Gå til innhold

Dere som trener flere ganger i uken - kosthold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har igjen tatt opp treningen min etter en lat sommer, og nå trener jeg stort sett 3-4 ganger i uken fast, er jeg heldig får jeg inn 5 økter i uken (men det er sjeldent).

Men jeg har merket den siste tiden så er jeg konstant sulten! Og jeg mener virkelig hele tiden. Jeg kan nettopp ha spist lunsj og følt meg mett, men 20 min senere er jeg utrolig sulten igjen :murvegg:

Jeg er ikke på slankeren, jeg er veldig fornøyd med vekten min og spiser noe lunde sunt selv om jeg faller litt ut av den sunnhetsrutinen min.

Jeg pleier å starte dagen med:

Frokost:

2 grove brødskiver med ulike pålegg fra dag til dag

en kopp te/ et glass juice

Lunsj:

Stor porsjon salat, med enten kylling eller noe kjøtt av noe slag

Mellommåltid:

Havrekjeks (4 ca mellomstore)

Kanskje et eple

Middag:

Strimlet svinekjøtt (er litt usikker men det er vel under 300 gram for en liten haug)

Bønnesalat

Potetbåter bakt i ovnen

Kvelds:

Knekkebrød/grove skiver med pålegg

Dette er det jeg har spist i dag, kvelds får jeg se. Men jeg har opplevd å være sulten i hele dag omtrent. :sjenert:

Jeg føler jeg spiser ok, men jeg er fremdeles sulten :fnise: Så nå spør jeg dere, hvor mye spiser dere iløpet av en dag? Hvor ofte? Mange små måltider? Sliter dere med å være sulten utenom? Kanskje jeg rett og slett må øke mengden kjøtt osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du spiser bra, men jeg er avhengig av mye proteiner for å holde meg mett! Ville puttet inn 2 kokte egg på skivene til frokosten med masse magert skinkepålegg.

Mer proteiner i salaten(pøs på med kylling)

Og mer kjøttpålegg på kveldsknekkebrødene.

Se om det hjelper ;)

Skrevet

Takk *Maja* ja det kan godt være! :jepp:

Jeg vurderer å begynne å veie kjøttet, godt mulig jeg får i meg alt for lite den veien igjen. Jeg kjøper pakker med flere koteletter i og tar en og en til middag (studentbudsjett).

Skrevet

Takk *Maja* ja det kan godt være! :jepp:

Jeg vurderer å begynne å veie kjøttet, godt mulig jeg får i meg alt for lite den veien igjen. Jeg kjøper pakker med flere koteletter i og tar en og en til middag (studentbudsjett).

Hmm....jeg blir ikke mett av koteletter. For mye bein og for lite kjøtt. En kotelett hadde jeg krepert av! På Rimi selger de karbonadedeig til 35 kroner for 400 gram. Jeg har minst 200 gram til hver middag.

Skrevet

Det har vært målet minimum 200 gram kjøtt til alle måltider. Jeg får skaffe meg en vekt og se. Men proteiner skal jeg også huske på.

Jeg er bare sulten :fnise: Og det ufrivillig

Skrevet (endret)

Det har vært målet minimum 200 gram kjøtt til alle måltider. Jeg får skaffe meg en vekt og se. Men proteiner skal jeg også huske på.

Jeg er bare sulten :fnise: Og det ufrivillig

Hehe! Er ofte sånn i starten :) Men test ut med egg til frokosten pluss mer kjøtt til de andre måltidene så blir det nok bra :)

Endret av *Maja*
Skrevet

Bytt ut havrekjeksene med nøtter.

Pøse på med mer pålegg?

Jeg blir også kjempesulten av å trene mye. Kanskje du får skvist inn et måltid til?

Skrevet

Spis når du er sulten, ikke vent til du er veldig sulten.

• Liker 1
Skrevet

Spis når du er sulten, ikke vent til du er veldig sulten.

Jeg spiser når jeg er sulten, problemet er bare at etter på, ca 20 min - 40 min senere så blir jeg sulten igjen. Det skal ikke være sånn :sjenert:

Skrevet

Jeg spiser når jeg er sulten, problemet er bare at etter på, ca 20 min - 40 min senere så blir jeg sulten igjen. Det skal ikke være sånn :sjenert:

Det er fordi du forbruker mere energi. Du kan prøve å øke protein innholdet ved lunsj og kvelds. Knekkebrød er rike på fiber men også karbohydrater. Hva med en god porsjon tunfisk-salat til kvelds?

Skrevet (endret)

Det er fordi du forbruker mere energi. Du kan prøve å øke protein innholdet ved lunsj og kvelds. Knekkebrød er rike på fiber men også karbohydrater. Hva med en god porsjon tunfisk-salat til kvelds?

Jeg heller nok mot det ja, at jeg må øke mengden mat nå som jeg trener mer :jepp:

Tunfisk salat var jo en knall ide! Hva pleier du å ha med tunfisk? Bare salatblader, og diverse andre grønsaker? :)

Forresten: takk til alle råd dere har kommet med :) Har dere flere forslag til protein kilder er det bare å kaste dem ut der. :blomst:

Endret av Nikee
Skrevet

Jeg heller nok mot det ja, at jeg må øke mengden mat nå som jeg trener mer :jepp:

Tunfisk salat var jo en knall ide! Hva pleier du å ha med tunfisk? Bare salatblader, og diverse andre grønsaker? :)

Forresten: takk til alle råd dere har kommet med :) Har dere flere forslag til protein kilder er det bare å kaste dem ut der. :blomst:

Jeg pleier å ha i avokado, isbergsalat, spinatsalat, tomater, rukula. Trenger ikke være tunfisk men ville nok ha sørget for å få i meg mere fisk.

Det er ikke riktig at du skal gå rundt å være sulten og når du trener så mye som du gjør, mener jeg det ikke er noe i veien for å spise når du er sulten men da er lurt av deg å ikke spise mat som trigger sultfølelsen. Kanskje greit å droppe kjeksen for å minske blodsukker-svingningene.

Skrevet

Jeg pleier å ha i avokado, isbergsalat, spinatsalat, tomater, rukula. Trenger ikke være tunfisk men ville nok ha sørget for å få i meg mere fisk.

Det er ikke riktig at du skal gå rundt å være sulten og når du trener så mye som du gjør, mener jeg det ikke er noe i veien for å spise når du er sulten men da er lurt av deg å ikke spise mat som trigger sultfølelsen. Kanskje greit å droppe kjeksen for å minske blodsukker-svingningene.

Takk for gode forslag der :) Skal satse på å få inn mer fisk i kostholdet ja.

Nei det er jo litt stressende at man hele tiden føler seg sulten, det ødelegger konsentrasjonen!

Skrevet

Prøv å bytt ut frokost med mager kesam iblandet litt yoghurt for smaken og frokostblanding (lufttørke rosiner, haselnøtter og havregryn er godt). Egg er og et godt alternativ.

Prøv en boks tunfisk til lunsj, evt kyllingbaguett/salat

Tror du bare må få i deg nok proteiner, og trener du 4+ ganger i uken blir det fort en utfordring

Skrevet

Prøv å bytt ut frokost med mager kesam iblandet litt yoghurt for smaken og frokostblanding (lufttørke rosiner, haselnøtter og havregryn er godt). Egg er og et godt alternativ.

Prøv en boks tunfisk til lunsj, evt kyllingbaguett/salat

Tror du bare må få i deg nok proteiner, og trener du 4+ ganger i uken blir det fort en utfordring

Ja det blir jo det innser jeg! Jeg trener hovedsakelig 3-4 ganger i uken, en sjelden gang får jeg til 5 ganger. Men som regel holdes det på 4 med mindre de ukene hvor jeg har det veldig travelt.

Flere proteiner på planen for neste uke :)

Skrevet

Virker som du spiser litt lite fett. Fett gir god metthetsfølelse.

Bytt ut lettprodukter med fullfettsprodukter. Ha en dæsj kremfløte i kaffen.

Ha olivenolje på salaten. Lag smørsauser. Velg fetere kutt som kjøttdeig, entrecôte, koteletter osv.

Det er også fornuftig å droppe snacks som havrekjeks da de ofte inneholder mye raske karbohydrater.

• 4 uker senere...
Skrevet

Takk for tips Supraspinatus! Hadde helt glemt denne tråden :ler:

Jeg har i alle fall begynt å spise mer proteiner, og det har blitt betraktelig lettere nå. Er ikke sulten så ofte, og så er jeg blitt nøye på å spise når jeg kjenner meg litt sulten, og heller flere små måltider :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...