AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #1 Skrevet 3. oktober 2012 Jeg har bare øvd i 1 dag, i går kveld og nå. Og er absolutt ikke klar til teoriprøva i morgen, så jeg spurte dem om jeg kunne utsette til tirsdag. Da klikka de og ropte og kjefte og skjelte meg ut og sa at de ikke skulle gi seg ovenfor meg osv, og jeg bare what? Er jeg en trussel eller noe liksom? Så jeg er ganske sur på dem da. Er det ikke bedre at jeg tar prøva på tirsdag og er sikker på at jeg består enn å ta den i morgen når jeg har 17 feil på teoritentamen.no og må vente 2 uker til?... Skjønner virkelig ikke logikken dems. Men jeg tør ikke å spørre igjen for da klikker de bare. I stad sa jeg bare på dritt midt under middagen: "Nå må jeg gå på rommet og øve mer, for ellers kommer jeg til å stryke i morgen, men jeg vet at jeg kommer til å stryke uansett da fordi som sagt så er jeg ikke klar." Fikk enda en skjennepreken da men da bare løp jeg på rommet. haha Anonym poster: 8f2b001b946f08f3d5595cfe4f03cdbd
The Kitten Skrevet 3. oktober 2012 #2 Skrevet 3. oktober 2012 Er det du eller dine foreldre som betaler?
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #3 Skrevet 3. oktober 2012 Mmmm... det aner jeg ikke. Men er samme tess, vil jeg tro. Her hjemme deler vi alt av penger og økonomi :-) Anonym poster: 8f2b001b946f08f3d5595cfe4f03cdbd
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #4 Skrevet 3. oktober 2012 De er jo sur på deg fordi du ikke har begynt å lese nå rett før prøven. Det er jo idiotisk av deg. Du får si at du skal betale den selv, da er det jo også opp til deg når du vil ta den. Anonym poster: 5e3092f38040777c67b12b7b42b83acc 2
Gjest Dream89 Skrevet 3. oktober 2012 #5 Skrevet 3. oktober 2012 Hvis du betaler så er det du som kaster bort penger.
Chelmon Skrevet 3. oktober 2012 #6 Skrevet 3. oktober 2012 Så du gidda ikke å lese til prøven før nå og så sutrer du? Hadde mitt barn fått deler av oppkjøring dekt hadde jeg ikke vært veldig imponert om h*n ikke starta å lese før en dag i forveien. Dersom du betaler alt selv, kommer deg til prøvelokalet selv og foreldrene dine ikke er innblandet på noen måte kan du jo bare dra neste tirsdag selv? 1
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 3. oktober 2012 #7 Skrevet 3. oktober 2012 Det er jo bare idiotisk å kaste bort så mye penger når du vet selv at du ikke er klar. Teoriprøven er ikke bare noe man skal bestå. Man skal faktisk lære noe også. De kan vel ikke tvinge deg til å ta prøven? Jeg hadde absolutt ventet til jeg følte at jeg kunne stoffet. 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #8 Skrevet 3. oktober 2012 Ja vet jeg har vært lat. Men jeg skjønner bare ikke greia med at alle forventer at man skal ha lappen den dagen man fyller 18?? Og jo mer foreldrene mine har mast på meg jo mindre får jeg lyst, fordi jeg har aldri vært interessert i moped og bil osv i utgangspunktet Hvorfor så hastverk liksom? Blir oppgitt jeg. Driter vel i om venenne mine har fått lappen, jeg vil heller ta den når jeg føler for det enn bare for å følge strømmen. Men nei, jeg må ta den i morgen fordi de skal vekke meg tidlig og kjøre meg enten jeg vil eller ei. Så jaja. Anonym poster: 8f2b001b946f08f3d5595cfe4f03cdbd
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 3. oktober 2012 #9 Skrevet 3. oktober 2012 Ja vet jeg har vært lat. Men jeg skjønner bare ikke greia med at alle forventer at man skal ha lappen den dagen man fyller 18?? Og jo mer foreldrene mine har mast på meg jo mindre får jeg lyst, fordi jeg har aldri vært interessert i moped og bil osv i utgangspunktet Hvorfor så hastverk liksom? Blir oppgitt jeg. Driter vel i om venenne mine har fått lappen, jeg vil heller ta den når jeg føler for det enn bare for å følge strømmen. Men nei, jeg må ta den i morgen fordi de skal vekke meg tidlig og kjøre meg enten jeg vil eller ei. Så jaja. Anonym poster: 8f2b001b946f08f3d5595cfe4f03cdbd Rareste jeg har hørt. Er man ikke klar har man ingenting bak rattet å gjøre. Motivasjonen må være der, hvis ikke er det jo helt håpløst. Hvis du ikke tar teorien, er det jo kun deg selv det går utover, da det er du som må vente med å få førerkort. Men de kan virkelig ikke tvinge deg til å ta prøven. Vil du ikke, så gjør du det ikke.
Gjesten Skrevet 3. oktober 2012 #10 Skrevet 3. oktober 2012 De vil vel at du skal ta lappen for at de skal slippe å kjøre deg over alt? Foreldre bruker ofte mye tid på å være sjåfører for barna, og det er helt naturlig frem til barna fyller 18. Det gir ikke så mye mening at foreldrene alltid skal kjøre hvis barna i utgangspunktet kunne gjort det selv. 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #11 Skrevet 3. oktober 2012 Ikke bry deg om hva foreldrene dine mener. Les til prøven frem til du føler du kan og forstår det du skal, og ta den da. Poenget er jo ikke bare å stå på testen, den er jo mer en kontroll på at du faktisk kan trafikkregler osv. Hvis du betaler selv har de i hvert fall ingenting med å legge begrensninger på hvor lang tid du skal bruke på lappen. De kan ikke tvinge deg til å ta testen i morgen. Anonym poster: 44099890152e4d0653eaafd72b9be7f9
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #12 Skrevet 3. oktober 2012 Mmmm... det aner jeg ikke. Men er samme tess, vil jeg tro. Her hjemme deler vi alt av penger og økonomi :-) Anonym poster: 8f2b001b946f08f3d5595cfe4f03cdbd Du får den altså dekket. For en rar ting å si; "her hjemme deler vi alt av penger og økonomi." Anonym poster: d85afff4f8c99ac68644887d209712d4 10
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #13 Skrevet 3. oktober 2012 Desverre, de tenker ikke slik. Jeg føler at de tenker bare på seg selv og ryktet sitt hvis jeg ikke har tatt lappen, fordi da kan de ikke skryte til vennene sine om hvor flink dattera deres har vært. Men vet dere, jeg gidder ikke å diskutere mer med dem. Jeg blir bare lei meg jo mer jeg tenker på det. Er ikke akkurat slik at de vil ta hensyn til meg og mine ønsker og har aldri spurt meg om hvorfor jeg aldri har vært interessert i bil og lappen. Jeg får bare øve masse nå og ta prøva i morgen, om jeg består eller ikke gir jeg fullt f i. Er foreldrene mine som har tvunget meg, har aldri vært frivillig fra min side. Anonym poster: 8f2b001b946f08f3d5595cfe4f03cdbd
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #14 Skrevet 3. oktober 2012 Du får den altså dekket. For en rar ting å si; "her hjemme deler vi alt av penger og økonomi." Anonym poster: d85afff4f8c99ac68644887d209712d4 Vel, det er faktisk sant vi bryr oss ikke om hvem som betaler hva osv; mine penger er deres penger og deres penger er mine penger. Kan fint betale for handlevogna på lørdan liksom Jeg kan fint betale i morgen også, ikke noe problem det, men det er ikke akkurat det jeg går rundt og bekymrer meg for Anonym poster: 8f2b001b946f08f3d5595cfe4f03cdbd
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #15 Skrevet 3. oktober 2012 Vel, det er faktisk sant vi bryr oss ikke om hvem som betaler hva osv; mine penger er deres penger og deres penger er mine penger. Kan fint betale for handlevogna på lørdan liksom Jeg kan fint betale i morgen også, ikke noe problem det, men det er ikke akkurat det jeg går rundt og bekymrer meg for Anonym poster: 8f2b001b946f08f3d5595cfe4f03cdbd Du virker så umoden at det nesten blir komisk Anonym poster: d85afff4f8c99ac68644887d209712d4 8
mac84 Skrevet 3. oktober 2012 #16 Skrevet 3. oktober 2012 Jeg får inntrykk av at foreldrene dine betaler (siden du sannsynligvis ikke ser verdien av å bruke penger på å ta lappen). Jeg synes du høres lat og bortskjemt ut for å være helt ærlig. Jeg håper også at du ikke står på prøven fordi du tilfeldigvis får spørsmål om akkurat de tingene du har greid å lære deg på to dager. Det blir det fort farlige trafikksituasjoner ut av... Men, vil råde deg til å pugge beinhardt de neste to ukene og være glad for at du har mulighet til å ta lappen nå. Det er ikke kult å være den eneste i vennegjengen uten lappen når man nærmer seg 30, kanskje tenker på barn, osv. 1
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 3. oktober 2012 #17 Skrevet 3. oktober 2012 Du virker så umoden at det nesten blir komisk Anonym poster: d85afff4f8c99ac68644887d209712d4 Det er jo bare enda en grunn il at hun burde vente med førerkortet 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #18 Skrevet 3. oktober 2012 Du virker så umoden at det nesten blir komisk Anonym poster: d85afff4f8c99ac68644887d209712d4 Serriøst? :O foreldrene mine virker veldig stolte av meg den delen at jeg ikke er så opptatt av penger og sånn Jeg får inntrykk av at foreldrene dine betaler (siden du sannsynligvis ikke ser verdien av å bruke penger på å ta lappen). Jeg synes du høres lat og bortskjemt ut for å være helt ærlig. Jeg håper også at du ikke står på prøven fordi du tilfeldigvis får spørsmål om akkurat de tingene du har greid å lære deg på to dager. Det blir det fort farlige trafikksituasjoner ut av... Men, vil råde deg til å pugge beinhardt de neste to ukene og være glad for at du har mulighet til å ta lappen nå. Det er ikke kult å være den eneste i vennegjengen uten lappen når man nærmer seg 30, kanskje tenker på barn, osv. Skal ikke forsvare meg mot akkurat det at jeg er bortskjemt altså. Men vil ikke si det er min feil, er ikke min skyld at mamma ahr sydd puter under armene mine siden jeg ble født Takk for råd. men har ikke tenkt å vente til jeg blir 30 med å ta lappen altså Anonym poster: 8f2b001b946f08f3d5595cfe4f03cdbd
Strixvaria Skrevet 3. oktober 2012 #19 Skrevet 3. oktober 2012 Jeg skjønner ikke helt greia her.. 1. Dersom "mine penger er alles penger etc." så vil vel det tilsi at du har en jobb og tjener egne penger? Hvis ikke, så er det faktisk dine foreldre som betaler for førerkortet ditt, evt. delene av det, siden du nå gir uttrykk for at dette ikke er noe du er keen på å fullføre. Nå nevner du heller ikke hvorvidt du har hatt kjøretimer eller ikke, men siden du har kommet såpass langt at du skal ta teoriprøva vil det være sannsynlig at du har hatt en del timer (?). Disse timene koster mye penger. Da jeg tok lappen for et par år siden var det 1050 kr for 1 t 30 min. Glattkjøring, langkjøring og mørkekjøring kostet følgelig mye mer. Dersom foreldrene dine betaler for disse timene - som de gjør dersom du selv ikke betaler for det gjennom penger du selv har A) spart, B) tjent gjennom jobb C) fått i gave, eller D) en blanding av de nevnte alternativene, er det de som sitter igjen med svarteper etter å ha brukt tusenvis av kroner på kjøretimene dine. Når du da kommer med "jeg er egentlig ikke så motivert for å ta førerkortet jeg, også gidder jeg ikke lese liksom, selv om jeg visste at jeg skulle ta prøva i morgen, det er bare sååå urettferdig at foreldrene mine forventer at jeg tar den prøva da assa!", så merker jeg at jeg blir rimelig oppgitt på dine foreldres vegne. Dersom du ikke engang gidder å øve til en prøve for å få tatt førerkortet, hva slags ansvarsfølelse har du da på andre områder? 2. Dersom du egentlig ikke har lyst til å ta lappen, så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke sa ifra om det til å begynne med. Du kan imidlertid ikke forvente at foreldrene dine skal kjøre deg rundt til venninner, fester etc. når du har hatt muligheten til å får førerkort, bare fordi du "ikke er motivert". Jeg kjenner da vitterlig mange som ikke akkurat synes det er veldig gøy å kjøre bil, men når man f.eks. bor på bygda, hvor det er fint lite kollektivtilbud etter klokka åtte om kvelden, så er alternativet å bli sittende hjemme mens vi som har førerkortet drar på jentekvelder, byen etc. Jeg gidder heller ikke kjøre rundt på mine venninner fordi de ikke har giddet å ta førerkortet - det er ikke mitt problem. Det er selvsagt ikke noe galt med ikke å ha førerkortet, men det medfører en del praktiske begrensninger med mindre man bor såpass sentralt at det går kollektivtransport store deler av døgnet, eller man har en såpass god inntekt selv at man kan ta seg råd til taxi når anledningen krever det. Jeg synes du høres ut som en rimelig utakknemlig jentunge, for å si det rett ut. 8
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2012 #20 Skrevet 3. oktober 2012 Serriøst? :O foreldrene mine virker veldig stolte av meg den delen at jeg ikke er så opptatt av penger og sånn Anonym poster: 8f2b001b946f08f3d5595cfe4f03cdbd Da lurer jeg på om du vet hvilke utgifter dine foreldre har på en måned. Hva det faktisk koster med boutgifter og andre ting. Det kalles ikke deling det dere driver med, det kalles at du lever på dine foreldre. Anonym poster: d85afff4f8c99ac68644887d209712d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå