Gå til innhold

Marked for kaninkjøtt og allergivennlig mat?

Anbefalte innlegg

Gjest Allergikeren
Skrevet (endret)

Er det noen som vet om det er noe særlig marked for kaninkjøtt her til lands? Selv har jeg alltid tenkt på kaniner som kjæledyr, mens sambo vil ha dem for kjøttet sin del. Og om etterspørselen er der, ser han ikke noe problem i å prøve å imøtekomme etterspørselen, kan man si. På visse vilkår da, det blir ikke noen fabrikk med små bur og inhumane forhold for dyrene. Det blir heller ikke noen stor skala, siden vi skal ha full jobb i tillegg, og mulighet for å reise bort av og til.

Vi skal også ha grønnsakshage med litt forskjellig, deriblant et par naturlig glutenfrie kornsorter. Glutenfritt mel koster jo en del mer enn hvetemel, og det er ikke alle som får støtte til fordyret kosthold heller. Nå bor vi på et lite sted, men jeg ser at utvalget i butikkene blir stadig bedre også her. Kortreist og økologisk er visstnok stadig mer i vinden også, så kanskje det er håp for oss?

Noen som har meninger om dette å dele med oss?

I etterkant ser jeg at jeg burde ha skrevet at:

Først og fremst skal både dyrehold og dyrking være for vår egen del, for å være selvforsynte til en viss grad.

Vi ser heller ikke for oss å bli rike på dette, selv om det selvfølgelig hadde vært det mest lettvinte og den ultimate drømmen. Det er mer snakk om en liten biinntekt. Eller om det i det hele tatt går i pluss, og ikke null eller minus.

Glutenfritt mel ser jo også jeg at det er mye arbeid i, jeg vet ikke helt hvordan vi skal få malt kornet selv engang. Så det er mer bare en løs tanke/drøm. Kornet skal vi prøve å dyrke uansett, riktig nok, men så får vi se hva vi får ut av det videre, ved hjelp av litt prøving og feiling.

Og uansett ligger dette minst et par år fram i tid. Enn så lenge er det bare planer, tanker og drømmer.

Samboer mener at der er et marked for dette; turmat er jo veldig populært, sier han. Og en tidligere kollega av ham hadde beklaget seg litt over at kaninkjøtt er veldig vanskelig å få tak i her til lands. Jeg ser det liksom ikke helt for meg, men jeg føler heller ikke at jeg har grunnlag/peiling nok til å uttale meg noe særlig om det.

Endret av Allergikeren
Gjest suphadupha
Skrevet

I forhold til dette med kaninene, så tror jeg ikke det bare er "å sette i gang" med avl for å lage mat. Ville tro det er mange, og strenge regler osv i forhold til dyrevern og mattilsyn, har dere satt dere inn i dette?

• Liker 1
Skrevet

Nei. Når de som driver med landbruk på heltid, jobber hele tiden og med annen jobb ved siden av og da går i null, så er det lite håp for at dere kommer til å tjene noen penger på dette. Dere kommer bare til å gå med kraftig underskudd.

Anonym poster: c348bbfa0eb7a86b5dccdd68cdcad7df

• Liker 2
Skrevet

æsj det synes jeg ikke noe om. kaniner er kjæledyr.

Anonym poster: 02e1d14acbb17f85423fbbab4e2275f5

• Liker 2
Skrevet

"En grønnsakshage" med diverse kornsorter? Hvor stor grønnsakshage har du tenkt å ha? Et mål, to? Det er ikke mye kort å få ut av en liten grønnsakshage, og desto mindre mel blir det.. Hvordan har du tenkt å gripe det an om hele grønnsakshagen blir angrepet av skadedyr eller sykdom? Siden den skal være økologisk, så bør du ha en plan eller to i bakhånd..

Beklager, men dette virker lite gjennomtenkt! Om det var penger å tjene på kaniner, tror du ikke en god del av norges bønder ville tenkt på det for lenge siden? For noe så lettvint som å skaffe seg et par eller flere kaniner, og la dem avle opp ti-tjue i slengen, mange ganger i året.

Hvordan har du tenkt å slakte kaninene? Få dem, partere dem? Det er kanskje godt kjøtt, men det er ikke mye av det.. Hele prosessen må være bakteriefri, godkjent av mattilsynet. Du må ha egne rom til hele prosessen, og du må oppdatere deg på alle reglene som finnes for matprodusksjon, samt slakt og foredling av kjøtt. Deretter må du vite hva du skal gjøre om det blir oppdaget sykdom hos bestanden din. Og om noen blir syke av ditt kjøtt, så er du så godt som konkurs...

Tanken er god, og det høres enkelt ut, men det er nok ikke så lettvint å gjøre seg rik i dag.... Sats heller på eldreomsorg du... Med rekreasjon og gode medisinske forhold, DA kan du bli rik i dagens og fremtidens marked. Bare se til Florida..

• Liker 1
Gjest Allergikeren
Skrevet (endret)

"En grønnsakshage" med diverse kornsorter? Hvor stor grønnsakshage har du tenkt å ha? Et mål, to? Det er ikke mye kort å få ut av en liten grønnsakshage, og desto mindre mel blir det.. Hvordan har du tenkt å gripe det an om hele grønnsakshagen blir angrepet av skadedyr eller sykdom? Siden den skal være økologisk, så bør du ha en plan eller to i bakhånd..

Beklager, men dette virker lite gjennomtenkt! Om det var penger å tjene på kaniner, tror du ikke en god del av norges bønder ville tenkt på det for lenge siden? For noe så lettvint som å skaffe seg et par eller flere kaniner, og la dem avle opp ti-tjue i slengen, mange ganger i året.

Hvordan har du tenkt å slakte kaninene? Få dem, partere dem? Det er kanskje godt kjøtt, men det er ikke mye av det.. Hele prosessen må være bakteriefri, godkjent av mattilsynet. Du må ha egne rom til hele prosessen, og du må oppdatere deg på alle reglene som finnes for matprodusksjon, samt slakt og foredling av kjøtt. Deretter må du vite hva du skal gjøre om det blir oppdaget sykdom hos bestanden din. Og om noen blir syke av ditt kjøtt, så er du så godt som konkurs...

Tanken er god, og det høres enkelt ut, men det er nok ikke så lettvint å gjøre seg rik i dag.... Sats heller på eldreomsorg du... Med rekreasjon og gode medisinske forhold, DA kan du bli rik i dagens og fremtidens marked. Bare se til Florida..

Det er ikke snakk om å bli rik på det heller. (I alle fall ikke de første ti årene:p) Mer heller om sjansen for å gå i pluss i det hele tatt. Og i første omgang skal vi satse på å være selvforsynte. Det er deretter vi er usikre på, om det kan bli en liten inntekt av det i det hele tatt. Mer som en liten biinntekt, lommepenger eller hva du nå vil kalle det. Og jeg la til i hovedinnlegget at dette blir snakk om minst et par år fram i tid. Vi rekker å tenke gjennom mye på den tiden. ;)

Sykdom og skadedyr, ja. Det er noe vi må finne ut av.

Når det gjelder selve slaktingen og sånt, skal vi sette oss inn i hvilke krav og regler som gjelder, ja. Sambo skal innom mattilsynet og sjekke litt med dem, blant annet. Blir det for mye som skal være på stell i forhold til hva vi får til, så får vi bare gi avkall på det.

Når det gjelder plass, har vi en god del mål å ta av. Men jeg ser i etterkant at glutenfritt mel koster nok fort mer enn det smaker, ja. Så det forblir vel sikkert bare en løs tanke, og mest for moro skyld.

Er det noe mer vi ikke har tenkt på?

