Gå til innhold

Kjærlighet og forelskelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er forskjellen? Jeg blir (ganske sjeldent, men fryktelig) forelsket i et par uker. Så forsvinner det og mannen er bare en vanlig mann. Hva skjer når man går over til kjærlighet? Finnes det, eller er det bare noe man kaller det når forelskelsen dabber av og man fortsatt holder ut med hverandre?

Hvor lenge er det normalt å være forelsket?

Anonym poster: 877df98cba5e574c22db5ee76d5874a3

Videoannonse
Annonse
Gjest Twelve12
Skrevet

Forskjellen på forelskelse og kjærlighet er at forelskelsen går over, men det går over til noe dypere. Du har ikke lenger den kilende magen eller hjertebanken (men den kan dukke opp titt og ofte forde), men du og vedkommende det gjelder har fått et dypere bånd.

Kjærlighet er vel egentlig litt vanskelig å forklare, må bare oppleves. Det er helt fantastisk.

Jeg har vært forelska ordentlig 3 ganger, men kun elsket 1.

Nå har jeg alltid HATET forelskelses følelsen. Uvitenhete, redselen, sårbarheten. Jeg syns rett og slett det bare er helt forfærdelig. Men kjærligheten er bare en drøm rett og slett. Ja, man opplever både gode og vonde dager, men kjærligheten er den som holder dere sammen igjennom de vonde dagene.

Og det er ikke snakk om å bare holder ut med hverandre.

• Liker 1
Skrevet

Forskjellen på forelskelse og kjærlighet er at forelskelsen går over, men det går over til noe dypere. Du har ikke lenger den kilende magen eller hjertebanken (men den kan dukke opp titt og ofte forde), men du og vedkommende det gjelder har fått et dypere bånd.

Kjærlighet er vel egentlig litt vanskelig å forklare, må bare oppleves. Det er helt fantastisk.

Jeg har vært forelska ordentlig 3 ganger, men kun elsket 1.

Nå har jeg alltid HATET forelskelses følelsen. Uvitenhete, redselen, sårbarheten. Jeg syns rett og slett det bare er helt forfærdelig. Men kjærligheten er bare en drøm rett og slett. Ja, man opplever både gode og vonde dager, men kjærligheten er den som holder dere sammen igjennom de vonde dagene.

Og det er ikke snakk om å bare holder ut med hverandre.

Det var jo godt å høre at det finnes. Da er det bare meg som ikke kan føle det.

Jeg liker forelskelse, skulle ønske det varte lenger.

Gjest Twelve12
Skrevet (endret)

Det var jo godt å høre at det finnes. Da er det bare meg som ikke kan føle det.

Jeg liker forelskelse, skulle ønske det varte lenger.

Det er ofte det du ikke leter etter, som du finner.

Jeg har aldri hatt lange forhold.. sånn fjortis tre mnd her, og tre mnd der. Noen ganger store forelskelsesfølelser, andre ganger null

Men da det ble slutt med min forrige 3 mnd.. for litt under 4 år siden.. bestemte jeg meg for at nå gidder jeg ikke mere. Skal ikke ha type før jeg er ferdig utdannet.. 2 mnd gikk og jeg møtte han som har satt en ring på fingeren min nå... og det sa PANG

Han måtte jage litt for jeg var igrunn ikke interessert i begynnelsen (er veldig sta hehe).. men han er den første personen jeg kan med hånda på hjerte si jeg elsker. Og vi har vært sammen nå 4 år til jula, bodd sammen i 3.5 år, har vært forlovet i 1 og skal gifte oss om litt under 2 år.

Ikke stress med det. Du møter en dag den som ikke får hjertet til å stoppe

(jeg blir alltid litt forelska igjen hvis han bytte tilbake til den parfymen han brukte når vi møttes) da føler jeg meg som 19 år igjen! hihi

Endret av Twelve12
Skrevet

Det er ofte det du ikke leter etter, som du finner.

Jeg har aldri hatt lange forhold.. sånn fjortis tre mnd her, og tre mnd der. Noen ganger store forelskelsesfølelser, andre ganger null

Men da det ble slutt med min forrige 3 mnd.. for litt under 4 år siden.. bestemte jeg meg for at nå gidder jeg ikke mere. Skal ikke ha type før jeg er ferdig utdannet.. 2 mnd gikk og jeg møtte han som har satt en ring på fingeren min nå... og det sa PANG

Han måtte jage litt for jeg var igrunn ikke interessert i begynnelsen (er veldig sta hehe).. men han er den første personen jeg kan med hånda på hjerte si jeg elsker. Og vi har vært sammen nå 4 år til jula, bodd sammen i 3.5 år, har vært forlovet i 1 og skal gifte oss om litt under 2 år.

Ikke stress med det. Du møter en dag den som ikke får hjertet til å stoppe

(jeg blir alltid litt forelska igjen hvis han bytte tilbake til den parfymen han brukte når vi møttes) da føler jeg meg som 19 år igjen! hihi

Nå er jeg en del eldre enn 19år. Kan jo være det skjer meg også, men lurte egentlig bare på hvordan det var. Høres fint ut at forelskelsen kommer tilbake igjen av og til :)

Har en kjæreste nå, som dumpet ned i fanget mitt, og lurer veldig på om jeg fortsatt liker ham etter jeg er ferdig med å være forelsket, hehe ;)

Skrevet

Hva er forskjellen? Jeg blir (ganske sjeldent, men fryktelig) forelsket i et par uker. Så forsvinner det og mannen er bare en vanlig mann. Hva skjer når man går over til kjærlighet? Finnes det, eller er det bare noe man kaller det når forelskelsen dabber av og man fortsatt holder ut med hverandre?

Hvor lenge er det normalt å være forelsket?

Det sies at forelskelsen typisk går over innen 6 mnder.

Det som da skjer er at man enten finner ut at man overhodet ikke passer i sammen, eller så går følelsene over i det som populært kalles for kjærlighet.

Skrevet (endret)

Har en kjæreste nå, som dumpet ned i fanget mitt, og lurer veldig på om jeg fortsatt liker ham etter jeg er ferdig med å være forelsket, hehe ;)

En gang kommer jo hverdagen til dere også, tross alt.

Forelskelse kommer og går, kjærlighet er for alltid. Kjærlighet vil jeg si har å gjøre med følelsen av sterk tilhørighet, samt følelsen av enorm tillit, likevel er det alltid en dose forelskelse inne i bildet også enten den er stor eller moderat. Kjærlighet er vanskelig å sette ord på, men jeg vil påstå at den er basert på noe mye mer dyptliggende enn passerende forelskelser. For noen kommer den med en gang mens for andre må det bygges opp langsomt over tid. Det er ingen fasitsvar på dette. Hva du selv føler er hva du selv føler, om du skjønner?

Emosjonelle pauser er normalt, og relativt mange tolker dette i dithen at kjærligheten og "the thrill is gone" som fører til at forholdet avsluttes. En tid etterpå når personen ikke lenger er rundt deg vil du kanskje føle at lengselen og følelsen kommer brått og sterkt tilbake. Det var bare en emosjonell pause du opplevde.

Endret av Pene sko...
  • Liker 1
Skrevet

Det viktigste er at (den romantiske) kjærligheten er gjensidig. Ellers er den verdiløs i mine øyne.

Skrevet

Forelskelse som varer i 2 uker er det man kaller hverdags forelskelse. Det er mer å være betatt kan man vel si. Jeg har vært forelsket 3 ganger, 2 av de har vel egentlig vært mer pga utseende. Den ene forelskelsen varte i 3 år, det var virkelig kjærlighet ved første blikk. Vel etter 3 år med sommerfugler så roet det seg, men samtidig var ikke følelsene borte i det heletatt, kun sommerfuglene og galskapen i det.

Det er noe dypt. Det høres så rart ut, men du ser inn i sjela på personen og man har ingen bekymringer i verden =Z Man kjenner hverandre så godt og vet nesten alltid hva den andre tenker hehe. Man blir 1 person på en måte. Du bare vet det når det kommer. Det er så vanskelig å forklare.

Anonym poster: 02db0b897a4c547b50b713c524a57f82

Skrevet

Å være forelsket blir jo ansett som å være en sinnsykdom eller at man er besatt de fleste steder i verden.

Stoler du på mennesker som er forelsket?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...