Gå til innhold

Jobbe innen eldreomsorgen uten utdannelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg går nå siste året på videregående (studiespesialiserende) og ønsker å ta et jobbår før jeg begynner å studere. Jeg lurer derfor på om det er mulighet for meg å arbeide på et sykehjem/gamlehjem eller i hjemmesykepleien? Jeg føler jeg har god kontakt med eldre, og kunne gjerne tenkt meg en slik jobb. Kan jeg få det uten relevant utdannelse og uten erfaring (jeg har kun arbeidserfaring fra kafeen jeg jobber på) ? Hva ligger lønnen på? Noen som vil dele sine erfaringer?

Anonym poster: 037b0785e025a271f6c0d431690c1dd2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jobbe som assistent :) og evt. ta et medisinkurs om det er nødvendig på arbeidsplassen. Tror kanskje det vil bli vanskelig å få noen fast stillingsprosent utenom helgejobbing da. Du får ringe rundt å høre :) Da jeg jobbet som assistent for 2 år siden var lønnen min på rundt 135 kr timen.

Skrevet

Jeg har helt feil utdannelse til å jobbe innenfor helse men sliter med å få meg fast jobb eller vikariat så jeg jobber som tilkallingsvikar i hjemmetjenesten. Ta kontakt med de der du bor, de trenger helt sikkert tilkallingsvikarer, på sykehjemmene og. Jeg er pleieassistent der. Husker ikke i farten hva jeg tjener men de tar hensyn til min utdannelse siden den er fra universitetet også har jeg en del års ansiennitet. Jeg har ikke lyst å jobbe på sykehjem så jeg har ikke spurt der. Jeg jobber ca 100% og noen uker mer fordi de trenger absolutt folk! Medisinkurset fikk jeg lønn for å ta (altså timeslønn for den tiden det tok), da det er kommunen som organiserer det (men ikke alltid de som fremfører det), man kan ikke bare ta kurset sånn helt uten videre. Medisinkurs må du ha i hjemmetjenesten, men på sykehjem vet jeg ikke men vil anta at det er en stor fordel men det bestemmer arbeidsgiver.

Anonym poster: 4ba39ad48342acdb8b84c769f3ae2f77

Skrevet

Du kan jobbe som assistent på sykehjem eller omsorgsboliger, eller f.eks. jobbe som hjemmehjelp. For hjemmesykepleien må du ha medisinkurs som regel, siden man ofte skal dele ut medisiner til folk.

Det kan nok være vanskelig å få noe fast, men ofte kan du nærmest jobbe så mye du vil som ekstravakt, da det er høyt sykefravær ved mange sykehjem.

Det er kjekt å jobbe med eldre! Jeg gjorde det selv for en del år siden. Bare vær obs på at det ofte er travle vakter, og at man ikke alltid får tid til å hygge seg så mye sammen med beboerne som man ønsker.

Anonym poster: fe91c28fc30b1e0622e72e60f02fcae7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...