Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter stadig med for lite plass på mac'en min. Føler jeg må slette ting nesten hver dag, uten at jeg har lagret noe (med vilje).

Jeg har merket at alle bilder, til og med logoer og mail seperatorer, blir lagret på maskinen min.

Det fins sikkert en måte man kan "slå det av", vet noen hvordan? Jeg får nesten 200 mail hver dag, så det blir en del unødvendige bilder!

15xo2t2.png

Vet noen hvordan man fikser dette? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke får et skikkelig svar her inne, så kan du gå på diskusjon.no der går jeg når jeg har hatt spørsmål om min mac ;)

• Liker 1
Skrevet

Vel....mailen med disse "gif"-filene du sikter til her veier ingenting. Mcen din tåler mange ti-tusen av denne type mail. Det er filmer og musikk som fyller macen din.

Avogtil må det ryddes selv på en mac. Søppel må vekk. Jeg går avogtil inn i Mail og sorterer Epostene i søppel, sendte mail og innkommende mail etter størrelse. Så sletter du de tyngste (som du ikke MÅ ta vare på)

Husk også å tømme papirkurven på macen din. Den kan ta mye plass. Tingene slettes ikke helt før du tømmer papirkurven.

Lurer du på mer er mac1.no et sted med mange flinke Mac-ere

• Liker 3
Skrevet

Vel....mailen med disse "gif"-filene du sikter til her veier ingenting. Mcen din tåler mange ti-tusen av denne type mail. Det er filmer og musikk som fyller macen din.

Avogtil må det ryddes selv på en mac. Søppel må vekk. Jeg går avogtil inn i Mail og sorterer Epostene i søppel, sendte mail og innkommende mail etter størrelse. Så sletter du de tyngste (som du ikke MÅ ta vare på)

Husk også å tømme papirkurven på macen din. Den kan ta mye plass. Tingene slettes ikke helt før du tømmer papirkurven.

Takk for svar, men jeg lurer egentlig på hvordan jeg kan hindre ting å lagres automatisk, som for eksempel slike ting fra mail.

Jeg er sikker på at det er dette som fyller mac'en.

Selvfølgelig sletter jeg ting fra papirkurven, litt kunnskaper har jeg, da :P

Men takk for tipset. Får jeg ikke hjelpen jeg trenger her, skal jeg besøke mac1.no :)

Skrevet

Hvis du ikke får et skikkelig svar her inne, så kan du gå på diskusjon.no der går jeg når jeg har hatt spørsmål om min mac ;)

Takk for tipset! :)

Skrevet

Foresten, nå fikk jeg beskjeden igjen. Alt jeg har gjort i dag, er å scrolle ned veggen på facebook, og være aktiv her inne ;) Ikke lagret noe...

htu4v7.png

Hva er årsaken?

Skrevet

Svaret er jo enkelt: disken din er så NESTEN full at den ikke tåler enkle mail og litt surfing.

Du MÅ sjekke mappene med bilder, musikk og ikke minst filmer.

• Liker 1
Skrevet

last ned "clean my mac" fra mac-torrents.com

Den tar vekk alt at unødvendig data, og det er snakk om en del GB hvis man ikke har gjort det før. Synes likevel det høres rart ut at det er mailen som fyller macen.. Har du mye bilder og filmer? Småtteri? Det fylles fort opp med sånt ;)

• Liker 1
Skrevet

last ned "clean my mac" fra mac-torrents.com

Den tar vekk alt at unødvendig data, og det er snakk om en del GB hvis man ikke har gjort det før. Synes likevel det høres rart ut at det er mailen som fyller macen.. Har du mye bilder og filmer? Småtteri? Det fylles fort opp med sånt ;)

Takk!! Nei, jeg har aldri gjort dette før, så da hjelper det sikkert!

Her om dagen slettet jeg 95% av det som lå på iPhoto (ja, jeg vet forskjell på papirkurv og sletting. Det er permanent borte nå), 15 min etter fikk jeg enda en beskjed om at disken er for full.

Jeg har også slettet de få videoene jeg har.

Jeg som begynte med online streaming og Spotify for å slippe dette... -_-

Men jeg skal benytte meg av tipset ditt med en gang!! Tusen takk!!

Skrevet

Si hvordan det gikk da, når du har gjort det :) Ellers kan det jo være noe galt med harddisken.. Du kan jo ta en tur innom eplehuset og høre med dem.

• 2 uker senere...
Skrevet

Selv om du sletter ting på mac og tømmer papirkurven på mac, så får du ikke frigjordt plass. For "skallet" av et du har slettet ligger fortsatt i systemet og tar opp plass. Man må gå inn i diskverktøy under slett og velge frigjør ubrukt plass". Jeg har en videoforklaring som viser hvordan dette skal gjøres som er veldig bra. How to clean up for a faster mac -> http://www.bellapop.com/how-to-clean-up-files-for-a-faster-mac/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...