AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #1 Skrevet 3. oktober 2012 Jeg har lagt kraftig på meg i det siste, gått opp fra 83 kg til 89 kg på under 4 mnd... Og det skylder kun ren latskap og feil kosthold. Jeg vet hva jeg må gjøre for å komme meg ned i vet, da jeg har kommet med ned fra 110 kg til 83 kg. Men det som er "problemet" er at jeg nettopp har fått meg sambor (<3) og han slanker seg ikke, og "liker ikke" sunn mat. Når vi skal lage mat sammen, så ender det altid opp med usundt, for det er det han liker, og vi har ikke rå til å kjøpe to middager og slikt. Det er lettere å legge opp en "diett" når man er alene. Noen som har hatt samme " problemet", og har funnet en løsning på det? Anonym poster: c5bf170c1870e24e5986c8257806ea6d
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #2 Skrevet 3. oktober 2012 Hey:) Jeg har en samboer som ikke spiser så sunt heller, men har nå tatt av meg 10kg for det:) Om dere begge jobber/går skole, så spiser dere vel muligens frokost og lunsj hver for dere? Da er jo de to måltidene i boks! Og kveldsmat, ja, om han vil spise toast og du spiser en fruktsalat, hva så? Hovedsaken er vel at dere spiser sammen:) Middagen er det vanskeligste, men lar seg også gjøre. F.eks. i dag spiste kjæresten min og jeg burger. Og selv om han lesset på med ost, dressing, pomfrit og whatnot, så er det jo bare for meg å droppe det. Ha en salat på siden i stedet for pomfrit f.eks. Med andre ord pleier jeg stort sett å spise samme kjøtt/fisk som min samboer, jeg har bare annet tilbehør:) Anonym poster: e56675f1b802ad9264736a880389fa33 1
eva-80 Skrevet 3. oktober 2012 #3 Skrevet 3. oktober 2012 Han kan lage sin egen middag og du din egen. Du kan jo lage mye på en gang og fryse det ned i porsjoner. Du alene bestemmer hva du putter i munnen. Har ikke råd ? Du ville måtte spise også om du var singel. Så det er bare å ordne din middag, så han får lage sin egen usunne om han vil.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #4 Skrevet 3. oktober 2012 Hey:) Jeg har en samboer som ikke spiser så sunt heller, men har nå tatt av meg 10kg for det:) Om dere begge jobber/går skole, så spiser dere vel muligens frokost og lunsj hver for dere? Da er jo de to måltidene i boks! Og kveldsmat, ja, om han vil spise toast og du spiser en fruktsalat, hva så? Hovedsaken er vel at dere spiser sammen:) Middagen er det vanskeligste, men lar seg også gjøre. F.eks. i dag spiste kjæresten min og jeg burger. Og selv om han lesset på med ost, dressing, pomfrit og whatnot, så er det jo bare for meg å droppe det. Ha en salat på siden i stedet for pomfrit f.eks. Med andre ord pleier jeg stort sett å spise samme kjøtt/fisk som min samboer, jeg har bare annet tilbehør:) Anonym poster: e56675f1b802ad9264736a880389fa33 Åh, supre forslag! Tusen takk Anonym poster: c5bf170c1870e24e5986c8257806ea6d
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #5 Skrevet 3. oktober 2012 Jeg skjønner hva du mener, og forstår problematikken med å ha en person rundt seg som ikke lever sunt. Jeg har selv en mann som veier noen kilo for mye, og han klarer liksom ALDRI å skjerpe seg nok til å gå ned de siste ti kiloene han trenger å gå ned. Jeg derimot har kjempet av meg all babyvekt etter to tette svangerskap, men det hadde vært mye lettere å klare om jeg levde alene. Ikke at mannen lever fryktelig usunt, men han velger sjelden de sunneste løsningene. Etter at jeg har prøvd i flere år å få ham til å velge et sunnere kosthold, har jeg nå gitt opp. Og i stedet for har jeg kun konsentrert om meg selv og min vekt, og det tenker jeg å fortsette med. Nå kutter jeg opp salat til å ha stående i kjøleskapet, og den forsyner jeg meg av et par ganger om dagen. Jeg kjøper også den frukten JEG vil ha, og småspiser litt frukt i løpet av dagen. Når vi spiser middag sammen, kutter jeg ut ris, brød, pasta og poteter. Dette spiser barna og mannen, men jeg holder meg unna. Baker de boller, er det bare såvidt jeg smaker på. Spiser de godteri, holder jeg meg unna det også. Det er helt klart vanskeligere å holde seg unna alt som frister når det ligger rett under nesen min, men det er faktisk noe man bare må bestemme seg for. Belønningen kommer når buksene og toppene blir for store, og man må ut og kjøpe nytt tøy i mindre størrelser. Den herlige følelsen av å være slank er så mye mer herlig enn å spise alt som frister meg... Du kan hvis du vil; det er ikke umulig. Anonym poster: eb551cc48c977dd10fcdd7953df0bd46
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #6 Skrevet 3. oktober 2012 Jeg hadde aldri akseptert at en voksen mann ikke "likte" sunn middag. Anonym poster: 10b3c1a5d1ca695a6fa53e50ff951167 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #7 Skrevet 3. oktober 2012 Jeg skjønner hva du mener, og forstår problematikken med å ha en person rundt seg som ikke lever sunt. Jeg har selv en mann som veier noen kilo for mye, og han klarer liksom ALDRI å skjerpe seg nok til å gå ned de siste ti kiloene han trenger å gå ned. Jeg derimot har kjempet av meg all babyvekt etter to tette svangerskap, men det hadde vært mye lettere å klare om jeg levde alene. Ikke at mannen lever fryktelig usunt, men han velger sjelden de sunneste løsningene. Etter at jeg har prøvd i flere år å få ham til å velge et sunnere kosthold, har jeg nå gitt opp. Og i stedet for har jeg kun konsentrert om meg selv og min vekt, og det tenker jeg å fortsette med. Nå kutter jeg opp salat til å ha stående i kjøleskapet, og den forsyner jeg meg av et par ganger om dagen. Jeg kjøper også den frukten JEG vil ha, og småspiser litt frukt i løpet av dagen. Når vi spiser middag sammen, kutter jeg ut ris, brød, pasta og poteter. Dette spiser barna og mannen, men jeg holder meg unna. Baker de boller, er det bare såvidt jeg smaker på. Spiser de godteri, holder jeg meg unna det også. Det er helt klart vanskeligere å holde seg unna alt som frister når det ligger rett under nesen min, men det er faktisk noe man bare må bestemme seg for. Belønningen kommer når buksene og toppene blir for store, og man må ut og kjøpe nytt tøy i mindre størrelser. Den herlige følelsen av å være slank er så mye mer herlig enn å spise alt som frister meg... Du kan hvis du vil; det er ikke umulig. Anonym poster: eb551cc48c977dd10fcdd7953df0bd46 Veldig motiverende å lese. skal stikke på butikken med en gang å handle inn sunn mat JEG vil ha i dagene fremover Glede meg til buksen og toppene mine også voksen Tusen takk for supert svar og motiverende ord :D Anonym poster: c5bf170c1870e24e5986c8257806ea6d
super-s Skrevet 4. oktober 2012 #8 Skrevet 4. oktober 2012 Til frokost, lunsj og kveldsmat, kan du jo velge grovbrød/knekkebrød med sunnt pålegg, lage kokt egg/speilegg/omelett/eggerøre (han liker vel sikkert det?) osv. Når det kommer til middag trenger du ikke å lage to forskjellige middager, men heller lage det litt annerledes til deg. F.eks. hvis dere skal spise burger, kan du bruke fiskeburger og han vanlig burger, istedenfor frossenpizza, kan du lage deg tortillapizza (fort gjort! Bruk en grov tortillalefse som bunn, bruk sukkerfri ketchup som pizzasaus, mager skinke av noe slag, chilli og andre ting du vil ha på, og mager ost på toppen, ha den i ovnen til osten har smeltet). Det kan jo være at han også liker det? Det er ihvertfall kjempegodt! Hvis dere spiser fisk, kylling osv, kan du la være å bruke saus, så får han bruke saus hvis han vil. Bytt ut potetene med andre grønsaker osv. Spiser dere taco, kan dere bruke karbonadekjøttdeig og grove tortillalefser, eller evt. potetlefser (godt, men revner lett). Biff er dessuten sunt, så lenge du velger riktig tilbehør. Søk litt på nettet på gode oppskrifter på sunn mat! Der finner du garantert masse mat dere begge liker, men som ligger på 4-500 kalorier!
Papirbit Skrevet 4. oktober 2012 #9 Skrevet 4. oktober 2012 Jeg hadde aldri akseptert at en voksen mann ikke "likte" sunn middag. Anonym poster: 10b3c1a5d1ca695a6fa53e50ff951167 jeg er enig i at sunnhet ikke bare er for dem som slanker seg, og de som har normalt kropp må jo også ofre litt av og til for å beholde den. For se hvor han er om 5 år.. 1
Gjest *Maja* Skrevet 4. oktober 2012 #10 Skrevet 4. oktober 2012 Voksne mennesker får velge selv hva de putter i seg. Men man kan som sagt bestemme hva en vil gjøre med seg selv om partneren velger usunnheter. Det som slå meg er: hvordan skal dere løse dette om dere får barn? Jeg hadde ikke ville være sammen med en mann som synes at det er greit at barna putter i seg dritt hver dag.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2012 #11 Skrevet 4. oktober 2012 Tenk på barna deres Anonym poster: 4e1314a8fcbbcdc593c0423ac553044f
Athene Skrevet 4. oktober 2012 #12 Skrevet 4. oktober 2012 Det handler jo ikke om å slanke seg, eller diett. Men å ha et sunt kosthold som både du, samboeren og fremtidige barn vil ha stor nytte av. Sunn mat betyr ikke smakløs og kjedelig mat. Hva er det samboeren din liker og ikke liker? Hva er det du liker? Sett deg (dere?) inn i mattyper og kalorier, og sett opp menyer etter det. Her i huset er vi veldig kostholds- og helsebevisst. Burgere står likevel på menyen jevnlig. Men hjemmelagde burgerbrød, burgere av karbonadedeig, store mengder grønt og hjemmelaget aioli og salsa. Jeg hadde på en måte hatt samme problemet som deg. Mannen likte lettvinte løsninger, og kunne lite om grovt og grønt, da vi flyttet sammen. (Må sies at han var veldig sunn og slank, og hadde orden på treningsdelen av det å være sunn). Jeg tok kontroll på matfronten, og sørget også for å lage ting han liker godt som jeg ikke liker, som ris og poteter. Det betydde jo ikke at jeg måtte spise det. Sakte men sikkert ble han like matinteressert som meg, og har bannlyst ferdigmat og halvfabrikata etter at han har lært seg om kosthold og ingredienser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå