AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #1 Skrevet 3. oktober 2012 Hei! Har selvfølgelig klart å få svangerskapsdiabetes. Jeg er ikke overvektig, jeg har ikke diabetes i nærmeste familie og jeg er heller ikke "gammel". Nå har jeg målt blodsukkeret i en uke. Fastende blodsukker er over 6, som oftest en plass mellom 6.0 og 6.9. Jeg måler meg to timer etter måltid - og UANSETT hva jeg spiser, så ender jeg opp med et blodsukker på (langt) over 7.0 Igår gikk jeg til innkjøp av grovt brød. Jeg kokte meg egg, og hadde altså smør, salat, kokt egg, majones og kaviar på de 3 skrivene jeg spiste. I tillegg drakk jeg et lite glass ekstra lett melk. Etter to timer var blodsukkeret på 9.2!!! Idag til frokost idag har jeg spist en Dobbel 0% youghurt og vann. Etter to timer hadde jeg blodsukker på 7.2 Til lunsj spiste jeg to grove knekkebrød med baconost (smøreost) og agurk. Til "middag" spiste jeg tre grove knekkebrød med samme pålegg som til lunsj + en gulrot. Det ser ut til at dette er det eneste jeg kan spise for å holde blodsukkeret under 7.0 Problemet er at jeg er konstant sulten. Jeg har lest og lest på alt jeg kommer over. Har også vært hos ernæringsfysiolog som sa at jeg kunne spise det jeg ville, utenom sukker (snop, potetgull, vanlig brus osv). Altså, sunt og godt. Melk kunne jeg også drikke uten problem, og kaviar var bare bra for da fikk jeg i meg fisk. De sa ingenting om at jeg skulle sulte meg for å holde bl.sukkeret på normalt nivå. Siden jeg har en tilleggsdiagnose å forholde meg til, har jeg vanskeligheter med å lage meg skikkelig middag til vanlig. Har hittil valgt enklest mulig - mye fjordland siden samboer jobber borte. Dette tar mye tid og energi, så jeg lurer altså på følgende til dere som har diabetes - både type 1 og 2: Er det slik at noen har høyt fastende bl.sukker uansett? Utfra det kostholdet jeg har pr.dags dato, ser dere noe jeg kan gjøre annerledes? Hva spiser dere til frokost, lunsj, middag og kvelds? Vil dere si at det er lettere å begynne på insulin enn å ha dette stresset over seg hele tiden, og kan man tenke litt mindre på kostholdet når man går på insulin? Anonym poster: 372b8cd790d6046104a5471b5f99ec4a
Supera Skrevet 3. oktober 2012 #2 Skrevet 3. oktober 2012 Spør deg selv hva som påvirker blodsukkeret... Karbohydratene... Hadde du fortsatt bøttet nedpå med melkeprodukter hvis du var laktoseintolerant? Jeg er sjokkert over at legen ikke har forklart dette til deg... Kutt ned på karbohydrater og erstatt energien med fett (gjerne mettet). Siden du er gravid vil jeg ikke anbefale deg å være i ketose (under ca 50g kh per dag) siden kroppen da vil starte å bruke fettlagrene og på grunn av forurensing har vi litt miljøgifter liggende i fettreservene våre. Det er ikke noe problem å være i ketose når man er gravid hvis man har vært det en stund og er normalvektig, men dr. Sofie Hexeberg anbefaler å spise 5g kh ekstra per måned. Altså starte på 50g og ende på 95g i 9. måned. Å sulte deg er i alle fall ikke bra for deg og barnet. Det er ingen god løsning å ta masse insulin heller. Det er ikke slik at insulin er et vidundermiddel som gjør at du kan spise hva du vil uten konsekvenser. Det er et hormon som lager ubalanse i kroppen. Det er bedre å fjerne årsaken til at blodsukkeret øker enn å drive med brannslokking. Kanskje gir deg litt inspirasjon til å spise skikkelig for barnet ditt sin skyld? En gang i blant lager jeg knekkebrød da hvis jeg får besøk eller har noen travle dager hvor jeg har lite tid til matlaging. Eller müsli og har en blanding av tyrkisk yoghurt, kremfløte og bær til. Men et vanlig måltid for meg er et kjøttstykke, mer grønnsaker enn før og en feit saus. Jeg steker ofte steik i leirgryte og så har jeg kjøtt til flere dager. Billig er det også. 40 kr per kg for svinesteik. Jeg lager også ofte omelett i ildfast form. 20-25 egg, kjøtt, diverse grønnsaker, ost, kremfløte og krydder. Inn i ovnen på 150º i ca 30 minutter. Men jeg spiser bare ca 20g kh per dag, så du bør jo holde deg høyere enn det. Her er en fin og kort innføring i LCHF. Hvis det er noe du lurer på er det bare å spørre så skal jeg prøve å svare eller guide deg til hvor du kan få svar. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå