Piglet Skrevet 25. februar 2004 #1 Skrevet 25. februar 2004 Jeg leste en veldig interesant artikkel i avisen min på søndag, som handlet om unge mennesker som lever av den maten de fant i dagligvarebutikkenes containere. Det var vanlige unge mennesker som ønsket å ta avstand fra overforbuket: Uden for åbningstid samler de kasseret mad ind fra supermarkeders affaldscontainere for at spise det. En kold februaraften fandt tre unge, der gerne vil gøre oprør mod den vestlige verdens overforbrug, masser af grøntsager, roulader, brød og fiskeoliekapsler. Maden var hverken muggen, fordærvet eller havde overskredet sidste salgsdato. 0g: »Der er et vildt overforbrug her i landet. Der er jo intet galt med de her ting«, siger Marie, mens hun samler grønne æbler i en kasse. Meget af det mad, de unge samler op i affaldscontainerne, ser ikke ud til at fejle noget. Nogle gange har maden overskredet salgsdatoen, men ligner ellers ved første øjekast de varer, der har fået lov at blive i butikken. Andre gange er maden blevet fortrængt fra supermarkedshylderne af en nyere og friskere sending, også selv om den ud fra datoen at læse kunne have forventet en længere levetid. Dette er fra en dansk avis, Politikken, d. 22 februar. Men problemet er nok like stort i Norge. Ofte er det innlegg inne på Mat og Drikke om den og den tingen kan spise, og veldig mange gir uttrykk for at de kaster mye mat, selv om det egentlig kan spises. Dette er ikke et angrep på noen, jeg kaster av og til mat, men heller et ønske om å skape en debat om hvorfor vi kaster brukbar mat og hvorfor vi "tvinger" butikkene til å gjøre det samme. Piglet PS Det er ikke fordi jeg synes at vi skal begynne og ta mat fra butikkenes containere, det er tross alt ulovlig, men jeg synes artikkelen gir en interesant vinkel på tingene. Hvis noen vil lese hele, kan jeg legge den inn. :-)
Robban43 Skrevet 25. februar 2004 #2 Skrevet 25. februar 2004 Ja desverre fungerer forbrukersammfunnet vårt slik. Krav til estetisk utseende har tatt helt overhånd. Bruk å kast mentaliteten ser vi svært godt igjen i den yngre generasjon, men de kan egentlig ikke klandres da det er blandt anna min generasjon som har lært de dette. Dagens matvarekjeder tjener ikke på å drive reprising av matvarer som går ut/eller er godt ut på dato. De skal TJENE penger ikke drive virksomhet som faktisk koster litt. Da er det enklere å kaste fordi de har avskrivningsregler for svinn. :evil: Jeg blir nesten forb...... når en tenker på hvor mye mat som kastes som kunne vert gitt bland anna til Fresesarmeen for utdeling til de som FAKTISK ikke har så mye som de fleste av oss. Det finnes heldigvis hederlige unntak. I min hjemkommune er matvarekjedene blit veldig bevisst på dette og har egne steder i ferskvareavdelingene hvor de selger mat til sterkt reduserte priser dagen før/samme dag som stemplingsdato.
Iset Skrevet 27. februar 2004 #3 Skrevet 27. februar 2004 jeg syns reglene for å ta meg seg mat hjem er helt på trynet. jeg var utplassert i kjøkkenet på et stort hotell en gang, og så at de skulletil å kaste et spann med stekt løk. jeg som eelsker stekt løk, spurte om å få det med meg hjem heller, men det var strengt forbudt!! så de måtte kaste det. det er jo helt forferdelig!
Fakse Skrevet 27. februar 2004 #4 Skrevet 27. februar 2004 Personlig vet jeg at vi har kasta alt for mye mat som bare har fått bli dårlig i kjøleskapet. Med litt bedre planlegging av menyen har jeg funnet ut at mye mindre mat får stå til den blir dårlig fordi vi glemmer den bort. Passer også på å kjøpe bare det som vi planlegger å bruke, og har derfor ikke en masse som ikke blir brukt i kjøleskapet. Så vi kaster i alle fall ikke brukbar mat, men før fikk den ofte stå i fred i kjøleskapet til den var ubrukelig Men generelt synes jeg det er skammelig å kaste mat, det gjør vondt i meg uansett om den er brukbare eller ubrukbar. Jobba på en restaurant, og der fikk vi spise det som var til overs om vi ville. Lite som ble kasta bortsett fra det som lå igjen på gjestene sine fat, og der er det liksom ikke noe annet valg med mindre man har en ordning på å bruke det til dyrefor. Tror også butikker og spisesteder kan tjene mye på bra planlegging, men aller mest på at de ansattet er bevisste på dette (så sant de får lov da). Og for at man skal bli bevisste er det viktig med slike diskusjoner. For det meste handler vel ikke dette problemet om vond vilje, men rett og slett om at det rutiner ikke er tenkt igjennom ordentlig.
Gjest sexysadie Skrevet 27. februar 2004 #5 Skrevet 27. februar 2004 Jeg har ett veldig lite kjøleskap, så etter at jeg lærte meg at det rommer ikke all verden har innkjøpene blitt derefter. Utidig at man ikke har fryseboks.
Ani Skrevet 28. februar 2004 #6 Skrevet 28. februar 2004 Bare som et apropos; her hvor jeg bor har matvarebutikkene hatt store problemer med at asylsøkere har brutt opp hengelåsene på avfallscontainerne og forsynt seg... (Ja, de måtte utstyre dem med lås.) Tror ikke støtteordningene for asylsøkere er så dårlige at det strengt tatt er nødvendig for dem å skaffe seg mat på denne måten, men p.g.a. kulturelle forskjeller er det kanskje ENDA mer meningsløst for dem at vi kaster brukbare varer?
Gjest Carmelita Skrevet 28. februar 2004 #7 Skrevet 28. februar 2004 Jeg synes det er ille at det kastes så mye mat både privat og "offentlig". Jeg har også kastet mat som har blitt stående i kjøleskapet (har jeg ikke hatt lyst på omelett og har hatt egg som burde spises, har jeg ofte spist noe annet). Nå har jeg blitt mye flinkere!
Gjest Druscilla Skrevet 28. februar 2004 #8 Skrevet 28. februar 2004 Her i Bergen har man noe som heter "folkekjøkkenet"(tror jeg). Det er et ungdomshus eller lignende som går rundt og samler inn grønnsaker som butikker likevel skal kaste. Hver søndag lager de flere forskjellige veganerretter, som de selger for en utrolig billig penge. Noen retter helt ned i 10 kroner. Dessverre er det en del kjedebutikker som har avtaler med leverandørene om at de skal hente frukt og grønnsaker som ikke kan selges, og de nekter derfor disse ungdommene å få disse varene. Men heldigvis finnes det butikker som gir dem frukt og grønnsaker. Det er et helt utrolig bra tiltak, som sørger for at mye av de varene faktisk ikke blir kastet, og de sørger også for mat til mange mindre heldige stilte mennesker hver søndag. All ære til ungdommene som driver med dette her!
Imax Skrevet 29. februar 2004 #9 Skrevet 29. februar 2004 Tror dere virkelig at vi forbrukere ikke har ansvar for at dagligvarehandelen kaster mat? Vi har jo blitt så ekstreme når det gjelder hygiene, og krever det av butikken der vi kjøper mat. Kjenner mange som kaster mat i eget kjøleskap når den er gått ut på dato, uten at det er dårlig mat. Jeg mener alt dette er nok et tegn på at vi er et overflodssamfunn.
Piglet Skrevet 29. februar 2004 Forfatter #10 Skrevet 29. februar 2004 Tror dere virkelig at vi forbrukere ikke har ansvar for at dagligvarehandelen kaster mat? Vi har jo blitt så ekstreme når det gjelder hygiene, og krever det av butikken der vi kjøper mat. Kjenner mange som kaster mat i eget kjøleskap når den er gått ut på dato, uten at det er dårlig mat. Jeg mener alt dette er nok et tegn på at vi er et overflodssamfunn. :enig_animasjon: Akkurat det jeg ønsket en diskusjon omkring her! Ellers synes jeg Druscilla beskriver er kjempe bra iniativ. Piglet
Lizzie Skrevet 29. februar 2004 #11 Skrevet 29. februar 2004 Jeg er helt enig, dagligvarebransjen er stort sett ganske dårlige og kaster masse mat. Dette er hovedgrunnen til at jeg misliker Rimis nye 'brødgaranti' for eksempel. Den innebærer jo bare at butikkene tar inn overflod av brød, og det kommer til å bli enda mer som må kastes. Da jeg jobbet i dagligvareforretning som student var jeg ofte ulydig og ga uteliggere og narkomane brød etter stengetid. Ellers har jeg lært meg at utløpsdatoen som står på de fleste matvarer egentlig kan tas med en klype salt. Tenk dere at EU har bestemt at holdbarheten på norske egg skulle forkortes med ca 14 dager... det er jo bare noe vrøvl! Jeg titter og smaker jeg, og tar avgjørelsen derfra. Må jo da nevne at jeg heller aldri har blitt dårlig av mat jeg har spist! Lizzie
Gjest Anonymous Skrevet 29. februar 2004 #12 Skrevet 29. februar 2004 Jeg jobber i Nordsjøen. All mat som ikke blir spist til måltidet blir kastet. her er det snakk om mye mat. Selv om det står ute i kort tid skal det kastes. Der kan man ikke ta sjangsen på at 250 skal få i seg bakterie. Fiskene lever godt uti havet.
Tusseline Skrevet 1. mars 2004 #13 Skrevet 1. mars 2004 Jeg boikotter Kiwi- noe jeg også oppfordrer andre til å gjøre også! :evil:
Imax Skrevet 2. mars 2004 #14 Skrevet 2. mars 2004 Tusseline - tror du virkelig det kun er Kiwi som kaster mat? Alle andre matvarekjeder gjør det samme. Garantert.
Tusseline Skrevet 2. mars 2004 #15 Skrevet 2. mars 2004 Vel, Imax. Kiwi har helt andre "regler" som de forholder seg til, enn andre matvarekjeder. Kiwis holdbarhetsgaranti lover at kundene ikke skal finne mat som går ut på dato samme dag eller dagen etter. Finner kundene det, får de varene gratis. Derfor sorterer de Kiwi-ansatte ut ferskvarer fra hyllene hver ettermiddag, mat som går rett i søpla. Det høres sykt ut, i mine ører!
Leo Skrevet 3. mars 2004 #16 Skrevet 3. mars 2004 Jeg har funnet et par butikker som selger ferskvarer som går ut på dato om et par - tre dager til halv pris eller under det. For det første bekymrer det meg ikke om holdbarhetsdatoen er overskredet med et par dager så lenge maten ellers smaker og lukter som den skal. For det andre er det ikke noe problem å fryse kjøtt, pølser og pålegg etc. før det går ut på dato og dermed forlenge holdbarheten. Det kastes helt sikkert ufattelige mengder fullt brukbar mat. Jeg forstår f.eks. ikke hvorfor f.eks. Kiwi ikke kan selge eller gi bort den maten de likevel kaster dagen før den går ut på dato. (Årsaken er vel sannsynligvis at de da regner med å selge mindre av de varene de har til full pris...).
Gjest Anonymous Skrevet 3. mars 2004 #17 Skrevet 3. mars 2004 Jeg forstår f.eks. ikke hvorfor f.eks. Kiwi ikke kan selge eller gi bort den maten de likevel kaster dagen før den går ut på dato. No har jo denne problemstillinga vore oppe til debatt i debattprogram i TV òg (trur til og med det var med Kiwi.) I det programmet eg tenker på vart det peika på at enkelte stadar greidde dei å samarbeide med organisasjonar om å gi bort mat som gjekk ut på dato, slik at den ikkje vart kasta - kvifor kunne ikkje det skje i [...] òg? Problemet var at det trengst eit apparat for å kunna ta seg av det, og Kiwi hadde ikkje den muligheten. Men det ordna seg - eit samarbeid kom i gang og maten vart delt ut i staden. (Frelsesarméen sitt suppekjøkken?) Eg veit ikkje eg - kanskje det kan gjerast meir for å få i stand slike samarbeid rundtom for å unngå å kasta god mat?
Fakse Skrevet 3. mars 2004 #18 Skrevet 3. mars 2004 I det minste burde det være mulig å bruke det til dyremat i stede for bare å kaste ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå