AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2012 #1 Skrevet 5. oktober 2012 Kanskje litt vanskelig for dere å svare på, men jeg lurer på om det går greit å bytte ut godterier jeg spiser i helgene, med kaker etc? Jeg holder på å legge om kostholdet, fordi jeg må ned i vekt. ELSKER å bake, men blir ikke så mye av det nå.. Jeg har helst lyst til å prøve ut nye oppskrifter hver uke, alt fra oreokake, til eplekake til muffins. I helgene buker jeg å unne meg godteri(mest sjokolade og sånne søte ting). Det jeg lurer på, er om det er greit å bytte ut godterier med kaker osv om jeg baker? Velger f.eks ikke å bake oreokake hvis jeg er alene og ikke kan dele den med noen, men baker jeg noe som kan fryses ned eller cupcakes, der jeg kan lage mindre posjon f.eks. Er det generelt mye mer kalorier i bakverk, enn godteri? Eller kan dette være en god ide for meg som elsker å bake og spise det? Anonym poster: c8519bf6089c873b00d409a12def722b
baltazar Skrevet 5. oktober 2012 #2 Skrevet 5. oktober 2012 (endret) Kanskje litt vanskelig for dere å svare på, men jeg lurer på om det går greit å bytte ut godterier jeg spiser i helgene, med kaker etc? Jeg holder på å legge om kostholdet, fordi jeg må ned i vekt. ELSKER å bake, men blir ikke så mye av det nå.. Jeg har helst lyst til å prøve ut nye oppskrifter hver uke, alt fra oreokake, til eplekake til muffins. I helgene buker jeg å unne meg godteri(mest sjokolade og sånne søte ting). Det jeg lurer på, er om det er greit å bytte ut godterier med kaker osv om jeg baker? Velger f.eks ikke å bake oreokake hvis jeg er alene og ikke kan dele den med noen, men baker jeg noe som kan fryses ned eller cupcakes, der jeg kan lage mindre posjon f.eks. Er det generelt mye mer kalorier i bakverk, enn godteri? Eller kan dette være en god ide for meg som elsker å bake og spise det? Anonym poster: c8519bf6089c873b00d409a12def722b Om vi sammenligner en pose med smågodt (uten sjokolade) med muffins eller annen type kake så er det litt mindre med kalorier i smågodt, det er ikke store forskjellen på hverken sukker eller kalorier. Den største forskjellen ligger i fettet, det er ikke noe fett i vanlig smågodt men ganske så mye i kaker. Hvis vi sammenligner Melkesjokolade med kaker, så har sjokoladen mye mere kalorier (550kcal) og mere fett. Karbohydrater er ganske så likt. En pose med smågodt (uten sjokolade) kommer best ut på sunnhets-skalaen. EDIT: Det bli feil å si, sjokolade er forsåvidt sunnere en smågodt men du legger raskere på deg av sjokolade. Når det er sagt så ville jeg helt klart kost meg med de kakene du er så glad i å lage. Det er Helg! Endret 5. oktober 2012 av baltazar
karella Skrevet 5. oktober 2012 #3 Skrevet 5. oktober 2012 Jeg tror ikke det har så mye å si, så lenge du ikke ender opp med å spise 8 kakestykker i løpet av en helg Jeg koser meg mye heller med en stor kanelbolle til frokost eller pannekaker med sukker når jeg har lyst på noe godt i helgene Samtidig så får du ikke i deg masse fargestoffer osv som er i smågodt. Men jeg hadde hatt trøbbel med å unngå å overspise med en deilig eplekake i kjøleskapet, så som du sier så er det kanskje lurt å fryse det ned, gi bort til venner og familie (kanskje naboer), hvis det er sånn at bakingen er en del av moroen Du kan også lage "mini" versjoner av kakene, eller bare halvere ingrediensene og lage 10 boller istedenfor 20 osv 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2012 #4 Skrevet 5. oktober 2012 Det spørs litt hva slags godteri og hvilken type kake, men jeg tror det er lettere å få i seg mer kalorier i kake(hvis du er av det kaliberet som ikke nøyer deg med ett stykke, slik som meg , og kaken inneholder mye smør/sukker/og kanskje til og med fløte). Likevel vil jeg tro at det er mer næring i kake enn smågodt(som i vingummi, skumgodteri o.l., hvor sukker er omtrent eneste ingrediens). Jeg ville ha bakt, men kanskje halvert(eller lignende) oppskriftene(og mindre former), slik at det ikke ligger store mengder kake foran deg hele uken og sånn? Anonym poster: e095fda8446756d1488160390e605b32 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2012 #5 Skrevet 5. oktober 2012 Fordelen med å bake selv er jo at du vet hva du får i deg av ingredienser. I stedet for å lage en mektig sjokoladekake, kan du jo f.eks lage en bærpai eller kake med masse frukt og bær. Skal du lage gjærbakst kan du bytte ut litt av det fine melet med litt grovere mel, eller fint fullkornsmel. Kaker kan være ganske energirike, men disse kaloriene har i alle fall med seg noen bra næringsstoffer i tillegg. Anonym poster: b6fdccfc644eb0934a4b8083687993b2
MrSmith Skrevet 5. oktober 2012 #6 Skrevet 5. oktober 2012 (endret) Jeg anbefaler deg å ikke bake dersom du skal ned i vekt. Da blir det fort mye mumsing som ikke "teller" . Kos deg heller med aktiviteter som ikke har med mat å gjøre. Og unn deg godterier til lørdagskvelden. Det er hva du spiser i uka som betyr noe. Dessuten er det vekten på det du spiser som er avgjørende. Noen mister motet og tror de legger på seg 3kg dersom de sprekker og gafler i seg en potetgullpose, når hele innholdet ikke veier mer enn ca 300gr. Endret 5. oktober 2012 av MrSmith
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2012 #7 Skrevet 5. oktober 2012 Takk, for svar. Jeg planlegger å gjøre oppskriftene mindre, ja. Mens kaker som blir vanskelig å lage mindre, kommer jeg kun til å lage når jeg har besøk osv. Men jeg kommer nok ikke til å forsyne meg av ett kakestykke, en muffins osv, haha. Det gjør jeg heller ikke med sjokolade.... Anonym poster: c8519bf6089c873b00d409a12def722b
lillemeg90 Skrevet 7. oktober 2012 #8 Skrevet 7. oktober 2012 Jeg er også glad i å bake, å tenker litt slik at når jeg først skal innta kalorier iform av godteri kan det like godt være kaker:) så lenge man ikke overspiser da, og holder kontrollen:) jeg regner alltid ut hvor mye kalorier det vil bli for hvert kakestykke/muffins el. Så tenker jeg meg litt bedre om før jeg tar andre stykket:)
Gjest Blubberella Skrevet 7. oktober 2012 #9 Skrevet 7. oktober 2012 Man blir vel fortere mett av å spise kake enn godis, så sånn sett kan det kanskje være bedre. Hvis du lager kaker med litt mer sunn næring (frukt og grovmel) og mindre sukker/fett vil jeg tro du stopper fortere å spise enn om du har en godtepose eller sjokoladeplate. Jeg merker ihvertfall at kake metter mer enn godis, og da kan det jo hende at man får i seg mindre kalorier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå