Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger sårt noen andres synspunkter på mitt dilemma. Jeg har funnet ut hva drømmeyrket mitt er, men det strider på en måte imot mine prinsipper.

Siden dette er et veldig lite yrke med få utøvere så velger jeg å ikke si hva det er i frykt for gjenkjennelse, men heller bruke en sammenligning.

Si at jeg har veldig lyst til å bli børsemaker. Jeg elsker å drive med håndarbeid som krever nøyaktighet og av diverse andre grunner er børsemaker det perfekte yrket for meg. Problemet er at de fleste børser blir brukt til jakt og jeg er personlig imot jakt. Jeg føler at jakt på fugler og vilt er kun til menneskers forlystelse.

Det finnes jo de som lager børser for sport (skiskyting f eks) men det er så lite behov for det at jeg må belage meg på å lage jaktbørser for å kunne leve av yrket.

Jeg kan prøve å si til meg selv at det er jo ikke jeg som skyter dyra, jeg bare lager våpnene, men jeg føler jo at jeg har et ansvar. Om ikke slike som jeg står opp og sier "dette vil jeg ikke være med på", så vil det jo aldri bli en forandring.

Hva mener dere?

Ville dere ha snudd ryggen til en jobb som dere vet dere ville elsket pga samvittigheten?

Er det bare å distansere seg fra følelsene og heller utføre jobben sin med stolthet?

Anonym poster: 332df3ac823a6f3cb455d2a2d38ca5ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*bump*

Skrevet

Jeg syns det er litt merkelig å skulle livnære seg av noe man er imot. Siden du tydeligvis vurderer dette er det kanskje på tide å revurdere prinsippene dine? Kanskje du ikke så imot jakt som du liker å påstå?

Ja, jeg ville helt klart snudd ryggen til "drømmejobben" hvis det ville ødelagt samvittigheten min - det ville enkelt og greit ikke vært drømmejobben min lenger. Man kan ikke utføre en jobb med stolthet hvis man vet at resultatet blir brukt til noe man fordømmer og skammer seg over.

Men det er lov å endre holdninger og prinsipper... ;)

For en som liker nøyaktighet og håndarbeid må det jo være hauger av andre yrker å velge mellom enn akkurat børsemaker...

Skrevet

Jeg synes det er vanskelig å komme med synspunkter når du ikke vil skrive hva det er. Jeg har ikke det problemet, men jeg antar at jeg ikke ville elsket en jobb som gikk på bekostning av samvittigheten.

Yrke som f.eks. taksidermist (stoppe ut dyr) selv om det ikke er jeg som dreper dyrene kunne jeg aldri gjort.

Hvordan vet du forresten at det er drømmeyrket ditt?

Skrevet

Ja kanskje jeg rett og slett må gå i meg selv og se om jeg faktisk står for meningen min likevel.

Eld: Taksidermist er også et yrke man kan sammenligne det med da det går på samme type prinsipper. Kan du gi en god begrunnelse på hvorfor du ikke kunne blitt det? Altså la meg se tankegangen din for å hjelpe meg med min. :)

Jeg vet jo ikke 100% sikkert at det er drømmeyrket før jeg faktisk jobber med det, men bortsett fra samvittigheten min ang yrket så er alt perfekt. Jeg får bruk for utdannelsen min (Noe som er vanskelig siden det er veldig lite å velge mellom), jeg får brukt mine interesser og kunnskaper flittig og preferansene mine i forhold til hvor, når og med hvem jeg må jobbe blir møtt. Det er hovedgrunnene.

Jeg har saumfart lister på nettet i evigheter og har ennå til gode å finne et yrke som passer såppass godt med mine interesser.

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det.. Husker det var et innslag fra Nammo på nyhetene, og kjæresten og jeg diskuterte at vi aldri kunne arbeidet der fordi det strider mot prinsippene våre.

Når jobben min ville gått på samvittigheten løs, ville det heller ikke blitt drømmejobben.

Anonym poster: e1272690de580c531a840b314d16f78b

Skrevet

Kjæresten min vurderte først å bli jagerflyger, men droppet det fordi det kunne innebære at han måtte delta i internasjonale operasjoner som han ikke personlig støttet. Derfor valgte han å bli sivil flyger i stedet.

Anonym poster: e1272690de580c531a840b314d16f78b

Skrevet

Det blir jo litt det samme som en pelsdyroppdretter som er imot pels..

• Liker 2
Skrevet

Det blir jo litt det samme som en pelsdyroppdretter som er imot pels..

Eller at en vegetarianer gifter seg med en bonde som driver dyrehold.

Anonym poster: b565a1c172bc3590d551a35c26b9efd4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...