Gå til innhold

Våkner opp SKRUBBsulten tidlig,tidlig på morgenen....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere enn meg som våkner opp SKRUBBsulten tidlig på morgenen? Omtrent uansett når jeg våkner opp (og samme om det er av sult, lyder, eller vekkerklokken) så er jeg så sulten at det nesten gjør vondt. Ofte må jeg opp å spise kl 5 på morgenen, selv om jeg ikke skal opp før kanskje 10.

Jeg har et sunt og proteinrikt kosthold med rene kjøttvarer og 'fullkornskarbohydrater'. Spiser sen middag, som oftest rundt kl 8-9. Spiser ofte kvelds også, gjerne med proteiner. I en periode tok jeg en proteinshake rett før jeg la meg. Men da våknet jeg opp bare enda mer sulten.

Noen tips til hva jeg kan gjøre? Eller er dette normalt? Det er utrolig frustrerende og MÅTTE stå opp å spise noe uansett hva klokka skulle være!

Anonym poster: 65ef771afa0e0eab3a43b498fb13a99d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan være fordi du spiser middag såpass sent, og dermed legger deg mett.

De gangene jeg legger meg med stappfull mage er jeg vannvittig sulten med en gang jeg våkner.

Du kan jo prøve å spise middag litt tidligere (om mulig), og heller ta en liten snack til kvelds?

• Liker 2
Skrevet

Har også det problemet, TS. Sykt irriterende. Jeg pleier vanligvis bare sovne igjen, men noen ganger har jeg måttet stå opp..

Skrevet

Sånn har jeg det også. Første jeg tenker på når jeg våkner er MAT! Jeg kan sikkert spise fem kilo mat til frokost, for jeg er helt utsulta om morgenen.. Ganske slitsomt å ha det sånn.

Skrevet

Det skjer med meg også, men bare om jeg har spist sent kvelden før.

Anonym poster: 59c0057202e54dd6584b52380d03745f

• Liker 1
Skrevet

Ja, det skjer med meg også. Forstår derfor ikke de som kan gå helt til lunsj uten å spise.

Anonym poster: 75e42cb5f51b98345c8ff8aaf083f541

Skrevet

Dere spiser for lite fett. Fett hjelper på metthetsfølelsen mer enn proteiner og karbohydrater.

Anonym poster: 9747a63fcb56176421456f426c4c3cfc

• Liker 3
Skrevet

Dere spiser for lite fett. Fett hjelper på metthetsfølelsen mer enn proteiner og karbohydrater.

Anonym poster: 9747a63fcb56176421456f426c4c3cfc

Rekkefølgen: proteiner, karbohydrater og fett. Fett metter altså minst.

Ved å ta bort karbohydrater får derimot fett en annen virkning.

Anonym poster: bf2aded04b600f0ca7534d5fcfd180b5

Skrevet

Hvor tar du denne rekkefølgen fra? Fra egen erfaring er rekkefølgen fett, protein, karbohydrater. Prøv å spise noe som er ca rent protein, karbohydrater og fett. Jeg kan spise veldig masse kyllingfilét uten å bli mett. Jeg kan spise masse havre uten å bli mett. Jeg trenger ikke å spise mye avocado/egg/fløte eller lignende for å bli mett. Spør deg selv hva som gjør en kake til mektig. Protein? Nei, fett. Jeg kan spise flere stykker av en marengskake uten å bli mett, men ett stykke sjokoladekake med mye fett og jeg kjenner at jeg ikke klarer å spise mer selv om det smakte deilig. Selv om flere stykker av marengskake og ett stykke av av sjokoladekake var samme mengde kalorier.

Anonym poster: 7a591176cc2851b9563493dbc68fc210

• Liker 2
Skrevet

Mener du at fett bare har en metthetsfølelse når man går på lavkarbo?

• Liker 2
Gjest blah blah
Skrevet

Det skjer med meg også, men bare om jeg har spist sent kvelden før.

Anonym poster: 59c0057202e54dd6584b52380d03745f

Samme her, så jeg passer på å aldri spise så sent

Skrevet

Det er individuelt om man føler seg mest mett på fett, karbohydrater og protein. I tillegg er det stor forskjell på hvilken tilstand produktene er når man spiser dem.

Flytende matvarer tas fortere opp.

Selv blir jeg skrubbsulten av å drikke proteinshaker.

Det kan være flere årsaker til at du er sulten når du våkner. Normalt bruker man bare omtrent fett som energi mens man sover. Hvis kroppen din ikke er så flink på å bruke fett vil den sende signaler om at du må spise for å få mer energi. De som er tilpasset faste eller lchf-dietter er ofte bedre rustet for perioder uten mat.

Menneskekroppen er opprinnelig laget for å tåle perioder uten mat, som om natten eller dersom jakten ikke gir resultat.

Prøv å ikke spise så sent. Det er ikke noe problem å legge seg u-mett. Bare unngå å legge deg kjempesulten. Da er det ofte vanskelig å få sove.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...