Kreft) jeg tror du kanskje skal prøve og drikke mer vann, vi snakker ganske store mengder her, fordi fiberen låser seg i tynntarmen hvis den ikke får væske! Det som også er spesielt med fiber er at den ikke trekker opp av tarmtottene, og renser tarmen. Dette er veldig viktig for fordøyelsen, men får at kroppens celler skal få næring er det viktig at den får alle næringsstoffene, spesielt nå som du har større aktivitet!

Andre ting som kan hjelpe er regelmessige toalettrutiner, dette er også viktig for å forebygge forstoppelse. Som slakt tidligere, store mengder med væske og at du får i deg alt du trenger.

Luft i magen kan som unormalt mye sletting være et symptom på at du blir syk, kanskje det kan være en ide og ta seg en tur til fastlegen?

Skrevet

Kan det være immogas de pillene heter? :-) Gikk reklame for de på tvn for en stund tilbake. Kunne tenkt meg å prøve de selv egentlig.. :-p

Imogas lurer jeg på om er den typen som ikke fungerte like bra som den venninna mi bruker. Skal spørre henne i morgen hva den heter, så kan jeg skrive hva den heter her!

Skrevet

Imogas fungerer ikke på meg, men Minifom er gull!

Anonym poster: 9c5bfd181645b5e3ffaf1daf9ba0a124

Skrevet

Dette er helt vanlig i en overgangsperiode når magen får mer å jobbe med. Hold ut, det går over og så blir det mye bedre etterpå!

Anonym poster: aee50862adc651c75d4c212eddb2f5d9

Skrevet (endret)

Imogas fungerer ikke på meg, men Minifom er gull!

Anonym poster: 9c5bfd181645b5e3ffaf1daf9ba0a124

Mulig det er Minifom venninna mi bruker =)

Endret av super-s
Skrevet

Karve er helt suverent mot luft i magen. Ta en teskje og skyll ned med vann.

Skrevet

Siloxan heter pillene venninna mi bruker!

Skrevet

Regelmessige toalettrutiner har jeg fått etter å ha begynt å trent nysgjerriggutt. Før det følte jeg meg klar for tarmskylling.

Siden jeg kan "velge" hvem jeg vil høre på her på kåge tenker jeg at AB 16:17 har rett. Jeg skal prøve å holde ut og vente til det går over. Kan hende kroppen blir litt i sjokk over at alt den utsettes for er sunt, og at styrketreningen er tung.

Tabletter er bare ikke min greie, men lykke til med dem til dere andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...