Gå til innhold

Hva får ungdom som går på videregående av lommepenger, penger til klær osv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, hva får en ungdom på 16-18 år i dag av lommepenger, penger til klær osv? Får de dekket telefonregninger, heisaturer, festivaler og klær? Får ungdom penger til feks vennemiddager på byen, kafèbesøk osv?

Nå er jeg voksen selv, men husker at jeg fikk litt lommepenger imot å vaske hele underetasjen, telefon hadde jeg ikke. Klær fikk jeg heller ikke, det måtte jeg bruke bursdag- og julegavepenger til. Jeg jobbet og tjente mine egne penger, og hadde bra kontroll på alt selv. Tilskudd til å dra på heisaturer fikk jeg i alle fall ikke.

Men hva får dagens unge???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1 gang i året gikk mamma og jeg ut for å shoppe. Det var det jeg fikk av klær og slikt. kunne låne 500,- av pappa f.eks om jeg var blakk, men fikk ikke noe særlig utenom om det gikk til cafe osv. Fikk 1000 kr i mnd (barnetrygden) og med det så betalte jeg mobil og slikt selv. busskort/mndskort fikk jeg :)

Skrevet

De får for mye slik at de ikke gidder å sitte barnevakt, klippe plen eller annet småjobber.

De skulle fått kun 500 i mnd, og heller skaffet seg en jobb!

Anonym poster: 58439f37663fa9609610ee5ec7fdc729

• Liker 7
Skrevet

Da jeg var 17-18 tjente jeg ca 1500 i måneden selv, men hadde hest og faste utgifter på ca. 3000 i måneden. Mamma og pappa var veldig snille og hjalp meg, hadde aldri noe særlig penger siden jeg i utgangspunktet gikk i minus, men fikk alltids penger til å gå på kino en gang i måneden eller nye klær hvis jeg trengte det (merk trengte, ikke bare fordi jeg hadde lyst på).

Skrevet

Mine disponerer stipendet sitt+ at de har deltidsjobb, de holder busskort-klær og fritidssysler selv, jeg tar tlf regning og alt annet...

Skrevet

17-åringen har stipend på rundt 1500. Vi betalere klær som trengs en gang i halvåret eller noe slikt og mobilregning på 200kr i mnd. Regninger utover dette betaler han selv.

Hvis han skal på noe spesielt, klassetur, datatreff e.l. så betaler vi som regel for selve turen og mat.Men dette er heller ikke noe som skjer for ofte. Resten fikser han.

Anonym poster: c6dd30c09c9a5a9a03bdc70c1747e2b9

Gjest Tidssone
Skrevet

Tenåringene mine har ca 1.400,- i stipend. De får 1.000,- til "hovedplaggene" som er sko og jakke hver sesong. Jeg betaler busskort, mobil og treningsavgifter. I tillegg betaler jeg alle nødvendige utgifter som briller, hygieneprodukter osv.

Skrevet

Stipend og småjobber. Fikk ingenting med foreldre med mindre det var noe viktig.

Anonym poster: d9b312801d53c25822a3098fa37ef643

Skrevet

Lillesøsteren min er 16 år og går på VGS nå. Hun får rett under 2000,- stipend og 1000,- i lommepenger. Busskort, klær, sminke, telefonregning, mat ute, helse og hygiene dekkes av foreldrene. Mer klær, sminke og festligheter betaler hun selv.

Skrevet

Jeg fikk nada stipend på vgs, men jeg jobbet litt nå og da, særlig om sommeren og før jul. Jeg betalte stort sett for sminke og klær selv (men mamma sponsa litt inniblant), og brukte hovedsakelig egne penger når jeg ville på café, venninnegreier, fester og lignende. Foreldrene mine betalte som oftest taxien min hjem fra byen da (ehe), men det skjedde vel 3-4 ganger i løpet av hele vgs, så..

Skrevet (endret)

Jeg fikk 500 kr i måneden siden 8. klasse av foreldrene mine. Det skulle dekke stort sett alle utgiftene mine (slapp det siste året å betale mobilregningene og linsebruk) Ekstrapenger fikk jeg fra barnevaktjobber. Nå som jeg er 18 år får jeg absolutt ingenting, men nå har jeg også fast jobb der jeg tjener ganske bra.

Endret av Boudicca
  • Liker 1
Skrevet

Jeg får veldig lite. Får dekt ungdomskort og dekt deler av utgifter til frisør og hvis jeg virkelig trenger nye sko eller sårt trenger nye klær. Men dette er veldig sjeldent, kanskje 2 ganger i året. Så jeg betaler det meste selv. Er 17 og har ca 5000kr samlet hver mnd, så jeg lider jo ingen nød. Har hatt inntekt på over 2000 kr mnd siden jeg var 12 år gammel. Men syntes det er fælt å se på at andre jevnaldrene får alt de peker på og poengterer det med at de selv ikke jobber og må derfor få det fra foreldrene sine, og samtidig syter over at jeg sløser med mine egne penger. Hadde de bare begynt å regnet på hva de egentlig får av foreldrene sine i mnd..

Skrevet

Når jeg gikk på vgs fikk jeg ca 1500kr i stipend, mamma betalte trening og mobilregning, og ellers fikk jeg en 200-lapp innimellom, om jeg skulle på kino eller sånt. Hjalp til mye hjemme, og fikk heller penger når det var noe jeg trengte, framfor å få ukepenger.. Betalte også så mye jeg klarte selv av både aktiviteter og kjøretimer (og til kjøretimer så går pengene ganske fort, som de fleste veit), også fikk jeg hjelp når det virkelig var behov for det.

Skrevet

Jeg er en 18 år gammel jente. Jeg ser på det som en selvfølge å få penger til medlemskap på treningssenter, kontaktlinser, klær, om jeg skal på kino/restaurant/på byen o.l. Har nettopp fått førerkortet av foreldrene mine. Med klær og aktiviteter alene får jeg kanskje 3000, uten å gjøre noe. Ikke noe spesielt å skryte av synes jeg, men det funker. Får mer i sommerferien.

Anonym poster: 4267cd0dd8c239d63e8c7d5aaf09d176

Skrevet

Jeg er AB#14: glemte mobilregningen. Den betaler foreldrene mine og.

Anonym poster: 4267cd0dd8c239d63e8c7d5aaf09d176

Skrevet

Jeg får kun 50 kr uka.. også betaler pappa mobilregningen min da..

Anonym poster: 71ded366ed73f51ce1007c73621b91d8

Gjest Gjest_Dreamdrops
Skrevet

Da jeg gikk på videregående fikk jeg 1500-1700 i stipend i måneden. Dette disponerte jeg slik at jeg fikk råd til de tingene du nevner.

Sparte en del av de, gjorde jeg også. Mobilregningene betalte mamma/pappa.

Skrevet

Jeg tror jeg ville latt barnet disponere barnetrygden selv, samt laget en spareplan.

Skrevet

Jeg fikk 1600 i stipend, men fordi jeg snuste ekstreme mengder forsvant det RASKT. Fordi mamma er alenemor betalte jeg alt utenom selv, hvordan jeg fikk til det med et snusforbruk på over 2000 i mnd vet jeg ikke.. Jeg er 19 år nå, og betaler alt selv, både mat og regninger. Har gjort det siden jeg var 17, før det betalte mamma tlfregninger.

Ungdommer som får 3000 i mnd av foreldre i lommepenger har ingenting å klage på (ref. over her).

• Liker 2
Skrevet

Kanskje litt off topic, men hva i all verden mener dere med stipend? Er det noe alle på vgs kan få? :klo: Er da ikke så mange år siden jeg gikk på vgs, men aldri hørt om noe stipend!?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...