Gå til innhold

Hjelp! En skadet fugl!

Anbefalte innlegg

Skrevet

En fugl fløy inn i vinduet mitt i annen etasje og falt ned. Den liggerr skadet og har det vondt, og jeg vet jeg burde knekke nakken på den, men jeg får ikke meg selv til å gjøre det! Jeg har vondt i hele meg np, men jeg klarer bare ikke p drepe den. Er det noe annet jeg kan gjør som ikke krever at jeg myrder den? Jeg ver det er et dumt spørsmål, for det er sikkert ikke noe annet som kan gjøres, men jeg klarer bare ikke å knekke nakken til det stakkars vesenet :(

Anonym poster: c0dda698627da4ea7247c41d0123198e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ta den med til dyrelegen.

Skrevet

En fugl fløy i vinduet mitt en gang, den ble liggende slått ut ute, jeg tok de i hendene og varmet den i 20minutter ca. Da kom den til seg selv igjen, kvittet og flakset med vingene. Jeg slapp den ut på tunet og den fløy sin vei :)

Anonym poster: fcf102958272790e588c9d9abf06833c

• Liker 1
Skrevet

Hvor ille skadd er den da? Kommer den til å dø?

Anonym poster: ba2da91f76660331d14ab7db74559097

Skrevet

En fugl fløy i vinduet mitt en gang, den ble liggende slått ut ute, jeg tok de i hendene og varmet den i 20minutter ca. Da kom den til seg selv igjen, kvittet og flakset med vingene. Jeg slapp den ut på tunet og den fløy sin vei :)

Anonym poster: fcf102958272790e588c9d9abf06833c

Dette var en god ide. Jeg gikk ut for å ta den inn og se om jeg kunne pleie den, men nå ligger den bare der helt stille og gisper ikke etter luft lenger :( Den døde i alle fall veldig fort, får trøste meg med det :(

Anonym poster: c0dda698627da4ea7247c41d0123198e

Skrevet

Hadde vært best å ikke røre den. Den er ikke et kjæledyr og er ikke vant til menneskekontakt og hadde bare kommet å få det værre og bli mer stresset om du tar på den, enn om du lar den være i fred. Til nøds kunne du pakket den i en pappeske med en håndduk i, og plassert den på et varmere sted, men uten å pirke og dulle og styre så mye med den.

Men trist at den døde. :(

Skrevet

Et raskt nakkestrekk er nok oftere mer humant enn å "pleie" en døende fugl. Det er ekkelt, men jeg synes det faktisk er verre å se dem ligge og lide. Man tar bare tak i hodet med en hånd og kroppen med den andre og drar raskt og bestemt fra hverandre. Da ryker ryggmarg og kar i nakken, og fuglen dør momentant.

Anonym poster: f4b92085e36eb6681c23f642ce1abc6d

• Liker 2
Skrevet

Evt. kan du legge den i en pose og slå den hardt med en hammer. Da dør den også momentant. Det er selvsagt trist og vemodig med vakre små fugler som dør, men det er mest humant å gjøre kort prosess.

Ellers er det ikke så lurt å ta på fugler, de kan ha lopper eller være smittebærere. Vask deg isåfall veldig godt etterpå.

Skrevet

Et raskt nakkestrekk er nok oftere mer humant enn å "pleie" en døende fugl. Det er ekkelt, men jeg synes det faktisk er verre å se dem ligge og lide. Man tar bare tak i hodet med en hånd og kroppen med den andre og drar raskt og bestemt fra hverandre. Da ryker ryggmarg og kar i nakken, og fuglen dør momentant.

Anonym poster: f4b92085e36eb6681c23f642ce1abc6d

Ja, egentlig det beste, men hvis det er en større fugl er det ikke like enkelt - når den ikke er tam.

Det nytter jo ikke alltid å ta med seg fuglen i bilen, og hva er vitsen med å ringe veterinær hvis det er ti mil alle veier, og kanskje midt på natta, eller under elgjakta når alle veterinærer i mils omkrets er uten dekning pga jaktsesongen.

Enten kjører man videre da, eller så rygger man og er en så flink og rutinert sjåfør at man bare kjører over med venstre forhjul. Da lider ikke fuglen og det er raskt.

Har også opplevd at en fugl som fløy i vinduet, kom seg etter å ha blitt funnet av oss barna på barneskolen, og satt i en pappeske med et ullteppe av læreren vår. Det så ut som den var død, men den kviknet til etter par timer, og til og med vi som var 7 år visste at den ikke var død, siden den hadde puls når vi fant den. Den hadde bare svimet av og ikke brukket en vinge.

Har heldigvis aldri hatt behov for å ta liv av en skadet fugl, men har par gode råd. Finner du en skadet fugl i Oslo, ring Falch, men sørg for å plassere fuglen utenfor din egen hage, på kommunal grunn - hvis ikke er det ditt ansvar (avtale med kommunen i Oslo, vet ikke hvordan dette praksiseres i andre kommuner).

Dyrleger kan ikke kreve betaling for å avlive en skadet villfugl, uavhengig av om det er en måke, kråke eller røy.

Tar man vare på en fugl, må man sette seg inn i hva man gjør og få noen råd. Det er bare å google, så kan man alt om fugler, men et prinsipp er at om fuglen blir raskt tam, er den skadet i vinge eller fot.

Blir den ikke tam, er den ikke så skadet og vil fly straks den får en mulighet.

Fikk litt av ansvaret for en skadet kråkunge en gang, noen barn hadde funnet den i parken. Og de visste hvem jeg var og kom hjem til meg med den... for de fikk ikke lov av foreldrene sine.

Eh, joo... men???

Den ble veldig tam, men klarte aldri lære seg fly siden det ene beinet var brukket i foten dens. Den prøvde, men klarte aldri og han /hun fikk lov å gå løs i hagen og gjøre som den ville.

Den ble veldig selskapsyk også.

Men en dag, tok jeg fuglen med til veterinæren og sa, at jeg har prøvd, noen unger kom med den men, er dette et brudd?

Hun tok et raskt blikk og så at bruddet var rett over kloa, det visste jo også jeg, bruddet var grodd, og hun nikket.

Jeg sa; den kan aldri lære seg å fly.

Hun forsto og overtok ansvaret. Jeg hadde ikke lyst å bli med inn, og ga henne fuglen i døra omtrent.

Så hva man gjør, avhenger vel også av omstendighetene.

Skrevet

Hadde en tam ravn når jeg var yngre, fant den skadet på bakken med brukket vinge tok simpelthen og spjelket vingen med noen ispinner og litt gassbind pappa kan alt sånnt med dyr:) Og holdt den inne på den innendørs verandaren tl foreldrene mine:) den pleide å sitte på skulderen min, men desverre en dag fløy den vekk og kom aldri tilbake:(

Har tom sydd sår på min egen katt etter at jeg har stelt og vasket det, og barbert vekk noe pels,kan mangt om dyreførstehjelp.

PÅ meg høres det ut som den fuglen trenger en dyrlege, men det mest humane er nok å knekke nakken på den .

Skrevet

Hadde en tam ravn når jeg var yngre, fant den skadet på bakken med brukket vinge tok simpelthen og spjelket vingen med noen ispinner og litt gassbind pappa kan alt sånnt med dyr:) Og holdt den inne på den innendørs verandaren tl foreldrene mine:) den pleide å sitte på skulderen min, men desverre en dag fløy den vekk og kom aldri tilbake:(

Har tom sydd sår på min egen katt etter at jeg har stelt og vasket det, og barbert vekk noe pels,kan mangt om dyreførstehjelp.

PÅ meg høres det ut som den fuglen trenger en dyrlege, men det mest humane er nok å knekke nakken på den .

Uten bedøvelse?

Anonym poster: 542259cf8682f2d40443c3df7547c499

Skrevet

Nei ! jobbet som dyrlege assistent på den tiden, så jeg gjorde det på jobben på min egen katt med bedøvelse!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...