Gå til innhold

Samværskontrakt til fylkesmannen - hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har forstått det slik at det går ann å be Fylkesmannen om stadfesting av samværsavtale og lurer på hvordan man gjør dette rent praktisk?

Er det et bestemt skjema man må bruke? Hvor sender man det? Hvordan bekrefte at begge er med på det osv?

Er det sånn at man kan begjære om tvangsmulkt om en slik samværsavtale brytes uten god/gyldig grunn?

Erfaringer?

Tusen takk! :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å ta det siste først.

Ja, en samværsavtale som er "godkjent" (jeg husker ikke ordet) av Fylkesmannen kan medføre bøter for begge parter om avtalen ikke overholdes ettersom samværsavtalen nå blir regnet som et "rettsdokument" som om avtalen var gjort i rettsalen eller pådømt i rettsalen.

Min erfaring er at alle avtaler burde gitt samme rettsikkerhet, og jeg synes det er synd at det ikke er sånn. Selv opplevde jeg (dengang som samværsfar) at barn ble hentet før jul og kom tilbake etter nyttår, tiltross for at avtalen tilsa at de skulle vært hos meg. Og hadde jeg hentet de kunne jeg blitt dømt for frihetsberøvelse/kidnapping på tross av at avtalen sa det den sa.

Jeg vet ikke hvordan det er mht spesielle skjema ettersom vi aldri skrev en slik avtale (jeg overtok omsorgen etterhvert), men antar at du kan få avklart dette med en tlf til Fylkesmannen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...