Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er "normal" vektpå en 13år gammel gutt ? Har en sønn på 13år, og han begynner å få litt mage. Skal jeg bekymre meg, og gjøre noe med det ? Eller blir det bedre når han blir eldre ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes ikke noe fasitsvar på normal vekt, det kommer an på høyde, utvikling generelt, kroppsform. Man trenger ikke vekt for å se om noen har for mye fett på kroppen eller ikke. Noen barn som er litt småkvapsete i den alderen blir direkte feite når de blir eldre, andre strekker seg og blir ikke feite i det hele tatt.

Skrevet

Det kommer jo an på høyden og vekten til sønnen din, men på denne siden kan du få en liten pekepinn hvertfall: http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/kmi-kroppsmasseindeks-3263.html

Man må så klart ikke stole helt på kmi/bmi, ettersom det ikke skiller på fett og muskler, men det kan jo være verdt å sjekke.

Jeg ville muligens snakket med legen om jeg var bekymret for at sønnen min var overvektig. Kan hende det ikke er noe å bry seg om heller :)

Lykke til! :)

Anonym poster: dbe4b87e0b3c1ef5815e659856c38106

Skrevet

Hvis jeg så at barnet mitt begynte å gå i feil retning, ville jeg gjort noen tiltak som tidlig innsats. Jeg mener det er unormalt å være feit som 13-åring. Men uten å si noe til barnet enda. Jeg ville ha kuttet ned på tilgjengelig snacks i huset, sørget for sunne måltider, fokusert på å få inn sunne livsvaner slik at barnet har verktøy for livet. Bevegelse og kosthold er nøkkel. Spør han om å holde deg med selskap når lufter hunden, hele familien drar på skogtur i helgen. Velg svømmehallen heller enn McDonalds som utfart.

Skrevet

Gjør frukt og grønt lett tilgjengelig, skjær opp og sett fram, lag salater/ommeletter til lunsj, meld ham på paintball/ motorcross/ atv / klatring eller noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...