AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2012 #1 Skrevet 4. oktober 2012 Hei! Jeg har et spørsmål angående videregående og fravær. Rett før jeg begynte på førsteåret mitt på videregående så døde moren min. Faren min døde i midten av andreåret. PGA dette, søvnvansker og en spiseforstyrrelse har jeg fått utrolig mye fravær. Vet ikke det nøyaktige antall dager men tror faktisk det er opp i 70 dager (helt ekstremt, jeg vet det). Jeg bekymrer meg selvfølgelig utrolig mye over dette og jeg kan lett se for meg at det kan bli vanskelig for meg å få jobb. Likevel er det også utrolig urettferdig at dette skal stå slik i veien for meg med tanke på alt som har skjedd. Tror dere det hadde gått an å få legeattest for dette? Jeg går nå på tredjeåret og prøver å holde fraværet så lavt som mulig, men det er fryktelig demotiverende å vite at jeg har så mye fravær fra før av, og jeg føler det er litt fåfeng. Hjelp? Anonym poster: 27d32e059fdb2cb9841542ac0b3e5c37
JohnS Skrevet 4. oktober 2012 #2 Skrevet 4. oktober 2012 Du kan få strøket inntil 10 dager per år (hver fraværsperiode må vare i mer enn tre dager og det telles barej f.o.m. fjerde dag) dersom du har legeattest. Dersom du har legeattest på alt fraværet ditt er skolen din pliktig til å dokumentere grunnen til fraværet ditt på vitnemålet. Da går det i hvert fall frem at det ikke er skulking, selv om fravær jo er fravær. Fraværet kan selvsagt ha noe å si for å søke jobb rett etter VGS, men det har ingenting å si for opptak til høyere utdanning, og fullfører du høyere utdanning er det tilnærmet ingen som ber om vitnemål fra VGS. Om du kan få legeattest på det må du spørre legen din om. Du vil nok ikke få det med mindre du faktisk har gått til ham når det aktuelle pågikk. Han kan tross alt ikke dokumentere noe han ikke har vært del av.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2012 #3 Skrevet 4. oktober 2012 Om en eventuell arbeidsgiver kommenterer fraværet ditt, kan du evt. fortelle hva årsaken er - det burde han/hun ha forståelse for. Det må være grusomt å miste en forelder, men når man attpåtil mister den forelderen man har igjen, synes jeg det er godt gjort at du i det hele tatt har vært så mye på skolen. Om du skal studere etter videregående, har ikke fraværet ditt noe å si. Lykke til! Anonym poster: 00deb371e9fd184a4cf6f922d6a5bdaa
Gjest student1993 Skrevet 4. oktober 2012 #4 Skrevet 4. oktober 2012 Så lenge du ikke skal rett ut i arbeid fra videregående er det null problem! Hadde mye fravær selv, og går nå på universitetet, tviler sterkt på at det kommer til å ha noen påvirkning når jeg søker jobb senere. Har også hatt en del ekstrajobber ved siden av skolen, hvor jeg har null fravær, noe som kan være en idé hvis du vil ha noe å vise til en fremtidig arbeidsgiver
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå