Thalassos Skrevet 5. oktober 2012 #1 Skrevet 5. oktober 2012 Har fått meg jobb (yey!), og det haster litt med skattekortet.. Arbeidsgiver "kunne ikke hjelpe meg", og skatteetaten er stengt. Jeg skrev opp at jeg kommer til å tjene 69 000 ut året, og at jeg ikke har tjent noe tidligere i år. Førte også inn 2000 kroner på bankinnskud. Dette var de eneste tingene det passet å skrive noe inn på, pensjon, reisefradrag osv er ikke relevant. Jeg tjener 150 i timen, og jobber 37.5 timer i uken, i tillegg til noen lørdager, kanskje 3-4 stk. 69 000 blir jo for mye, men jeg førte opp dette fordi jeg er redd for å få baksmell. Faren til kjæresten min sa jeg ikke skulle gjøre det, men jeg turte ikke helt å høre på han.. Var det dumt gjort, eller ser alt riktig ut? Har bare hatt frikort tidligere, så dette er første gangen jeg bestiller skattekort. Jeg virker sikkert kjempedum, men det er ikke så enkelt, alltid
Gjest myr Skrevet 5. oktober 2012 #2 Skrevet 5. oktober 2012 Høres bra ut. Gjør ingenting om du opplyser mer i lønn, eneste som skjer er at du betaler litt mer i skatt = skatt tilgode og ikke baksmell.
Thalassos Skrevet 5. oktober 2012 Forfatter #3 Skrevet 5. oktober 2012 Høres bra ut. Gjør ingenting om du opplyser mer i lønn, eneste som skjer er at du betaler litt mer i skatt = skatt tilgode og ikke baksmell. Det samme tenkte jeg! Er jo ikke noe krise å få liiitt mindre penger, og få det igjen neste sommer! Men jeg har et spørsmål til.. Som jeg har forstått det får man egentlig ikke halv skatt i desember, men litt av pengene du har tjent for hver måned året du har jobbet. Var noen på jobben som nevnte det. Vil det da si at jeg ikke merker noe særlig til det, eller får jeg faktisk halv skatt, og da får utbetalt rundt 18-19000, istedenfor 16000?
Gjest myr Skrevet 5. oktober 2012 #4 Skrevet 5. oktober 2012 Det samme tenkte jeg! Er jo ikke noe krise å få liiitt mindre penger, og få det igjen neste sommer! Men jeg har et spørsmål til.. Som jeg har forstått det får man egentlig ikke halv skatt i desember, men litt av pengene du har tjent for hver måned året du har jobbet. Var noen på jobben som nevnte det. Vil det da si at jeg ikke merker noe særlig til det, eller får jeg faktisk halv skatt, og da får utbetalt rundt 18-19000, istedenfor 16000? ikke helt sikker, men kanskje du finner svaret her http://www.ta.no/nyheter/naering/article5826504.ece
Thalassos Skrevet 5. oktober 2012 Forfatter #5 Skrevet 5. oktober 2012 ikke helt sikker, men kanskje du finner svaret her http://www.ta.no/nyh...icle5826504.ece Skjønte litt mer nå, tusen takk!
Thalassos Skrevet 5. oktober 2012 Forfatter #6 Skrevet 5. oktober 2012 Har enda et spørsmål jeg, hehe.. Det står at det ikke skattes i det hele tatt i juni. Kompisen min fikk kun utbetalt feriepenger i juni, og ikke lønn - er det vanlig? Isåfall får jo ikke jeg særlig mye i juni, fordi jeg ikke har opparbeidet meg noe særlig dette året.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2012 #7 Skrevet 5. oktober 2012 Det er for juli du ikke får lønn. Jeg har alltid fått feriepengene med lønna i juni. Anonym poster: 435d3bf09c034c1ca421fb879f57d1f6
Thalassos Skrevet 5. oktober 2012 Forfatter #8 Skrevet 5. oktober 2012 Det er for juli du ikke får lønn. Jeg har alltid fått feriepengene med lønna i juni. Anonym poster: 435d3bf09c034c1ca421fb879f57d1f6 Mente juli. Så det vil si at jeg har rundt 7000 utbetalt da, istedenfor vanlig lønning? My goood
Gjest Iah Skrevet 5. oktober 2012 #9 Skrevet 5. oktober 2012 Mente juli. Så det vil si at jeg har rundt 7000 utbetalt da, istedenfor vanlig lønning? My goood Ja, du blir trukket for ferien du velger å ta ut. Men siden du ikke har full opptjening kan ikke arbeidsgiver kreve at du tar ut full ferie, og dermed kan du jobbe i stedet for å ha ferie, slik at du slipper problemstillingen. 1
Muscae Skrevet 5. oktober 2012 #10 Skrevet 5. oktober 2012 (endret) Mente juli. Så det vil si at jeg har rundt 7000 utbetalt da, istedenfor vanlig lønning? My goood Jepp! Men du kan velge om du vil ta ut full ferie, eller jobbe. Når du ikke har full ferieopptjening kan ikke arbeidsgiver pålegge deg å ta ut full ferie (og dermed miste lønn), men du har likevel rett på full ferie (uten lønn). Har skiftet jobb ganske mange ganger og begynt midt i året i ny jobb, og jeg har stort sett løst det ved å ta ut tre uker om sommeren, og ikke noe mer. Da blir det fortsatt tre uker uten lønn, men mye bedre enn å ble trekt for fem uker. (Har fått feriepenger fra forrige arbeidsgiver når jeg har sluttet, men de pengene har en tendens til å bli "oppspist" før neste sommer...) Dessuten får du jo litt igjen på skatten, sannsynligvis. Du får tenke at det er feriepenger.. Edit: Svarte visst samtidig som den over meg... Endret 5. oktober 2012 av Kjemi
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2012 #11 Skrevet 6. oktober 2012 Mente juli. Så det vil si at jeg har rundt 7000 utbetalt da, istedenfor vanlig lønning? My goood Slapp av, vi har heldigvis gode nok regler her i landet som forhindrer at alle i ny jobb blir ruinerte sin første sommer. Det er opp til deg om du trenger ferie eller ikke neste sommer. Jobber du, får du lønn, tar du ferie, får du lite feriepenger. Jeg tok tre uker ferie første sommeren i ny jobb, klarte meg greit. Anonym poster: 5c6b7744049a82465d3e24b8872de5bc
Gjest Gjest_Dreamdrops Skrevet 6. oktober 2012 #12 Skrevet 6. oktober 2012 Gratulerer så mye med jobb Adegami!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå