Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skriver problemstillingen vår, selv om jeg frykter at de fleste mener det motsatte av det vi gjør...

Det er vanskelig å skrive ned problemstillingen på en måte, så jeg håper dere kan bære over med den knotete skrivemåten.

~ ~

Nå skal vi flytte til helgen, og vi har nå som avtalt med huseier funnet flere potensielle kandiater til å overta denne leiligheten. ( det gjør vi, for å unngå oppsigelsestiden på tre måneder- slik gjorde de forrige beboerne og ) Finner vi aktuelle kandidater vil huseier gjerne møte den "beste" kandidaten før en evt kontrakt tegnes.

Vi har nå hatt annonse i avisa noen dager og har i hele går og forgårs hatt folk her hjemme på visning. Så og si alle har vært ekstatiske over hvor fin leiligheten er, og halvparten av de som kom og så, var interessert i å overta søndag / mandag.

Vi flytter herfra søndagen.

Men så viser det seg at ei av de som har vært på visning her, kjenner huseier.

Og hun sa hun skulle snakke med ham selv. Det var jo helt i orden.

Vi kom innom huseier i går med en liste over folk, og litt info om dem, vårt inntrykk, og om de var sikre betalere / hadde fast inntekt, og om når de evt kunne flytte inn.

Det var som sagt flere som var interessert i å ta over til helgen.

Men da vi skulle levere lista til huseier, var faktisk nevnte dame der og snakket med ham, så vi mått faktisk overlevere budskapet vårt mens hun og hennes venninne satt og "observerte". Noe kjipt, men det er ikke poenget.

Denne damen sa hun ikke kunne overta før den 15.mars. Og det er litt sent for oss.

Vi fikk oppgaven med å skaffe noen til leiligheten og hadde mange å velge imellom. Men vi var jo klar over at huseier var den som tok siste ordet i saken.

Vi fortalte i allefall om folk og at vi helst ville slippe unna å betale halve husleia, fram til den 15. Da sa huseier at "men uansett blir det fra den 15.mars". Vi ble ganske paffe og sa at det var flere som gjerne tok over med en gang vi hadde flyttet ut. Men likevel så insisterte han på at det ble fra den 15.mars samme hvem som tok over.

ER det riktig egentlig ?

Nå holder vi vår del av avtalen, og setter inn annonse, bruker mange timer på telefoner og besøk og folk som skal komme og se for ørtende gang, ( vi mistet faktisk to dager med pakking og forberedelser ), og stiller opp med en solid liste over folk som både er i fast jobb og som virker sympatiske - > klare til å flytte inn.

Og så MÅ han pushe det slik at vi må betale leie fram til den 15.

Denne damen bestemte seg i dag for at hun ville ha leiligheten, og nå er jo det i boks.

Problemet er jo nå at vi mister ganske mye penger ved denne hendelsen, og vi mener ( + flere vi har snakket med ) at vi har holdt vår del av avtalen, og bør slippe å betale halve husleia når vi har funnet flere aktuelle kandidater.

At hun ikke kan / vil overta før den 15. er da vitterlig ikke vårt problem ?

Eller hva synes dere ?

Vi har også et depositum vi helst vil ha ut så fort vi har levert nøklene.

Kan huseier kreve at vi ikke tar ut depositumet fra kontoen før den 15.mars ?

Vi trenger tross alt disse pengene til depositum og leie på neste boplass, og vi betaler ganske så mye i avgifter etc. for flytting og har en høyere husleie der enn vi har hatt nå.

Jeg skjønner at huseier vil prioritere sine venner, men om han hadde visst om dette på forhånd, så burde han i allefall sagt ifra til oss! Så hadde vi sluppet å bruke penger på annonsering, og hatt mange visninger og mistet tid til pakking etc.

Vi hadde også sluppet alle telefonene fram og tilbak og desperate folk på jakt etter husvære.

Noen som vil uttale seg ?

Jeg synes dette er mektig urettferdig og en venn av oss mente faktisk at om vi holdt denne avtalen og fant folk i rimelig tid før vi flyttet, så var vi "løst" fra videre utgifter. Det er tydeligvis krise at han går glipp av en halv husleie....

Det skal sies at han eier mange leiligheter og sikkert har råd til saltet i maten :o

Jeg har svært lyst til å dra innom et advokatkontor.

Vi driter ikke penger ( scuse my language ) og jeg vil at rett skal være rett. Jeg vil i allefall ikke gi meg på dette før vi evt får bekreftet at det er slik det skal være.

Takknemlig for innspill :)

P.S : om jeg har uttrykket meg litt dårlig, spør gjerne. Jeg er veldig interessert i å få dette på det rene.

- Vil også si at denne damen som overtar ikke var først på visning

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Det rent juridiske skal jeg ikke begi meg inn på, men jeg synes dere skal legge fra saken for huseier en gang til.

Si det du sier her:

Jeg skjønner at huseier vil prioritere sine venner, men om han hadde visst om dette på forhånd, så burde han i allefall sagt ifra til oss! Så hadde vi sluppet å bruke penger på annonsering, og hatt mange visninger og mistet tid til pakking etc.  

Vi hadde også sluppet alle telefonene fram og tilbak og desperate folk på jakt etter husvære.

men pass selvfølgelig på å si det på en rolig måte samme hvor frustrert du er. Synes også du bør få frem at dere syntes det var beklemmende å måtte si alt mens damen hørte på, og kanskje spør diskret om han svarte slik han gjorde fordi hun hørte på?!? Kan være vanskelig å uttrykke dette uten at han oppfatter det feil.

Dersom dere gir fra dere nøkkelen synes jeg dere bør få ut depositumet med en gang selv om dere eventuelt må betale husleie frem til den 15.

Ønsker dere i hvert fall lykke til!!

Hilsen Lille meg

Skrevet

Når dere fristiller leiligheten fra 1. mars og har mange andre som kunne tatt over på dagen, men som ikke får lov pga. hun andre som ikke vil flytte inn før den 15. mars.. da synes jeg virkelig at det er hun som burde betale for de 14 dagene hun ikke bor der. At hun ikke flytter inn før får da virkelig være opp til henne og ikke til dere.

Skrevet

Jeg synes dere har holdt deres del av avtalen. Tror utleier ser muligheten til et par ekstra tusenlapper.

Legg frem problemet for ham. Dere kan jo ikke få noe verre svar enn et "NEI!".

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg er temmelig sikker på at dere har rett til å finne noen som kan løse dere ut før oppsigelsestiden! Og: Hvis utleier skal motsette seg dette, må han ha en saklig grunn til at vedkommende (som dere har funnet som vil flytte inn 1. mars) ikke kan få leie. (og saklig grunn er ikke at han kjenner denne jenta fra før)!!

Jeg er 99 % sikker på at det er slik.

Men du: Kjenner du noen som er medlem i "Huseiernes Landsforbund"? Der har de gratis juridisk hjelp for nettopp sånne spørsmål for medlemmer.

Ang depositum: Når dere leverer inn nøklene og huseier har befart leiligheten sammen med dere, skal depositummet fristilles (fra deres egen rentebærende konto, håper jeg :wink: )

Skrevet

Skjønner godt du er irritert!!

Helt enig at dere burde sluppet å annonsere osv, når huseier uansett kjente noen.

Jeg tror (men vet ikke) imidlertid at dere må belage dere på å betale så lenge som han sier, i og med at dere har kontrakt som er fraveket til deres foredel. Muntlig avtale teller like mye som skriftlig, men lar seg vanskelig bevise.

Sorry.

Skrevet

Takk for svar :D

Vi stilet en mail til Forbrukerrådet og la fram problemstillingen.

Vi fikk svar, men de var litt vage ( tror hun som svarte misforstod litt ), så vi sendte henne et svar i stad. Håper vi hører mer i morgen :)

Uff, synes det er så vanskelig å ta opp noe med huseier og.

Han er "viden kjent" her i byen tydeligvis, halvparten av de vi kjenner vet hvem han er. Han er tydeligvis kjent innen eiendomsmarkedet, så vi føler at vi må gå stille i dørene mht eventuell kritikk etc, siden vi har tenkt å flytte tilbake hit siden. Er litt redd for å bli sett på som sur og bitchy :(

Prøver å se litt på husleieloven, men har foreløpig ikke funnet noe relevant der.

Skal i allefall si ifra hva som skjer!

Takk for at dere tok dere tid ( innlegget var VEL langt :ler: ) :D

D :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...