Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på dette med tanke på rabatter og slikt. Her jeg bor er det ofte slik ved kulturarrangementer at man får studentrabatt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på om du er privatist ved et universitet eller vgs (:

Skrevet

Man er student, men jeg tror du må ta kurs for privatister for å få studenkort. og er det du må vise for å få rabatt.

Anonym poster: a2ddaa377024683c30446b3d59a97027

Skrevet

okei.. Der vgs eksamen det er snakk om.. Skal bare ta eksamen, og ikke noe kurs desverre.. :/ Er det noen som vet om det går å ta kontakt med skolen man er meldt opp til for å få oppdatert studiebeviset/elevbeviset?

Skrevet

Det er mulig du kan få elevbevis, men student er du likevel ikke.

Anonym poster: 68f8fdb880198ecec399dc24424c315b

• Liker 7
Skrevet

Du er ikke regnet som elev når du tar fag som privatist.

Anonym poster: b006d8ab096627a6c072aabf73de441f

• Liker 1
Skrevet

Såklart er man student. Det der var jo bare ulogisk. Elev, men ikke student..? Vel.

Anonym poster: 7f4742b278ae4f77578a779b97886c91

• Liker 1
Skrevet

Hos lånekassen er høyere utdanning og kurs ved privatistskoler likestilt, man regnes som student.

Anonym poster: 6aaedfaa1b73221c07009f60987b2540

Skrevet

De fleste studentrabatter gjelder bare for de som tar høyere utdanning, og gjerne også bare fulltidsstudenter.

Såklart er man student. Det der var jo bare ulogisk. Elev, men ikke student..? Vel.

En student er en som tar høyere utdanning. Grunnskole/videregående skole er ikke høyere utdanning. Derfor er man elev, men ikke student.

Hos lånekassen er høyere utdanning og kurs ved privatistskoler likestilt, man regnes som student.

Anonym poster: 6aaedfaa1b73221c07009f60987b2540

Man er ikke student, men man har (stort sett) rett på den samme støtten som studenter.

• Liker 3
Skrevet

For å få rabatt må man ha elev- eller studentbevis. Noe man ikke har når man går opp som privatist i videregående fag.

Anonym poster: c9f3c5ab1e01f371de62c6e881e64de0

Skrevet

De fleste studentrabatter gjelder bare for de som tar høyere utdanning, og gjerne også bare fulltidsstudenter.

En student er en som tar høyere utdanning. Grunnskole/videregående skole er ikke høyere utdanning. Derfor er man elev, men ikke student.

Man er ikke student, men man har (stort sett) rett på den samme støtten som studenter.

Vel, i følge lånekassen så er du student når du tar opp fag etter videregående. Etter videregående tok jeg realfag på et privat gymnas og der fikk vi utdelt "studentkort", hvor det sto også sto "studentkort".

Anonym poster: 6da210d294fd4b582bc42c2f2fad6c7c

Skrevet

Det er fortsatt feil bruk av ordet. Student og elev er to forskjellige ord som betyr forskjellige ting, akkurat som at agurk og motorsag betyr forskjellige ting.

Vel, i følge lånekassen så er du student når du tar opp fag etter videregående.

Det er ikke Lånekassen som bestemmer hva norske ord betyr, ei heller hva andre enn Lånekassen selv gjør.

Etter videregående tok jeg realfag på et privat gymnas og der fikk vi utdelt "studentkort", hvor det sto også sto "studentkort".

Jeg er klar over at en del skoler gir elevene sine dette, det var derfor jeg sa at de som gir studentrabatter (det er ikke Lånekassen som gjør dette) kan velge å bare gi det til de som tar høyere utdanning (gjerne også på fulltid). Det er bare de som tilbyr rabatten som kan svare TS på om de også gir rabatt til elever.

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig, er du helt tett???

• Liker 2
Skrevet

Vel, i følge lånekassen så er du student når du tar opp fag etter videregående. Etter videregående tok jeg realfag på et privat gymnas og der fikk vi utdelt "studentkort", hvor det sto også sto "studentkort".

Men i følge ordboka er man ikke student. Man blir ikke julenisse heller selv om skolen deler ut et kort det står "julenisse" på ved siden av et bilde, for å si det slik.

Mange steder vil ikke godkjenne disse "studentkortene" fra vgs, selv om det står studentkort. Et studentkort må fremvises sammen med semesterbevis for å være gyldig.

Hvorvidt man får studentrabatt som vgs-elev eller ei avhenger helt av institusjonen som deler ut den eventuelle rabatten. På offentlig transport f.eks får man ofte studentrabatt selv om man "bare" er elev. Så her må man rett og slett sjekke hvert tilfelle. Jeg fikk hvertfall skuffende lite rabatt da jeg "bare" var elev i en større by som 19-åring (hybelboer), med mindre utbetalt fra Lånekassa enn studentene fikk. Litt ulogisk, menmen.

• Liker 2
Skrevet

Privatist vgs=ikke student, men elev

Privatist høgskole=student

Skrevet

Privatist vgs=ikke student, men elev

Privatist høgskole=student

Du er elev når du går på videregående. Når du tar opp fag som privatist, så er du privatist, ikke elev.

En privatist er en som tar eksamen i et fag uten å ha elevstatus eller studierett[1] i faget.

• Liker 1
Skrevet

Student er du da du velger høyere utdannelse, en retning som du har valgt å STUDERE.

Anonym poster: d9a6733308a4526b586beee5208f4ad8

Skrevet

Det er fortsatt feil bruk av ordet. Student og elev er to forskjellige ord som betyr forskjellige ting, akkurat som at agurk og motorsag betyr forskjellige ting.

Det er ikke Lånekassen som bestemmer hva norske ord betyr, ei heller hva andre enn Lånekassen selv gjør.

Jeg er klar over at en del skoler gir elevene sine dette, det var derfor jeg sa at de som gir studentrabatter (det er ikke Lånekassen som gjør dette) kan velge å bare gi det til de som tar høyere utdanning (gjerne også på fulltid). Det er bare de som tilbyr rabatten som kan svare TS på om de også gir rabatt til elever.

Jeg så ikke på meg selv som student da jeg tok disse fagene ved dette gymnaset, men lærerne der påsto at vi var det, og vi fikk også spørreundersøkelser på mail om privatister er studenter eller ikke, så jeg vet ikke helt jeg.

Kan også nevne at jeg fikk rabatt overalt når jeg viste dette "studentkortet".

Skrevet

Oppslagsord Ordbokartikkel

student studen't m1 (gj ty. fra lat., se *studere) 1 person som har tatt examen artiumhan er s- fra 1963 2

person som studerer ved universitet el. høgskole juridiske, teologiske s-er /s-ene ved de pedagogiske høgskolene

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=student&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

• Liker 2
Skrevet

Elev i grunnskolen, student ved høyere utdanningsinstitusjoner. Verre er det ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...