Gå til innhold

Julegodt oppskrifter!

Alina X

Anbefalte innlegg

Hei. Kan vi ikke dele typiske julegodtoppskrifter her i denne tråden?

Alt som kan spises eller drikkes:)

Jeg får vel begynne da:

Mokkalikør

3dl vann

3dl kremfløte

2ss kaffepulver

2ss kakao

3 eggeplommer

5ss sukker

2 dl 60 prosent sprit

Kok opp vann,fløte,kaffe og kakao.Visp sammen eggeplommer og sukker.Spe den varmen væsken i eggedosisen under kraftig omrøring.Hell alt tilbake i kjelen og kok forsiktig under omrøring til likøren tykner.Avkjøl og bland i spriten.Helles på flasker,oppbevares kaldt og kan brukes i flere mnd.

Appelsincurd

4ss revet appelsinskall

10 store eggeplommer

300 g sukker

120g usaltet smør

200 g ferskpresset appelsinjuice

1klype salt

4ss revet appelsinskall

10 store eggeplommer

300 g sukker

120g usaltet smør

200 g ferskpresset appelsinjuice

1klype salt

Hell eggeplommene,smelta smør og sukker i en kjele(ikke sett på enda)Rør godt om.hell i appesinjuicen og sett komfyr på 3.Rør HELE tiden,ellers får man stekt egg.Sett varmen på 4 etter 5min,rør hele tiden slik at massen tykner.Etter ca 10-12min er den passe tykk.Hell gjennom sil i en bolle,og tilsett revet appelsinskall.bland om sett i glass og la stå til det skal gis bort.Ha kaldt.

Karamelliserte macademia nøtter.

500g nøtter

250g sukker

80 ml vann

1 ss vaniljesukker

Hell alt oppi på sterk vame.Rør ofte.Sukkeret smelter og vannet fordampe.Etterhvert blir sukkeret brunt,gjør slik at alle nøttene blir dekker.Hell på t bakepapir og separer nøttene kjapt med to gafler slik at de ikke blir liggende som brune nøtteklubber.

Vaniljefudge

675g sukker

5dl kremfløte

50 g smør

50g hvit sjokolade

1 ts fys sirup

1 vaniljestang

Dekk en form med bakepapir.Bland sukker og fløte i en kasserolle,dette skal varmes opp slik at sukkeret blir flytende.Del vaniljestand to og skrap ut frøene,ha oppi kasserollen.Når alt er flytende tilsett smør og sirup.Kok til det blir tykt og brunt og ser ut som honning.Rør hele tiden.Kok en stund ca 20min til røren er tykk og fin.Hell den i en bolle og pisk den i 15 min,la hvile i 7min og hell i den hvite sjokoladen i biter.Mix inn sjokoladen og hell blandingen i formen.Sett i kjøleskapet et par timer.ta bakepapiret og massen ut og legg den på bordet.skjær opp firkanter.

Biscotti

100 g smør

2dl sukker

1ts bakepulver

0,5 ts salt

skallet fra en sitron

4dl mel

1 egg

25g valnøtter

varm sjokoladedipp(100 g sjokolade og 4ss kremfløte)

Forvarm ovn til til 175g.Kna ingredisene sammen med hendene,bruk våte fingre og form deigen til et rektangel ca 10 ganger 30cm.Stek i ca 35min midt i ovnen.skjær i tynne skiver og legg flatt ned på stekebrettet,stek i 15min(må gjøres i flere omganger hvis det ikke er plass til alle kjeksene.la biscottiene kjøles litt og dypp den i varm sjokolade,la tørke og pynt hvis man gidder med mandel.

Karamell

1ts vaniljesukker

1,5dl sukker

1,5 dl kremfløte

1,5ss sirup

11 ss smør.

Brun smør og sukker og ha i resten ing.Kok i 15-20min under omrøring.ta vanntesten:drypp litt karamellmasse oppi et glass kaldt vann,stivner den er karamellene ferdige.ha massen i en sprøyteform og sprøyt oppi små konfektformer,dypp gjerne i div smaker ex: smeltet sjokolade,melis blanda med vann(sånn hvit masse),honning osv.ha det i kjøleskapet til det har stivnet.

Håper alle kan bidra med forskjellige oppskrifter, både det som kan spises og det som kan drikkes:-)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oreokonfekt

1 pakke oreo kjeks

ca 1/2 pakke philidelphia ost

sjokoladetrekk

Knus en pakke oreokjeks i en pose med kjevle.

Ha smulene i en bolle og bland inn passe med naturell ost.

Sett blandingen kaldt en stund før du triller ut små kuler som du ruller i smeltet sjokolade.

Oppbevares kaldt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oreokonfekt

1 pakke oreo kjeks

ca 1/2 pakke philidelphia ost

sjokoladetrekk

Knus en pakke oreokjeks i en pose med kjevle.

Ha smulene i en bolle og bland inn passe med naturell ost.

Sett blandingen kaldt en stund før du triller ut små kuler som du ruller i smeltet sjokolade.

Oppbevares kaldt.

Det hørtes godt ut! :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen gi ut oppskrift på colakaker? Jeg aner ikke hva det er, men har hørt at det lages til jul..

Følger spent med her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...