Vendelin Skrevet 25. februar 2004 #1 Skrevet 25. februar 2004 Har et lite tips for dem som er redd for å gi gjestene sine allergi-sjokk :o Har registrert at noen er redd for marsipan på kaken sin fordi noen ikke tåler nøtter. Fler og fler bakerier i dag lager IKKE marsipanen sin av nøtter, men av Aprikoskjerner. Spør på ditt lokale bakeri om det er tilfelle hos dem. Det er sjeldent at man er allergisk for aprikoser. Denne typen marsipan smaker vel så godt som den av nøtter, om ikke bedre siden den "beske" ettersmaken som nøtteprodukter gir ikke er der. Jeg skal iallefall ha denne typen marsipan selv om jeg elsker nøtter Husk at dersom man skal ha valnøtter i kaken så bruk aprikossyltetøy, dersom du liker det, ikke bringebær. Smaksansene våre setter nemlig mer pris på nøtter og aprikos sammen enn nøtter og bringebær (det er selvfølgelig smak og behag...men utifra de biologi/kjemi og aroma (noe sånt) så er det slik )Men da er det selsagt viktig å si fra til gjestene!! Vi ønsker jo ingen ulykker i bryllupet
Snuppelure Skrevet 26. februar 2004 #2 Skrevet 26. februar 2004 Nøtte alergikkere tåler ofte mandler.... Vet at det hørers rart ut.... Men dette er ikke ny viten blandt leger. Selv blir jeg kjempe dårlig av peanøtter eller hasselnøtter. Men storkoser meg med en marsipangris i julen :-) Og hadde jeg vært lege skulle jeg gitt meg ut på en forklaring, for det har jeg fått en gang... Men nå er jeg ikke lege... så da får det bli med det :-)
Gjest Fighter Skrevet 26. februar 2004 #3 Skrevet 26. februar 2004 Jer er hyperallergisk mot både nøtter og mandler og har fått bakeriet til å lage en marsipankake uten nøtter/mandler :-) Var lenge velig usikker på hvordan bryllupskaka kom til å bli uten marsipan, men det trenger jeg ikke tenke på nå. 9 dager igjen til jeg er gift med verdens flotteste mann :-)
Snuppelure Skrevet 27. februar 2004 #4 Skrevet 27. februar 2004 Nå trenger man ikke å trekke bryllupskaken med marispan heller.... Vår var sprøytet med hvit sjokolade, og et hvitt pulver...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå