AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2012 #1 Skrevet 4. oktober 2012 Jeg prøver å være så flink jeg kan til å spare, men allikevel får jeg det ikke til slik jeg har sett det for meg. Har spart i flere år til egen leilighet, men klarer ikke se noen ende her.. Har ca 14 000 utbetalt i mnd. Husleie: 4500 Strøm+nett: ca 1000 Tlf: 500 Mat: ca 800 Øvrig: 400 Studielån: 1200 Jeg har jo en del igjen etter alt det faste er trekt, og jeg har prøvd å sette opp budsjett og alt slags. Jeg går på kino kanskje to ganger i året, spiser ute sjeldnere, kjøper aldri interiør (har bestemt meg for å la være frem til jeg får egen leilighet), er aldri ute på byen. Men allikevel forsvinner pengene. Jeg vet at jeg har vært veldig dårlig på å la være å kjøpe småting jeg egentlig ikke trenger, men har tatt meg selv veldig i det i det siste. Er ikke alltid så lett når en ikke er vant med å få så mye penger utbetalt, haha! Hvordan ser deres mnd ut økonomisk? Hvor mye går til sparing, og hvordan sparer dere? Lever dere et helt fint liv sosialt og ellers, eller blir mye prioritert bort pga sparing? Ellers noen fine sparetips i hverdagen? Anonym poster: e48ad1fc22d598cc786665da24d39386
lillemeg90 Skrevet 4. oktober 2012 #2 Skrevet 4. oktober 2012 Hvorfor ikke sette av et beløp til sparing med en gang du får lønna. Så merker du ikkeså myetil at du ikke kan bruke de? 3
solkrem Skrevet 4. oktober 2012 #3 Skrevet 4. oktober 2012 (endret) Nå vet jeg ikke hva du jobber med og om du studerer i tillegg, men har du ikke mulighet til å øke inntekten din? Endret 5. oktober 2012 av solkrem 1
Anneline80 Skrevet 4. oktober 2012 #4 Skrevet 4. oktober 2012 Jeg er litt skeptisk til budsjettet ditt. Mener strøm/nett/mobil bør kunne kuttes ned (finn billigere løsninger her), mens matpost og øvrige utgifter er veldig lave. 800 i måneden på mat kan ikke gi annet enn havregrøt og pasta? Og hva dekker de siste 400? Lege, tannlege, hygiene, klær, trening, ferie/transport, hobby? Foreslår at du fast trekker en sum i måneden, feks 2000, som settes på annen konto rett etter lønning. Noter ned absolutt alt du bruker penger på de neste to månedene og se da hva ditt faktiske forbruk er. Det gjør det enklere å sette opp et realistisk budsjett og å se hva du kanskje kan spare inn på for å greie å spare mer i EK. 1
Anglofil Skrevet 4. oktober 2012 #5 Skrevet 4. oktober 2012 Ved knallhard jobbing, samt å kutte ut unødige utgifter. Jeg sparer ca 12000 kr pr mnd, dvs at jeg sparer hele lønninga mi, og lever kun på det studielånet jeg får utbetalt. I perioder har jeg forsørget min mann og meg selv alene, jeg har betalt hele bryllupet og bryllupsreisen alene. Eneste måten å få det til på er å være streng. MEN, det handler om prioriteringer. Jeg røyker ikke, drikker ikke alkohol, snuser ikke, spiser sjelden eller aldri på restaurant,drar omtrent aldri på kno, kjøper konsekvent "billig"-merkene på butikken, setter opp budsjett hver måned osv. Poenget er at man må være streng med seg selv. Ja, jeg har hatt en "craving" for shopping, hvilket jeg har løst ved å kjøpe billig og brukt via f.eks ebay, Frelsesarméen osv. Og jeg prøver å begrense meg mye. MEN, hvis jeg handler så går det av matbudsjettet. Jeg har budsjettert med 2000 kr til mat, men egentlig har jeg 2500 kr, men jeg velger å holde en streng linje. Ønsker jeg f.eks en ny bukse så betyr det at det blir mindre mat å handle. Og det fungerer fint. Alt som jeg sparer blir satt inn på sparekonto så fort pengene kommer inn fra arbeidsgiver, det betyr at det er penger jeg egentlig aldri ser noe til, også fordi de ligger i en annen bank enn den banken jeg bruker til daglig. På den måten "gjemmer" jeg pengene - ute av syne, ute av sinn. Mvh Yvonne 4
