Gå til innhold

Strikking, trenger noen tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan holder dere oversikten over hvor langt dere er kommet på mønsteret dere strikker?

Jeg har tre ulike mønstre, og de er av ulik lengde, så jeg trenger et tips på hvordan jeg kan holde kontroll på hvor jeg er kommet. Til nå har jeg laget en strek på utsiden av mønsteret med en kulepenn...det må jo finnes en enklere måte??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg nummerer hver linje på mønsteret i heftet. Så skriver jeg ned hvor langt jeg har kommet på en post-it lapp.

F.eks R:54, M:18. Det betyr at jeg slutta på rad 54, maske 18. Da slipper jeg å ødelegge oppskriftsheftet med masse kryss.

Men det finnes sikkert smartere løsninger, så jeg følger med her jeg! :)

Skrevet

Jeg har en egen magnet for å sette på mønsteret, den brettes dobbelt med magnet på begge siden av arket liksom - guri så klønete det var å forklare da....

Men før det brukte jeg post-it lapp som jeg satte rett over linja jeg skulle strikke og flytta opp ei linje for hver omgang :)

Også bruker jeg strikkefisk for å telle omgangene i tillegg, er en enkel omgangsteller - legger en tråd dobbelt og slår om knuter nedover med jevne mellomrom. Så flytter en pinnen ned et hakk for hver omgang :)

Bilde på denne bloggen - http://susans-kreative-rom.blogspot.no/2011/02/helg-og-vinterferie.html

Skrevet

Jeg bruker blyant og fargelegger de rutene jeg er ferdig med. Kan lett viskes ut igjen.

Vil du ikke gjøre det i selve oppskriften så ta en kopi av mønsteret og gjør det på kopien.

Anonym poster: 26133b4eb9d4f94d7eefd4bde449c9dc

Skrevet

Jeg gjør som Inox gjorde tidligere: Bruker en post-it lapp.

Dere som har slik oppskriftsholder: Hvordan fungere den på oppskrifter i oppskriftshefter? Om det går fint, har dere da den store eller er den lille nok?

Skrevet

Jeg har den lille oppskriftsholderen. Har ikke forsøkt å sette fast et helt opp skrifthefte, så det vet jeg ikke. Bruker den bare på lange, kompliserte mønstre eller gjentakende mønstre ala det ts nevner, og da kopierer jeg fra oppskriftsheftet og fester det arket. Dermed slipper jeg en oppskrift full av merker og som kanskje etterhvert blir vanskelig å lese. Jeg drasser også med meg strikketøyet overalt, så det er greit å slippe å dra på oppskriftshefter, for det er ofte så store.

Skrevet

Jeg gjør som Inox gjorde tidligere: Bruker en post-it lapp.

Dere som har slik oppskriftsholder: Hvordan fungere den på oppskrifter i oppskriftshefter? Om det går fint, har dere da den store eller er den lille nok?

Sånn oppskriftsholder har jeg ikke prøvd, men de magnetgreiene jeg har er glimrende til bøker og oppskriftshefter :)

Søk på 'pattern magnet' på etsy - sånn som disse f.eks :)

http://www.etsy.com/listing/100830151/pattern-magnet-pattern-keeper-magnet?ref=sr_gallery_6&ga_search_query=pattern+magnet&ga_view_type=gallery&ga_ship_to=NO&ga_page=2&ga_search_type=all&ga_facet=pattern+magnet

Skrevet

Sånn oppskriftsholder har jeg ikke prøvd, men de magnetgreiene jeg har er glimrende til bøker og oppskriftshefter :)

Søk på 'pattern magnet' på etsy - sånn som disse f.eks :)

http://www.etsy.com/...=pattern magnet

Hørtes supert ut. Egentlig akkurat noe slikt jeg kunne tenke meg. Takk for tipset :)

Skrevet

Jeg setter ganske enkelt postit-lapp på mønsteret, og flytter den etterhvert :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...