AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2012 #1 Skrevet 5. oktober 2012 Hei! Vår 8 år gammel beagle har alltid oppført seg stueren med tanke på avføring innendørs. For kanskje et par år siden var hele familien på en to ukers ferie, og hunden vår ble gått tur med og lignende av en hundepasser som kom innom. Dette gikk veldig fint. En stund etter at vi kom tilbake fra ferien begynte derimot hunden å noen få ganger bæsje inne. Dette "ble slått hardt ned på" og hunden skjønte etterhvert at dette ikke var lov. Derimot i det siste så har problemet oppstått igjen. Vi har et stort teppe i stua, og her bæsjer og tisser hunden veldig ofte, selv når vi er hjemme! Det blir såklart slått hardt ned på når hun gjør dette, og det virker som om hun skjønner selv at dette ikke er lov. Allikevel skjønner jeg ikke hvorfor hun gjør det. Så mitt spørsmål, noen som har hatt noen erfaring med dette? Og noen tips? En ting jeg kunne tenke meg å prøvd er å mate henne til faste tidspunkt, og derav vite når hun må bæsje slik at jeg kan få gått en tur med henne. Men når blir det? (Vi har mat tilgjengelig for henne 24/7) Setter utrolig stor pris på svar! Anonym poster: 4c8c304c5d3d70783704451de0b9b0fa
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2012 #2 Skrevet 5. oktober 2012 Var hunden alene hjemme mens dere var på ferie, med en hundepasser som kom innom for lufting og mat? I to uker? Kan det være at det ligger stress eller separasjonsangst bak problemene med at hun nå har begynt å gjøre fra seg inne? Hunder er flokkdyr, og kan ikke se at to uker alene kun avbrutt av rusleturer og litt besøk kan være heldig for en hund. Ellers ville jeg tatt hunden med til veterinær og fått henne sjekket. Hvordan "slår dere ned på" når hunden har uhell inne? Anonym poster: e6432fb8ea7107e18e1e2db9d9e8ff6b 4
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 5. oktober 2012 #3 Skrevet 5. oktober 2012 Kjenner jeg ble veldig nysgjerrig på hva "slått hardt ned på" skal bety? Ellers; Vi hadde også en hund som plutselig begynte å gjøre fra seg på et teppe vi hadde i gangen. Med en gang vi fjernet teppet, så slutta det, gitt. Hvis dere ikke er villig til å ta bort hele teppet, så vaske det hvert fall veldig godt, slik at lukta forsvinner. Er nok derfor den gjør fra seg på samme sted hver gang. Så kan det jo være en ide og ta med hunden til veterinær, bare for å sjekke at alt er som det skal. 1
Guadaloupe Skrevet 5. oktober 2012 #4 Skrevet 5. oktober 2012 Dere burde kanskje fjerne dette teppet som hunden gjør fra seg på, kan hende den gjør det fordi teppet lukter? Å få renset teppet skikkelig er nok en god idé! Men hunden din er jo 8 år, kanskje den begynner å bli glemsk? Jeg veit at dyr også kan på en måte få aldersdemens slik som mennesker, kanskje dere skulle tatt hunden til dyrlegen en tur og sjekke at alt står bra til? Men ellers er det viktig med disiplin, men ikke kjeft på og skrem hunden når den gjør fra seg, det kan faktisk føre til at den gjemmer seg bort og gjør fra seg når dere ikke ser på fordi den er vant til å få kjeft når den gjør det foran dere.
Guadaloupe Skrevet 5. oktober 2012 #5 Skrevet 5. oktober 2012 Og foresten: kan det hende at hundepasseren ikke sørget for at hunden fikk gjort ordentlig fra seg? Kan jo hende at den gjorde fra seg inne og at hundepasseren bare fjernet det og latet som ingenting? Altså, det er jo bare spekulasjoner, men hvem veit?
Lumê Skrevet 5. oktober 2012 #7 Skrevet 5. oktober 2012 Var hunden alene hjemme mens dere var på ferie, med en hundepasser som kom innom for lufting og mat? I to uker? Kan det være at det ligger stress eller separasjonsangst bak problemene med at hun nå har begynt å gjøre fra seg inne? Hunder er flokkdyr, og kan ikke se at to uker alene kun avbrutt av rusleturer og litt besøk kan være heldig for en hund. Ellers ville jeg tatt hunden med til veterinær og fått henne sjekket. Hvordan "slår dere ned på" når hunden har uhell inne? Anonym poster: e6432fb8ea7107e18e1e2db9d9e8ff6b Dette tenkte jeg også på. Slik gjør man bare ikke. Jeg tenker enten fysisk sykdom, stress og/eller separasjonsangst. Hvor ofte lufter dere hunden? Kan det være at bikkja rett og slett må på do men ikke tør å si i fra fordi den har fått deng for dogåing før? Ta en tur til vet og få sjekket at hunden er frisk. Så tar dere kontakt med en hundetrener. 3
babyloo Skrevet 5. oktober 2012 #8 Skrevet 5. oktober 2012 (endret) dd Endret 5. oktober 2012 av babyloo
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2012 #9 Skrevet 5. oktober 2012 "å slå ned på" skjønner jeg kan tolkes feil i denne sammenhengen - vi har aldri slått hunden eller lignende. Men når hunden har bæsjet kjefter vi med en gang vi ser det slik at hunden vet det er derfor vi kjefter. Vi sier "FY" med en sint stemme og binder hunden fast i kørya hennes, som kan tolkes som en timeout. Vi lar hun ikke være her så lenge, men nok til at hun skjønner at dette var som en straff. Og når vi var på ferie, kom hundepasseren innom noen ganger om dagen (er ikke helt sikker på hvor mange, er en god stund siden) og gikk tur. Teppet er nå renset skikkelig og ligger og lufter i stua, men senest i går tisset hunden på et annet teppe som hun aldri har tisset på før. Og, hvis det er stress eller seperasjonsangst som ligger bak, hvordan får man fikset dette? Er det noe som kan fikses i det hele tatt? Anonym poster: 4c8c304c5d3d70783704451de0b9b0fa
Lumê Skrevet 5. oktober 2012 #10 Skrevet 5. oktober 2012 (endret) "å slå ned på" skjønner jeg kan tolkes feil i denne sammenhengen - vi har aldri slått hunden eller lignende. Men når hunden har bæsjet kjefter vi med en gang vi ser det slik at hunden vet det er derfor vi kjefter. Vi sier "FY" med en sint stemme og binder hunden fast i kørya hennes, som kan tolkes som en timeout. Vi lar hun ikke være her så lenge, men nok til at hun skjønner at dette var som en straff. Og når vi var på ferie, kom hundepasseren innom noen ganger om dagen (er ikke helt sikker på hvor mange, er en god stund siden) og gikk tur. Teppet er nå renset skikkelig og ligger og lufter i stua, men senest i går tisset hunden på et annet teppe som hun aldri har tisset på før. Og, hvis det er stress eller seperasjonsangst som ligger bak, hvordan får man fikset dette? Er det noe som kan fikses i det hele tatt? Anonym poster: 4c8c304c5d3d70783704451de0b9b0fa Kjefter dere mens dere ser hun bæsjer, eller med det samme dere ser det? For om dere kjefter når dere ser bæsjen, så skjønner jo ikke hunden hvorfor den får kjeft! Det nytter ikke å kjefte på hunden, da ender dere bare opp med en hund som blir veldig kreativ med hvor den skal gjemme seg for å gå på do, og det er ikke gøy å gå på "skattejakt" for å finne ut hvor lukta kommer fra... Og beklager, men å binde bikkja til korga som "straff" det kan jeg garantere at den ikke skjønner et kvekk av, og i allefall ikke kobler det til å drite innendørs. Luft hunden oftere, hold øye med den hele tiden, og om dere ser hunden bli urolig/begynner å sirkle; ta den ut og la den gjøre i fra seg der. Tro meg, hunder (eller dyr generelt) blir ikke brått urenslige fordi de er slemme, furtne, eller vil demonstrere, det er alltid en årsak til det. Som sagt, få hunden sjekket for fysiske plager, og deretter kontakter dere en hundetrener. Endret 5. oktober 2012 av Lumê 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2012 #11 Skrevet 5. oktober 2012 Dette viser jo at det å slå hardt ned, hva enn det måtte bety, fungerer ikke! Hunden vet det ikke er lov, jeg skjønner ikke hvorfor dere ikke har tatt med hunden til dyrlegen før! Anonym poster: 25345330514e34a61a8719bb686db9b0 1
Gjest Chin Skrevet 5. oktober 2012 #12 Skrevet 5. oktober 2012 Hunder er ikke mennesker og tenker ikke som mennesker. At du binder hunden fast til soveplassen sin som straff gir jo ikke mening. Ta hunden ut så ofte som mulig, på tide å begynne fra "scratch" med do trening, akkurat som med valper.
Sugerøret Skrevet 5. oktober 2012 #13 Skrevet 5. oktober 2012 Hunder er ikke mennesker og tenker ikke som mennesker. At du binder hunden fast til soveplassen sin som straff gir jo ikke mening. Ta hunden ut så ofte som mulig, på tide å begynne fra "scratch" med do trening, akkurat som med valper. Enig! Kutt ut å straffe hunden. Begynn på nytt,som om dere har fått valp i huset. Og IKKE kjeft! Masse ros når hunden gjør i fra seg ute.Ignorer og ta hunden ut om det skjer uhell inne. Samt kanskje ta med hunden til vetrinær så event.sykdom er utelukket 1
Helen Skrevet 5. oktober 2012 #14 Skrevet 5. oktober 2012 Man binder da ikke hunden fast som straff til kurven sin!! Kurven skal være en trygg plass som hunden kan trekke seg tilbake til og sove på. Hvis den i tillegg skal brukes som skammekrok, skjønner jeg godt at hunden blir utrygg. 2
Gjest BettyBoop Skrevet 5. oktober 2012 #15 Skrevet 5. oktober 2012 Hei! Vår 8 år gammel beagle har alltid oppført seg stueren med tanke på avføring innendørs. For kanskje et par år siden var hele familien på en to ukers ferie, og hunden vår ble gått tur med og lignende av en hundepasser som kom innom. Dette gikk veldig fint. En stund etter at vi kom tilbake fra ferien begynte derimot hunden å noen få ganger bæsje inne. Dette "ble slått hardt ned på" og hunden skjønte etterhvert at dette ikke var lov. Derimot i det siste så har problemet oppstått igjen. Vi har et stort teppe i stua, og her bæsjer og tisser hunden veldig ofte, selv når vi er hjemme! Det blir såklart slått hardt ned på når hun gjør dette, og det virker som om hun skjønner selv at dette ikke er lov. Allikevel skjønner jeg ikke hvorfor hun gjør det. Så mitt spørsmål, noen som har hatt noen erfaring med dette? Og noen tips? En ting jeg kunne tenke meg å prøvd er å mate henne til faste tidspunkt, og derav vite når hun må bæsje slik at jeg kan få gått en tur med henne. Men når blir det? (Vi har mat tilgjengelig for henne 24/7) Setter utrolig stor pris på svar! Anonym poster: 4c8c304c5d3d70783704451de0b9b0fa bikkja har ikke mageproblemer eller no?
amonyn Skrevet 5. oktober 2012 #16 Skrevet 5. oktober 2012 Jeg har aldri kjeftet på hunden min når den har gjort fra seg inne. Ikke da den var valp, ikke nå som den er voksen. Den lærte kjapt å ikke tisse inne, allikevel. Hender det skjer nå som han er voksen (ca. 1 gang i halvåret), da er det på grunn av diaré, at det haster og jeg ikke var våken/trodde det bare var vanlig turmas, eller at han er på et nytt sted (han har hatt litt problemer med å finne et sted å tisse i nye byer). En gang dro vi til Oslo, da tisset han ikke i løpet av 4 timer på tog, 8 timer i Oslo, 8 timer på tog igjen og 1 time i byen vi skulle være. Det kom på hotellgulvet, og jeg bare tørket det opp. Neste dag var problemet løst, helt uten kjeft. Tenker litt at det høres ut som om noe skjedde da dere var borte. Kanskje hunden ikke stoler på at dere vil slippe ham/henne ut? Fordi at hundepasseren ikke var der ofte nok, og hunden da måtte holde seg alt for lenge, evt. at det kom å gulvet. Hundepasseren tørket opp, og sa ingenting til dere (flau fordi hunden ikke ble godt nok tatt vare på). Det er også et tegn på demens, eller annen sykdom, så gå til veterinæren. Støtter også å vaske/hive teppet, og begynne på nytt med dotrening. Om hunden gjør fra seg inne, ta den ut så fort som mulig. Skryt når den gjør fra seg ute. 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2012 #17 Skrevet 5. oktober 2012 Å kjefte på hunden for noe slikt er som å kjefte på et barn når det må spy, og ikke rekker doen. Anonym poster: dc9f805f0e1de57cbf9d5963971a09e8 3
Sinner Skrevet 5. oktober 2012 #18 Skrevet 5. oktober 2012 (endret) "å slå ned på" skjønner jeg kan tolkes feil i denne sammenhengen - vi har aldri slått hunden eller lignende. Men når hunden har bæsjet kjefter vi med en gang vi ser det slik at hunden vet det er derfor vi kjefter. Vi sier "FY" med en sint stemme og binder hunden fast i kørya hennes, som kan tolkes som en timeout. Vi lar hun ikke være her så lenge, men nok til at hun skjønner at dette var som en straff. Og når vi var på ferie, kom hundepasseren innom noen ganger om dagen (er ikke helt sikker på hvor mange, er en god stund siden) og gikk tur. Teppet er nå renset skikkelig og ligger og lufter i stua, men senest i går tisset hunden på et annet teppe som hun aldri har tisset på før. Og, hvis det er stress eller seperasjonsangst som ligger bak, hvordan får man fikset dette? Er det noe som kan fikses i det hele tatt? Anonym poster: 4c8c304c5d3d70783704451de0b9b0fa Nei vet du hva, man reiser da ikke fra en hund i to uker med en hundepasser som "kommer innom" og går noen turer. Den var litt vel drøy Endret 5. oktober 2012 av Sinner 9
pingeline Skrevet 6. oktober 2012 #19 Skrevet 6. oktober 2012 Jeg får vondt i magen av denne tråden her. Jeg tenker på hvorden den lille pia mi hadde hatt det hvis jeg reiste bort og noen bare stakk innom for å gå tur med henne et par ganger om dagen... Jeg kan gi deg et lite eksempel på hvordan stress vil kunne påvirke en hund. Min er 100% stueren og har vært det i mange år. Hun har ikke separasjonsangst, og har et ganske avslappet forhold til at jeg forlater huset. En dag var jeg forsinket og gruet meg forferdelig til et møte jeg skulle på. Hunden var luftet rett før jeg dro, og jeg kom hjem ca. 1 time senere. hva fant jeg da? Jo, hun skalv og skammet seg og hadde både tisset og bæsjet på gulvet. Jeg forlot henne mens jeg selv var i en såpass stresset tilstand at hun ble redd og engstelig, rett og slett. En hund som mister flokken sin i 2 uker og ikke vet om de noen gang kommer tilbake, og kun har kontakt med mennesker noen få ganger om dagen går igjennom en forferdelig stress-situasjon. Du har brutt ned en tillitt dyret har til deg, og den må du jobbe for å gjøre deg fortjent til igjen! 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2012 #20 Skrevet 6. oktober 2012 Håper noen vet hvem dette er og melder TS til Mattilsynet! Anonym poster: 25345330514e34a61a8719bb686db9b0 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå