Gå til innhold

Hvilke "regler" gjelder når man tar med champagne/vin til noen?

Gjest miuen

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri helt forstått hva slags "regler" som gjelder dersom man gir/får vin/champagne i gave. Skal flasken åpnes eller lagres til senere bruk?

Et eksempel var da min mann og jeg var på nyttårsfeiring hos et annet par, og vi hadde med to flasker champagne. Det var ikke sånn at vi gav flaskene som en gave, men "slang" dem i på hendene til verten da vi kom inn døra. Utover kvelden begynte jeg å lure på hvor champagnen ble av, men den fikk vi aldri se noe til. Neste gang jeg var på besøk hos dem sto de to flaskene inne i et skap sammen med vinglass...

En annen gang hadde jeg med en champagne til ei venninne, og den lå i en gavepose fra Vinmonopolet da jeg gav den til henne. Jeg tenkte at vi skulle drikke denne i løpet av kvelden, men i stedet for tok hun frem en billig flaske vin og serverte i stedet for.

Etter disse to episodene har jeg rett og slett blitt usikker på dette med å ta med alkohol til noen/gi alkohol i gave. Jeg forstår jo at dersom det er en stor fest med mange folk, så forventes det ikke at verten skal åpne flaskene som h*n har fått. Men dersom man tar med en flaske vin til ei venninne eller et vennepar; er det ikke litt sånn folkeskikk å da åpne og drikke av denne flasken?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg skal reise på spa med ei venninne til helgen, for å feire hennes bursdag. Jeg har lyst å ta med rosa bobler, men da er det for at hun og jeg skal kose oss med den sammen (ikke for at hun skal ta den med hjem og spare den til en "bedre" anledning"). Hvordan får jeg frem at planen er å drikke champagnen der og da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å si. " jeg tok med noen bobler for kos og feiring". evt kan du jo også åpne flasken selv, og servere henne den i glass. Skal innrømme jeg er usikker på regler rundt alkohol i gave, men hvis den kommer i gave poser, så kan værten i grunn lagre den. men hvis den kommer som bare flaske, så ville jeg nok åpnet den ja. Du får presisere i fremtiden om den skal åpnes, eller om det er en gave og værten kan velge selv hva de ønsker.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har bursdag eller en annen anledning der det er naturlig å gi gave, og man får en flaske i gavepose, så synes jeg ikke den må drikkes..det kan jo være mange gjester og man har andre ting å drikke eller får flere vinflasker i gave. Men om man har vanlig fest/middag og noen har med drikke de gir til verten så tenker jeg at den er til å deles i det selskapet... De få gangene jeg har fått drikke har det vært som gave men da har jeg likevel åpnet den med en gang og delt med de som var på besøk fordi det passet seg sånn (ikke mange folk osv)...

Hvis du vil unngå dette videre bør du kanskje være mer klar på hva tanken er? Istedet for å si "værsågod gave til deg!" si "her, jeg tok med litt champagne jeg tenkte vi kunne dele ikveld!"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi har middagsselskap kommer mange med et-par flasker vin/champagne. Jeg ser på dette som gaver, da jeg har satt sammen en meny og kjøpt inn alkohol deretter. Da har jeg lagt en del penger i vinen, så det er skjeldent den gjestene tar med er dyrere.

Men jeg pleier alltid å si fra om at jeg har kjøpt inn det og det og det, spørre hva de vil ha, og tilbyr meg å åpne det de har tatt med.

Det at alle sitter og drikker av hver sin medbragte flaske synes jeg er rart, og minner vel mer om en hjemme-fest enn et selskap.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på situasjonen - og jeg tenker det er verten som bestemmer. Hvis vi spontant inviterer gjengen på hjemmelaget pizza en lørdagskveld er det vanlig i min omgangskrets at folk har med seg en flaske vin og at vi drikker det folk har med seg der og da. Har vi invitert til et mer formelt middagsselskap har vi som regel kjøpt inn drikkevarer som passer til maten, og da ser jeg på evt vinflasker som en gave til verten, i likhet med bl.a en blomsterbukett.

Eksempelet du nevner med nyttårsaften syns jeg er merkelig, siden det er veldig naturlig at champagne skal drikkes nettopp på nyttårsaften - samt at du ikke hadde gavepose etc. Eksempelet med venninna syns jeg er annerledes, da champagnen var pakket inn som gave. Dessuten syns nok mange det er råflott å skulle drikke champagne til 200 kr ++ på en vanlig venninnekveld, og tenker at det er noe som spares til en spesiell anledning. Du har tydeligvis relativt god råd som stadig vekk kjøper champagne (evt bruker du betegnelsen champagne feil og mener egentlig musserende vin), men for mange er champagne en høytidelig og dyr drikk.

Jeg tror du løser dette enkelt ved å si hva du tenkte i det du overleverer vinen: "jeg tok med en champagne vi kan kose oss med i kveld", "ved en slik anledning syntes jeg vi fortjente noen bobler" eller lignende. Og så er det jo lov å spørre etter vinen utpå kvelden: "Nei, nå syns jeg det er på tide at vi åpner den flasken vi hadde med!" :)

Endret av juliane
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på situasjonen - og jeg tenker det er verten som bestemmer. Hvis vi spontant inviterer gjengen på hjemmelaget pizza en lørdagskveld er det vanlig i min omgangskrets at folk har med seg en flaske vin og at vi drikker det folk har med seg der og da. Har vi invitert til et mer formelt middagsselskap har vi som regel kjøpt inn drikkevarer som passer til maten, og da ser jeg på evt vinflasker som en gave til verten, i likhet med bl.a en blomsterbukett.

Eksempelet du nevner med nyttårsaften syns jeg er merkelig, siden det er veldig naturlig at champagne skal drikkes nettopp på nyttårsaften - samt at du ikke hadde gavepose etc. Eksempelet med venninna syns jeg er annerledes, da champagnen var pakket inn som gave. Dessuten syns nok mange det er råflott å skulle drikke champagne til 200 kr ++ på en vanlig venninnekveld, og tenker at det er noe som spares til en spesiell anledning. Du har tydeligvis relativt god råd som stadig vekk kjøper champagne (evt bruker du betegnelsen champagne feil og mener egentlig musserende vin), men for mange er champagne en høytidelig og dyr drikk.

Jeg tror du løser dette enkelt ved å si hva du tenkte i det du overleverer vinen: "jeg tok med en champagne vi kan kose oss med i kveld", "ved en slik anledning syntes jeg vi fortjente noen bobler" eller lignende. Og så er det jo lov å spørre etter vinen utpå kvelden: "Nei, nå syns jeg det er på tide at vi åpner den flasken vi hadde med!" :)

Hmmm, er champagne (ikke musserende vin) for "fint" til å drikkes en vanlig hverdagskveld? Nå er det sånn at jeg drikker heller sjeldent, og kan gjerne bruke noen lapper ekstra på litt "finere" drikke en gang i blant, uansett om det er en vanlig torsdag eller en nyttårsaften. Men blir jo da dumt om f eks venninnen synes det er for hverdagslig til å drikke det jeg har med til henne, spesielt om det er det jeg har lyst til å drikke den kvelden... Skjønner at jeg må være veldig tydelig på at jeg tok den med for "kos i kveld", og ikke for at den skulle støve bort på ei hylle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm, er champagne (ikke musserende vin) for "fint" til å drikkes en vanlig hverdagskveld? Nå er det sånn at jeg drikker heller sjeldent, og kan gjerne bruke noen lapper ekstra på litt "finere" drikke en gang i blant, uansett om det er en vanlig torsdag eller en nyttårsaften. Men blir jo da dumt om f eks venninnen synes det er for hverdagslig til å drikke det jeg har med til henne, spesielt om det er det jeg har lyst til å drikke den kvelden... Skjønner at jeg må være veldig tydelig på at jeg tok den med for "kos i kveld", og ikke for at den skulle støve bort på ei hylle.

Eller så er din venninne som meg - ikke veldig glad i champagne og vil heller kose seg med noe hun synes er godt. Champagneflaskene støver bort på hylla fordi det aldri frister å åpne de... Bare en tanke ;)

Edit: Har aldri opplevd at noen har tatt med champagne til en enkel venninnekveld på en hverdag. Det er min oppfatning at dette er noe man vanligvis drikker på spesielle dager som 17. mai og nyttårsaften.

Endret av mac84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så er din venninne som meg - ikke veldig glad i champagne og vil heller kose seg med noe hun synes er godt. Champagneflaskene støver bort på hylla fordi det aldri frister å åpne de... Bare en tanke ;)

Og jeg liker ikke rødvin, men er høflig og åpner den dersom en gjest har tatt med. Jeg vil ikke frastjele gjesten min den gleden å drikke rødvin selv om jeg selv ikke kan tenke meg mer enn et par høflighetsslurker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er vel å si idet du kommer inn "jeg tok med noe vi kunne drikke, jeg". Eller "jeg tok med lit drikke til oss :)"

Anonym poster: 90d59264e6004a5b28470a5781b07020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjør jeg:

Om flasken er en gave (og med gave menes det at mottaker står fri til å åpne denne når h*n selv vil) er den i gavepose og blir gitt til verten ved ankomst.

Om flasken er et bidrag til en fest/middag tar jeg den med inn selv, og spør om noen vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, den aller billigste champagnen på polet koster 200 kr, og man må fort legge på enda en hundrelapp for å få en ok kvalitet på vinen. For meg betyr det at champagne spares til spesielle anledninger, akkurat som jeg heller ikke serverer hummer og foie gras en vanlig torsdag. I tillegg er champagne og nyttår/større festligheter en vanlig konnotasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...