Gå til innhold

Gutt på 16 år, ingen skikkelig klær. Hva gjør vi uten å såre mor.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er sammen med en flott mann som har en høflig og hyggelig sønn på 16 og som forrige uke flyttet inn til oss. Her skal han bo fast pga VGS. Vi har god plass og alt det der. Vi samarbeider godt med moren hans som skal jobbe i utlandet så null problem.

Probemet er garderoben hans, han har ingen. Jeg hjalp han å pakke ut klær og ble helt sjokker. Alle klærne hans er i XXL, selv er han normalt slank og veltrent (driver med fotball og kapsport). Og alt er enten hullete, utvasket eller har flekker som ikke går bort i vask. Han har ikke ett eneste ordentlig plass og i tillegg mangler han følgende:

En skikkelig høstjakke

En solid foret vinterjakke type parkas/el.

Skjerf, lue, hansker

Sokker og boxere (alt er utslitt)

Han har et par Converse som er utslitte, ingen skikkelige mer solide sko.

Jeans og chinos (han har 2 par jeans som må være 10 år gamle)

Ingenting av penklær, ikke engang en skjorte

Ingen gensere eller hettejakker

Ingen belter (han har et som er røket og rep. med gaffateip)

Tren

Ja, jeg kunne fortsatt.

Moren hans og hennes nye mann har ikke dårlig økonomi heller. Min mann og jeg skjønner ikke noe.

Så vi må ut å handle bigtime, vi bor nær Sandvika Storsenter så alle butikkene vi trenger er rett i nærheten. Men hvordan gjør vi dette med mor uten å såre og ev. deling av utgiftene. Høsten er her, vinteren kommer. Gutten trenger klær, dette kan ikke vente. Trenger gode råd her nå.

Anonym poster: 62c46ced3843a0fa5673d7b87b35bc41

Videoannonse
Annonse
Gjest Darthoven
Skrevet (endret)

Kan ikke far kjøpe akuratt hvilke klær han vil til sønnen sin uten å tenke så mye på hva moren vil si, dersom de er skillt? Jeg hadde f.eks IKKE blitt såret dersom noen kjøpte masse klær til mine hypotetiske barn. Supert! Da slipper jeg å bruke penger på det. Noe må jo åpenbart være svært merkelig med moren dersom hun synes det er sårende at sønnen hennes får går i klær som ikke er skitne, hullete og slaskete?

Endret av Darthoven
  • Liker 9
Skrevet

Du/dere kan jo ta en samtale med mor om at gutten trenger å fornye garderoben sin, og om mor syns det er greit at dere deler på den kostnaden. Om ikke, så ta den selv, selv om den kanskje ikke var helt planlagt.

Min bror på 25 år handler forresten meste av klærne sine på Dressmann eller HM. Dressmann er et billig alternativ, som slett ikke bare er for gamle gubber lenger. For øvrig har Skoringen "få skostørrelsen din i rabatt"-tilbud tom i morra.

• Liker 6
Gjest Violetta
Skrevet

Hvorfor skal dere dele på utgifter til klær når gutten skal bo hos dere?

Ta det litt etter litt, det mest nødvendige først.

• Liker 2
Skrevet

Så han har hatt de samme jeansene siden han var 6 år? Eller har de handlet på Fretex, eller sendt med den nye mannens gamle tøy?

Synes det er rart at dere ikke har oppdaget tidligere at gutten har vært dårlig kledd.

Tipper de har beholdt brorparten av tøyet hans hos seg, og tenkt at dere får sørge for det han trenger hos dere. Lite hyggelig, men dere vil jo nå få barnetrygd og barnebidrag for gutten, selv om det blir en stor startutgift.

Skrevet

Hvordan har de gjort det før da? Det høres merkelig ut at far ikke har peiling på hvordan de skal dele slike utgifter. Sønnen er jo 16 og har sikkert behøvd utstyr og klær før?

• Liker 4
Skrevet

Haha,kg på sitt beste. Man svarer liksom ikke på HI men gjør seg opp undrende spørsmål om hvorfor far ikke har involvert seg i garderoben fra fra før av...

Synes far kan ta det opp med mor på en direkte men fin måte. ikke vær anklagende. Bare si at han ble oppmerksom på at gutten manglet en del varme klær til vinteren og kanskje en dress til jul og nytt undertøy og spør om det er mulig at dere deler litt på innkjøpene?

Gjest Disguise
Skrevet

Hadde det vært min sønn så hadde jeg spurt han "Du hva skjer med klærne dine?". Etter det hadde jeg ringt moren og spurt "Du hva skjer med klærne til sønnen vår?!".

• Liker 7
Skrevet

Pappan er da like ansvarlig for at sønnen har passende klær som morra. Så ut å shoppe! ;)

Vi har delt omsorg og barnet bot mest hos pappa, men går da titt og stadig ut og shopper med ungen på 14. Vokser så det knaker, så behøves nytt til stadighet. :)

• Liker 1
Skrevet

TS - hva svarer han selv, har dere spurt ham om dette er alt han har?

Uansett så tenker jeg at det er noe spik spenna galt med moren hans.

Enten om hun har god nok økonomi til at dette ikke burde være et problem, men likevel lar sønnen gå sånn, eller om hun faktisk har holdt klærne hans tilbake hos seg da han dro.

Å gå i en konfrontasjon med henne på dette tror jeg at jeg ville latt være, da hun uansett tilfelle velger å prioritere feil. Tror jeg ville nøyd meg med å ta en prat med mor og hørt hvorfor han ikke hadde klær med seg, men i alle tilfelle dratt og kjøpt inn til gutten - han trenger klær uansett hvordan mor forholder seg til utgiftsdeling.

Alternativt har han pakket selv uten at hun har sett over, ikke giddet å ta med alle klærne som lå i skittentøyet eller å gå på loftet for å finne fram vinterklær.

Men dette finner dere ut av :)

• Liker 4
Skrevet

Høres rart ut om han har hatt de samme buksene siden han var 6 år, da må det isåfall være en særdeles liten 16-åring.

Men det er nå ikke noe verre enn å snakke med gutten, evt ringe mor for å høre om han bare har stappet noen klær i en bag og ikke sett over høst/vinterklær som han trenger. Har en bror på 16 selv, og han virkelig hater å shoppe klær, likedan vil han ikke at moren vår skal kjøpe klær, for han mener hun "har ikke peiling, er gammeldags og kjøper feil". Likedan gidder han ikke kjøpe fornuftige sko og jakker (selv om mamma fører over penger til klær).

Men nå når han skal bo fast hos dere så er det vel faren som er ansvarlig for garderoben til sønnen, da han vil få barnetrygd og bidrag, på lik linje som alenemødre må dekke alt av klær og utstryr til barna hvis de bor fast hos henne.

• Liker 2
Skrevet

Høres rart ut om han har hatt de samme buksene siden han var 6 år, da må det isåfall være en særdeles liten 16-åring.

Men det er nå ikke noe verre enn å snakke med gutten, evt ringe mor for å høre om han bare har stappet noen klær i en bag og ikke sett over høst/vinterklær som han trenger. Har en bror på 16 selv, og han virkelig hater å shoppe klær, likedan vil han ikke at moren vår skal kjøpe klær, for han mener hun "har ikke peiling, er gammeldags og kjøper feil". Likedan gidder han ikke kjøpe fornuftige sko og jakker (selv om mamma fører over penger til klær).

Men nå når han skal bo fast hos dere så er det vel faren som er ansvarlig for garderoben til sønnen, da han vil få barnetrygd og bidrag, på lik linje som alenemødre må dekke alt av klær og utstryr til barna hvis de bor fast hos henne.

Kan jo ha arvet dem fra mors samboer. Stemmer også bedre med størrelsene, om alt han har er i XXL.

Skrevet

Kan jo ha arvet dem fra mors samboer. Stemmer også bedre med størrelsene, om alt han har er i XXL.

Ja, absolutt. Jeg reagerte bare på at Ts skrev at buksene sikkert er 10 år. Dessuten slites ofte klær ganske hardt hos aktive barn og tenåringer, så buksene trenger nødvendigvis ikke være så gamle.

Uansett så mener jeg at far bør ta en tlf til mor og spørre litt ang klær. Kan være så enkelt at gutten bare har stappet noe nedi en bag uten å tenke så hardt over hva han har pakket. Har ei jente på 16 selv, og skal hun på helgatur f.eks så pakker hun gjerne kule bluser og topper uten å ha tanke for å ta med seg varmere klær nå når det er kaldt (så jeg må si ifra).

Skrevet

Faren får spørre sønnen om dette er de klær han har. Er svaret ja så er det bare for faren å betale for de klærene som poden trenger. Eneste mor skal innvolveres i er betaling av bidrag. Resten er far sin plikt og ansvar.

• Liker 8
Skrevet

Faren får spørre sønnen om dette er de klær han har. Er svaret ja så er det bare for faren å betale for de klærene som poden trenger. Eneste mor skal innvolveres i er betaling av bidrag. Resten er far sin plikt og ansvar.

I utgangspunktet er jeg enig.

Her er det en gutt som mangler basisplagg som er i ok stand. Det kan tyde på at mor ikke har fulgt opp med nye klesinnkjøp. Ergo så blir det en ekstra stor utgift for far. Da synes jeg faktisk at mor kan bidra med noe.

Det er vanlig å kjøpe klær jevnlig sånn at det utgiftene blir spredd utover året. Her må absolutt alt fornyes. Det er i tillegg rimelig kostbart å kjøpe klær til en 16-åring. Vi snakker voksenstørrelse samt at klærne skal være ok og som tenåringen vil bruke. Vi snakker ikke om klær i det øvre prisskiktet, men helt ok klær.

Anonym poster: b00cd0b20415ff5bc161ed37df43d655

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at i utgangspunktet er det ikke så rart at hele garderoben må fornyes når høsten kommer. Over sommeren er det ikke uvanlig å ha vokst fra alt fra forrige sesong og 16-åringer kan vokse mye på noen måneder. Nå er mine barn endel yngre, men måtte likevel handle inn ALT av klær nå etter en lang sommer i kortbukse og t-skjorter. Knapt noenting fra forrige vinter passer av innetøy, yttertøy eller sko. Klart det er en merkbar utgift, men mor har sannsynligvis stått for den alene frem til nå og da er det urimelig å nå forlange at det skal deles på fordi far/stemor plutselig oppdager at barn koster penger!

Forøvrig er det jo litt rart om mor nekter en 16 år gammel gutt å ta med sitt eget tøy, spesielt siden det ikke er noe uvennskap mellom foreldrene! Tviler på at han hadde latt det forbigå i stillhet hos far om mor hadde forlangt noe sånt.

• Liker 4
Skrevet

Kjøp noen plagg han prøver på, for å finne ut hvilken størrelse han er, og deretter er det ofte rimelig å hande på nett. Jeg bruker av og til feks ellos.no (h&m og andre billigkjeder har også nettbutikker) til basisplagg, treningstøy, ytterklær osv, og der er det ofte (hele tiden) jeg får tilbud ala "25% rabatt på dyreste vare", "kjøp for 1000 kr, få 300 i rabatt", osv. Kan fort spare noen kroner på en storhandel på den måten.

Kanskje noe går an å finne brukt? Mange selger nye ting fordi det ikke passet/ikke var helt som de hadde trodd osv.

• Liker 1
Skrevet

Tenk på gutten, ikke på mor. Hvis hun blir sur, hennes problem. Det viktigste her er vel at gutten får seg klær som passer og som han selv har valgt ut. Viktig for selvbilde og selvtilitt! Lykke til.

• Liker 1
Skrevet

Er mor egentlig noen å bry seg om i den saken her? Altså, gutten trenger klær uansett hva moren tenker om saken.

Anonym poster: 9c6615d22cd3372c0c6cad515a66da72

• Liker 6
Skrevet

Hva var problemet sånn egentlig???? Gutten trenger klær, dere kjøper klær! De aller fleste på den alderen får en god del nye klær nå som det nærmer seg vinter og penklær må handles til jul, sko blir fort slitt, sokker blir hullete, varmere tøy må kjøpes inn osv osv

Jeg synes normalen er å handle nye klær og sko til barna når årstidene skifter. Samt at ungdom gjerne vil ha litt merkeklær så det er bare å åpne lommeboka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...