Gjest Klabbe Skrevet 5. oktober 2012 #1 Skrevet 5. oktober 2012 Min lillesøster har fått seg ny kjæreste. Min søster bodde inntil nylig hjemme, og kort tid etter at hun fikk kjæreste flyttet han så å si inn hos mine foreldre også. Nå har de flyttet ut, mine foreldre kjøpte leilighet til henne og kjæresten når de flyttet ut. Noe jeg aldri fikk.. Det føles veldig sårt å vite at de får det jeg ikke fikk... Samtidig har det vært sånn når jeg er hjemme at min "svigerbror" blir behandlet på lik linje med meg og søsteren. Faktisk virker det som om "svigerbror" er mer nær mine foreldre enn hva jeg er... Nylig var jeg hjemme i forbindelse med en oppgave jeg skulle skrive på universitet som vi fikk en uke fri for å skrive. Mine foreldre var bortreist og jeg bodde i kårboligen (vi bor på gård med to bolighus, et fjøs som ikke er i bruk og et gammelt stabbur, leier ut jorda). Til min overraskelse flyttet plutselig min søster og svigerbror inn i mine foreldres hus når de er borte. Jeg fikk ikke lov til å være der for jeg kunne bare være i kårboligen som likevel står tom, men plutselig kommer de dit... ? Ikke nok med det så er min søster ute om dagene på skole, mens min svigerbror sitter hjemme hele dagen alene. Han har også hatt besøk av venner og til og med foreldrene hans som bor 5 min med bil nede i veien kom innom på besøk i mine foreldres hjem mens de var borte. Søsteren min var ikke der, hun hadde kjørt ut. Jeg vet ikke om foreldrene mine synes det er greit, men de har jo fått et så nært forhold til svigerbror at jeg tør ikke si noe om det for jeg er redd for at jeg skal få beskjed om å slutte å blande meg... Men jeg vet ikke, liker de meg bare ikke like godt som svigerbror siden søsteren nå får alt hun peker på etter hun ble sammen med han? Siden han tydeligvis får lov til å ta seg til rette på måter med mine foreldre og mitt barndomshjem som jeg kan bare glemme...? Jeg har ikke noe vondt snakket med mine foreldre, men jeg er så skuffet og føler på dette hele tiden at jeg vet liksom ikke helt hvor jeg skal snu meg...
Gjest Yellow Taxi Skrevet 5. oktober 2012 #2 Skrevet 5. oktober 2012 Er det lenge siden du bodde hjemme da? Jeg er 5-6 år eldre enn mine søsken og har flere ganger erfart at foreldrene mine gjør lignende forskjellsbehandling mellom oss. Ikke med overlegg, men rett og slett fordi de har blitt mer liberale med årene også husker de ikke hva slags regler og grenser de ga meg. Om jeg konfronterer de med det kan de ofte sverge på at jeg fikk samme behandling selvom jeg vet det er feil.
Gjest TS Skrevet 5. oktober 2012 #3 Skrevet 5. oktober 2012 Er det lenge siden du bodde hjemme da? Jeg er 5-6 år eldre enn mine søsken og har flere ganger erfart at foreldrene mine gjør lignende forskjellsbehandling mellom oss. Ikke med overlegg, men rett og slett fordi de har blitt mer liberale med årene også husker de ikke hva slags regler og grenser de ga meg. Om jeg konfronterer de med det kan de ofte sverge på at jeg fikk samme behandling selvom jeg vet det er feil. Fem år siden jeg flyttet ut. Jeg tror foreldrene mine ville husket det om de gav meg leilighet også... Jeg har ikke konfrontert de med noe av dette. Jeg har prøvd å ymte litt frempå, men da skifter de bare tema...
Gjest Yellow Taxi Skrevet 5. oktober 2012 #4 Skrevet 5. oktober 2012 Fem år siden jeg flyttet ut. Jeg tror foreldrene mine ville husket det om de gav meg leilighet også... Jeg har ikke konfrontert de med noe av dette. Jeg har prøvd å ymte litt frempå, men da skifter de bare tema... Det gjaldt faktisk bil i mitt tilfellet og da var det "Ja, men vi hadde jo ikke like god økonomi da og ingen bil tilgjengelig som du kunne låne. Vi har alltid delt det vi har, om du hadde bodd hjemme litt lenger enn du valgte og gjøre hadde du også fått tilgang på bil". Så det var ikke direkte at de ikke husket i det tilfellet. Men er det noen grunn til at svigerbror kan være mer tillitsvekkende som person enn deg?
Gjest TS Skrevet 5. oktober 2012 #5 Skrevet 5. oktober 2012 Det gjaldt faktisk bil i mitt tilfellet og da var det "Ja, men vi hadde jo ikke like god økonomi da og ingen bil tilgjengelig som du kunne låne. Vi har alltid delt det vi har, om du hadde bodd hjemme litt lenger enn du valgte og gjøre hadde du også fått tilgang på bil". Så det var ikke direkte at de ikke husket i det tilfellet. Men er det noen grunn til at svigerbror kan være mer tillitsvekkende som person enn deg? Ja, bil ja... Er litt godt å høre jeg ikke er helt alene om slikt... Så dine foreldre kjøpte bil til søskenet ditt og ikke til deg også later som det er greit...? Svigerbror mer tillitsvekkende? Jeg tviler. I mine øyner virker han sleip og manipulerende... Han har mine foreldre og søster rundt lillefingeren... Jeg tror ikke foreldrene mine, eller søsteren min, vet at han driver og har besøk hjemme hos mamma og pappa på dagen når de alle er borte heller. Jeg merket at han var overrasket over å se at jeg var i kårboligen når han kom med foreldrene og han gav meg et ganske stygt blikk, og driver å ser stygt på meg nå i ettertid...
Gjest Yellow Taxi Skrevet 6. oktober 2012 #6 Skrevet 6. oktober 2012 Ja, bil ja... Er litt godt å høre jeg ikke er helt alene om slikt... Så dine foreldre kjøpte bil til søskenet ditt og ikke til deg også later som det er greit...? Svigerbror mer tillitsvekkende? Jeg tviler. I mine øyner virker han sleip og manipulerende... Han har mine foreldre og søster rundt lillefingeren... Jeg tror ikke foreldrene mine, eller søsteren min, vet at han driver og har besøk hjemme hos mamma og pappa på dagen når de alle er borte heller. Jeg merket at han var overrasket over å se at jeg var i kårboligen når han kom med foreldrene og han gav meg et ganske stygt blikk, og driver å ser stygt på meg nå i ettertid... Stemmer. Høres ut som du er i en vanskelig situasjon for du kan nok fort bli "den slemme sjalue" om du prøver å "avsløre" han. Jeg tror jeg rett og slett hadde tatt meg en tur på kondomeriet og kjøpt en av disse litt store "double-ended" dildoene som er for par. Neste gang svigerbror og fruen har hatt huset alene så legger du den nederst i badekaret, slik at når moren eller faren din finner den ser det ut som de har glemt den. Da vil de enten late som ingenting fordi det er så fordømt pinlig, men samtidig bli rimelig skeptiske til denne svigerbroren og hva slags perverse ideer han har i deres hus når de er borte. Eller så vil de prøve å returnere den på en konfroterende måte, din søster eller svigerbror vil såklart nekte for det, men det er forventet av de skyldige i denne situasjonen. Det er jo ikke en hyggelig ting å gjøre, jeg ser den, men fyren har sett stygt på deg og du fortjener å ha det litt morro! 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2012 #7 Skrevet 6. oktober 2012 Det heter svoger, ikke svigerbror. Anonym poster: 67e8eb153859152a1c3c6bf3ca9f593a 3
kaprifolen Skrevet 6. oktober 2012 #8 Skrevet 6. oktober 2012 Det heter svoger, ikke svigerbror. Anonym poster: 67e8eb153859152a1c3c6bf3ca9f593a [Avsporing] Begge deler er lov. [/avsporing] 1
Gjest TS Skrevet 6. oktober 2012 #9 Skrevet 6. oktober 2012 Stemmer. Høres ut som du er i en vanskelig situasjon for du kan nok fort bli "den slemme sjalue" om du prøver å "avsløre" han. Jeg tror jeg rett og slett hadde tatt meg en tur på kondomeriet og kjøpt en av disse litt store "double-ended" dildoene som er for par. Neste gang svigerbror og fruen har hatt huset alene så legger du den nederst i badekaret, slik at når moren eller faren din finner den ser det ut som de har glemt den. Da vil de enten late som ingenting fordi det er så fordømt pinlig, men samtidig bli rimelig skeptiske til denne svigerbroren og hva slags perverse ideer han har i deres hus når de er borte. Eller så vil de prøve å returnere den på en konfroterende måte, din søster eller svigerbror vil såklart nekte for det, men det er forventet av de skyldige i denne situasjonen. Det er jo ikke en hyggelig ting å gjøre, jeg ser den, men fyren har sett stygt på deg og du fortjener å ha det litt morro! Dildo? Selv om det høres morsomt ut her på papiret fungerer jo ikke slikt i praksis... Det blir bare bråk av sånn...
xXAmorXx Skrevet 6. oktober 2012 #10 Skrevet 6. oktober 2012 Yngre søsken blir alltid mere bortskjemt enn eldre. Sånn pleier det å være Ihvertfall hos mange av vennene mine har det skjedd slik forskjellsbehandling.
Gjest TS Skrevet 6. oktober 2012 #11 Skrevet 6. oktober 2012 Yngre søsken blir alltid mere bortskjemt enn eldre. Sånn pleier det å være Ihvertfall hos mange av vennene mine har det skjedd slik forskjellsbehandling. Men hvorfor...? Og hvordan kan en forklare bil, hjelp til leilighet og den slags ting og foreldrene tenker ikke over at det kan føles urettferdig ovenfor eldre søsken...? Jeg føler på dette som veldig sårt... Og hvorfor skal svigerbroren min behandles som om han er min lillebror oger favortitt fremfor meg av mine egne foreldre....? Bare fordi han er sleip...? Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klare å omgås foreldrene mine etterhvert uten at jeg ender opp med å gråte av dette....
xXAmorXx Skrevet 6. oktober 2012 #12 Skrevet 6. oktober 2012 hm.. nei det aner jeg ikke.. Har to bestevenniner, hun ene er yngst, hun andre er eldst. Jeg har også ganske god kontakt med de andre søsknene til begge. Det er nok bare at foreldre glemmer litt hvor de satte grensa for den eldste..
Gjest TS Skrevet 6. oktober 2012 #13 Skrevet 6. oktober 2012 hm.. nei det aner jeg ikke.. Har to bestevenniner, hun ene er yngst, hun andre er eldst. Jeg har også ganske god kontakt med de andre søsknene til begge. Det er nok bare at foreldre glemmer litt hvor de satte grensa for den eldste.. Men når de fortsetter med en standard for den eldste og de yngste...? Det er feil... Er det ingen som har opplevd noe lignende som kan fortelle meg hva som skjedde til slutt? Jeg er litt redd for at det ender med at jeg og foreldrene mine bare glir fra hverandre og ender opp med å lite med hverandre å gjøre...
xXAmorXx Skrevet 6. oktober 2012 #14 Skrevet 6. oktober 2012 hm.. du burde prøve å snakke med dem. Jeg kommer fra en såpass ustabil barndom så jeg er nok ikke den 100% riktige personen å snakke her. Storesøsteren min var alltid "englebarnet" i familien min, mens jeg var familiens svarte får som aldri var bra nok iforhold til bigsis.. Men snakk med dem.. Det er det beste tipset jeg kan komme meg egentlig
Gjest TS Skrevet 6. oktober 2012 #15 Skrevet 6. oktober 2012 hm.. du burde prøve å snakke med dem. Jeg kommer fra en såpass ustabil barndom så jeg er nok ikke den 100% riktige personen å snakke her. Storesøsteren min var alltid "englebarnet" i familien min, mens jeg var familiens svarte får som aldri var bra nok iforhold til bigsis.. Men snakk med dem.. Det er det beste tipset jeg kan komme meg egentlig Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg... de forguder jo denne svigerbror min, og lillesøsteren min kan gjøre alt galt og hva som helst uten at noen reagerer.... Jeg har vært snill og gjort alt riktig, men blir behandlet som om jeg skulle ha vært et problembarn... Jeg er redd for å snakke med dem.. Jeg tror de kan reagere med vantro og sinne over at jeg i det hele tatt tør å åpne kjeften om en slik behandling... Om de ikke ser det selv så hjelper det ikke nødvendigvis at jeg sier i fra.....?
Athene Skrevet 6. oktober 2012 #16 Skrevet 6. oktober 2012 Jeg trur du må splitte problemet i tre, her roter du sammen mye rart. 1. Søsteren din har fått en leilighet, det har ikke du. Slik økonomisk forfordeling er ikke rettferdig mellom søsken. Løsning - snakk med foreldrene dine. De har nok sine tanker hvorfor søstra di har fått dette, og ikke du. 2. De er glad i svigersønnen sin, og behandler han som deg og din søster. De er nok ikke gladere i han enn i deg, det er du som er barnet deres. Men det at de tar han i mot med åpne armer er bare positivt. Jeg har selv svigerforeldre som inkluderer meg like mye som sine egne barn, og det betyr enormt mye for et positivt familieforhold. Løsning - arbeid litt med eget tankemønster. 3. Svogeren din har besøk i dine foreldres hus, og du er usikker på om foreldra dine synes dette er greit. Om det er noe du bør ta opp med foreldrene dine eller ikke må du vurdere selv. Hvor farlig er det egentlig at han har besøk der? Trur du foreldrene dine vil misslike det? Er du villig til å risikere et godt forhold med søster og svoger? Jeg hadde i alle fall tatt en prat med søstra mi og spørt, men det er mulig dere ikke har den typen forhold. 2
Gjest TS Skrevet 6. oktober 2012 #17 Skrevet 6. oktober 2012 Jeg trur du må splitte problemet i tre, her roter du sammen mye rart. 1. Søsteren din har fått en leilighet, det har ikke du. Slik økonomisk forfordeling er ikke rettferdig mellom søsken. Løsning - snakk med foreldrene dine. De har nok sine tanker hvorfor søstra di har fått dette, og ikke du. Vi har ikke akkurat tradisjon for at vi snakker om slike ting... Ikke vet jeg om det kommer noe godt ut av det heller... Hvem vet hva slags grunner de har... Svigerbror er sleip som en ål og jeg tror ikke søsteren hadde fått noe leilighet slik uten hans innblanding... 2. De er glad i svigersønnen sin, og behandler han som deg og din søster. De er nok ikke gladere i han enn i deg, det er du som er barnet deres. Men det at de tar han i mot med åpne armer er bare positivt. Jeg har selv svigerforeldre som inkluderer meg like mye som sine egne barn, og det betyr enormt mye for et positivt familieforhold. Løsning - arbeid litt med eget tankemønster. Hvorfor behandler de han da bedre enn meg...? Åpne armer er vel bare begynnelsen... Så jeg er bare misunnelig jeg da fordi han får ta seg friheter og ha med mine foreldre å gjøre på en måte jeg aldri kan... ? Jeg vet ikke helt jeg... Om det er meg det er noe galt med så vet jeg ikke... Jeg føler dette sårt så det er vel kanskje bare jeg som sutrer og er en idiot... 3. Svogeren din har besøk i dine foreldres hus, og du er usikker på om foreldra dine synes dette er greit. Om det er noe du bør ta opp med foreldrene dine eller ikke må du vurdere selv. Hvor farlig er det egentlig at han har besøk der? Trur du foreldrene dine vil misslike det? Er du villig til å risikere et godt forhold med søster og svoger? Jeg hadde i alle fall tatt en prat med søstra mi og spørt, men det er mulig dere ikke har den typen forhold. Jeg får jo ikke være der.... men han får ha besøk der.... ? Jeg er vel bare en tulling da som du sier... Jeg vet ikke om jeg bare må prøve å skjerpe meg, men jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å oppføre meg normalt ovenfor alle sammen... jeg liker det ikke og jeg er lei meg og har det ikke godt fordi jeg føler på dette... kanskje jeg bare skal la være å blande meg og ha minst mulig med de å gjøre...
Athene Skrevet 6. oktober 2012 #18 Skrevet 6. oktober 2012 Jeg er vel bare en tulling da som du sier... Jeg vet ikke om jeg bare må prøve å skjerpe meg, men jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å oppføre meg normalt ovenfor alle sammen... jeg liker det ikke og jeg er lei meg og har det ikke godt fordi jeg føler på dette... kanskje jeg bare skal la være å blande meg og ha minst mulig med de å gjøre... Jeg skrev et veldig åpent innlegg, uten å fordele skyld. Jeg ønsket bare å hjelpe deg å sortere tanker og problemer. Så hvis du klarer å vri det til at jeg kaller deg for tulling (!!!) trur jeg du er en person som har lett for å feiltolke, og ta ting til deg på feil måte. Ikke bur deg inne og gnag på disse følelsene, og ikke trekk deg unna andre. Foreldre kan fremstå urettferdige, og innimellom forfordele på en veldig urettferdig måte, men det er veldig skjeldent bevisst. Så snakk med foreldrene dine. Klarer du ikke det anbefaler jeg deg virkelig å få profesjonell hjelp til å sortere tankene. Slik situasjonen er nå har du det i alle fall ikke godt med deg selv, og ser ingen god løsning. 1
Gjest TS Skrevet 6. oktober 2012 #19 Skrevet 6. oktober 2012 Jeg skrev et veldig åpent innlegg, uten å fordele skyld. Jeg ønsket bare å hjelpe deg å sortere tanker og problemer. Så hvis du klarer å vri det til at jeg kaller deg for tulling (!!!) trur jeg du er en person som har lett for å feiltolke, og ta ting til deg på feil måte. Ikke bur deg inne og gnag på disse følelsene, og ikke trekk deg unna andre. Foreldre kan fremstå urettferdige, og innimellom forfordele på en veldig urettferdig måte, men det er veldig skjeldent bevisst. Så snakk med foreldrene dine. Klarer du ikke det anbefaler jeg deg virkelig å få profesjonell hjelp til å sortere tankene. Slik situasjonen er nå har du det i alle fall ikke godt med deg selv, og ser ingen god løsning. Jeg må jo være en tulling når du har bestemt deg for at alt ligger hos meg...
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2012 #20 Skrevet 12. oktober 2012 Du kan jo trekke deg unna de alle en periode, og se om de tar kontakt og savner deg? Anonym poster: b4ad0e7a4462fdbbdf8874c8bd60fe73
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå