Gå til innhold

Nybegynner...Tips til trening for mage!?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp begynt å trene, aldri trent før, annet enn i gymtimene på vgs.

Jeg er 22 år og veier kun 45 (har lidd av spiseforstyrrelser i ungdomsalderen. )

Har lyst til å gå opp i vekt, da har jeg forstått det slik at jeg må trene styrke, for å trene musklene og "bygge"litt på dem...

Er ellers i grei form, er tynn og slank, men ønsker å kunne bygge opp noen fine lårmuskler..osv.

Bein og lår klarer jeg fint, men sliter litt med overkroppen...spesielt magepartiet :(

Trener 2x i uken i ca 1 time.

Oppvarming: 10-15min på tredemølla

De mageøvelsene jeg kan kun per i dag er vanlig situps, eller planke på sånn fitness ball..

Spiser ellers normalt, prøver å få i meg næringsrik mat.

Lurer på om noen har forslag til hvordan jeg kan stramme opp magen litt, veien til litt mer markert/flatere...?

Håper på noen svar :)

Anonym poster: 4aced060fb70fd6cba564f1efd737d4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS her, glemte å legge til høyde: er 1,60 :)

Fortuna, øvelsen over i videoen gjør jeg slikt på sånn fitness ball. Ellers tar jeg noen crunchs. =)

Hvor ofte bør jeg eventuelt trene dette?

Jeg tar mage øvelser uansett hver gang jeg trener, om det så er bein eller overkropp.

Anonym poster: 78a60fee309965ea66ab60f48e1806aa

Skrevet

Du blir ikke flatere på magen ved å trene den. Det kan være flere grunner til at magen ikke er flat. Siden du sier at du har hatt spiseforstyrrelser kan det være at du rett og slett har en del fett, men lite muskler fordi sultingen din har gjort at kroppen har kannibalisert musklene for energi. Det kan også være du er oppblåst - du nevner ingenting om dette.

Du bør uansett trene hele kroppen. Tenk funksjon fremfor muskelstørrelse. Det er omtrent alltid en fordel å være sterkere. Ikke tenk for mye på at du ikke har flat mage eller six pack.

Når du har kommet opp i vekt kan du tenke mer på fettprosent, men nå bør prioriteten din være kroppsvekt opp. Som du skriver.

Når vi snakker om magen så er det en muskel jeg synes får for lite oppmerksomhet. Psoas. Muskelen er dypt inne i magen på baksiden. Den styrer hoften og rotering og er viktig for stabilitet.

Før hver økt bør du trene en

av denne: Vinkelen mellom lårbeinets og overkroppen skal være under 90 grader. Foten som ikke skal sparke ned skal holdes helt i ro. Hele poenget er at du skal holde den i så ro som mulig. Det er denne siden som arbeider. Den foten som sparker ut skal sparke så langt ut som du klarer. På videoen bruker han en veldig stram strikk. Bruker du grønn strikk er den litt lettere å strekke ut.

Ved å gjøre denne øvelsen blir du bedre i rotasjonsstabilitet og det vil hjelpe deg i mange baseøvelser. Det forebygger også en del ryggplager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...