Gå til innhold

Å notere fra pensum - studieteknikk - hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror jeg fikk inn alt i overskriften nå :P

Jeg begynner å innse at jeg må endre vanene mine kraftig om jeg skal ha noen muligheter til å fullføre en bachelorgrad. Jeg tenkte å starte å lese ordentlig nå, for jeg har faktisk aldri lest pensum skikkelig før.

Hvordan gjør man dette? Leser et avsnitt og noterer det som er viktig, og eventuelt andre tanker? Merker av i boken og noterer etterpå? Hvordan går dette sammen med forelesningsnotater? Burde man lage et eget fredig notat der man smelter sammen begge deler?

Hva gjør du?

Hilsen panisk førsteårsstudent!

Anonym poster: 5edd847be341366840086222bc0a05ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer veldig hvilke ressurser man har tilgjengelig. I noen fag har jeg brukt å kopiere punktene fra forelesningsnotatene som har blitt lagt ut på nett (siden dette er den essensielle delen av pensum), og så fylt på litt mer utdypende fra pensum. Før eksamen baserer jeg meg mye på tankekart og diskusjoner med andre studenter for å huske bedre.

Generelt så noterer jeg svært lite ellers underveis i semesteret, siden etter egen erfaring har jeg sjelden fått virkelig bruk for notatene. Det er mer tidsbesparende å bare markere i boka, og så skumme gjennom den seinere. Men dette er selvfølgelig helt individuelt hva man synes fungerer bra. Ofte må man bare prøve seg fram.

Anonym poster: 88fcb78744858d0c7087d05e04eedcdc

Gjest Solsmil
Skrevet

jeg noterer ikke mens jeg leser. Eller minimalt ihvertfall. Jeg gjorde det i begynnelsen, men det blir håpløst når du har mange, mange, maaaange tusen sider du skal igjennom hvert semester. Så jeg bruker markeringstusjer veldig mye, og jeg har system fargene også. Jeg tusjer over det som er viktig, og så bruker jeg forskjellige farger alt etter under hvilken kategori det er i. (jeg studerer kunsthistorie, og grønn tusj er bakgrunns-historiefakta, rosa tusj er analyse av et verk osv.). Så hender det jeg noterer i margen på læreboka også, av og til hvis det er ting i et avsnitt jeg vil merke meg, eller setter jeg bare en stjerne eller et utropstegn (stjerne=verdt å merke seg, og utropstegn=viktig). I tillegg bruker jeg sånne små postilapper (sånne smale i forskjellige farger) til å markere av forskjellige steder i boka, feks viktige kunstnere, epoker, stilarter osv. På den måten har jeg full kontroll på hele boka, uten at jeg trenger å notere så mye eller bruke unødvendig mye tid. Det er altså mitt system, og for meg funker det veldig bra. Det å ta notater går rett og slett ikke, for det tar for lang tid. Og etterhvert hadde det også blitt alt for mange notater. Tar kun notater på forelesninger.

Skrevet

Tror jeg fikk inn alt i overskriften nå :P

Jeg begynner å innse at jeg må endre vanene mine kraftig om jeg skal ha noen muligheter til å fullføre en bachelorgrad. Jeg tenkte å starte å lese ordentlig nå, for jeg har faktisk aldri lest pensum skikkelig før.

Hvordan gjør man dette? Leser et avsnitt og noterer det som er viktig, og eventuelt andre tanker? Merker av i boken og noterer etterpå? Hvordan går dette sammen med forelesningsnotater? Burde man lage et eget fredig notat der man smelter sammen begge deler?

Hva gjør du?

Hilsen panisk førsteårsstudent!

Anonym poster: 5edd847be341366840086222bc0a05ab

Det finnes mange forskjellige læringsstrategier, og du må finne den/de som passer deg og teksten din best. Dette bruker vi i 7.klasse, men strategiene er jo de samme og kan fint overføres til høgskolepensum:

Før lesing:

Lag tankekart om temaet, hva kan du fra før?

Begynn å fyll ut et VØL-skjema: (Vet - ønsker å lære - har lært)

Ta et BISON overblikk (se på Bilder, Innledning, Siste avsnitt, Overskrifter og NB-ord)

Underveis:

Noter nøkkelord (eller på høyskolenivå - markeringstusj)

Etter lesing:

Skriv et sammendrag fra teksten

Lag et nytt tankekart med ting du har lært

Fyll ut resten av VØL-skjemaet

Prat med noen om teksten

Som du ser er det mange måter å notere på, sikkert mange flere enn de jeg har skrevet også. Trikset er at du må finne den/de strategiene som passer deg og teksten din best.

Skrevet

Å notere mens man leser er noe man drev med på VGS, med på høyere utdanning er det ikke mulig, det er alt for ineffektivt.

Jeg har gjort noe som dette, men med andre fargekoder: http://www.ntnu.no/studier/studieveiledning/studieteknikk/notatteknikk

Da kan jeg f.eks. lage et notat på en a4-side som kan tilsvare hundre sider ‹‹pensum››.

Anonym poster: 244de67b0a808df8179a1970f99daea6

Skrevet

Jeg leser et kapittel i gangen, skriver notater mens jeg leser. Skriver bare ned det som er viktig. Definisjoner, forklaringer og ikke minst: eksempler! Veldig viktig å ha med eksempler slik at man faktisk kan knytte definisjonen til noe konkret som man forstår. Ellers skriver jeg notater på seminar og forelesninger også. Lager også tankekart før jeg skal løse oppgaver, slik at jeg vet at jeg får med meg alt det viktige.

Skrevet

Jeg klarer ikke å lese + notere samtidig. Da føler jeg at jeg sitter igjen med ekstremt lite kunnskap og en hel del intetsigende notater etterpå. Slike notater pleier jeg for øvrig heller aldri å lese igjen, så poenget blir liksom litt borte. Jeg leser det som skal leses, tar meg goood tid, slår opp ting jeg lurer på underveis osv., og leser med tanke på å skjønne det jeg som står skrevet. Jeg er imidlertid en stor fan av tankekart, men det gjør jeg ikke før typ de siste ukene før eksamen. Da løser jeg også gamle eksamensoppgaver, og får således testet ferdighetene mine til en viss grad.

Da jeg begynte på universitetet "gula" jeg overalt - det virket veeeeldig fint der og da, men det var egentlig totalt upraktisk. For det første ble det gult overalt, og for det andre gjorde all den gule tusjen til at bøkene ble mindre oversiktlige. Jeg ville heller markert med post-it-lapper f.eks. Disse kan man jo skrive stikkord fra kapittelet, og så sette på den siste siden eller noe?

Skrevet

Jeg leser og tar notater av det viktige samtidig. korte punkter. definisjoner ol. 30-50 sider pensum får jeg ned til 3-4 notatsider. Bruker også markeringstusj ofte. Før eksamen leser jeg bare på notatene mine. Evt slår opp i boka hvis det er noe jeg må ha utdyping i.

Jeg har ikke tid til å lese pensum 2 ganger (for å lese det man har markert ut), derfor må jeg lage korte og konsise notater å lese på før eksamen. Disse pugger jeg.

Dere som bare bruker markeringstusj - hva gjør dere med forberedelser til eksamen? Skumleser dere pensum en gang til?

Skrevet

Da jeg begynte på universitetet "gula" jeg overalt - det virket veeeeldig fint der og da, men det var egentlig totalt upraktisk. For det første ble det gult overalt, og for det andre gjorde all den gule tusjen til at bøkene ble mindre oversiktlige. Jeg ville heller markert med post-it-lapper f.eks. Disse kan man jo skrive stikkord fra kapittelet, og så sette på den siste siden eller noe?

Hvis man skal bruke markeringstusj så er poenget å bruke flere farger og være veldig restriktiv med hva man markerer. Når du bruker mange farger strukturerer du stoffet på en god måte.

Jeg som studerer jus, gjør det på denne måten:

Turkis = rettskilde

Grønn = hovedregel

Orange = unntak

Rosa = formål

Rød understrek = vilkår

+ litt til...

Understreker kanskje 10 % av det som står på en side.

Dette kan jeg da lage disposisjoner/tankekart el.l. av før eksamen, en side per tema.

De færreste på jussen leser pensum bare en gang, markeringene gjør det lettere å reperere det man allerede har lest. Pleier å skumlese en gang før jeg leser skikkelig og det er først da jeg markerer. Gjør man det, markerer man fort feil ting som viser seg senere ikke er så sentralt. Det er derfor det også er ineffektivt å notere første gang man leser, da man ofte bruker tid på tid som ikke er så viktig.

Skrevet

Agreed. Mange av bøkene mine har også en type papir som er såpass tynt at det ikke går an å bruke tusj uten at fargen går gjennom. Men det med farger er jeg generelt veldig enig i, det gjør det så mye enklere å holde oversikt.

Skrevet

Still deg spørsmålene hva, hvorfor, hvordan og hvem, mens du leser teksten og evt. noter dette kortfattet :)

Gjest Cuntzilla
Skrevet

Selv har jeg aldri brukt notater noe særlig. Satt og skriblet litt på forelesninger noen ganger, men det ble mest kruseduller og ikke noe jeg tok opp igjen til eksamenslesingen. Forleserne la ut alle slidene de brukte på nettet, så jeg printet ut noen av dem og brukte som oppsummering.

Min teknikk er som Strixvarias, å fokusere på å skjønne det jeg leser. Å få et overblikk i stedet for å henge meg opp i å huske detaljene. Jeg husker stoff godt når jeg ser logikken i det og forstår hvordan ting henger sammen. Det hjelper også at jeg syntes faget mitt var veldig interessant. Satt aldri på lesesalen med ørten markeringstusjer, jeg satt meg i godstolen hjemme med en kopp te og raste gjennom hele pensumet før studiet hadde startet omtrent. Noe jeg forøvrig også synes er en god teknikk, for da blir forelesningene litt repetisjon av og litt supplement til det man har lest. Noen uker før eksamen satt jeg meg ned og leste en gang til gjennom det jeg var usikker på eller trodde var viktigst å kunne.

Nå tok jeg ikke et typisk "puggefag" da, og min teknikk fungerer nok heller ikke for alle. Men det gjelder jo å finne den som fungerer for best for deg. Har inntrykk av at noen stresser seg i hjel med markeringstusjer og febrilsk notering på forelesninger i stedet for å bare virkelig LESE og LYTTE. Hvor god student du er måles ikke i antall post it-lapper som tyter ut av bøkene dine ;)

Skrevet

Nå tok jeg ikke et typisk "puggefag" da, og min teknikk fungerer nok heller ikke for alle. Men det gjelder jo å finne den som fungerer for best for deg. Har inntrykk av at noen stresser seg i hjel med markeringstusjer og febrilsk notering på forelesninger i stedet for å bare virkelig LESE og LYTTE. Hvor god student du er måles ikke i antall post it-lapper som tyter ut av bøkene dine ;)

Det uthevede sliter jeg med, for jeg har så dårlig hukommelse. Hadde forelesning på onsdag, og jeg husker kanskje 20% av det som ble forelest og jobbet med. Derfor må jeg notere for å kunne repetere senere. Men på forelesning har jeg skrevet ut slides, og noterer tilleggskommentarer som jeg synes er viktige eller som gjør det lettere å huske/forstå.

Men i de fleste fagene mine har jeg ikke forelesninger, så jeg har bare meg selv og egen lesing å stole på.

Gjest Cuntzilla
Skrevet

Det uthevede sliter jeg med, for jeg har så dårlig hukommelse. Hadde forelesning på onsdag, og jeg husker kanskje 20% av det som ble forelest og jobbet med. Derfor må jeg notere for å kunne repetere senere. Men på forelesning har jeg skrevet ut slides, og noterer tilleggskommentarer som jeg synes er viktige eller som gjør det lettere å huske/forstå.

Men i de fleste fagene mine har jeg ikke forelesninger, så jeg har bare meg selv og egen lesing å stole på.

Jeg gikk heller ikke særlig på forelesninger, selv om vi hadde i alle fag.. jeg var en forferdelig lat student, men kanskje grunnen til at jeg surfet gjennom studiene er at jeg har en god hukommelse når det gjelder fag.

Men jeg trengte repetisjon, har langt ifra klisterhjerne. Min erfaring er at man gjerne kan lese noe (eller høre om det på forelesning) og føle at det er søkk borte ikke lenge etterpå. Men så hører/leser man det igjen senere og innser at det ikke var søkk borte, man visste det fra før og nå sitter det enda bedre.

Skrevet

Agreed. Mange av bøkene mine har også en type papir som er såpass tynt at det ikke går an å bruke tusj uten at fargen går gjennom. Men det med farger er jeg generelt veldig enig i, det gjør det så mye enklere å holde oversikt.

Det finnes noen som ikke går så lett igjennom, de bruker jeg i lovsamlingen uten at det går kjempemye igjennom - tynnere ark enn det får du vel neppe :)

Skrevet

Selv har jeg aldri brukt notater noe særlig. Satt og skriblet litt på forelesninger noen ganger, men det ble mest kruseduller og ikke noe jeg tok opp igjen til eksamenslesingen. Forleserne la ut alle slidene de brukte på nettet, så jeg printet ut noen av dem og brukte som oppsummering.

Forskning viser at power point presentasjoner gir helt klart dårligst læringseffekt. Det beste er å skrive selv.

Skrevet

Det finnes noen som ikke går så lett igjennom, de bruker jeg i lovsamlingen uten at det går kjempemye igjennom - tynnere ark enn det får du vel neppe :)

Uuh, hva slags tusjer er det da? Kunne vært kjekt å ha! Jeg tør nesten ikke bla i lovsamlinger engang, sidene er jo så tynne at det nesten er litt fælt - tenker at jeg kommer til å knekke dem hvis jeg prøver å bla i boken :fnise:

Gjest Cuntzilla
Skrevet

Forskning viser at power point presentasjoner gir helt klart dårligst læringseffekt. Det beste er å skrive selv.

Forskning viser at all forskning ikke stemmer på alle ;)

På generell basis er jeg enig i at man lærer ting av å skrive selv altså, men da helst oppgaver hvor man også må tenke selv. Å notere det som står på powerpointene imens foreleseren prater synes jeg bare er forstyrrende, jeg skjønner meg ikke på de studentene som avbryter foreleseren midt i et interessant resonnement og spør om han kan gå tilbake en slide for de fikk ikke kopiert all teksten som sto på den før han skiftet. Hvordan klarer de å få med seg noe som helst?

Når jeg har lest boka og hørt forelesningen så holder det for meg å lese en kort, punktvis oppsummering av det om igjen, selv om de er skrevet av noen andre enn meg selv. Er det noe jeg merker jeg har glemt så leser jeg meg opp på det igjen.

Men, som sagt, folk er jo forskjellige.

Skrevet

Alle har ulike metoder - man må finne det som passer seg selv best. Her er min:

Jeg tar alltid med notatbok til forelesningen og skriver av powerpointen (hvis jeg ikke rekker alt lar jeg litt plass stå åpent slik at jeg kan fylle inn senere). I tillegg fyller jeg inn når foreleseren forklarer noe, hvis han sier noe utover det som står på PP.

Å notere for meg er veldig viktig, hvis ikke starter jeg å dagdrømme. Når jeg ikke skriver sørger jeg for å gjøre noe annet for å distrahere hjernen min som å spille sudoku på mobilen. Noe enkelt (ikke ord/skrift!) som oppholder meg sånn at resten av hjernen kan 100% fokusere på å sluke inn det som blir sagt.

Når jeg leser sørger jeg for at jeg forstår det første gangen. Leser jeg et avsnitt og føler jeg ikke fikk med meg hva som sto, så leser jeg på nytt. Og på nytt. Tenker over det jeg leser mens jeg leser for å sette det i sammenheng med det jeg har lest tidligere. Leser gjerne med snakkestemme inni hodet - da får jeg lest det, "sagt" det og "hørt" det på én gang - og alle disse ulike formene hjelper mye.

Noterer ingenting da foreleserne ofte er flinke på å fokusere på det viktigste(= har det i notatene fra før av). Men hvis jeg kommer over en utmerket formulering så skriver jeg den ned (studerer juss og språket er 80%) på riktig plass i notatene (der jeg har skrevet om emne før).

Til sist, når jeg har lest boka (aldri før like en uke før eksamen :sjenert: ) så leser jeg notatene mine. Disse leser jeg på mange mange ganger. Er det f.eks. vilkår som må huskes og det er fem av de, (eller andre viktige ting hvor det er en liste med "momenter") så sier jeg de høyt til meg selv mens jeg teller på hånda. Det gjør jeg til jeg husker de - og det har gått minst 5 min siden jeg leste de i boka. Så utbroderer jeg de i hodet.

(Ta det jeg holder på med nå. Så gjør jeg sånn her:

Myndighetsmisbruk

1. Utenforliggende hensyn

2. Forskjellsbehandling

3. Kvalifisert urimelighet *telle på hånda og si de høyt*

Utenforliggende hensyn - man kan bare legge vekt på det som er saklig. Senere en lære om lovlige sidehensyn og metahensyn *sier til meg selv i hodet uten å se i notatene. og slik gjør jeg for alle punktene. *)

Så det er min studiemetode. For meg er den ekstremt effektiv, og gjør at jeg kun trenger å studere ordentlig i to uker mens resten av klassen min sitter på lesesalen fra åtte til fire fra før skolestart - og likevel få toppkarakter.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ganske lik som deg melly.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...