Gå til innhold

Er jeg alkoholiker?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg får ikke ubehag etter en enhet alkohol. Men får ofte lyst på mer hvis det blir mer enn cirka tre enheter. Så ikke alle opplever dette likt. Det er mange som tar seg en drink eller et glass vin alene iblant. Ikke alle har samboer f.eks.

Har opplevd det samme som deg, hvis jeg jobber med noe og er under sterkt press, har jeg roet meg ned med et glass vin for å stresse ned, men det er en psykisk greie og ikke noe jeg må. Men er det dagen derpå, er det lettere å få lyst på mer, og like greit å utsette arbeidsoppgavene eller ikke drikke så mye når man vet at dagen etter må hodet være klart.

Anonym poster: 350c061d7237e41bb38e0cae99c29a49

Hvis man tyr til alkohol når man sliter/er under press har man et problem. Da må man ta tak i både problemet og avhengigheten...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis man tyr til alkohol når man sliter/er under press har man et problem. Da må man ta tak i både problemet og avhengigheten...

Synes det er å gå litt langt. Det er helt greit å roe seg med et glass vin eller to, eller ta et par glass når man rydder fordi man synes det er kjedelig. Det som kan bli et problem er at man da lettere kan komme i en situasjon hvor man drikker bort sorgene. Du løper ikke samme risiko om du bare drikker for å feire.

Anonym poster: d70b121bac6898f40d5452d947b325ff

Skrevet

Et glass i nye og ne ja...men ikke 3-4 glass hver kveld. Det er milevis forskjell der.

Skrevet

Et glass i nye og ne ja...men ikke 3-4 glass hver kveld. Det er milevis forskjell der.

Det var jo ikke snakk om 3-4 glass hver kveld i den posten du akkurat kommenterte. Det var snakk om å ta et glass for å roe ned.

Skrevet

Synes det er å gå litt langt. Det er helt greit å roe seg med et glass vin eller to, eller ta et par glass når man rydder fordi man synes det er kjedelig. Det som kan bli et problem er at man da lettere kan komme i en situasjon hvor man drikker bort sorgene. Du løper ikke samme risiko om du bare drikker for å feire.

Vil bare si at jeg reagerer på det du skriver her, hvorfor vet jeg ikke helt men det høres ikke bra ut. med tanke på innledningsspørsmålet ditt.

Jeg tenker sånn at om man føler behov for å roe ned med alkohol så er det ekstremt viktig å unngå alkohol nettopp fordi man så fort kan havne i fella. Dette har jeg stor respekt for fordi jeg ofte føler en sterk trang til å roe ned, men tilater ikke meg selv til å bruke alkohol rett og slett fordi det skremmer meg.

Tror nok du fortsatt har grepet om situasjonen din, men disse grensene mellom vanlig bruk og missbruk er nesten umulig å se selv, det er jo derfor folk havner i fella siden de selv ikke "vet at de har blitt avhengig.

Men på en annen side så tenker jeg litt sånn at hvem bryr seg om en selv ønsker å drikke en god del, så lenge man ikke har barn så er jo det opp til en hver.

Det du skal tenke på er om du selv blir bekymret eller får en dårlig følelse pga alkoholinntaket ditt, gjør du det så bør du bremse.

Skrevet

Vil bare si at jeg reagerer på det du skriver her, hvorfor vet jeg ikke helt men det høres ikke bra ut. med tanke på innledningsspørsmålet ditt.

Jeg tenker sånn at om man føler behov for å roe ned med alkohol så er det ekstremt viktig å unngå alkohol nettopp fordi man så fort kan havne i fella. Dette har jeg stor respekt for fordi jeg ofte føler en sterk trang til å roe ned, men tilater ikke meg selv til å bruke alkohol rett og slett fordi det skremmer meg.

Tror nok du fortsatt har grepet om situasjonen din, men disse grensene mellom vanlig bruk og missbruk er nesten umulig å se selv, det er jo derfor folk havner i fella siden de selv ikke "vet at de har blitt avhengig.

Men på en annen side så tenker jeg litt sånn at hvem bryr seg om en selv ønsker å drikke en god del, så lenge man ikke har barn så er jo det opp til en hver.

Det du skal tenke på er om du selv blir bekymret eller får en dårlig følelse pga alkoholinntaket ditt, gjør du det så bør du bremse.

Det var vel egentlig poenget mitt. Å drikke når du er glad, ikke for å bli glad, er jo et velkjent råd. Og det har nettopp med dette å gjøre. Hvis du drikker når du har det bra, vil du ikke løpe risikoen av å bli avhengig av å bruke alkohol for å takle vanskelige ting.

Synes derimot at det absolutt er mulig, men da må man være bevisst på å ikke gjøre det ofte. Samt å ikke drukne vanskeligheter/stress, bare gi dem litt å bade føttene sine i ;)

Dessuten er det større sjanse for å miste kontrollen jo verre man har det. Om man har mistet noen, for eksempel, vil jo ikke et glass vin hjelpe. Har sett flere ganger at mennesker i slike situasjoner lett kan drikke på seg en alkoholforgiftning, fordi et glass vin ikke er nok til å glemme.

Tilbake til meg: Hadde en dårlig følelse, ja. Om ikke alkohol hadde vært så usunt (og at kvinner har større sjanse for å få langvarige, negative helseeffekter), så hadde jeg ikke synes at det var noe problem. Har ikke barn, og som sagt, så lider ingenting i livet mitt på grunn av alkoholen. Men på grunn av at det ikke er bra for kroppen, så vil jeg trappe ned.

Går egentlig ganske greit, bortsett fra at vinen står på benken, og jeg vet at den smaker skikkelig godt. Kanskje jeg skal gå over til å ta en spiseskje om dagen istedet?

Skrevet

En fiks idé: Noen som vet om alkoholfrie viner som er gode?

Skrevet

Var jeg deg ville jeg faktisk satt meg et mål om å holde meg helt unna alkohol i en periode. Da vil du kunne observere drikke mønsteret/behovet ditt på en god måte. Feks, nå er det lørdag, er det en dag du må drikke eller kan du la være???

Tror det kan være lurt så ikke du vikler deg inn i noe det kan være vanskelig å komme ut av. Hva med en mnd helt uten alkohol? Eller to eller tre? For mange så er jo ikke det noe problem så da burde det ikke være det for deg heller.

Kan du ikke bytte ut den vinflaska du har på benken med noe annet? En aktivitet, håndarbeid, godteri, god mat el? Kos er så mangt og jeg tror mange ser på ei vinflaske som veldig kos, folk prater jo så mye om at de skal drikke så god vin i helga og at de gleder seg til det, det lages så mange gode assosiasjoner rundt vin... Jeg tror det finnes mye "kosedrikking rundtomkring som faktisk ikke er så bra og at mengden folk drikker nok kan bli mye større en hva de tenker i utgangspunktet.

Men så ender det jo alltid opp på det store spørsmålet om hvorfor folk drikker. Mennesket har jo ruset seg i mange år tilbake i tid og det ligger nok i oss dette med stimuli via rus.

Du må nesten finne grensene for ditt alkoholinntak slik at det passer for deg og dine følelser/grenser, du skal føle deg trygg tror jeg, trygg på at inntaket ditt ikke kan bli en trussel for livet og helsen din :)

Skrevet

- Har du prøvd å redusere bruken?

- Har noen kritisert rusmiddelbruken din?

- Har du noen skyldsfølelse på grunn av rusmiddelbruken din?

- Hender det at du begynner dagen med å ta rusmidler?

Dette er noen faresignaler hvert fall

Anonym poster: 50aeacc27f7b324d76d2b8034a96d92e

Skrevet

Hvis du ikke kan stoppe, men må ha mer, så er man per definisjon en alkoholiker ja.

Anonym poster: 3b647afff4a073a1df949ed30a52ce78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...