Gå til innhold

Ny sofa

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er på leting etter ny sofa. Problemet mitt er at jeg har lett for å reagere på kjemiske stoffer som er tilsatt og som gjerne er det som gir den typen "nylukt" som mange kjenner til. Ikke bare det at jeg ikke liker lukten, men jeg blir tett i nesa, får rennende øyne og kløende hals.. Slett ikke godt m.a.o.. Jeg har nettopp solgt en nesten ny sofa p.g.a dette. Det ble ikke bedre etter flere uker med utlufting, så da måtte jeg kaste inn håndkle.

Nå har jeg rett og slett blitt litt engstelig for å kjøpe en til, da jeg ikke vet nøyaktig hva det er jeg reagerer på, og det også er bortimot umulig å finne ut av hva de forskjellige typer skum og stoffer er innsatt med.

Nåja, ny sofa må en jo ha, så da er det bare å prøve å finne ut av så mye som mulig, og da kan jo andres erfaringer være nyttig på veien!

Jeg har vurdert sofaene Free og Basic (modulsystem) fra Formfin, og Living (modulsystem) fra Hjellegjerde. Så nå lurer jeg på om noen har erfaringer med noen av disse, eller med sofaer fra disse produsentene generelt?

Videre lurer jeg på om noen har erfaring med sofa i ullstoff!

Starter der jeg, og håper på svar fra så mange som mulig! :)

Hannemor :)

Anonym poster: ac066a8479144181b9f5056b7740d460

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med en Ektorp fra Ikea som har stoff du kan vaske på 60 grader?

Anonym poster: 74eed692f4d33d5a1f65bd9cd06f0e86

Skrevet

Hei og takk for svar! :)

Jeg har tenkt på den faktisk. Men hva er putene fylt med i den? Noen som vet?

Skrevet (endret)

Det må kunne vaskes på 90 grader om alt skal dø.

Generelle tips må være å unngå sofaer produsert i Asia. De inneholder ofte mye rart og fraktes i tette store containere gjennom flere klimasoner. Høres ikke bra ut for en med allergi. Hva med å sende en mail til Hjellegjerdet, eller forhandler å høre? De fleste sofaer av god kvalitet inneholder ofte kaldskum og evt. dun, treverk og fiberduk. Aner ikke hordan det er for deg, men du kan jo se om du finner noe informasjon om det?

Endret av Level up
Skrevet

Det må kunne vaskes på 90 grader om alt skal dø.

Generelle tips må være å unngå sofaer produsert i Asia. De inneholder ofte mye rart og fraktes i tette store containere gjennom flere klimasoner. Høres ikke bra ut for en med allergi. Hva med å sende en mail til Hjellegjerdet, eller forhandler å høre? De fleste sofaer av god kvalitet inneholder ofte kaldskum og evt. dun, treverk og fiberduk. Aner ikke hordan det er for deg, men du kan jo se om du finner noe informasjon om det?

Joda, mailer er sendt, og det viser seg å være bortimot komplett umulig å få noe skikkelig svar. For eks. Formfin som er en av de som reklamerer med "norsk kvalitet", bruker importerte sponplater produsert i Russland, stoff fra Italia o.s.v, og det er omtrent det samme hos Hjellegjerde. De vet ikke selv engang f.eks formaldehydnivå i sponplatene de bruker i skroget, hvilke flammehemmere og antimuggmiddel som er brukt i stoffet o.s.v. M.a.o særdeles vanskelig for en allergiker å finne ut av noe som helst!

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...