Takk til dere som allerede har svart, forresten :)

Endret av Allergikeren
Skrevet

Dette kommer aldri til å gå i pluss, enkelt og greit. Det høres ut som du ikke har noe erfaring med dyrehold eller landbruk i det hele tatt. Det er en grunn til at bønder går på skole, vet du.

Anonym poster: c348bbfa0eb7a86b5dccdd68cdcad7df

• Liker 8
Skrevet

Jeg tror ikke nordmenn er så vant til å spise Nusseliten, men jeg så de solgte kaninkjøtt på en av bodene på Mathallen i Oslo, så det er jo noen som kjøper det. Kanskje best å satse på halal-kaninkjøtt da, for jeg kjenner en god del utenlandske som eter det.

Skrevet

jeg er i utgangspunktet veldig for lykkelig mat. om dere har utegang og produserer mye av foret dems selv kan det gå litt i pluss om du er heldig. på kaninforum.no er det egen kjøttkaninforumsdel, verdt å ta en titt. sett dere godt inn i kaninen behov og lover og regler før dere vurderer det seriøst. men kaninkjøtt er godt og om dere produserer til eget bruk tror jeg dere hvertfall ikke hadde tapt på det.

Anonym poster: daa28d0aeefb11e73813abdfd434c375

Gjest Allergikeren
Skrevet

jeg er i utgangspunktet veldig for lykkelig mat. om dere har utegang og produserer mye av foret dems selv kan det gå litt i pluss om du er heldig. på kaninforum.no er det egen kjøttkaninforumsdel, verdt å ta en titt. sett dere godt inn i kaninen behov og lover og regler før dere vurderer det seriøst. men kaninkjøtt er godt og om dere produserer til eget bruk tror jeg dere hvertfall ikke hadde tapt på det.

Anonym poster: daa28d0aeefb11e73813abdfd434c375

Ja, sambo er også opptatt av at dyrene skal ha det godt så lenge de lever. Han har googlet hold og stell av ymse dyr i flere måneder nå. Og han er vokst opp med kaniner, så han vet jo litt om hva det går i. (Jeg slites mellom å ville prøve å engasjere meg i drømmen hans, og å distansere meg for å unngå hjertesorg når dyrene skal på matbordet :P )

Halal-greia tviler jeg på at vi kommer til å satse på, litt vel strenge regler.

Skrevet

Jeg syns det er så forferdelig å avle opp dyr som metter èn person, èn gang. Vi mennesker spiser kjøtt, det har vi gjort i alle tider, men man kan tenke litt over hva slags kjøtt man spiser. Ei ku kan livnære mange mennesker flere ganger. Det kan ikke en kanin. Da syns jeg det er bedre å holde kaninen som kjæledyr.

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Kaninkjøtt er godt, det, men det er ikke mye kjøtt på en kropp, da. Så avl vil aldri kunne gå i pluss. Selv spiser vi noe hare, da gubben skyter det hvis han kommer over det når han er på jakt. En hare = forrett for to personer.

Anonymous poster hash: e2862...877
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere har håp om å gå i pluss med kaninene må dere få en god avtale med en eller to butikker som selger kjøtt, et par restauranter og en avtale for salg av pels.

Glem dyrking av korn.

Anonymous poster hash: 0a3b6...bbc

Skrevet

Nå er jo ikke normaltvoksende høner/kyllinger (altså de som ikke blir mata i hue og rævva så de knapt klarer å bære sin egen vekt) så fryktelige store de heller, men de kan jo fint brukes til kjøtt fordet. Eller marsvin, som de spiser i Ecuador ;)

Skrevet (endret)

Grunnen til at det er vanskeleg å gjera butikk på kaninkjøt og m.a kje, er at det tar mest like lang tid å slakta dei små dyra som større dyr, som lam og kalv. Om ein skal betala slaktaren f.eks 800 kr/t, så kan det fort bli fleire hundre kroner pr kg kaninkjøt berre der.

Om ein skal omsetja kaninkjøt på lovleg vis skal slakting gjerast av godkjend slaktar, i godkjent lokale.

Endret av Munter
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke nordmenn er så vant til å spise Nusseliten, men jeg så de solgte kaninkjøtt på en av bodene på Mathallen i Oslo, så det er jo noen som kjøper det. Kanskje best å satse på halal-kaninkjøtt da, for jeg kjenner en god del utenlandske som eter det.

Har du noe mellom ørene? Halal-kaninkjøtt? Hva faen er det? Muslimer spiser ikke kaniner, hvis det var de du mente.

De spiser kaniner i Spania f.eks.

Anonymous poster hash: 7f232...51e

Gjest Allergikeren
Skrevet (endret)

Innlegget er ryddet for sitering av slettet innlegg.

Irrlys, mod.

Men jeg kan skrive et par generelle svar her også, siden tråden nå først er oppe igjen likevel. :P Jeg kan også poengtere igjen:

1: Vi skal selvfølgelig ikke satse alt helt ukritisk i morgen, og tro vi blir millionærer etter tre måneder! Vi leser oss opp så godt vi kan på lover og regler, spør og graver hvis vi møter på noen som driver/har drevet med tilsvarende, leser på fora ... Vi skal også ta kontakt med Mattilsynet og evt for å forsikre oss om at vi har alt på det rene(pun intended). Denne linken, blant mange, mange andre, syns vi f.eks. gav oss en grei pekepinn på hva som kreves. (Men jeg er klar over at siden er gammel, så hvis noen vet om nyere sider som er til nytte for oss, tar vi gjerne imot linker. :) )

2: Vi satser på selvforsyning i første omgang. Det er fint å kunne ha jordbærsylte, middagspoteter, og salat fra egen åker, frokostegg fra egne høns, og så videre. Det er her vi skal bo og leve til døden skiller oss ad, vi har tid nok å ta av. Men man blir jo nysgjerrig på hvor mange andre som egentlig er interesserte?

Vi er fortsatt på tanke- og forsøksstadiet hva gjelder dyr og grønnsaker, siden vi har måttet prioritere (omfattende) oppussing. Men det er fortsatt aktuelt for oss å drive med når vi kommer så langt. Vi har hatt høns en stund, og har jevn forsyning av egg. Nå er vi også i gang med vaktler, og har allerede fått "bestillinger" fra venner og kjente som gjerne vil prøve vaktelegg(som bl.a. er allergivennlige).

Men tips om regelverk, praktiske ting å tenke på, egentlig det meste, tas fortsatt imot med åpne armer. :)

Endret av Allergikeren
Skrevet (endret)

Innlegget er ryddet for slettet sitering.

Irrlys, mod.

Kaninkjøtt som næring tror jeg blir vanskelig her til lands. Og for å få det lønnsomt for salg så må dere nok drive i såpass stor skala at dyrevelferden ryker.

Selv har jeg noen få kaniner, avler og selger hovedsakelig som kjæledyr, men har også noen større kaniner som jeg slakter og bruker i husholdningen. Garver også pelsen og lager produkter som jeg selger.
Kaninkjøtt er godt, og både jeg og mannen synes det er veldig fint å kunne spise kjøtt fra dyr som har levd et godt liv med mye utegang, store bur, masse kos og null stress. Jeg slakter selv, det hele går veldig rolig og pent for seg.
Kortreist, lykkelig mat. Mye bedre enn fabrikkprodusert kylling, både på smak og for samvittigheten.

Endret av irrlys
Skrevet

Tråden er ryddet for kjøp/salg, samt svar til dette.

Irrlys, mod.

AnonymBruker
Skrevet

Bravo for i initiativ og paagang mot.

Kaninkjoett er kjempegodt. Proev lapin au sauce moutard Ingenting bedre.

Men sjekk restauranter rundt dere. Kan godt tenke meg at de vil ta i mot.

Anonymous poster hash: 4754a...664

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...