Gå til innhold

Begrense pc-spillingen til 12-åringen, når stefar spiller hele tiden selv...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente på 12 som er i overkant glad i pc og tv-spill. Det er et evig mas om spilletid, og å få henne til å respektere disse og slå av når tiden er ute uten at jeg må mase masse.

Problemet er nemlig at hennes stefar sitter med pcen sin HELE tiden når han er hjemme. Han jobber turnus med mye nattjobb. Dermed sitter han jo med pcen når.datteren min kommer hjem fra skolen, og han sitter når jeg kommer fra jobb. Han avslutter for å spise middag med oss, for så å spille videre igjen. Han tar noen småpauser av og til der han kan sitte kanskje totalt en time i sofaen med oss på en kveld.. Derfor mener han også at han ikke spiller for mye, for han "gjør jo andre ting også".

Jeg vet ikke hvordan jeg skal gripe dette ann, og de siste ukene har spilletidene til datteren min sklidd litt ut. Hun har spilt mer enn avtalt, men jeg har ikke hatt overakudd til å være så streng, pluss at jeg føler. Det er så feik å pirke på at hun får èn time om dagen når hennes stefar sitter med pcen sin heeele dagen.

Det verste er egentlig at HAN er veldig opptatt av spillingen hennes og sukker oppgitt når hun sitter for lenge og gir meg formanende blikk.. Han kan be henne avslutte sitt spill, mens han sitter med sitt efet. Og under en diskusjon om at han må hjelpe til mer hjemme fikk jeg høre at JEG ikke gjør noe for å være konsekvent når det gjelder jenta sin spilletid, at det kun er han som passer på og må mase på henne uten at jeg backer han opp og bidrar der..

Jeg er så oppgitt.. Og det nytter ikke å si at hab spiller for mye, for da ramser han opp hvilke programmer eller filmer han har sett med meg i det siste, hvilke dager han var på jobb og hvilke dager han var og besøkte kompiser og ikke spilte..

Han hadde f.eks gledet seg veldig til dette Diablo-spillet kom ut. Etter en måned med intens spilling sa jeg at han må gjerne spille, men at han må begrense spilletuden. Da ble han så furten at han har ikke spilt diablo noe mer.

....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager alle skrivefeilene. Jeg skriver på mobil.. :)

Skrevet

Det er strengt tatt din datter og du som skal oppdra henne, alt det stefar gjør med oppdragelse får du se på som en bonus, syns jeg.

Skrevet

Det er strengt tatt din datter og du som skal oppdra henne, alt det stefar gjør med oppdragelse får du se på som en bonus, syns jeg.

Jaha. Så da er det helt greit at han sitter og spiller hele døgnet og ikke hjelper til noen ting hjemme, samtidig som han skjeller meg ut for å ikke være konsekvent med spilletid?

Skrevet

Jaha. Så da er det helt greit at han sitter og spiller hele døgnet og ikke hjelper til noen ting hjemme, samtidig som han skjeller meg ut for å ikke være konsekvent med spilletid?

Egentlig så passer han dårlig til å bo hos dere. Han er ikke nok på lag. Dere hadde kanskje hatt det bedre som særboere, med litt romantisk samkvem innimellom.

• Liker 3
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Han prosjekterer sine egne problemer over på din datter. Så lenge din datter gjør det bra på skolen så la henne kose seg med spill på fritiden og be fyren dra til helvete om han protesterer.

• Liker 2
Skrevet

Barn er flinke til å se dobbeltmoral, og de oppfører seg deretter.

Skrevet

Han kan godt hjelpe til hjemme, rydde, vaske, regninger og slike ting. Men ville aldri forventet at han skal oppdra noen andres barn.

Det forventes for mye av steforeldre...hvorfor skal han kutte ut en hobby han liker fordi DITT barn ikke hører på DEG ?

