Gjest Anonymous Skrevet 25. februar 2004 #1 Skrevet 25. februar 2004 Jeg leste i KK(Kvinner og Klær) for et par uker siden om stemmebruk. Artikkelen var mest myntet på arbeidslivet, men jeg relaterte den rett til meg selv :oops: Det var ramset opp noen forskjellige stemmer, etpar av "stemmene" kjente jeg meg personlig igjen i Jeg blir sarkastisk og kjeftete når jeg blir sliten og lei, jeg sier nei før 11 og 3 åringen har spurt om noe, jeg blir sytete og klagete og motbydelig synes jeg selv :o Istede for å si til min mann at jeg trenger hjelp til noe, så sier jeg at "ALT må man gjøre selv her i huset :evil: " Jeg forventer at han skal SE hva jeg tenker og vil osv Når man først kommer i en rundans av slike stemmer blir det fort en vane, 3åringen trasser og 11 åringen er i den spede begynnelsen av puberteten og jeg satt for etpar uker siden å lurte på når jeg, mann og barn skulle få det fredelig igjen- og om vi ville hate hverandre til slutt. Min mann er selve bilde på rolig og tålmodig, men også hans stemme har begynt å ligne min, barna kommer gjerne med en stemme jeg hører ligner på min egen, HUFF!!! Jeg har alltså lagt skylda på stress, treårs trass, begynnende pubertet, vintertrøtthet osv for min oppførsel og mine "stemmer". Artikkelen derimot kunne fortelle at disse stemmene lager en direkte sur stemning osv. (Nå legger jeg skylda på mamman min som bruker de samme stemmene ) I motsetning til disse stemmene så fortalte artikkelen om den inkluderende og sjenerøse stemmen, den som faktisk gjør både deg selv og de rundt deg glade :kysse: Jeg tok denne stemmen i bruk med godt mot, forandringen lot IKKE vente på seg! Jeg tok meg i sammen og nektet meg selv å bruke "sur og tverr stemmen", det ble noen litt falske smil - men etter noen dager ble min nye stemme helt meg, og både jeg og de rundt meg er blidere og snillere med hverandre Bare på 14 dager oppdager jeg at mann og barn faktisk LYTTER når jeg blir litt streng i stemmen, tidligere har det gått ut det ene og inn det andre øret for jeg har jo puttret jamt på dem hele tiden. Jeg tror ikke at jeg er alene om disse negative stemmene, især vi kvinner bruker stemmen som maktmiddel - jeg hører det ofte rundt meg både på jobb og i vennekretsen Noen som kjenner seg igjen
Robban43 Skrevet 25. februar 2004 #2 Skrevet 25. februar 2004 :oops: Ja det kan du trygt si... Har de samme erfaringer som du og kom også til at barn/kone gjerne blir ett produkt av min stemmebruk. Men nå går alt så mye bedre og tar den lærdommen til etteretning. Kamskje flere burde? :o
Gjest Anonymous Skrevet 25. februar 2004 #4 Skrevet 25. februar 2004 Jeg er gjesten som startet tråden :-) Det hører med til historien at jeg ikke har sagt noe til mannen min om mitt lille eksperiment, jeg skjemmes vell en tanke :oops: Men jeg spurte han i dag om han syntes stemnimgen i huset var blitt bedre i det siste, og det syntes han Faktisk spurte han om jeg hadde smuglet "lykkepiller" i familiens mat Gullungen på 3 år stupte på oss for litt ettermiddagskos, så temaet forsvant der
Naken Skrevet 26. februar 2004 #6 Skrevet 26. februar 2004 Den derre sjenerøse og inkluderende stemmen skal jeg jammen prøve å bruke litt mer, jeg og! Fin og positiv tråd, gjest! :bukke:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå