Gå til innhold

Hva kan man forvente av de som jobber i barnepark?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har to barn som går i park. Den ene er en jente. Hun er veldig småspist. Hun spiser nesten ikke maten sin i parken og i dag hadde hun ikke spist den i det hele tatt.

Vi sliter litt med å få henne til å spise forskjellige ting, fordi hun er så utrolig kresen.

Grunnen til at hun ikke spiste lunsjen sin i dag forklarte hun ved at hun ikke likte pålegget, men det jeg tok på et pålegg som jeg vet at hun liker.

Jeg synes jeg kan forvente av parken at de passer på at barna spiser maten sin jeg. Jeg høres sikkert kravstor ut nå og det er mange barn å passe på, men datteren vår spiser nesten ingenting i løpet av en dag så da blir jo det litt viktig med det lille hun får i seg.........

Også bytter de aldri klær på barna heller. Jeg har alltid med ekstra votter til barna mine og så har de skift i parken, men selv om jeg sier i fra om vottene, så bytter de aldri når vottene de har på blir våte. Nei, da ligger de heller vottene i sekken deres og så lar de fryse på hendene.

Det merker jeg jo når jeg kommer og henter de og de sier at de fryser på hendene sine. Barna mine sier alltid i fra når de fryser på hendene. Så hvorfor dem ikke har fått nye tørre votter på vet ikke jeg, men det er irriterer likevel.

Særlig det med lunsjen.......

Kan jeg spørre tantene om de kan holde et lite øye med datteren vår når det gjelder spising i parken? Når det lar seg gjøre?

Hun spiser ikke så mye og da er det ikke så kjekt når hun kommer hjem med lunsjen sin urørt/spist bare bittebittelitt av den flere ganger i uken....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan er det med deg?

Spiser du når du ikke er sulten? Hva føler du når noen tvinger i deg mat når du ikke er sulten???

Jeg liker det i allefall ikke....

Noen barn trenger ikke like mye mat som andre, og slik er det med oss voksne også.

(en liten avsporing, men jeg mener det er høyst aktuelt)

*klem*

Gjest Anonymous
Skrevet

Vel, jeg vet hun er sulten, så det er ikke problemet. "Problemet" er bare det at hun "liker" ikke pålegget på skiven.

Hun trenger mat, for hun kan ofte, rett etter at hun har spist middag, si at hun vil ha skiver og drikke.

Så, da må jo det bety at hun er sulten da, ikke sant?

Hun er sulten, men vil ikke ha akkurat den maten jeg har laget til henne. Selv om det er et pålegg hun liker.

Det første hun maser om når hun kommer hjem fra parken er drikke og skive. Da er hun sulten, som oftest fordi hun enten ikke har spist maten sin i parken eller bare spist minimalt av den.

Skrevet

Det er stor forskjell fra park til park (for du mener ikke barnehage...?)

Parker har ikke et pålagt pedagogisk opplegg og har langt flere barn å passe på enn i en barnehage. Men klart du kan ta opp ting med dem...

Gjest Anonymous
Skrevet

Dere har selv problemer med å få henne til å spise mat hjemme, og da syns jeg det er for mye for langt at de i en barnepark skal bruke lang tid på at akkurat din datter skal få i seg maten. De har mange barn de må passe på og kan ikke sitte i evigheter og krangle med et barn som ikke vil spise.

Det med vottene kan du selvsalt si i fra om, det tar de ikke lange tiden å finne frem de tørre vottene.

En barnepark er egentlig ikke stort annet enn en "lekplass" under oppsyn som vi foreldre "setter fra oss" barna i noen timer på dagen. I tillegg får man noen som skifter bleier på barna og gir dem mat utover leketiden.

Gjest Anonymous
Skrevet

Gjest

Jeg vet alt det, men jeg mente ikke at de skulle sitte med henne, men kanskje bare se etter om hun får i seg noe i det hele tatt. Når det lar seg gjøre/når de har tid. Tantene spiser samtidig med barna og da sitter tantene på et par benker rett bortenfor når de spiser ute. Hvordan det er når de spiser inne vet jeg ikke.

Kanskje jeg rett og slett skal spørre hvordan det går når de skal spise lunsj. Om hun sitter å leker med maten, plukker i den, eller hva hun nå gjør.

Skrevet

Jeg tror ikke man kan forvente seg særlig fra personalet i en park. Det er ofte 30 barn på 2 voksne :o Og det skal skiftes bleier og klær og alle skal spise og bla bla bla.

Det er ikke tantenes feil om de ikke har anledning til å 'se' alle barna iløpet av en dag, men de som har sittet og bestemt at sånn kan det godt være, og aldri har besøkt en park i hele sitt liv.

Men.

Din datters spising. Hva med å gjøre en større innsats selv? Ikke at dere ikke gjør en innsats nå, men kanskje har dere kjørt dere litt fast?

Hva med å la datteren din få være med og smøre matpakke? I alle fall bestemme selv hver dag hvilket pålegg hun vil ha. Og kanskje supplere matpakken med youghurt eller kjeks?

Gjøre matpakken mer innbydende mao. Kanskje er hun som meg? Synes det er dødskjedelig å spise? Da er det gøy med ku på brunosten da :D

Når det gjelder vottene, så si ifra! Har de tid til å legge bort våte votter, så har de tid til å ha på nye. Men prøv å si ifra til alle de voksne, for det er ikke sikkert de er så flinke til å dele beskjeder seg innimellom.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jolie

Vi har prøvd alt for å få henne til å utvide sitt kosthold innen pålegg. Jeg har ikke latt dem få noe annet enn drikke og brød og frukt nå og da i matpakken, fordi jeg føler at jeg ikke kan sende med dem yoghurt, kjeks osv pga de andre barna. Hva hvis de andre barna også vil ha osv osv.....

Datteren mn vil bare ha to typer pålegg på skiven: kjøttpålegg og sjokoladepålegg. Og det er det. Noe annet er bannlyst fra hennes side, da nekter hun å spise. Virkelig.......det er det som er så vanskelig for hun nekter å smake på ting.

Hjemme er det ikke så stort problem å få henne til å spise mat. Selv om det er lite, så er det jo noe. Men da går det jo selvfølgelig i ting hun liker og da....

Så jeg forstår ikke hvorfor hun spiser så lite i parken jeg. Hun spiser nesten ingenting til frokost så man skulle jo nesten forvente at hun var sulten ved lunsjtider da.

Skrevet

Lillemann går i park.

-De skifter ikke bleie, men hjelper de barna som vil på do dit. -De er nøye med å bytte votter på barne etter lunch.

-De kler ikke på barna mere klær, men kan ta av desrom det blir nødvendig. Altså må jeg ha på regnbukse dersom jeg mistenker regn så tar de heller den av dersom jeg tar feil.

Og de er voksen på 15 barn. Så jeg tror nok parken skal kunne klare ta på nye votter. Men det med maten er vel mye forlangt. Putt i henne masse mat før og etter så er det vel ikke noe problem.

Skrevet

Du mener vel ikke at de ansatte skal sitte å tvinge i datteren din mat i en times tid??! Vil hun ikke ha, så vil hun ikke ha... Jeg skjønner godt at du er frustrert over at hun ikke vil spise, men de voksne i barneparken (og i barnehager) har mange andre ting å gjøre også, dessuten er det mange barn der som skal passes på...

Det med klesskift og våte våtter syns jeg derimot er litt mer merkelig... Jeg jobber i bhg selv, og det er meeeget frustrerende når foreldre ikke klarer å få med skift til barna sine...

Du kan jo selvfølgelig ta det opp med dem...

Hvis du forresten generelt er misfornøyd med barneparken, hvorfor i allverden har du ikke barna dine i barnehage? Bare en tanke...

Hilsen førskolelærerstudent og barnehagevikar...

Gjest Anonymous
Skrevet

Har ikke råd til å ha de i barnehage, fordi jeg er hjemmeværende og fordi vi har en 3 uker gammel sønn i tillegg til de to eldste.

Jeg er ikke misfornøyd med parken, men bare lurer på hvorfor de ikke skifter votter liksom......jeg har jo med tørre votter og skift har de i parken. Jeg mente heller ikke at de skulle tvinge i henne mat, men hun er sulten ved lunsjtider når hun ikke har spist frokost da. Såpass kjenner jeg min egen datter.

Har prøvd å få henne til å spise mer før parken, uten hell. Hun er en musespiser, men kan jo ikke gå uten mat til middagstid liksom.

Gjest Anonymous
Skrevet

Kanskje var det nå du skulle spørre deg selv om dette her er et forsøk på å overlate et tungt ansvar til noen andre eller om det er en reell bekymring?

Personlig må jeg si at et barn som kun spiser to påleggstyper virker farlig kresen og jeg er ikke overhode bekymret for om hun får i seg nok mat. Barn sulter ikke seg selv. Så kanskje om hun ikke alltid fikk det hun pekte på så ville det endre seg?

Angående det med vottene, merkelige greier, syns du kan spørre dem en gang til om de ikke kan ta på henne vottene. Og også kanskje spørre om barnet ikke sier fra når hun fryser, for det pleier hun gjøre ellers? Det er veldig sannsynlig at hun ikke oppfører seg likt overfor de voksne i barneparken som hun gjør overfor deg. Du er mora, de er ikke mora. Derfor blir det ikke likt. Derfor bør du spørre dem i stede for å konkludere. Jeg er temmelig sikker på at de ikke ønsker barnet skal gå å fryse på hendene. Kanskje de har glemt seg ut eller ikke har fått med seg at du har tatt med ekstra sett votter. Det kan være vanskelig hvis de får 20 beskjeder hver dag, spesielt hvis de får flere beskjeder fra hver foreldre. Husk at de som jobber er bare mennesker de og.

Skrevet
Har ikke råd til å ha de i barnehage, fordi jeg er hjemmeværende og fordi vi har en 3 uker gammel sønn i tillegg til de to eldste.

Jeg er ikke misfornøyd med parken, men bare lurer på hvorfor de ikke skifter votter liksom......jeg har jo med tørre votter og skift har de i parken. Jeg mente heller ikke at de skulle tvinge i henne mat, men hun er sulten ved lunsjtider når hun ikke har spist frokost da. Såpass kjenner jeg min egen datter.

Har prøvd å få henne til å spise mer før parken, uten hell. Hun er en musespiser, men kan jo ikke gå uten mat til middagstid liksom.

Friske barn sulter seg ikke ihjel. Tror du skal prøve å slappe av litt når det gjelder denne maten jeg. Hun kan fint gå til middagstid uten mat, så lenge hun ikke har noen medisinske grunner til å ikke gjøre det. Går hun helt til middag så regner jeg med at hun spiser litt, eller hva?

Min eldste datter var akkurat slik som din, og tingene bedret seg ikke før jeg sluttet å bry meg om hvor mye hun spiste til hvert måltid. Vet du det er til og med dager hun levde på en kvart skive brød eller en youghert. Nå er hun 6 år å spiser godt til nesten alle måltider :-)

Gjest Embla s
Skrevet

Du sier jo selv at du har henne i park fordi du ikke har råd til barnehage. Der har du svaret ditt. Som noen andre her sier: Park er lek under oppsyn og det kan være 2 voksne og 30 barn. De som arbeider i parken er har ingen pedagogisk utdannelse, og jobben består i å se etter barna og organisere spising og dele ut drikke. Hvis de i tillegg skal passe på at hvert enkelt barn spiser opp maten sin, tror jeg nok de må være adskillig fler på jobb, og da blir det langt dyrere for dere foreldre.

Etter mitt syn er park et supert leketilbud for barn som er hjemme med foreldrene, og det er kjempebra at det er så billig at foreldrene kan ha råd til dette. Ønsker du noe mer, må du også betale for det (barnehage).

En annen ting: Hva mener du de skal gjøre i fht datteren din? Selv om det satt en voksen oppå henne, er det litt vanskelig å tvinge i henne maten.

Gjest Anonymous
Skrevet
Kanskje  var det nå du skulle spørre deg selv om dette her er et forsøk på å overlate et tungt ansvar til noen andre eller om det er en reell bekymring?  

Personlig må jeg si at et barn som kun spiser to påleggstyper virker farlig kresen og jeg er ikke overhode bekymret for om hun får i seg nok mat. Barn sulter ikke seg selv. Så kanskje om hun ikke alltid fikk det hun pekte på så ville det endre seg?

Jeg prøver ikke å overlate tungt ansvar til andre, det har aldri vært meningen. Jeg formulerte meg kanskje litt feil da. Men jeg er jo ikke i parken og har dermed ikke oversikt over hvor mye hun faktisk spiser der eller hva hun nå gjør med maten sin.

Hun er veldig kresen ja. Har prøvd å kutte ut sjokoladepålegg før og vi ga henne forskjellig pålegg som ost, brunost, syltetøy o.l., men hun ville knapt røre det. Skjønner ikke hvorfor.

Hun har fått vært med å lage matpakken selv, med det resultat at pålegget hun velger vil hun ikke ha likevel når hun skal spise skiven.

Hun er jo normal i vekt og høyde, så hun får jo i seg nok, men jeg fatter ikke hvor hun tar det fra altså. Det er liksom fra ingenting føler jeg :-?

Men jeg vet jo at hun ikke er unormal heller da, hun er bare så ufattelig kresen. Det endrer seg vel.....

Men det med vottene skal jeg ta opp, for det irriterer. Og de sier ifra. De har sagt i fra før til tantene.

Gjest Nicoline
Skrevet

Jeg kaller ikke sånne unger kresne - jeg kaller de vanskelige.

En annen ting - hun sulter ikke hjel - da hadde hun nok spist skiver med ost lenge før det gikk så langt. Jeg hadde kuttet ut sjokoladepålegg til ungen - gjør maten litt spennende - ost med agurk eller paprika har ungene mine alltid elsket. Skive med banan på - sunt og godt. Lær ungen å variere maten - hvis ikke så kommer du til å slite i framtiden. Det måtte ikke vært særlig kjekt å gå på besøk med en unge som sitter og pirker i maten ... og ikke tør smake nye retter.

Gjest Janette
Skrevet
Lillemann går i park.  

-De skifter ikke bleie, men hjelper de barna som vil på do dit

Skifter de ikke bleier???? Det trodde jeg da var obligatorisk i enhver barnepark. Så om ungen bæsjer på seg like etter ankomst så må hun/han gå med bæsjebleien på seg i flere timer?

Gjest Anonymous
Skrevet

2) At barn kun spiser to påleggstyper betyr ikke automatisk at de alltid får det de peker på...

Jo - dersom et barn nekter å spise med mindre hun får en av to påleggstyper. Da er hun kresen og hun får det hun peker på - ellers ville hun faktisk ha sultet fordi hun ikke hadde fått det hun ønsker. Ergo -hun får det hun ønsker for å spise.

tenk litt logisk da!! ærlig talt. Sjokoladepålegg = sukkertøy er ikke heller pålegg egentlig, det er kos. Derfor spiser egentlig dette barnet kun en påleggstype + sjokolade.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...