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2012 #6 Skrevet 4. oktober 2012 Du bruker nå lite på mat, det skal du nå ha i alle fall. Hvis du er sikker på det er det du bruker that is:P Men ville nok sett på om jeg kunne funnet rimeligere alternativer på strøm, mobil og hva enn som inngår i øvrig. Særlig tlf, 500 synes jeg er mye, jeg har en 200:P Også ville jeg sett på å øke inntekten, ekstrajobb i helgene eller hva enn som måtte passe:) Kan jeg spørre hva du jobber med siden du tjener så lite? Jobber selv på butikk og jeg har nå 18000 i måneden. Og selv da har jeg en 10 000 til overs hver måned etter alt er betalt O_o Anonym poster: 7eb02197c5cefc0879d9f00a73439c9c
Gjest O___o Skrevet 4. oktober 2012 #7 Skrevet 4. oktober 2012 Hvordan i alle dager kan du ha et SÅ lavt matbudsjett? 5
Horge Skrevet 4. oktober 2012 #8 Skrevet 4. oktober 2012 Har ca 14 000 utbetalt i mnd. Husleie: 4500 Beklager for å måtte være den kjipe her, men i dette tilfellet er det bare å stikke fingeren godt ned i bakken og innse at dette er helt urealistisk med de forutsetningene du her legger for dagen. Per i dag bruker du 4500 på bolig, og greier knapt å spare noe. Dette endrer seg jo ikke selv om du får egen bolig, det vil fremdeles bare være maksimalt 5000 du har å bruke på bolig. La oss tenke oss at du vinner 200.000,- i lotto, og får da låne 1,3 mill slik at du kan kjøpe en bolig til 1,5 mill. Med normale betingelser, så vil et annuitetslån på 1,3 mill med 20 års løpetid, tilsi at du skal betale ca 7500,- per måned. Dette er 50% mer enn hva du har å bruke på bolig. Med ditt budsjett kan du med dagens rentenivå låne maksimalt 800.000. Hvis vi skal ta høyde for at renten kan øke med 4-5 prosentpoeng, så kan du maks låne 600.000. Det er sikkert mange steder i landet hvor du får tak over hodet for den summen, men hvis du er i nærheten av en by så er du langt unna boligdrømmen. Heldigvis er løsningen enkel, men dessverre kanskje ikke like enkel i praksis som den er på papiret: Øk inntekten! Alternativet er selvfølgelig å få seg en samboer, slik at man kan være to om å kjøpe boligen. Husk også at samboer ikke nødvendigvis må være sengepartner, det går også an å kjøpe sammen med en venn som er i samme situasjon. 8
Gjest O___o Skrevet 5. oktober 2012 #9 Skrevet 5. oktober 2012 Med TS's lønn, virker det litt som hun mottar minste trygdesats av noe slag. Ikke så lett å " bare tjene mer " da
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2012 #10 Skrevet 5. oktober 2012 TS her. Jeg jobber 100% som assistent i barnehage. Utrolig dårlig betalt (har utbetalt litt i underkant av 14 000), men sånn er det nå.. Har nettopp sluttet i en ekstrajobb fordi det rett å slett ble for mye å jobbe over 100%. Grunnen til at matbudsjettet er så lite er at jeg spiser på jobb (blir trukket 150 kr i mnd for mat), og spiser kun frokost hjemme 1 gang i uka og i helgene, middag når jeg gidder å lage. Sulter iallefall ikke! Tlfen er kun den prisen noen mnd til til jeg har betalt den ned og da går den ned til 199. Jeg tror nok at jeg kommer til å klare å spare mer, men når dette var første gang jeg var i 100% jobb så har jeg aldri vært vant med å ha så mye penger. Men har jo bare sett det mer og mer at jeg bare må bli strengere med meg selv, og har faktisk satt meg selv noen grenser. Har ofte vært litt sånt at jeg kjøper småting her og der, og plutselig er det lite penger igjen. Vet jeg har vært veldig uforsvarlig (eller hva jeg skal kalle det), men det har gått noen lys opp for meg de siste månedene. Men det jeg lurte på var hvordan DERES mnd så ut, og hvor mye dere brukte på det forskjellige. Om dere setter alt som er til over etter regninger osv til sparing, eller om dere kun har fast trekk når lønning kommer. Er egentlig på jakt etter ulike tips til hvordan sparing kan gjøres. Anonym poster: e48ad1fc22d598cc786665da24d39386
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2012 #11 Skrevet 5. oktober 2012 Jeg klarer det ikke Har studert tidligere og jobbet ved siden av studier, men sparepenger da har gått til nødvendige ting som hvitevarer/depositum/helseutgifter etc. Når jeg var ferdig utdannet med mastergrad er lønnen på rundt 400.000, og blir nok ikke mye høyere. Vi var heldige og fikk lån før finanskrisen, og fikk omtrent hele kjøpesummen i lån. Den betjener vi fint og kan fint betjene ganske mye mer om en stund. Nå med nye krav har vi ikke mulighet til å bytte bolig - noensinne. Vi har ikke arv, kausjonist eller noe slikt. Vi har normalt betalte jobber(for høyt utdannede), bor i by - og det koster endel. Vi har ikke bil, røyker ikke, drikker ikke, har ikke shoppemani osv. Så dette rammer ikke bare ungdom i starfase, det rammer alle som ikke får hjelp fra foreldre og ikke har hatt mulighet til å spare av diverse grunner. De grunnene er ikke sløsing eller lavt lønnede yrker Anonym poster: 819c45334ac38c5f657ce7749288c76f
Gjest O___o Skrevet 5. oktober 2012 #12 Skrevet 5. oktober 2012 TS her. Jeg jobber 100% som assistent i barnehage. Utrolig dårlig betalt (har utbetalt litt i underkant av 14 000), men sånn er det nå.. Har nettopp sluttet i en ekstrajobb fordi det rett å slett ble for mye å jobbe over 100%. Grunnen til at matbudsjettet er så lite er at jeg spiser på jobb (blir trukket 150 kr i mnd for mat), og spiser kun frokost hjemme 1 gang i uka og i helgene, middag når jeg gidder å lage. Sulter iallefall ikke! Tlfen er kun den prisen noen mnd til til jeg har betalt den ned og da går den ned til 199. Jeg tror nok at jeg kommer til å klare å spare mer, men når dette var første gang jeg var i 100% jobb så har jeg aldri vært vant med å ha så mye penger. Men har jo bare sett det mer og mer at jeg bare må bli strengere med meg selv, og har faktisk satt meg selv noen grenser. Har ofte vært litt sånt at jeg kjøper småting her og der, og plutselig er det lite penger igjen. Vet jeg har vært veldig uforsvarlig (eller hva jeg skal kalle det), men det har gått noen lys opp for meg de siste månedene. Men det jeg lurte på var hvordan DERES mnd så ut, og hvor mye dere brukte på det forskjellige. Om dere setter alt som er til over etter regninger osv til sparing, eller om dere kun har fast trekk når lønning kommer. Er egentlig på jakt etter ulike tips til hvordan sparing kan gjøres. Anonym poster: e48ad1fc22d598cc786665da24d39386 Jeg mente ikke å være ufin, men jeg tror det er lettere for mennesker med 20 000 - 30 000 å spare, enn mennesker med under 15 000 i inntekt. Hvis man knapt får det til å gå rundt - så er det vanskelig å spare. Hva med å ta en jobb på en fabrikk? Lav utdannelse og høy lønn. 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2012 #13 Skrevet 5. oktober 2012 Vi var veldig unge da vi kjøpte, så vi lånte pengene hos våre foreldre som hadde god økonomi og et høyt ønske om å hjelpe oss. Det er veldig gunstig siden vi slipper å betale tilbake mens vi har lånet, men når vi har råd til det, og uten renter. Anonym poster: 8e99e0163d3d3a6e1989820361553948
Gjest Twelve12 Skrevet 5. oktober 2012 #14 Skrevet 5. oktober 2012 Jeg vet faktisk ikke hvor mye vi sparer. Det er fordi vi setter så mye på regningskonto som buffer til uforutsette utgifter at jeg ikke ser på det som sparing. Som f.eks å ta årsavgiften på bilen, dele på 12 og sette inn en liten sum hver mnd. Samme med utgifter som skal betales hver 3. og hver 2. mnd osv. Tror vi setter inn over litt over 20 000 på regningskontoen hver mnd og har kanskje utgifter på mellom 12-15 000 alt ettersom når på året vi er... Her tar vi også fra når vi går til legen, tannlege og som sagt andre uforutsette utgifter. Maten nekter jeg å spare på, for mat MÅ man ha. Så her fråtser vi. Vi bruker 3800 på mat gjennomsnittlig, pluss take-out (altfor ofte) Sparingen ser slik ut per mnd: 1700 BSU 1000 bryllup (her sparer vi også alt av kontakter og panteflasker ) det vi har til overs bruker vi på oss selv.
Surriball Skrevet 5. oktober 2012 #15 Skrevet 5. oktober 2012 (endret) Hvordan er det mulig å jobbe 100 % og fortsatt bare få utbetalt 14 000 i måneden? Er det bare jeg som forventer for høy lønn etter utdannelse, eller er dette normalt? Hvor mye får du i timen, TS? Jeg sparer mellom 4000 og 5900 i måneden til EK. Det får jeg fra deltidsjobben min, får utbetalt 5900 i måneden. Kommer det noen uforutsette utgifter, blir det lavere enn hele lønna Ellers lever jeg på studielånet. Det er trangt, men jeg VIL ha bolig! Det skal sies at jeg og samboeren har vært superheldige med leiligheten vi leier av studentsamskipnaden. Det er veldig billig å bo her. Så det gjør det litt enklere. Endret 5. oktober 2012 av Surriball 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2012 #16 Skrevet 5. oktober 2012 Med TS's lønn, virker det litt som hun mottar minste trygdesats av noe slag. Ikke så lett å " bare tjene mer " da Hvis du tror at 14 000,- utbetalt er minstesatsen på trygd tar du meget feil. Anonym poster: 2bd40832bc33affedfee3cd91a2b70e9 1
Gjest Uanonymbruker Skrevet 5. oktober 2012 #17 Skrevet 5. oktober 2012 (endret) - Endret 16. januar 2013 av Uanonymbruker 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2012 #18 Skrevet 5. oktober 2012 Hei Legg merke til en ting - de som klarer å spare og/eller har kommet seg inn på boligmarkedet refererer til hva "vi" klarer oss med i mnd. De behøver med andre ord ikke å stå på helt egne ben. (Bortsett fra Yvonne som jeg alltid har syntes er veldig flink.) Jeg er selv singel, og det er stort sett det samme i min vennegjeng - de i forhold er på boligmarkedet, de som er single må leie. Som singel sparer man seg i hjel.. Lykke til! Anonym poster: 25a6c82aeab774f2cae92816563e3849
Gjest O___o Skrevet 5. oktober 2012 #19 Skrevet 5. oktober 2012 Hvis du tror at 14 000,- utbetalt er minstesatsen på trygd tar du meget feil. Anonym poster: 2bd40832bc33affedfee3cd91a2b70e9 Er ikke 12 500 ca hva minstetrygden er i dag? Ikke at det var poenget mitt i innlegget uansett
waco Skrevet 5. oktober 2012 #20 Skrevet 5. oktober 2012 Med TS's lønn, virker det litt som hun mottar minste trygdesats av noe slag. Ikke så lett å " bare tjene mer " da I kina så tjener de 10% av norske lønninger, og de sparer 50% av inntekten sin!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå