Gå til innhold

Moren min "nekter" meg å drikke alkohol -er 18

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Moren min nekter meg rett og slett å drikke alkohol. Dette er enten ved at jeg ikke får lov til å drikke vin eller øl under familieselskaper (hvis det er alkohol til stede) eller middager hos henne. Det er greit nok for meg, men hun snakker hele tia om hvor fælt det er for kroppen, og jeg hadde også kjøpt øl som jeg skulle drikke senere med noen venner. Da jeg gikk i kjøleskapet for å hente dem så hadde var de borte! Hun nektet for at hun hadde noe kjennskap til dette. Og jeg vet at jeg ikke har drukket det eller gjemt det et annet sted, og jeg har to småsøsken, men de er på 10 og 6 år (samt 2 eldre, men de bor for seg selv). Videre så var vi også i Sverige, og da hadde jeg kjøpt øl for mine egne penger. Men neida, det fikk jeg ikke lov til å ta med meg. Uten å ha spurt om tillatelse så hadde hun kjøpt ekstra vin for å fylle opp min kvote. Og da jeg sa at jeg hadde kjøpt øl til meg selv så klikket hun i vinkler.

Hvordan kan jeg overbevise at det er greit at jeg også drikker alkohol? Jeg er tross alt gammel nok til å kjøpe det og jeg er myndig og et voksent menneske, så jeg burde være i stand til å ta avgjørelser for meg selv.. Hva ville dere gjort? Er det noen mødre (eller fedre) her som ikke vil/liker at -voksne- barna sine drikker?

Anonym poster: 6d65c62e07866096484212369d0515e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok mange som ikkje likar at vaksne barn drikk alkohol, men det har nok mykje med megde og gjera ;) Du er vaksen og kan gjera som du vil. Men du kan jo, for å gjera ting lettare, la ver å drikke alkohol saman med mora di.

• Liker 1
Skrevet

Det er nok mange som ikkje likar at vaksne barn drikk alkohol, men det har nok mykje med megde og gjera ;) Du er vaksen og kan gjera som du vil. Men du kan jo, for å gjera ting lettare, la ver å drikke alkohol saman med mora di.

Ja skjønner hva du mener! Men vil bare si at, vel jeg ville ikke ha drukket meg full. Kanskje 1 øl eller et glass vin, topp 2. Ville kanskje ikke drukket i nærheten engang. Men at hun gjemmer vekk (eller kaster?) drikken MIN som jeg har kjøpt for mine egne penger og skal du vet.. senere på kvelden. Da er det også ganske kjipt å oppdage det etter at ølsalget er stengt. Videre så måtte jeg velge mellom at hun skulle fylle opp kvoten og få sitte på eller å ta alkoholen jeg hadde kjøpt og gå hjem..

Videre så får også de to eldre søskene mine (22år og 24) stadig vekk vin eller sprit av henne når de er på besøk. Da snakker jeg ikke bare om at de blir tilbudt å drikke til maten/etter maten. Men at de også får med seg vinflasker hjem og spritflasker til bursdag og jul..

Anonym poster: 4fe56ab033c1eeded60edec586343686

Skrevet

FLYTT UT.

Anonym poster: 4286c24ba611355d04dab673b44ae639

• Liker 17
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Hadde lett gitt henne en skjennepreken og bedt om å bli behandlet som en voksen fra nå av.

• Liker 3
Skrevet

At ho tek frå deg alkoholen din, er sjølvsagt ikkje akseptabelt. Du må nesten berre vise at du er vaksen, i ord og gjerning ;) Fungerar det ikkje, får du vurdere å flytte ut. Det kjem du vel snart til å gjera uansett.

• Liker 1
Skrevet

Dårlig oppførsel av moren din. Hadde selv følt meg ydmyket om jeg skulle blitt behandlet slik i familieselskaper, et tegn på at jeg ikke skulle blitt ansett som voksen. Hadde kanskje vært smålig nok til at hennes vinflasker også var sporløst forsvunnet en kveld hun skulle kose seg med god mat og vin. Og svart at neida, den har jeg ikke sett. Og jeg kan bare ikke forstå hvorfor hun har et problem med det når hun selv drikker og serverer søsknene dine alkohol. Anbefaler deg uansett å gjemme litt på flaskene dine, også når dere er i Sverige. Om dere blir tatt over grensa så er det strengt tatt hun som har krysset kvota si.

• Liker 10
Skrevet

Dårlig oppførsel av moren din. Hadde selv følt meg ydmyket om jeg skulle blitt behandlet slik i familieselskaper, et tegn på at jeg ikke skulle blitt ansett som voksen. Hadde kanskje vært smålig nok til at hennes vinflasker også var sporløst forsvunnet en kveld hun skulle kose seg med god mat og vin. Og svart at neida, den har jeg ikke sett. Og jeg kan bare ikke forstå hvorfor hun har et problem med det når hun selv drikker og serverer søsknene dine alkohol. Anbefaler deg uansett å gjemme litt på flaskene dine, også når dere er i Sverige. Om dere blir tatt over grensa så er det strengt tatt hun som har krysset kvota si.

+1

Skrevet

Du får få vinflaskene hennes til å forsvinne, så kanskje hun skjønner tegninga.

• Liker 6
Skrevet

Merkelig måte å gjøre det på. Kunne skjønt det hvis hun var avholdsmenneske selv, men selv da er det litt rart. Samtidig så blir det jo litt den der "under mitt tak" greia. Så lenge du bor hjemme er det veldig lite å gjøre med den saken, hvis ikke det går an å sette dere ned å snakke om det? Kanskje at dere to kan ta dere et glass vin sammen en kveld mens dere ser en film eller bare snakker om alt og ingenting? Spør hvorfor hun har så mye i mot at du drikker, så lenge du drikker med måte?

Skrevet

Du er sikkert klar over at din mor stjeler fra deg sant?

Skrevet

Om saken var at alkohol er skadelig for kroppen, så bør hun gå foran med et godt eksempel og la være å drikke selv.

Hun har ingenting med å stjele ditt. Men nå har hun jo vist at hun er en stjelende dobbeltmoralist, og da får du innrette deg etter det. Ikke la henne få sjangsen til å stjele dine ting. Kjør ditt eget løp. Drit henne ut i familieselskapene om hun begynner å snakke om hvor skadelig det er for deg å drikke. Du kan jo f.eks. svare noe som at; "Ja, mamma, jeg ser at alkohol kan ha en del ekle bivirkninger, jeg har jo deg som et godt eksempel."

Og så legger du en slagplan i forhold til bosted. Om du velger å flytte ut f.eks. til et kollektiv, så har du rett til bostøtte fra henne. Ta det via NAV.

Om du holder ut i år (siste på videregående?) så kom deg unna etter skolen er slutt. Studer eller jobb et annet sted.

Gjest Sitrondrops
Skrevet

Må si jeg synes moren din er rimelig frekk..

• Liker 1
Skrevet

Flytt ut, og ta med deg noen flasker vin på veien ut.

Skrevet

Kjente meg delvis litt igjen her nå for da jeg ble 18 så var det ikke snakk om å bli tilbudt et glass vin i et familieselskap (det var svært sjelden alkohol, men et glass akevitt til julemiddagen var f.eks. standard hos oss fra jeg var tenåring ca.)

Nei, i stedet ble jeg plutselig og helt ufrivillig designert sjåfør! Var i Oslo med pappa for første gang som voksen med lappen, bor på bygda, og plutselig hadde pappa drukket vin til maten slik at JEG måtte finne veien ut av sentrum i bil. Det var heldigvis lettere enn jeg fryktet, men han kunne jo bare ha spurt?

Nei ts, det din mor gjør er galt. Du må ta deg en alvorsprat med henne der du forklarer at du forstår at det føles unaturlig for henne at du drikker alkohol sammen med henne, men at du ikke aksepterer at hun stjeler det du har kjøpt inn for egne penger. VIl hun at du skal måtte gjemme dine egne ting i eget hus eller vil hun at du skal kunne være åpen og ærlig? Når ølen din står i kjøleskapet så ser hun jo hva du har tenkt å drikke tross alt? Og nå når du er myndig så forventer du å bli spurt om noen har tenkt å benytte seg av DIN kvote for alkohol og tobakk, for noen ganger er det faktisk lettere å få tillatelse enn tilgivelse.

• Liker 1
Gjest Disguise
Skrevet

Hadde moren min oppført seg så stakkarslig så hadde jeg kommet på nyhetene i form av en skrekkhistorie.

Skrevet

Skjønner moren din godt jeg. For hun er det kanskje unaturlig å drikke med datteren sin. Det er hennes hjem så dette er det hun som bestemmer uansett.

Hos oss var det ikke noe automatikk i at ungene kunne feste hos oss bare de ble 18 år. De fikk holde seg selv med alkohol, ikke forsyne seg av det jeg kjøpte. De skulle heller ikke dra inn venner for å feste. Jeg har sett litt for mange ungdomsfester gå galt via jobben.

Det at hun automatisk tror kvoten din er hennes og tar øl av deg er veldig barnslig av henne. Du kan ha så mye alkohol du vil, men du kan ikke forlange at du skal drikke under hennes tak.

Anonym poster: caa97a07e544c54de7ed6ec0efa5ad76

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde det samme "problemet" med min bestemor. Hun likte ikke alkohol, hun drakk ikke selv. Når jeg, som voksen, var på besøk hos henne, så drakk jeg ikke. Selv om det var flotte sommerdager og sommerkvelder med grilling og lysten på øl var på topp, så drakk jeg altså ikke. For meg handlet det om respekt for min bestemor og hennes hjem. Hun ville rett og slett ikke ha alkohol hjemme hos seg. Det er ikke helt det samme som med deg TS, men det handler om å respektere andres ønsker.

Jeg tenker at så lenge du bor hjemme, så er det foreldre som har siste ordet. Men det klart, de kan ikke nekte deg å drikke.

Skrevet

Jeg hadde det samme "problemet" med min bestemor. Hun likte ikke alkohol, hun drakk ikke selv. Når jeg, som voksen, var på besøk hos henne, så drakk jeg ikke. Selv om det var flotte sommerdager og sommerkvelder med grilling og lysten på øl var på topp, så drakk jeg altså ikke. For meg handlet det om respekt for min bestemor og hennes hjem. Hun ville rett og slett ikke ha alkohol hjemme hos seg. Det er ikke helt det samme som med deg TS, men det handler om å respektere andres ønsker.

Jeg tenker at så lenge du bor hjemme, så er det foreldre som har siste ordet. Men det klart, de kan ikke nekte deg å drikke.

Fin tanke men ulik situasjon.

En bestemor som ikke vil ha alkohol i huset kan man respektere.

Moren til TS drikker selv og serverer eldre søsken. Jeg har mye større problemer med å respektere dobbeltmoral.

• Liker 1
Skrevet

Hei! Moren min nekter meg rett og slett å drikke alkohol. Dette er enten ved at jeg ikke får lov til å drikke vin eller øl under familieselskaper (hvis det er alkohol til stede) eller middager hos henne. Det er greit nok for meg, men hun snakker hele tia om hvor fælt det er for kroppen, og jeg hadde også kjøpt øl som jeg skulle drikke senere med noen venner. Da jeg gikk i kjøleskapet for å hente dem så hadde var de borte! Hun nektet for at hun hadde noe kjennskap til dette. Og jeg vet at jeg ikke har drukket det eller gjemt det et annet sted, og jeg har to småsøsken, men de er på 10 og 6 år (samt 2 eldre, men de bor for seg selv). Videre så var vi også i Sverige, og da hadde jeg kjøpt øl for mine egne penger. Men neida, det fikk jeg ikke lov til å ta med meg. Uten å ha spurt om tillatelse så hadde hun kjøpt ekstra vin for å fylle opp min kvote. Og da jeg sa at jeg hadde kjøpt øl til meg selv så klikket hun i vinkler.

Hvordan kan jeg overbevise at det er greit at jeg også drikker alkohol? Jeg er tross alt gammel nok til å kjøpe det og jeg er myndig og et voksent menneske, så jeg burde være i stand til å ta avgjørelser for meg selv.. Hva ville dere gjort? Er det noen mødre (eller fedre) her som ikke vil/liker at -voksne- barna sine drikker?

Anonym poster: 6d65c62e07866096484212369d0515e3

Vi har en sønn på 18 (snart 19 nå)

Hjemme har han fått smakt litt på vin, øl og slikt før han ble 18. Var da snakk om en teskje for å hvite hvordan det smakte. Ble selv lurt til å drikke noe jeg trodde var saft dengang jeg var mindreårig, synes dårlig om det. Derfor synes jeg det var greit at han fikk smake litt for å hvite litt hvordan det smakte hjemme først.

Etter han ble 18 har han fått et glass vin eller øl hjemme og i familieselskap. Selvfølgelig litt merkelig første gangene at han også skulle drikke dette.

Vi har i voksen alder et svært moderat forbruk av alkohol i huset. Ingen av våre barn har noengang sett oss full eller merkbart berusa. Det har også gjenspeilt seg da han har fått slik drikke hjemme. 1-2 glass for kosens skyld og at det er godt til mat er greit. Men hadde han sittet hjemme og drikket seg dritings hadde nok pipa fått en annen låt her ;-)

Jeg vet han drikker ute. Er ikke uvanlig at det står noe drikke i kjøleskapet som er hans. Men ser da at han har og tar med seg moderate mengder på fester. Uten at han tenker over det også ser vi jo også hva han kjøper, mengder og hvor ofte. Ikke det at jeg følger noe spesielt med det, bare at jeg har registrert at det er gledelig mindre en jeg hadde fryktet. Hadde kanskje reagert eller tatt en prat med han om jeg hadde sett store mengder gå ut og inn av huset hele tiden, men da mest pga bekymring over kontrollen på dette.

Vennegjengen har også fått lov til å ta seg noen øl eller dele vin her hjemme. Men de respekterer at det ikke skal bli noe fyllefest ut av det. Er jo tross alt i et privat hjem med andre småsøsken og nært innpå resten av familien. Moderat inntak synes jeg er greit. De får jo samtidig vist både for seg selv og oss at det går an å kose seg med et par øl uten å ta fullstendig av.

Er kanskje det moren din kan være bekymret for !? At det skal bli for mye alkohol. At du missberegner formen og mengden og blir merkbart beruset i familieselskap for eksempel.

Om det skulle vært tilfeller tidligere med for mye alkohol kan det være grunn til at hun forsøker begrense det noe.

(ikke at jeg har tro på at det hjelper på den måten hun gjør det. Vil en ha tak i og vil en drikke mye ordner en seg på andre måter uansett... er da ikke så lenge siden jeg var i den alderen... kremt.. 25 år siden :-)

Har du forsøkt å sette deg ned å prate skikkelig om dette ?

I rolige former, uten trass, høye stemmer, irritasjon osv. Men som to voksne som har en rolig og grei samtale sammen. Hvor begge kan si på en ordentlig måte hva de føler og mener uten at det blir problemer ut av det ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...