Gå til innhold

Er jeg alkoholiker?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har vært en ganske fuktig sommer, og har ikke helt klart å slutte etterpå. Vi drakk vin (omtrent) hver kveld etter jobb, etter sommeren drakk jeg vel et par-tre ganger i uken. Stort sett alene, men det er ikke unormalt for meg.

Fikk besøk av en venninne for en stund siden og vi drakk nesten hver dag. Jeg drakk nok mer enn henne. Etter hun dro, så fortsatte jeg. Har drukket tre-fire glass vin hver kveld siden. Synes kanskje det ble litt mye, så jeg bestemte meg for å la være. Så kom middagstider og tok meg et glass vin, og et til....og enda et. Idag fikk jeg til å la være, men det var vanskelig rundt det tidspunktet jeg pleier å drikke. Hvor lang tid kommer det til å være sånn?

Står en del lister på nettet, men omtrent uansett hvor mye jeg hadde drukket, så hadde ingen av de tingene skjedd meg. Bor for meg selv, så det er ingen det går ut over, går på skole uten obligatorisk undervisning, så det går ikke ut over jobb/skole. Leser og gjør skolearbeid selv når jeg drikker, så det er ingenting drikkingen går ut over. Bruker litt mye penger kanskje.

Klarer ikke å bare drikke et glass når jeg drikker. Får skikkelig ubehagelig følelse i kroppen av det, det er helt forferdelig. Dessuten synes jeg det er bortkastede penger og kalorier om man ikke får en buzz. Og når jeg kommer til et visst punkt, så går drikkingen på autopilot. Jeg glemmer at jeg burde roe ned for ikke å bli dårlig, hjernen er innstilt på "drikke mer". Er dette normalt?

Anonym poster: d70b121bac6898f40d5452d947b325ff

Videoannonse
Annonse
Gjest Twelve12
Skrevet

Når du kommer til det punktet at hjernen er innstillt på å "drikke mer" så vil jeg svare JA, du er alkoholiker.

Men første steget er alltid å innrømme det da, og i og med at du poster et slikt innlegg som du gjør, så er du fullt klar over risikoen for hva du driver med.

Jeg ville prøvd å kutte ut drikkingen en uke å se om du får abstinenslignende symptomer eller om du virkelig "craver" det. Da er det på tide å oppsøke hjelp.

Det er mulig det ikke går ut over noe i miljøet ditt, men jeg skal love deg at det går ut over leveren din. Og du har bare 1

• Liker 4
Skrevet

Dette høres ikke bra ut. Om du er fullt utviklet alkoholiker eller ikke: betyr det noe? Drikkemønsteret ditt er ikke sunt og du bør begrense det kraftig. Og hold deg unna bilkjøring når du har promille. Ta dette på alvor nå, ikke vent.

• Liker 3
Skrevet

Når du kommer til det punktet at hjernen er innstillt på å "drikke mer" så vil jeg svare JA, du er alkoholiker.

Men første steget er alltid å innrømme det da, og i og med at du poster et slikt innlegg som du gjør, så er du fullt klar over risikoen for hva du driver med.

Jeg ville prøvd å kutte ut drikkingen en uke å se om du får abstinenslignende symptomer eller om du virkelig "craver" det. Da er det på tide å oppsøke hjelp.

Det er mulig det ikke går ut over noe i miljøet ditt, men jeg skal love deg at det går ut over leveren din. Og du har bare 1

Det er klart, er jo derfor jeg lar være nå. Men er jeg alkoholiker i den forstand at jeg aldri kan drikke mer? Må tørrlegges og gå på møter og greier? Føler meg ikke sånn. Føler bare det ble litt mye en stund.

Drakk heller ikke så mye før venninnen min kom på besøk. 2-3 ganger i uken er da ganske normalt?

Skrevet

Dette høres ikke bra ut. Om du er fullt utviklet alkoholiker eller ikke: betyr det noe? Drikkemønsteret ditt er ikke sunt og du bør begrense det kraftig. Og hold deg unna bilkjøring når du har promille. Ta dette på alvor nå, ikke vent.

Har ikke bil, og så dum er jeg ikke ;)

• Liker 2
Gjest Twelve12
Skrevet

Men er jeg alkoholiker i den forstand at jeg aldri kan drikke mer? Må tørrlegges og gå på møter og greier? Føler meg ikke sånn. Føler bare det ble litt mye en stund.

Drakk heller ikke så mye før venninnen min kom på besøk. 2-3 ganger i uken er da ganske normalt?

Det er vanskelig å svare på. Det tror jeg nok bare er noe du burde teste ut. Kanskje snakke med noen. Legen din kanskje?

Ja å drikke i festelig lag er da helt normalt. Og da det gjør jo ikke å drikke mye i ny og ne. Men det sies jo at å drikke alene er første tegn på alkohollisme. Og da tror jeg det ikke menes at man tar seg et glass rødvin mens man koser seg i boblebadet, men at man faktisk får en buzz helt alene, tror jeg ikke er bra.

Nå vet jeg heller ikke om du gjør dette, men også det å oppsøle festelig lag for å kunne drikke, er ikke et positivt tegn heller.

Hadde du kunne sluttet brått dersom du for eksempel fant ut du var gravid?

Skrevet

Det er vanskelig å svare på. Det tror jeg nok bare er noe du burde teste ut. Kanskje snakke med noen. Legen din kanskje?

Ja å drikke i festelig lag er da helt normalt. Og da det gjør jo ikke å drikke mye i ny og ne. Men det sies jo at å drikke alene er første tegn på alkohollisme. Og da tror jeg det ikke menes at man tar seg et glass rødvin mens man koser seg i boblebadet, men at man faktisk får en buzz helt alene, tror jeg ikke er bra.

Nå vet jeg heller ikke om du gjør dette, men også det å oppsøle festelig lag for å kunne drikke, er ikke et positivt tegn heller.

Hadde du kunne sluttet brått dersom du for eksempel fant ut du var gravid?

Ja, de sier så, men som sagt så er ikke det unormalt for meg. Jeg gjør det meste alene, og det har jeg alltid gjort. Første gangene jeg drakk alkohol, var jeg alene. Så pr den definisjonen var jeg alkoholiker allerede da ;)

Tror kanskje dette bare er en konsekvens av en stund med regelmessig alkohol. Hadde jeg vært gravid, så hadde jeg sluttet (jeg har jo kuttet ut idag), men jeg hadde nok savnet det. Skal gi det en uke og se.

Drikker mye mindre når jeg er alene enn sammen med andre, men jeg drikker aldri uten å få en buzz. Da lar jeg heller være. Hvis noen spør om jeg vil ha et glass vin, og jeg nettopp har spist masse mat, så sier jeg nei. For da får jeg ikke noe ut av den. Pluss det at det er ubehagelig å drikke bare litt, som sagt. Når jeg får den "autopilotdrikkingen", så er jeg på fest/ute. Er det noen som har noe svar på det siste jeg spør om, med å få ubehag av litt alkohol? Og å drikke på autopilot når man blir full?

Skrevet

Hvis du må drikke en flaske vin alene hver kveld er du alkoholiker.

Skrevet

Ja, jeg mener du er alkoholiker. Du sier at det er ingen det går utover? Jo, det går ut over deg selv. Skaff deg hjelp før det blir enda verre.

Skrevet

Dette høres absolutt ikke normalt eller sunt ut i mine ører.

Du bør nok ta tak i dette før det ev. eskalerer. Om ikke annet ta noen runder med deg selv hvor du tenker godt gjennom hva det egentlig er du driver på med, og om det er verdt å teste hvor langt du kan dra det før det er for sent å snu.

Hvorvidt du er en alkoholiker per i dag eller ikke kan jeg ikke svare på, vanskelig å svare utifra noen poster på et forum, og jeg kan dessuten mer eller mindre ingenting om alkoholisme. Men jeg vet at jeg hadde reagert på det om noen jeg kjente hadde et slikt forhold til alkohol.

Skrevet

Hvis du må drikke en flaske vin alene hver kveld er du alkoholiker.

Hva er jeg hvis jeg må drikke 3 glass vin hver dag, tar en pause på 1 uke og går tilbake til å drikke 3 glass vin, 2-3 ganger i uken?

Gjest Twelve12
Skrevet

Hva er jeg hvis jeg må drikke 3 glass vin hver dag, tar en pause på 1 uke og går tilbake til å drikke 3 glass vin, 2-3 ganger i uken?

Det er også noe som heter periodedranker. Alkohollisme i skippertak kan man si...

Skrevet

Bare til informasjon tror jeg at veldig mange alkoholikere har hatt perioder hvor de ikke har drukket, for så å sprekke og begynne å drikke igjen. Akkurat som med røykere. Så ikke lur deg selv til å tro at det at du kan kutte ut drikkingen i en uke er et 100% sikkert tegn på at du ikke har et problem.

• Liker 4
Skrevet

Bare til informasjon tror jeg at veldig mange alkoholikere har hatt perioder hvor de ikke har drukket, for så å sprekke og begynne å drikke igjen. Akkurat som med røykere. Så ikke lur deg selv til å tro at det at du kan kutte ut drikkingen i en uke er et 100% sikkert tegn på at du ikke har et problem.

Nei, men hvordan jeg føler meg etter en uke, er et sikrere tegn. Om jeg ikke føler det behovet jeg har opparbeidet meg nå, så er det nok ikke så ille fatt.

Det er også noe som heter periodedranker. Alkohollisme i skippertak kan man si...

Da må man vel ha flere perioder enn to?

Dette høres absolutt ikke normalt eller sunt ut i mine ører.

Du bør nok ta tak i dette før det ev. eskalerer. Om ikke annet ta noen runder med deg selv hvor du tenker godt gjennom hva det egentlig er du driver på med, og om det er verdt å teste hvor langt du kan dra det før det er for sent å snu.

Hvorvidt du er en alkoholiker per i dag eller ikke kan jeg ikke svare på, vanskelig å svare utifra noen poster på et forum, og jeg kan dessuten mer eller mindre ingenting om alkoholisme. Men jeg vet at jeg hadde reagert på det om noen jeg kjente hadde et slikt forhold til alkohol.

Hva spesifikt er det du reagerer på? Og hva mer skal jeg gjøre enn å la være å drikke for å "ta tak i det"? Skal jeg slutte helt med alkohol, uten å sjekke om vi faktisk kan leve et lang lykkelig liv sammen først?

Jeg trenger ikke hjelp for å slutte. Jeg har begynt å røyke alene, jeg har sluttet alene. Jeg har blitt frisk fra anorexi alene. Jeg har tatt videregående alene. Til syvende og sist er det en selv som må gjøre jobben uansett.

• Liker 2
Gjest Twelve12
Skrevet

Nei, men hvordan jeg føler meg etter en uke, er et sikrere tegn. Om jeg ikke føler det behovet jeg har opparbeidet meg nå, så er det nok ikke så ille fatt.

Da må man vel ha flere perioder enn to?

Hva spesifikt er det du reagerer på? Og hva mer skal jeg gjøre enn å la være å drikke for å "ta tak i det"? Skal jeg slutte helt med alkohol, uten å sjekke om vi faktisk kan leve et lang lykkelig liv sammen først?

Jeg trenger ikke hjelp for å slutte. Jeg har begynt å røyke alene, jeg har sluttet alene. Jeg har blitt frisk fra anorexi alene. Jeg har tatt videregående alene. Til syvende og sist er det en selv som må gjøre jobben uansett.

For meg så virker det som du allerede har bestemt deg. Du har følt at sjangsen for problemet ligger der, og derfor poser du dette innlegget, men du er ikke i stand til å ta til deg svarene du får fra dem du spørr.

Dersom du mener du ikke er alkoholiker, forstår jeg ikke hensikten med innlegget når alle svarene du får tydeligvis er "feil"

Og ettersom du ikke bare kanskje er avhengig av alkohol, så har du vært svak for røyk og spiseforstyrrelse tidligere, som tyder på at du har lett for å bli avhengig av ting etter min mening.

• Liker 3
Skrevet

Periodedranker.

Skrevet

For meg så virker det som du allerede har bestemt deg. Du har følt at sjangsen for problemet ligger der, og derfor poser du dette innlegget, men du er ikke i stand til å ta til deg svarene du får fra dem du spørr.

Dersom du mener du ikke er alkoholiker, forstår jeg ikke hensikten med innlegget når alle svarene du får tydeligvis er "feil"

Og ettersom du ikke bare kanskje er avhengig av alkohol, så har du vært svak for røyk og spiseforstyrrelse tidligere, som tyder på at du har lett for å bli avhengig av ting etter min mening.

Føler bare dere er litt for krasse. Jeg spør jo om hva dere vil jeg skal gjøre, annet enn å la være å drikke (som jeg jo har gjort). Mener du at jeg skal slutte helt, og begynne å gå på AA møter, bare fordi det er litt vanskelig å la være å ta seg et glass vin? Det er jo også en sjanse for at dette går helt bra, og at jeg ikke er alkoholiker. Om man drikker brus til middag hver dag, eller spiser en halv sjokoladeplate etter maten, hver dag, så vil det føles helt likt ut som slik jeg følte det idag.

Visste ikke at spiseforstyrrelse ble regnet som en avhengighet. Jeg trodde egentlig anorexi handlet om selvkontroll. Men jo, jeg er vel over gjennomsnittet glad i rusmidler (det være seg sukker, nikotin eller alkohol). Derimot, har jeg også bevist at jeg er over gjennomsnittet flink til å slutte.

• Liker 1
Gjest Twelve12
Skrevet

Føler bare dere er litt for krasse. Jeg spør jo om hva dere vil jeg skal gjøre, annet enn å la være å drikke (som jeg jo har gjort). Mener du at jeg skal slutte helt, og begynne å gå på AA møter, bare fordi det er litt vanskelig å la være å ta seg et glass vin? Det er jo også en sjanse for at dette går helt bra, og at jeg ikke er alkoholiker. Om man drikker brus til middag hver dag, eller spiser en halv sjokoladeplate etter maten, hver dag, så vil det føles helt likt ut som slik jeg følte det idag.

Visste ikke at spiseforstyrrelse ble regnet som en avhengighet. Jeg trodde egentlig anorexi handlet om selvkontroll. Men jo, jeg er vel over gjennomsnittet glad i rusmidler (det være seg sukker, nikotin eller alkohol). Derimot, har jeg også bevist at jeg er over gjennomsnittet flink til å slutte.

Jeg kan ikke snakke for andre enn meg selv, men jeg har ihvertfall ikke hatt en hensikt med å være krass.

Men det er heller ikke lett for oss å vurdere din avhengighet ut ifra det du skriver i et forum. Kanskje du burde ta en prat med legen din dersom du er usikker?!

Og dersom du har så kontroll på det som du sier, så er det vel heller ikke et stort problem, er det det?

Skrevet

Jeg kan ikke snakke for andre enn meg selv, men jeg har ihvertfall ikke hatt en hensikt med å være krass.

Men det er heller ikke lett for oss å vurdere din avhengighet ut ifra det du skriver i et forum. Kanskje du burde ta en prat med legen din dersom du er usikker?!

Og dersom du har så kontroll på det som du sier, så er det vel heller ikke et stort problem, er det det?

Nei, det er vel ikke det. Tror ikke jeg er alkoholiker.

Men jeg hadde blitt det om jeg hadde fortsatt slik. Det er kanskje det som er forskjellen, da?

Litt nervøs for å dra på ferie med denne venninnen en hel måned. Får bare ta meg i nakken og holde meg til 2-3 dager i uken, selv om hun drikker hver dag. Selv om hun drikker, så trenger ikke jeg å gjøre det.

Skrevet

Spiseforstyrrelse er en sykdom. Man tror man starter med å kontrollere hvor mye mat en inntar og så utvikler det seg til en sykdom der anorektikerne blir redd for mat og kalorier. Det er derfor det er så mange som dør av anoreksia.

Når det kommer til å bli alkoholiker så er du godt på vei siden du føler en trang til å drikke daglig. Vanligvis drikker kanskje unge mennesker 1-2 ganger i uka, men da lever de uten alkohols resten av uka. Og som oftest drikker unge for å være sosiale, sjeldent de sitter og drikker alene for seg selv.

Du føler kanskje at det er en bagatell akkurat nå, men det tar ikke lange tiden fra å være der du er nå til det faktisk blir et reelt problem. Det burde ikke være et problem for et menneske uten alkohol problemer å ikke røre alkohol på en måned eller mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...