Skrevet

Han kan godt hjelpe til hjemme, rydde, vaske, regninger og slike ting. Men ville aldri forventet at han skal oppdra noen andres barn.

Det forventes for mye av steforeldre...hvorfor skal han kutte ut en hobby han liker fordi DITT barn ikke hører på DEG ?

Når han tok valget å flytte inn hos oss så valgte han å bli en del av familien vår.. Om menn (eller kvinner) ikke orker å ta del i hele familien og alt det innebærer å bo sammen med barn så får de finne seg noen uten. Jeg godtar ikke at en mann jeg skal dele livet med kun vil forholde seg til meg, kun ha ansvar, forpliktelser osv overfor meg, men ikke overfor mitt barn.. Datteren min og jeg klarer oss fint alene, så for at jeg skal ville involvere en tredjepart så skal han være med og bidra til at vi alle har det bra. Jeg har selv vokst opp med stefedre som ikke anså meg og min bror som noe de trengte å ha noe forsørger-rolle overfor, og det fikk oss til å føle oss i veien.

Skrevet

Greit det, men dette er nå min mening.

Beklager å si det, men jeg mener du har en meget barnslig innstilling. Enhver kvinne/mann som holder på slik ovenfor barn under samme tak er ikke voksne nok til å ha et forhold som inkluderer barn- enten de har egne eller dette er bonusbarn.

Hvordan går det med samfunnet om alle barn med steforeldre får halvveis oppdragelse overalt? Dårlig.

Anonym poster: f3d3297a0bbaff9d37c5242f25189b07

• Liker 5
Skrevet

Enig med Synne her. Jeg hadde sett det på som tragisk og sittte å spille på pc hele dagen dersom man har barn.

Hvorfor ikke spille brettspill som familie i stedet?

Nå har ikke jeg barn, men hadde jeg hatt det hadde jeg tatt det som en selvfølge at de rundt meg er gode rollemodeller.

• Liker 5
Skrevet

Men spilte han ikke pc-spill før dere ble sammen da? Eller trodde du at du kunne forandre ham så fort dere flyttet sammen?

Jeg er gamer selv og klarer fint å kombinere spill og familie. Sønnen min er like gammel som det din datter er og har 2 timer pr dag med data/tv. Han bruker mest tid med data og spiller gjerne sammen med meg.

Hvor mye ser datteren din på tv? Det er faktisk sunnere med dataspill enn med tv når det kommer til stykket.

Anonym poster: e715050482415f7df32f6e26d5a339c8

Skrevet

Hvorfor gidder du å være sammen med en mann som "konstant" sitter på pc for å spille spill. Det er slikt tenåringer gjør, ikke voksne menn.

Det blir jo som å sitte å spise godteri forann barna, men at de ikke skal få fordi det ikke er lørdag.

Anonym poster: 900c8b421e5f36ba11e7327189cb65b2

• Liker 2
Skrevet

Dump han. Eller få en datter som etterhvert ikke gjør noe annet enn å game. Ditt valg. Høres jo uansett ikke ut som noe særlig til samliv, så store tapet kan det ikke være...

Anonym poster: 3d20e6c369227b3b4d6d812595f9989c

• Liker 1
Skrevet

Den neste uken skriver du opp når han spiller. Så tar du det opp med ham. Vis hvor mye han faktisk spiller, og påpek at dette kun er når du er hjemme. Noen må få det svart på hvitt for å se problemet. Du kan gjerne skrive opp når han har tatt initiativ til å være sammen med deg (og datteren din).

Tror det viktigste er å ikke ta det opp på en sur måte (sier ikke at du gjør det altså) men legger det frem som at du ønsker å tilbringe mer tid sammen med ham, ikke bare fysisk men mentalt. At han sitter i samme rom og spiller teller ikke som å tilbringe tid sammen :)

• Liker 2
Skrevet

Det høres ut som jenta drev mye med PC/gaming fra før? Og at han faktisk hjelper deg med de grensene du selv har satt for jenta? En 12åring føler seg ofte ganske så voksen, men er tross alt gammel nok til å forstå ting som at de må legge seg før eldre søsken eller foreldre, eller at de ikke får lov å se på samme filmer som eldre søsken, får mindre ukepenger enn eldre søsken, osv. At pappa (eller stefar i dette tilfellet) får spille så mye han vil fordi han er voksen, mens hun ikke kan det fordi hun er 12, vil de fleste på den alderen forstå. LIKE det gjør de neppe.

Jeg må innrømme at jeg ser hvorfor dette kan bli vanskelig da, men det er fordi jeg personlig synes at du setter urimelige grenser for jenta. Hadde mine foreldre sagt at jeg ikke fikk drive med min hovedinteresse i mer en 1 time om dagen på den alderen, så hadde jeg gjort opprør. Jeg hadde vært jævlig å leve med, blitt sur og følt at mine foreldre ikke hadde evne til å se lenger en sin egen nesetipp.

På den alderen var vi ferdig med å leke uke med hoppetau og strikk, og det var diskotek, festing og gutter som begynte å bli fokus. Jeg var ikke interessert i festing og dansing, og for meg var følelsene for gutter mye mer privat enn for de fleste andre. Hadde jeg ikke fått lov å spille etter leksene og husarbeidet var gjort, så hadde jeg sett på TV resten av dagen, og antageligvis blitt mer og mer deprimert siden jeg ikke fikk utfolde meg på de områdene som jeg er sterk på. Jeg fikk lov å spille, heldigvis! Jeg begynte å lese bøker pga spill, engelsk karakteren min gikk fra en svak 4er til en 6er (engleske spill), jeg begynte å skrive, og jeg fikk daglig en følelse av å være flink til noe.

• Liker 1
Skrevet

Nå har jeg 3 unger selv, og jeg gir mer eller mindre f... i hvor lenge de sitter med PC. Jeg sitter med PC selv fra morgen til kveld, og noen ganger natt i tillegg, så jeg er den siste til å si noe. Har vært avhengig av PC siden jeg var barn selv, og det er hele livet mitt.

Det jeg har gjort er å investere i stasjonære PC-er til barna med skikkelige pulter og stoler som de kan sitte avslappet og spille uten å få fysiske problemer. Slik som de to største som kan sitte lent tilbake og slappe av mens de spiller.

Spilling er faktisk sunt for barnehjerner. 3-åringen spiller mest på PS3 og jeg har kjøpt inn en haug med spill for småbarn som hun spiller time etter time. Spill generelt øker reaksjonsevnen i hjernen og hun minste er faktisk j... god på PS3 til å være bare 3! Setter alt i gang selv og er helt utrolig å se på. Måten hun løser problemer på og prater, inkl. noe engelsk!!, er langt foran andre på hennes alder! Gleder meg til hun joiner oss andre i familien som spiller WoW, BF3 osv.

Nei, det er på tide at dere begynner å følge med tiden og ikke lever i 50-årene lenger! Jeg representerer den moderne forelder, og som alenefar til 3 unger er jeg glad jeg kan styre oppdragelsen selv. Vi lever inne i en verden bestående av data, nettbrett og mobiler, og dette er fremtiden! Venner, lekser, arbeid, moro, spill, alt skjer på data nå om dagen. Wake up!! :)

Skrevet

Synes hun kan spille lenger enn 1 time om dagen, så lenge hun gjør andre ting i tillegg:)

Jenta mi på 2 år får spille på ipad hos besteforeldrene, og der har hun faktisk lært ganske mye! Finner frem alt på den selv, og har lært mange nye ord! Har lært seg navnene på mange dyr osv, og lydene de lager.

Skrevet

Når jeg var liten var det super mario for alle penga. Ble da folk ut av meg og da, eller rettere sagt..spillutvikler. :)

Anonym poster: b633c02e311eaa88eb3ea7c6fff724a6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...