Gå til innhold

Strikke hals i samme ull som skappel-genser. Hvor mange masker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går prøvde jeg meg på å strikke en hals til skappel-genseren, da den er ganske vid i halsen, og det kan bli kaldt å gå med bare den uten skjerf til.

Jeg gikk etter "gefülen". Funka ikke! Haha! Halsen ble alt for liten og trang og ikke noe fin.

Jeg har brukt alpakka og fairytale garn, og rundpinner 80 cm + 7 mm.

Noen som har strikket hals til som vet hvor mange masker det kan være lurt å ha? Hvor langt burde man strikke for at det skal bli fint?

Gjetter meg ikke frem lenger etter at jeg brukte 5 timer i går på å strikke, før jeg ødela hele driten i raseri :P (ser i ettertid at det kunne jo blitt en dukke-hals. hehe!)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har selvsagt googlet. Men fant ikke en oppskrift med rundpinner i 7 mm og med det garnet jeg har brukt. Derfor jeg spurte her. :-) Den oppskriften du linket til var med pinner i 4mm, det har jeg ikke, også var det frem og tilbake, vil helst bruke rundpinner, går så mye fortere.

Ingen som har strikket med samme garn og pinner som de strikket skappel-genseren med og som vet hvor mange masker jeg trenger?

Skrevet

Du kan regne ut selv hvor mange masker du vil ha. Siden du allerede har strikket genseren, kan du telle hvor mange masker du har på 10 cm. Vil du f.eks. ha halsen 100 cm i omkrets, ganger du masketallet på 10 cm med 10 (Eller 12 for 120, 13 for 130 osv).

Anonym poster: 6411505d25b184762da1c2519a00e5ec

Skrevet

Hvor lang omkrets er vanlig for en luftig hals man kan ta to runder rundt halsen da? Har aldri strikket noe slikt før.

Skrevet

Hvor lang omkrets er vanlig for en luftig hals man kan ta to runder rundt halsen da? Har aldri strikket noe slikt før.

Bruk et skjerf og ta det to runder rundt halsen så løst/tett som du ønsker halsen, så måler du hvor langt på skjerfet det blir :)

Også gjør du sånn som foreslått og teller hvor mange masker du har per 10 cm på genseren og bruker det for å regne ut maskeantallet. :)

Eller, du kan også strikke halsen på tvers - altså du strikker ei lang remse som du syr sammen til sist. Da strikker du bare til remsa blir lang nok :)

Skrevet

Tenker du sånn tubeskjerf? Rundt 130-150 cm.

Anonym poster: 6411505d25b184762da1c2519a00e5ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...