Gå til innhold

Utvidet barnetrygd, endring av fordeling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Min eks og jeg har to barn som vi har 50/50. På papiret og hos skattekontoret står vi som eneforsørger for hvert vårt barn(den ene med registrert adresse hos meg, den andre hos henne) for å få utvidet barnetrygd, samt skatteklasse 2 annethvert år.

Eksen vil nå endre samværsavtalen vår (hvor det står at vi har 50/50 omsorg) til at hun har det ene barnet mer enn meg for å få innvilget overgangsstønad for den minste.

I utgangspunktet ikke noe problem for meg, men vil det ha noen betydning for utvidet barnetrygd eller foreldrefradrag?

Det er NAV vi melder dette inn til og jeg er litt redd for at de da skal "plukke" opp dette og redusere min rett til utvidet barnetrygd, evt også foreldrefradraget.

PS: I det daglige praktiserer vi 50/50, vi har begge barna annenhver uke, så dette blir kun på papiret for at hun skal få innvilget overgangsstønad.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så det du egentlig spør om er tips for å bedrive trygdesvindel? Som skattebetaler er det isåfalt ekstremt provoserende.

• Liker 4
Skrevet

At vår samværsavtale sier at hun har det ene barnet noe mer enn meg for å få overgangsstønad, kan vel knappest kvalifisere til trygdesvindel. Det jeg lurer på er om det har en sammenheng med endret samværsavtale og utvidet barnetrygd. Vi er begge enslige forsørgere på papiret, men praktiserer delt omsorg. Eneste forskjellen nå er at vår samværsavtale sier at hun har det ene barnet noen flere dager enn meg.

Skrevet

Snakk om å gjøre business ut av barna sine da!!

Kvalmende innlegg. Verste er at dette anbefales av FVK og at det er lovlig.

Må bare tilføye at jeg anser ikke noen som har delt omsorg som aleneforsørger.

Skrevet

At vår samværsavtale sier at hun har det ene barnet noe mer enn meg for å få overgangsstønad, kan vel knappest kvalifisere til trygdesvindel. Det jeg lurer på er om det har en sammenheng med endret samværsavtale og utvidet barnetrygd. Vi er begge enslige forsørgere på papiret, men praktiserer delt omsorg. Eneste forskjellen nå er at vår samværsavtale sier at hun har det ene barnet noen flere dager enn meg.

Så klart det er trygdesvindel. Ved å endre innholdet i avtalen uten å endre den faktiske ordningen, får hun penger hun ikke har krav på. Hvor tror du de pengene kommer fra?

Vær og obs på at med en slik endret avtale i hånden, kan hun kreve bidrag som ikke stemmer med faktisk samvær... Regner med pipa får en annen lyd når det er deg, og ikke fellesskapet, det går ut over...

• Liker 4
Skrevet

her er det viktig å ha 2 tanker i hodet samtidig.

Husk på at en av årsakene til at politikerne har omfavnet Raundalens tanker om å nekte barn mye samvær med sin samværforelder kan være politisk motivert.

Ved å frata forldre mulighet til lik støtte fratar staten også barna retten til like mye samvær med begge foreldrene fordi det blir "ulønnsomt" for den som evt hadde fått eneomsorgen. Det ble allerede i 2003 påpekt i en St.meld (nr 29) at det var ENORME forskjeller mht økonomiske tilskuddsordninger mellom det å ha omsorgen og det å være samværforelder. Dette har blitt utbedret noe i ettertid.

Ved at politikerene tenker økonomi ser de også en fin måte å frata barn retten til felles omsorg fra foreldrene. Å frata barna slik omsorg gjøres ved å definere et lovverk som gir den ene forelderen øknomiske fordeler fremfor den andre forelderen.

Jeg synes vi ør skyte på politikerene før vi skyter på foreldrene. Foreldre som ønsker å tilby barna 50/50 tvinges indirekte til å skjevdele omsorgen og dermed frata barna retten til like mye samvær med begge foreldrene. På denne måten blir ikke politikerene tvunget til å akseptere FN's barnekonvensjon mht samvær ettersom de kan sette foreldrene opp mot hverandre i en økonomisk kamp.

Så langt tror jeg vi kan være enig om at politikerne har delvis lykkes selv om stadig flere foreldre velger å nekte å følge Raundalens og politikernes ønske å å trenere barnas samværsmuligheter.

Det er de to siste som er skyld i at vi nå kritiserer to foreldre for at disse foreldrene nå må frata barna mulighet til lik omsorg fra begge.

Skrevet

her er det viktig å ha 2 tanker i hodet samtidig.

Husk på at en av årsakene til at politikerne har omfavnet Raundalens tanker om å nekte barn mye samvær med sin samværforelder kan være politisk motivert.

Ved å frata forldre mulighet til lik støtte fratar staten også barna retten til like mye samvær med begge foreldrene fordi det blir "ulønnsomt" for den som evt hadde fått eneomsorgen. Det ble allerede i 2003 påpekt i en St.meld (nr 29) at det var ENORME forskjeller mht økonomiske tilskuddsordninger mellom det å ha omsorgen og det å være samværforelder. Dette har blitt utbedret noe i ettertid.

Ved at politikerene tenker økonomi ser de også en fin måte å frata barn retten til felles omsorg fra foreldrene. Å frata barna slik omsorg gjøres ved å definere et lovverk som gir den ene forelderen øknomiske fordeler fremfor den andre forelderen.

Jeg synes vi ør skyte på politikerene før vi skyter på foreldrene. Foreldre som ønsker å tilby barna 50/50 tvinges indirekte til å skjevdele omsorgen og dermed frata barna retten til like mye samvær med begge foreldrene. På denne måten blir ikke politikerene tvunget til å akseptere FN's barnekonvensjon mht samvær ettersom de kan sette foreldrene opp mot hverandre i en økonomisk kamp.

Så langt tror jeg vi kan være enig om at politikerne har delvis lykkes selv om stadig flere foreldre velger å nekte å følge Raundalens og politikernes ønske å å trenere barnas samværsmuligheter.

Det er de to siste som er skyld i at vi nå kritiserer to foreldre for at disse foreldrene nå må frata barna mulighet til lik omsorg fra begge.

Løsningen er enkel. Fjern disse tilskuddene. De ble skapt i en tid hvor mødre var hjemmeværende og sto på bar bakke da de ble kastet ut av mannen.

• Liker 2
Skrevet

Hei,

Min eks og jeg har to barn som vi har 50/50. På papiret og hos skattekontoret står vi som eneforsørger for hvert vårt barn(den ene med registrert adresse hos meg, den andre hos henne) for å få utvidet barnetrygd, samt skatteklasse 2 annethvert år.

Eksen vil nå endre samværsavtalen vår (hvor det står at vi har 50/50 omsorg) til at hun har det ene barnet mer enn meg for å få innvilget overgangsstønad for den minste.

I utgangspunktet ikke noe problem for meg, men vil det ha noen betydning for utvidet barnetrygd eller foreldrefradrag?

Det er NAV vi melder dette inn til og jeg er litt redd for at de da skal "plukke" opp dette og redusere min rett til utvidet barnetrygd, evt også foreldrefradraget.

PS: I det daglige praktiserer vi 50/50, vi har begge barna annenhver uke, så dette blir kun på papiret for at hun skal få innvilget overgangsstønad.

Hvis dere står som eneforsørger for hvert deres barn så får dere vel alle de rettigheter som følger med å ha eneansvaret. Det vil si at dere får skatteklasse 2 begge to, hvert år og at den som har ansvaret for den minste vil uansett få overgangsstønad hvis barnet er så lite så man har rett på det utfra inntekt.

Skrevet

den som har ansvaret for den minste vil uansett få overgangsstønad hvis barnet er så lite så man har rett på det utfra inntekt.

Man må ha barnet "vesentlig mer" enn den andre for å få overgangsstødnad, i praksis minst 60%.

Å lyve om dette er trygdesvindel jo.

• Liker 1
Skrevet

Man må ha barnet "vesentlig mer" enn den andre for å få overgangsstødnad, i praksis minst 60%.

Å lyve om dette er trygdesvindel jo.

Men her har jo foreldrene hvert sitt barn 100% så derfor vil jo den som har den minste få overgangsstønad hvis de har rett til det.

Skrevet

Nei, de har jo begge barna 50% hver. 100% ville innebåret at de ikke har samvær i det hele tatt med det barnet som bor hos den andre.

• Liker 1
Skrevet

Hei,

Jeg forstår problemstillingen, men ville valgt å se bort fra pengene en kort periode (det er forøvrig ikke bare barnetrygd men også skatteklasse 2, så med et barn vil dette tilsi ca 2700,- pr mnd) hvis jeg hadde klart meg uten disse pengene. Sannsynligvis vil dere begge tjene mye mer på lang sikt ved å akseptere vanskelige perioder (som nå) der dere må endre noe mht omsorg/samvær. Neste gang er det kanskje du som trenger en mor som støtter dine behov.

Kanskje du kan få mor til å betale 50% av summen til deg og samtidig inngå en nye samværsavtale der det fremkommer at barnet skal flytte til deg på et bestemt tidspunkt ???

Skrevet

Det du bør tenke på er at om du går med på dette, gir du henne hovedomsorgen og dermed flere rettigheter i forhold til barnet enn du selv har. Jeg ville aldri akseptert det om jeg var i din situasjon.

• Liker 3
Skrevet

Marmot har et viktig poeng i det hun skriver. Slik politikerne har laget lovverket så er det "bordet som fanger", dvs at mor senere kan avslå tidligere avtale om at du overtar omsorgen.

Kanskje du bør forhøre deg med en god advokat mht en slik endring som moren ønsker.

Skrevet

Nei, de har jo begge barna 50% hver. 100% ville innebåret at de ikke har samvær i det hele tatt med det barnet som bor hos den andre.

Ok, da er det jeg som har tatt feil. Grunnen til at jeg trodde det var slik var at jeg vet om flere som har hvert sitt barn 100% prosent på papiret, mens de i virkeligheten har hvert barn 50% hver.

Skrevet

Hei,

Det å lure til seg overgangsstønad er trygdesvindel og du blir medskyldig. Det er ikke noe å le av om en blir anmeldt for dette.

Nå har dere 50/50 som avtale for begge barn. En mindre andel på det ene barnet fører til at mor får skatteklasse 2 hvert år mens du får annet hvert år på det barnet dere har 50/50.

NAV og Skatt er forskjellig slik at NAV ser på bostedsforelder og andel minst 60/40 for å få støtte.

Skatt ser på det faktiske samværet enten en er bosted eller samvær 50/50. Det stilles likt hos skatt. Den som har barnet mest får skattekl.2. De krever avtale fra foreldre om det skal være 50/50 barneopphold. Da klasse 2 annethvert år.

Barnetrygden på barnet du ikke er bostedsfolder på tilfaller mor. Barnetrygden kan foreldre avtale delt med NAV.

Foreldrefradrag er for bostedsforelder. Nå regner jeg med du er bostedsforelder for det ene barnet. Dette vil du miste for det barnet du har mindre.

JA det vil ha innvirkning for deg.

PS.OBS.OBS. Den som har bosted på barn kan flytte med dette.

Skrevet

Jeg forstår problemstillingen, men ville valgt å se bort fra pengene en kort periode (det er forøvrig ikke bare barnetrygd men også skatteklasse 2, så med et barn vil dette tilsi ca 2700,- pr mnd) hvis jeg hadde klart meg uten disse pengene. Sannsynligvis vil dere begge tjene mye mer på lang sikt ved å akseptere vanskelige perioder (som nå) der dere må endre noe mht omsorg/samvær. Neste gang er det kanskje du som trenger en mor som støtter dine behov.

Kanskje du kan få mor til å betale 50% av summen til deg og samtidig inngå en nye samværsavtale der det fremkommer at barnet skal flytte til deg på et bestemt tidspunkt ???

HEHE det kan du tro hun vil?

Det er en tråd her der far vil utdanne seg mer. Les den.

Skrevet

HEHE det kan du tro hun vil?

Det er en tråd her der far vil utdanne seg mer. Les den.

Det er et problem at myndighetene for lenge siden gjorde dette med omsorgsløsning til en økonomisk løsning.

For 15 år siden kunne en mor får både 10 og 15 tusen i bidrag eller tilskudd for egen del. Dette ble en del redusert for 10-12 år siden slik at det var avhengig av samvær. Men fordi myndighetene valgte å fordele pengestrømmen slik de gjorde er det fortsatt en økonomisk fordel å ha omsorgen. I tillegg er det med omsorgsløsning et viktig våpen i den konflikten som oppstår under et samlivsbrudd, og det er ikke tvil om at begge foreldrene benytter dette ved "behov".

Jeg mener det bør være en løpende vurdering av samvær/omsorg slik at dette ikke henger så veldig mye etter det folk flest mener er riktig. Da bidragsordningen ble endret for 10-12 år siden hadde mange tusen foreldre ropt på endringer i flere to-år. Og faktisk var det kvinnene som klart å få endret lovene ettersm mange valgte "pent brukte menn" og så at de betalte seg neste ihjel.

Da samvær-/omsorgsløsningen ble endret for noen få år siden (4 år siden ???) var det fordi folk flest hadde sluttet å tro på en politisk løsning og derfor valgte andre løsninger selv, men også denne gangen var det kvinnene som ble hørt når de så at barnepsykologene og loven ikke tok hensyn til barna. De lovmessige endringene var bare et resultat av den løsningen stadig flere foreldre hadde begynt å ta ibruk. Misnøyen med påstander fra sånne som Raundalen som fortsatt mener at barn bør ha begrenset kontakt med fedrene de første årene blir ikke lenger hørt.

Jeg tror lovverket må oppdateres oftere enn det har vært gjort, og vi må komme dit at Raundalens barnefiendtlige politikk må ut av lovverket så fort som mulig. Det bør være mulig ettersom hans gammeldagse holdninger ikke lenger tillegges vekt blandt vanlige mennesker.

Skrevet

Raundalens barnepolitikk hva er det?

Noen som kan opplyse meg om det?

Skrevet

Magne Raundalen er en barnepsykolog som ledet et utvalg som skulle se nærmere på "det biologiske prinsipp" i Lov om barneverntjenester..... Så vidt jeg ser, så har det ikke noe med dette å gjøre... som for meg virker bare å handle om trygdesvindel......

Anonym poster: 41573d0f5ed388fdd40d3949c89a1864

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...