Gå til innhold

Utrolig tåpelige fobier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har noen utrolig tåpelige fobier. Jeg er redd for hunder og katter, Har bodd her i mange år *kommer opprinelig fra asia*

alltid når jeg har vært inne hos noen jeg ikke har kjent fra før f.eks da hele klassen ble invitert hos læreren på vgs ,måtte jeg snakke med læreren om hun har dyr(kat eller hund)for jeg sa at jeg er redde for dyrt,og jeg husker veldig godt at hun sa ja..og hadde en liten søt katt,men jeg ba henne om å legge han på et annet rom..å da måtte hun slippe katten ute og jeg syntes så synd på katten siden det var kaldt ute..men jeg får ikke gjort så mye med det desverre og det hjelper ikke noe særlig når spesielt hundeeiere sier at hunden er ikke farlig

Jeg bir i en leilighet hvor en av de naboene har hund som går rundt uten bånd ..

jeg ba henne å sa til henne at hunden kan ikke gå uten bånd siden hunden kommer nær folk ..det har jeg sett fra før og måtte stenge meg innen i 10minutter før hun gikk ut med hunden..

idag da jeg skulle handle med lille gutt så jeg at hunden hadde ikke noe bånd rundt halsen og han bare gikk til andre folk ..jeg ble redd og tenkte herrgud for en respektløs hundeier.jeg sa jo til henne at jeg er redd for hunder ..og hun begynte å si ja men han er ikke farlig..

jaja sa jeg alle sier jo det og det hjelper ikke når jeg er livredd for hunder..

så spm mitt er hva skal jeg gjøre?

jeg gruer meg å gå ut for å treffe hunden:(

han kommer nær meg og sønnen min..

i tillegg ha jeg hørt mye skrekke tema ang.hund som har byttet små barn osv. her jeg bor..

så hva skal jeg gjøre?

Anonym poster: f7e32b1d9e662616f94f0bdf66305403

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke båndtvang nå. Har du så store problemer at du sliter i hverdagen må du gå til psykolog og få behandling.

Anonym poster: d58c9e96f983d0b3e6834299e1a29dad

• Liker 5
Skrevet

javel ,men jeg vil ikke at andres hun skal nærmere seg meg og sønenn min ..det må jo være lov det da?

Skrevet

Jeg er enig med deg i at eieren må ha såpass kontroll på hunden at den ikke går bort til andre når den er løs. Har de ikke det, kan de ikke ha hunden løs.

Ellers synes jeg synd på deg som er så redd for hunder og katter. Det er ytterst sjelden de er farlige, og det er mye kos og selskap i dem. Men den eneste måten å bekjempe redselen på, er å omgås de. Lærer man seg litt om dyrenes kroppsspråk blir de ikke så skumle, fordi man skjønner dem bedre :)

Anonym poster: c66a72ec091f17a239f1f0cbea4b56ea

Skrevet

javel ,men jeg vil ikke at andres hun skal nærmere seg meg og sønenn min ..det må jo være lov det da?

Du kan kreve at hunden ikke har nærkontakt med deg eller sønnen din, men du kan ikke hindre hunder, like lite som mennesker, i å gå forbi deg. Du eier ikke verden.

• Liker 3
Skrevet

ja jeg vet at de er så søte osv..men det hjelper ikke jeg er får angst og blir vettskremt av de:(

så jeg synes hun burde respektere meg dt jeg fortalte henne..men det så ikke slik ut idag derfor stengte jeg meg inne i 10 minutter og kikket ofte om hun har dratt eller ikke:(

det er ikke noe god følelse for meg heller å være redd men er redd ,,sånn er det

Skrevet

det er jo det jeg prøver å få frem..jeg vet jeg eier ikke verden ...men jeg synes det er respektløs å la hunden være løs å komme bort til oss når jeg har sagt dette til hundeeieren.

jeg fortalte henne at jeg er redd og vil ikke at hunden skal næreme seg verken meg eller sønnen min..men jeg så hunden gikk bort til andre naboer idag

Skrevet

Du bør prøve å ikke overføre denne redselen til sønnen din. Lat som du ikke er redd når du er i nærheten, slik at ikke han også blir redd. Du ser jo selv hvor hemmende det er...

• Liker 8
Skrevet

Du må virkelig ta grep før du overfører den irrasjonelle redselen din til sønnen din og gjør ham like redd og hemmet som deg selv.

Anonym poster: 9a924d34a097dc64bda852bd311b3926

• Liker 8
Skrevet

Du bør prøve å ikke overføre denne redselen til sønnen din. Lat som du ikke er redd når du er i nærheten, slik at ikke han også blir redd. Du ser jo selv hvor hemmende det er...

Vi postet samtidig. To sinn, en tanke :fnise:

Skrevet

Tror det er på tide å oppsøke hjelp.

Verden kan ikke basere seg rundt andre menneskers irrasjonelle fobier.

• Liker 3
Skrevet

Du må bare lære deg å leve med det desverre. Jeg har en fobi som er relativt vanlig, men veldig uforståelig for mange, nemlig ballongfobi. Jeg er redd for at de skal smelle (er forøvrig også redd for andre ting som potensielt kan smelle). Men jeg kan ikke nekte folk rundt meg å gå med ballonger, ha ballonger i selskaper, osv. Noen dager er det prisfest i kjøpesenteret her jeg bor, og da er det hundrevis av ballonger spredt rundt overalt. Før ville jeg snudd i døra, men nå klarer jeg faktisk å være der. Men ser jeg et barn med en svær ballong i armene blir jeg redd. Men jeg bare går i en annen retning.

Man kan ikke forvente at fremmede tar hensyn til din fobi. Men man kan forvente at familie og venner gjør det.

Anonym poster: 329bf5f05b7860551257f70c951e2f36

• Liker 3
Skrevet

Vi postet samtidig. To sinn, en tanke :fnise:

Oi, det var nesten skummelt likt! :sjokkert::fnise:

Skrevet

Jeg var livredd katter da jeg var barn, fordi jeg trodde de var sinna når de malte. Forvekslet det med knurring fra hunder. :sjenert:

På den andre siden har jeg aldri vært redd for hunder. Fordi jeg har vært vant med hunder siden jeg var liten, og klarer å lese dem.

Jeg tror de som er redd for dyr er det fordi de ikke har lært å lese kroppspråket og signalene til deres.

Jeg vet dessverre ikke hvor du kan få hjelp til dette, men kanskje det hjelper å lese seg litt opp på temaet?

• Liker 1
Skrevet

ja jeg vet at de er så søte osv..men det hjelper ikke jeg er får angst og blir vettskremt av de:(

så jeg synes hun burde respektere meg dt jeg fortalte henne..men det så ikke slik ut idag derfor stengte jeg meg inne i 10 minutter og kikket ofte om hun har dratt eller ikke:(

det er ikke noe god følelse for meg heller å være redd men er redd ,,sånn er det

Så lenge det ikke er båndtvang har hunden lov til å gå løs.

• Liker 2
Skrevet

Vet ikke om psykologer er så mye hjelp i dette her, men heller en oppegående hundeeier, som forstår seg på hunder. Ditto for katter.

Skrevet

Det er dessverre ikke samfunnets problem at du har en fobi. Oppsøk hjelp, du!

• Liker 3
Skrevet

Konstruktive svar fra identisk tråd ble flettet inn hit, og resten av den andre tråden slettes.

Lykke til med fobiene dine :)

Niennas, mod.

Skrevet

Synes flere er litt krasse mot deg.

Det er ikke båndtvang nå nei, men skal hunden gå løs skal man ha kontroll. Spesielt barn er nevnt i hundeloven. Man skal unngå at hunden går bort til fremmede eller oppfører seg sjenerende. Da hjelper det faktisk ikke å si at hunden er snill, skal hunden gå løs må den holde seg unna andre folk og dyr og ikke opptre truende/skremmende.

Når det er sagt så kan du nok ikke forvente at alle følger loven. Når problemet er så stort som ditt og hemmer deg såpass i hverdagen ville jeg søkt hjelp eller selv tatt tak for å løse problemet. For å løse fobier er den beste måten eksponering. Det innebærer at du ikke bør "rømme" fra situasjonen. Hvis du snur og går vekk hver gang du blir redd vil redselen din forsterkes.

Kjenner du noen med hund så kan det være en idé å besøke dem, men fortell at du er redd og helst ser at hunden er i bånd/bur de første gangene så kan du gradvis bli kjent med den. Eventuelt med nabohunden, om du kjenner den vil det nok oppleves tryggere selv om du er redd for andre hunder.

Om du føler du ikke klarer dette alene ville jeg absolut søkt hjelp. Problemet ditt er ikke lite. Det er mange som er redd for løse eller store hunder, men straks du blir så redd at det hemmer deg i hverdagen så er det et problem. Det skal ikke være slik at du ikke klarer ågå på butikken fordi du er så redd for hunder.

Anonym poster: a972b1708d85d686e899a15620eb1f4f

• Liker 2
Skrevet

helt enig med deg annoymbruker som skrev sist gang på innleget.

skal snakke med fasrlegen om det..

jeg har det ikke bra heller når jeg er så pass redd for noe jeg ikke burde..men skal prøve å få gjort noe med det..takk

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...