AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2012 #1 Skrevet 4. oktober 2012 Hei Jeg skjønner meg på kalorier, men protein, karbohydrater ++ har jeg aldri helt satt meg inn i. Hvor mange gram av det burde jeg få i meg per dag? Jeg er helt grønn. Bare lurer altså! Burde jeg begynner å telle antall gram proteiner f.eks? :-) Anonym poster: 00703aa137b2db5d07a2a9de8a71e96e
Gjest *Maja* Skrevet 4. oktober 2012 #2 Skrevet 4. oktober 2012 Hva er det du vil oppnå? Er det i forbindelse med trening? Synes uansett at du ikke skal bli for opphengt i gram. Det holder å tenke variert kosthold. Som f.eks: et par skiver/knekkebrød til frokost med et par kokte egg og skinke. Lunsj: 100 gram kylling med grønnsaker og litt linser/bønner Mellom: frukt og litt nøtter Middag: 200 gram kjøtt, grønnsaker og litt brun pasta/ris Dessert: fruktsalat Kvelds: et par knekkebrød med masse skinkepålegg
Supraspinatus Skrevet 5. oktober 2012 #3 Skrevet 5. oktober 2012 Normalt sier man at det absolutte minimum av protein en bør få i seg er 0.8 x kroppsvekt i kg. Dersom man trener bør man gjerne spise mer. Driver en med noe som gir mye muskelnedbrytning som langdistanseløping, landeveissykling, styrkeidretter osv bør man kanskje satse på et inntak nærmere 2 x kroppsvekt. Dersom en er svært overvektig vil disse tallene bli feil og en må da heller regne ut i fra tenkt vekt med lav fettmasse. Hvor mye karbohydrater må du få i deg for å overleve? Ingenting. Hvor mye bør du spise? Dette er et minefelt. Selv mener jeg at det er helt uproblematisk å prioritere bort produkter som er rike på karbohydrater. Altså ingen potet, ris, kornprodukter, søtsaker osv. Staten anbefaler at du får hovedmengden av energi fra karbohydrater (les korn). Det stiller jeg meg uenig til da dette later til å være et politisk svar fremfor et helsefremmende. Til slutt er det du som bestemmer om du vil la energien din komme fra fett eller karbohydrater - det påvirker du med mengden du spiser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå